Viser resultatene 1 til 4 av 4
    Rekrutt
    Ble medlem
    May 2017
    Pondusfaktor
    0

Grad ved ansettelse med tidligere sivil utdanning bachelor + fgt.

Hei,

begynner snart på siste året av bachelorgrad i Informatikk, og lengter tilbake til forsvaret. La oss si at jeg søker meg tilbake, vil det i starten være som menig grenader, for så å feks ta GBK for å bli befal? Er det ikke noen kurs man kan få med en sivil bachelorgrad som gir høyere grad? Typ svil bachelor + kurs = høyere grad enn mening. Har lest litt om det å bli ansatt på yrkestillsettning som er for folk som har relavant utdanning forsvaret trenger, hvordan er det med tech fag? Hvordan er det med den nye grads ordningen? Regner med at Informatikk + eventuelt kurs vil være i OR rangstigen. Tenker selvfølgelig å søke stillinger slash yrkessoldatutdanninger hvor tech skills er ettertraktet.

Var visekorp under fgt, men det var vel bare midlertidig regner jeg med.

vennlig hilsen

MrMaxx

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    4

Sv: Grad ved ansettelse med tidligere sivil utdanning bachelor + fgt.

Før så kunne man med Grunnleggende Befalsutdanning (GBU) + Sivil Bachelor gå KS Kvalifiseringskurs, som vel varte i et halvt år, hvorpå man ble offiser ved bestått kurs. Dette tror jeg er noe man har sluttet med nå.

Hvilken bakgrunn har du fra førstegangstjenesten? Uten å være helt stø på sånn data-greier, så vil jeg tro at du med en bachelor innen informatikk vil være serdeles ettertraktet som grenader i Samband, mulig også i Cyberforsvaret?

Tidlig i utviklingen av spesialistkorpset var det snakk om at man skulle kunne godskrive sivil fartstid som år i grønt, og at sivil utdanning kunne gi et boost i grad. Dette har jeg ikke hørt noe om ifm min ansettelse som grenader (annet enn fagbrevtillegg) så det tror jeg er noe man har gått bort ifra.
    "Adventure is just bad planning."
    - Roald Amundsen

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    42

Svarte på dette spørsmålet tror jeg nesten ikke noen har enda - ny utdanningsmodell og ny modell for tilsetting av sivile med relevante ferdigheter til militære stillinger er fortsatt under utarbeidelse.

Det kan bli mulig ved tilsetting med en bachelorgrad - og på grunn av denne bachelorgraden - å bli sendt på et 3-6 måneders kurs og tilsettes som OR-5 som såkalt SKMT (spesielle kategorier militært tilsatte). Om det finnes planer/behov for å tilsette folk med informatikk-bachelor slik vet jeg ikke, husk på at forsvaret har sin egen, meget gode informatikk-utdanning på FIH.

Samtidig vil neppe en bachelorgrad forhindre deg fra å søke en grenaderstilling. Kanskje kan det gi uttelling slik at du ikke tilsettes som visekorporal/visespesialist/visekonstabel men ett hakk opp, men det tviler jeg egentlig på.
    The good briefer is the one who imparts the most information in the fewest words.

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    9

Vær også oppmerksom på at selv om du tar GBU/GOU må utdanningen din være relevant for eventuell varig tilsetting/uttelling.
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.