Viser resultatene 1 til 10 av 10
    Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Hjelp til å forstå det nye gradsystemet

Hei.

Har fått med meg at det er innført et nytt (relativt nytt) underoffiserkorps.

Dette er i grunn greit, men hvordan fungerer dette med tanke på rangering? La oss si at en Fenrik/Løytnant møter en Sersjantmajor. Hvordan blir dette rent rankmessig? Sersjantmajor er fortsatt en underoffiser, mens de to andre er rene offisersgrader.

Fra USA mener jeg at den laveste offiser fortsatt har kommando over den høyeste underoffiser. Jeg vet at det selvfølgelig ikke fungerer slik i Norge, så kanskje noen kan gi meg en forklaring?

En annen ting jeg har lagt merke til er at Heimevernet (ihvertfall de som er på repøvelse) mer eller mindre ikke er innom dette nye underoffisersystemet. Hvorfor det?

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    9

Sv: Hjelp til å forstå det nye gradsystemet

Angående HV:
    https://milforum.net/showthread.php?t=64096

Det er iverksatt, så det kommer før du aner ordet av det.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    Angående HV:
    https://milforum.net/showthread.php?t=64096

Det er iverksatt, så det kommer før du aner ordet av det.

La oss ta for eksempel min stilling da. Jeg er transport -og materiellbefal i HV. Jeg er sersjant, men stillingen er egentlig fenrik, da stillingen også tilsvarer NK tropp. Dermed må jeg nøye med samme grad som flere befal under meg har. Blir det en løsning på dette? for eks en annen sersjantgrad?

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    9

@Janolsen86
    Da burde du hatt rangen Sersjant 1kl, OR5+, for å kunne vise at du eventuelt skulle ha mer ansvar enn de andre sersjantene.

Det du først bør se på er om stillingen har flytende rang fra f.eks OR5-OR6, da vil det si at en sersjant(OR5) fint kan gjennomføre den jobben.
    Det vil spille inn litt angående ansiennitet og kurs, men det er først og fremst stillingsbeskrivelsen som tilsier hvilken rang du skal ha.

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

De nye kursrekkene skal være klare senere i år og implementeres fra 1. januar 2018. Jeg regner med at før de er offentlige vil det ikke være sikkert bestemt hva som tillegges hvilken grad.

I den sist gjeldende kursrekken etter gammelt system Kurserkke områder, står da faktisk Materiellbefal, Materiell- og transportlag, stabstropp, geværområde, Land-HV, med grad: Sjt.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    De nye kursrekkene skal være klare senere i år og implementeres fra 1. januar 2018. Jeg regner med at før de er offentlige vil det ikke være sikkert bestemt hva som tillegges hvilken grad.

I den sist gjeldende kursrekken etter gammelt system Kurserkke områder, står da faktisk Materiellbefal, Materiell- og transportlag, stabstropp, geværområde, Land-HV, med grad: Sjt.
    Denne linken viser at materiellbefal og transportbefal er to forskjellige sersjanter, under en lagfører som er fenrik. Slik er det ikke i mitt område.

Jeg er både materiell -og transportbefal. Jeg har 6 materiell -og transportassistenter under meg, og jeg forholder meg ikke til en lagfører. Min nærmeste overordnede er stabstroppsjef, som er løytnant. Foruten om det har vi et sanitetsbefal og kommandoplassbefal, hvor begge har grad som sersjant. Det er uansett jeg som er troppsjef i løytnants fravær, men jeg er fortsatt bare sersjant.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Den du viser til gjelder trentroppen i Stabs- og trenområdet i HV-distriktet. Hvis du er i stabstroppen i et vanlig HV-område må du se på side 5.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Den du viser til gjelder trentroppen i Stabs- og trenområdet i HV-distriktet. Hvis du er i stabstroppen i et vanlig HV-område må du se på side 5.
    Takk, jeg ser det nå. Mulig det har endret seg. I organisasjonskartet jeg har står det at matr -og transportbefal er en fenrik/sjt stilling. På sanitetsbefal stå det sjt/fenrik, og kommandoplassbefal er sjt.

Men dette endrer seg kanskje med det nye gradssystemet uansett?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Sitat Opprinnelig skrevet av Janolsen86 Vis post
    Men dette endrer seg kanskje med det nye gradssystemet uansett?
    Helt klart. Det blir nok endelig bestemt senere i år.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Helt klart. Det blir nok endelig bestemt senere i år.

Jeg synes forsåvidt også det er rart at områdesjefen "ansetter" en kompis av seg selv som troppsjef og løytnant, uten lagførerkurs eller GKL.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter