Viser resultatene 1 til 7 av 7
    Menig
    Ble medlem
    Jul 2014
    Pondusfaktor
    0

Avslag på søknad om utdanning

Hei!
    Jeg søkte FOS ved hærens befalsskole og LSK/LBSK Operativ luftvern i år, men fikk dessverre avslag på begge delene. Vurderingen på avslaget var på bakgrunn av prøveresultater fra sesjon og resultater fra VGS. Jeg har fylt 22 år innen opptak ville startet (fyller år i slutten av mai), samt at jeg har gjennomført lærlingtiden min i forsvaret. I søknaden vedlegget jeg en god tjenesteuttalelse etter endt lærlingtid, bevis på fullført fagprøve samt karakterkort fra 3 år på videregående.

På sesjon del 2 fikk jeg karakter 5 på testen som ble gjennomført på pc, samt karakter 9,6 og 7 på styrketestene.
    Dessverre kom jeg noe dårlig ut av vg1 & vg2 på videregående, men løftet snittet noe i vg3. Jeg gikk ut av skolen med 3,04 i snitt, eksludert tilleggspoeng. Snittet mitt er regnet til 3,64 med alle tilleggspoeng (alderspoeng og førstegangstjeneste.)

Er det da snittet mitt som ikke er godt nok for å nå opp til selve opptaket?

Jeg har tidligere søkt FOS vinter i 2013 (uten vg3), og ble innkalt til opptak, men takket nei for å fullførte lærlingtiden min.
    Jeg må nok bare bite i det sure eple og søke igjen neste år og forberede meg, men det er selvfølgelig kjipt å bruke så mye tid på trening før opptak, men ikke nå helt opp.

Takk på forhånd til de som tar seg tid til å svare på spørsmålet mitt

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Sv: Avslag på søknad om utdanning

Tror(merk. jeg tror, ikke vet) ikke Forsvaret opererer med tilleggspoeng på karaktersnittet til søking på FOS. Så et snitt på 3,04 vil jeg tro er for lavt for å komme inn på HBS, som jo er en veldig populær linje. Har ikke noe håndfast tall, men alle snitt-"kravene" jeg har hørt til HBS har ikke vært under 4.

Du kan jo prøve å få din tidligere avdelingssjef til å skrive en anbefaling om at du er en skikkelig bra type og burde bli befalingsmann, mulig det kan vippe søknaden din over på riktig side?
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor
    0

de samler alle karakterene dine/tjeneste uttalsen, sesjon karakter, og felt delen til en total sum som tilsier om du får plass eller ikke, med 3 i snitt så har de sikkert beregnet at du uansett ikke når opp på total summen selv med bra gjennomført feltdel, er dårlig at det er sånn de beregner om du er en bra leder eller ei, men sånn er det, kom selv ikke inn men prøver meg på grenader opptaket.

du kan kjøre på med vinter FOS da det er litt mindre folk som deltar på de opptakene og noe mer frafall pga kulden.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2014
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av kornmo Vis post
    Tror(merk. jeg tror, ikke vet) ikke Forsvaret opererer med tilleggspoeng på karaktersnittet til søking på FOS. Så et snitt på 3,04 vil jeg tro er for lavt for å komme inn på HBS, som jo er en veldig populær linje. Har ikke noe håndfast tall, men alle snitt-"kravene" jeg har hørt til HBS har ikke vært under 4.

Du kan jo prøve å få din tidligere avdelingssjef til å skrive en anbefaling om at du er en skikkelig bra type og burde bli befalingsmann, mulig det kan vippe søknaden din over på riktig side?
    I brevet sto det følgende: "Vurderingen er gjort på bakgrunn av prøveresultater fra sesjon, resultater fra videregående utdanning (karakterpoeng, inkludert realfagspoeng og språkpoeng), samt tillegg for eventuelt høyere utdanning og førstegangstjeneste."

Så det stemmer nok det du sier.

Sitat Opprinnelig skrevet av RadioReidar Vis post
    de samler alle karakterene dine/tjeneste uttalsen, sesjon karakter, og felt delen til en total sum som tilsier om du får plass eller ikke, med 3 i snitt så har de sikkert beregnet at du uansett ikke når opp på total summen selv med bra gjennomført feltdel, er dårlig at det er sånn de beregner om du er en bra leder eller ei, men sånn er det, kom selv ikke inn men prøver meg på grenader opptaket.

du kan kjøre på med vinter FOS da det er litt mindre folk som deltar på de opptakene og noe mer frafall pga kulden.
    Jeg søkte 2 grenaderstillinger, alt innenfor samband og operasjonsassistent. Jeg har jo bakgrunnen min fra en operasjonssentral i forsvaret, siden jeg tok fagbrevet mitt innenfor det. I brevet sto det:

"Det betyr med andre ord at søkere med veldig gode tjenesteresultater, men som hærens avdelinger ikke ser kan overføres direkte i en grenaderstilling dessverre har blitt avslått."

Betyr det da at siden jeg ikke for tiden er ansatt i forsvaret, ikke vil kunne bli tilsatt en stilling på grunn av høyt antall søkende fra personer som allerede er i førstegangstjenesten eller jobber som grenaderer?
    Eller betyr det at min søknad ikke gikk opp grunnet manglende erfaring innenfor fagfeltet?

Blir det feil å sende inn en mail eller ta forbindelse via mail, for å få en mer detaljert begrunnelse på avslaget? Jeg vil jo inn, og føler at jeg må vite hva som jeg kan jobbe med for å være kvalifisert i "forsvarets øyne."

Tusen takk for svar til dere begge!

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0

Utdanningene i forsvaret er såpass populære at de må sile ut noen på en eller annen måte. Dette har de valgt å gjøre med bla. Karakterer fra VGS, så kan man jo diskutere om det er relevant opp mot hvor god leder du er eller ikke, men det er nå sånn det blir gjort. Veit at det er ytterst få personer på Hærens lederutdanninger som har under 4, og mange er godt opp mot 5..

Vinterfos er mindre populært dermed blir snittet lavere, så er nok enklere for deg å komme inn der.

Blir noe av det samme når det kommer til grenaderer, det er jo bare et begrenset antall ledige stillinger hvert år, så da må de nesten prioritere de som har t35 kontrakter eller lignende.

Kjipt for sånne som deg, men er nå dessverre slik det er... Tror nok ikke det vil hjelpe noe særlig å ta forbindelse via mail, da de må sette grensa et sted og du denne gangen dessverre kom under den.

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Menig
    Ble medlem
    Jul 2014
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av rugiz Vis post
    Utdanningene i forsvaret er såpass populære at de må sile ut noen på en eller annen måte. Dette har de valgt å gjøre med bla. Karakterer fra VGS, så kan man jo diskutere om det er relevant opp mot hvor god leder du er eller ikke, men det er nå sånn det blir gjort. Veit at det er ytterst få personer på Hærens lederutdanninger som har under 4, og mange er godt opp mot 5..

Vinterfos er mindre populært dermed blir snittet lavere, så er nok enklere for deg å komme inn der.

Blir noe av det samme når det kommer til grenaderer, det er jo bare et begrenset antall ledige stillinger hvert år, så da må de nesten prioritere de som har t35 kontrakter eller lignende.

Kjipt for sånne som deg, men er nå dessverre slik det er... Tror nok ikke det vil hjelpe noe særlig å ta forbindelse via mail, da de må sette grensa et sted og du denne gangen dessverre kom under den.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Takk for et godt og utfyllende svar.
    Jeg vil jo helst ta den 2 årige utdanningen, enn å søke meg inn på utskrevet befalskurs, men om det er veien inn tilbake til "livet i det grønne", så blir det eventuelt det. Hva er tankene deres om UB utdanningen egentlig? Mitt inntrykk er at den kan virke noe utrygg med tanke på jobb videre, men det kan jo godt hende at inntrykket mitt er helt feil i forhold til realiteten.

Jeg kommer til å ta opp fag som har vært dårlige, så får jeg heller prøve lykken igjen neste år

Menig
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av adrian.k Vis post
    I brevet sto det følgende: "Vurderingen er gjort på bakgrunn av prøveresultater fra sesjon, resultater fra videregående utdanning (karakterpoeng, inkludert realfagspoeng og språkpoeng), samt tillegg for eventuelt høyere utdanning og førstegangstjeneste."

Så det stemmer nok det du sier.

Jeg søkte 2 grenaderstillinger, alt innenfor samband og operasjonsassistent. Jeg har jo bakgrunnen min fra en operasjonssentral i forsvaret, siden jeg tok fagbrevet mitt innenfor det. I brevet sto det:

"Det betyr med andre ord at søkere med veldig gode tjenesteresultater, men som hærens avdelinger ikke ser kan overføres direkte i en grenaderstilling dessverre har blitt avslått."

Betyr det da at siden jeg ikke for tiden er ansatt i forsvaret, ikke vil kunne bli tilsatt en stilling på grunn av høyt antall søkende fra personer som allerede er i førstegangstjenesten eller jobber som grenaderer?
    Eller betyr det at min søknad ikke gikk opp grunnet manglende erfaring innenfor fagfeltet?

Blir det feil å sende inn en mail eller ta forbindelse via mail, for å få en mer detaljert begrunnelse på avslaget? Jeg vil jo inn, og føler at jeg må vite hva som jeg kan jobbe med for å være kvalifisert i "forsvarets øyne."

Tusen takk for svar til dere begge!
    har ikke fått svar på grenader søknad enda, så vet ikke helt hvordan det er.

de var jo ekstra hypp på de med fagbrev i år så rart du ikke fikk komme på opptaket engang, er det mange år siden du dimmet?

det som jeg får ut av hva de skrev er at du har manglende kompetanse innenfor det fagfeltet de trengte, og hvis du var ops ass så har du minimalt med soldatutdanning, enda mindre hvis du ikke gjennomførte rekrutten i hæren som ser dårlig ut når du skal ha en så stor felt stilling som samband soldat.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter