Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234
Viser resultatene 121 til 151 av 151
    Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Sv: stridsvest til stusselig HV soldat.

[QUOTE=Pinch;1297663]Støtter at det er litt sær norsk med å ha alt en eier med seg ut men som USMC nylig erfarte så sloss vi også i ett land hvor klimaet prøver å ta live av en i 6 måneder.

Den gamle "carry lite freeze all night" funker ikke under en god norsk vinternattt :

Det er uansett ikke et argument for storsekk. Og da mener jeg storsekk, ikke en 40 liter til alle mann alle uansett. Hva trenger du egentlig om vinteren? To sett med ull topp til tå. Feltuniform og vinterkamo. Vann? Ingen som bærer med seg mer en en Camelback uansett. Etterforsyning gjøres ved snøsmelting på kropp, i biuvakk eller i elva. Mat? I henhold til linjepakning og oppdraget. Ikke mye. En jervenduk før kriser og nødbiuvakk. Oppå der kommer GRU og våpen. Mer trenger du ikke om vinteren.

En eventuell frontlinje i Norge vil være kort avstand. Vi har ingen som kommer marsjerende fra andre siden av Dovre. Jegertjeneste er noe helt annet enn infanteritjeneste.

Men, jeg sporer av. Min personlige erfaringer over et stort antall år og operasjoner forteller meg at samtlige av de EPHOD løsningene jeg har valgt har vært de rette. Før jeg tok i bruk Kommandovarianten, gikk jeg patruljer med Ludvig uten problemer. Stridssekk har jeg heller aldri hatt problemer med å bære uansett hvilken vest jeg har brukt, det seg være den siste til IDF da jeg var lagfører i SISU-oppsatt QRF, eller DOAV vesten til Blackhawk.
    Bli mental med best trening - Lars Bertrand Erikssen

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Kommer nok veldig an på hvilken avdeling en er i. Som HV soldat har jeg opplevd flere vintertreningen hvor en har blitt dumpet av bussen/scania på starten for å bli plukket opp 3-5 dager senere. Da blir det fort stusselig uten telt og sovepose.

Men ja, som jeg skrev ovenfor så er pakningsplanen lik som du nevner; forskjellen er biuvakk og sovepose som ofte også utgjør den store vekt/volum økende delen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Kommer nok veldig an på hvilken avdeling en er i. Som HV soldat har jeg opplevd flere vintertreningen hvor en har blitt dumpet av bussen/scania på starten for å bli plukket opp 3-5 dager senere. Da blir det fort stusselig uten telt og sovepose.
    Var denne vintertreningen lagt opp slik fordi dere regner med å operere på den måten, eller fordi Noen tenkte at det ville være god trening for felthardførhet og generell norsk-viking-tøffhet?
    Disiplin er å gjøre ting skikkelig selv om ingen ser på.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    6

Vinterstid har jeg alltid liggeunderlag og jerven duk på stridssekken. Man trenger egentlig ikke så mye med seg heller. Men en vedvarende problemstilling er antall batterier som trengs avhengig av oppdragets lengde. Og da er det ikke til LFR jeg snakker om, men andre underlagt enheter som til slutt trenger hjelp til å få med seg deler av pakningenes batterier de har med seg for dagers opphold i teig uten støtte.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

60% av kroppsvekt hos den moderne soldat ja. Der vinner man mye på å SLUTTE å ha på seg den HELVETES platevesten HELE JÆVLA tiden, UANSETT faen for hva. Tsk, tsk, HV-I...
    Elite Som En Trensoldat

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

@Pinch
    Jeg har aldri hatt problemer med å få med meg sovepose i stridssekk sammen med det andre jeg skal ha oppi. ....Ei heller hatt problemer å klare meg uten telt. Kaldt ja. Overkommelig - absolutt. Hvis teltet er utfordringen, hvordan forklarer du da at en standard ludvig ikke rommer mer enn 35-40 literish og at gårsdagens infanterister klarte seg fint uten en drøss med stash? Storsekk og behovet for jib jakke/bukse/600grams og alt på kjøkkenbenken inkludert vasken er kun reelt om du driver jeger/oppklaring. Nei, det 'kommer ikke an på hvilken avdeling man er i'. Med mindre man driver med jegertjeneste over tid og avstand.
    Gårsdagens infanterister måtte bære med seg alt de skulle ha i striden, for doktrinene tilsa at vi måtte det. Det var forventet at vernepliktshæren og mobbforsvaret satte opp avdelinger som skulle avløse i fronten. Derfor fokuset på å gå langt. Vi måtte starte tre timer før de andre bataljonene, for vi gikk mens de kjørte. Selv da var det ikke problemer med å klare seg.

Vintertrening uten annet mål enn at folk skal fryse og hate er bare dust, i mine øyne.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Var denne vintertreningen lagt opp slik fordi dere regner med å operere på den måten, eller fordi Noen tenkte at det ville være god trening for felthardførhet og generell norsk-viking-tøffhet?
    De øvelsene ble vel slik grunnet manko på kjøretøy hvis ikke jeg husker helt feil. Enkelte var også vinterøvelse med fokus på vintertjeneste.

Bare for å være helt klar @MMB @jaffar mm

Jeg personlig er tilhenger av lett oppsett! :-)

Men når det en gang er en KOP så får lag/soldatene følge den inntil klokere hoder finner ut at dette må justeres. Når det er sagt så et det stor forskjell på å ha en tropp grenaderer/yrkedssoldater ut som kan hate seg igjennom i en jervenduk og ull og ett HV område hvor en fort vil ha ett par HV soldater som sist var ute i skogen for 8 år siden og en nok vil ende opp med en sterkt nedadgående stridsevne.

NÅ, HV områder er ikke tiltenkt å forflytte seg langt etter de de dumpes av ett lasteplan så der tipper jeg noe av grunnen til fokus på utholdenhet i biuvakk er veid tyngre den mars/framrykking.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

stridsvest til stusselig HV soldat.

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    @Pinch
    Hvis teltet er utfordringen, hvordan forklarer du da at en standard ludvig ikke rommer mer enn 35-40 literish og at gårsdagens infanterister klarte seg fint uten en drøss med stash?

Vintertrening uten annet mål enn at folk skal fryse og hate er bare dust, i mine øyne.

Husker gamle Ludvig sekken ja; men da stroppet man jo soveposen på lokket og den lille stridssekken med kneppe duken på foran og endte fort opp med en halvveis komfortabel/ukomfortabel løsning.

Legger til-

Sjekket pakkningsplan ano 2000 Hær/inf og nå 2017 HV så har jeg mindre i sekken nå den i 2000 og det jeg har nå veier I tillegg mindre.. unntatt soveposen som er like stor og tung.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    6

@Pinch
    Jeg har aldri hatt problemer med å få med meg sovepose i stridssekk sammen med det andre jeg skal ha oppi. ....Ei heller hatt problemer å klare meg uten telt. Kaldt ja. Overkommelig - absolutt. Hvis teltet er utfordringen, hvordan forklarer du da at en standard ludvig ikke rommer mer enn 35-40 literish og at gårsdagens infanterister klarte seg fint uten en drøss med stash? Storsekk og behovet for jib jakke/bukse/600grams og alt på kjøkkenbenken inkludert vasken er kun reelt om du driver jeger/oppklaring. Nei, det 'kommer ikke an på hvilken avdeling man er i'. Med mindre man driver med jegertjeneste over tid og avstand.
    Gårsdagens infanterister måtte bære med seg alt de skulle ha i striden, for doktrinene tilsa at vi måtte det. Det var forventet at vernepliktshæren og mobbforsvaret satte opp avdelinger som skulle avløse i fronten. Derfor fokuset på å gå langt. Vi måtte starte tre timer før de andre bataljonene, for vi gikk mens de kjørte. Selv da var det ikke problemer med å klare seg.

Du har ikke tilfeldigvis en CARINTHIA 3 SEASON DEFENCE 4 OLIVE du stapper oppi stridssekken?
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Problemet er at en tar med seg for mye. En har en pakningsplan som en følger alltid, til alle oppdrag. Vår standard pakningsplan legger opp til en helt patetisk grad av komfort, og det koster deg i kilo. Pakningsplanen MÅ tilpasses til oppdraget du skal utføre, hver eneste gang. Hvis ikke kommer du alltid til å drasse med deg for mye utstyr. Det krever dog at du har en leir eller et område å jobbe ut i fra hvor en kan la ting ligge igjen.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Menig
    Ble medlem
    Oct 2014
    Pondusfaktor
    0

Veide akkurat storsekken min, den veier ca 20kg med stridssekk.
    I tillegg veier vest og våpen, uten ammo, rundt 12-13 kg.
    Dette er før vann, ekstra mat og lagsutstyr, som fort tilsvarer en vekt på 15+/- kg.
    Så for enkelthets skyld la oss si ca 50kg. Jeg veier ca 90 kg, noe som gir at jeg bærer ca 55% egen vekt.
    Og da har jeg droppet en god del ting for å få vekten ned, har per nå med meg akkurat det jeg skulle ha behov for.

For min del er det mengden lagsutstyr som ofte fører til den største vektøkningen, i tillegg så skal en løse flere oppgaver enn hva en er ment til

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    60% av kroppsvekt hos den moderne soldat ja. Der vinner man mye på å SLUTTE å ha på seg den HELVETES platevesten HELE JÆVLA tiden, UANSETT faen for hva. Tsk, tsk, HV-I...
    My point exactly. Dette er beskyttelsestiltak og reguleres i fellessbestemmelser i ordren basert på trussel og risiko. Kan ikke fordra det der default skuddsikker opplegget
    @Pinch, det blir for enkelt å si at det og det står i KOP. KOP er et styringsverktøy for å fortelle oss hva vi skal ha i organsisajonen, ikke en pakningsplan på tropps og lagsnivå. En grundig oppdragsanalyse hjelper meg å fortelle meg hva jeg trenger for å løse oppdraget og hvilket utstyr som kan ligge igjen i base/HQ/Kjøretøy/Nabotroppen.

Skulle gjerne se flere avdelinger som faktisk tar med logistikk i planleggingen og som planlegger etterforsyning

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Du har ikke tilfeldigvis en CARINTHIA 3 SEASON DEFENCE 4 OLIVE du stapper oppi stridssekken?
    Noen ganger. Eller var det DEFENCE 6?

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

For å prøve å komme Tilbake til tema: @jaffar Det er jeg enig i og i realiteten så er det slik ting løses i praksis: pakninger/vest pakkes ut fra oppdrag.
    Er ikke som vi har med sovepose på en PØP med tiltenkt varighet på 2-3 timer.. :-)

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    My point exactly. Dette er beskyttelsestiltak og reguleres i felelsbestemmelser i ordren, basert på trussel og risiko
    @Pinch, det blir for enkelt å si at det og det står i KOP. KOP er et styringsverktøy for å fortelle oss hva vi skal ha i organisajonen, ikke en pakningsplan. En grundig oppdragsanalyse hjelper meg å fortelle meg hva jeg trenger for å løse oppdraget og hvilket utstyr som kan ligge igjen i base/HQ/Kjøretøy/Nabotroppen.

Skulle gjerne se flere avdelinger som faktisk tar med logistikk i planleggingen og som planlegger etterforsyning

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

For å prøve å komme Tilbake til tema: @jaffar Det er jeg enig i og i realiteten så er det slik ting løses i praksis: pakninger/vest pakkes ut fra oppdrag.
    Er ikke som vi har med sovepose på en PØP med tiltenkt varighet på 2-3 timer.. :-)

Hvem da?

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    6

Noen ganger. Eller var det DEFENCE 6?
    DEFENCE 6 er den som utleveres nå, som jeg har. Modell 4 veier 600 gram mindre og er sikkert lettere å få med seg i stridssekken. Tenkte at du kanskje hadde en pose i tillegg, som er lettere å få med seg.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Hvem da?
    Jeg falt av? Hva tenkte du på?

En ting jeg kan si er at sammenligner tiden i Hæren og i HV så KAN informasjon i forkant være som natt og dag. Nå er det mange HV tropper som aktivt jobber med å holde mannskapet informert i forkant men i verste fall så kan en HV soldat få en innkalling i posten med Info om at han skal møte Mandag 5 September 08:00 for årets trening og øvelsen varighet er 7 dager. SLUTT..

Da ender en opp med en initial pakkningsplan som er ganske brei og lite oppdraga spisset..

Nå er dette en generalisering og det er som nevnt mange som jobber mye frivillig for å grave og holde soldatene informert, oppdater og hjelper de med å prioritere hva som skal taes med og hva som skal legges igjen.. men det står på enkelt personers initiativ og stå på vilje.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    6

DEFENCE 6 er den som utleveres nå, som jeg har. Modell 4 veier 600 gram mindre og er sikkert lettere å få med seg i stridssekken. Tenkte at du kanskje hadde en pose i tillegg, som er lettere å få med seg.
    Hvilken avdeling er det som har utlevert Defence 6 som standard? 4 som er i standardsatsen.
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Til @Pinch's siste: Det er jo helt fantastisk at ikke LF eller trsj/sjt kommer med noen føringer, eventuelt at alle bare stiller med alt, men på dag 1 får anledning til å pakke om ihht oppdrag.

For å fortsette avsporingene: En annen måte å regulere pakningene på er å omdefinere hva som er personlig utstyr og hva som er avdelingsutstyr. Hvis et lag skal ut på et oppdrag hvor man vet at det til enhver tid kommer til å være to mann på vakt, så trenger laget n-2 soveposer, f eks. Mange muligheter for å redusere vekt (men nå kommer også jeg fra et miljø hvor man knakk tannbørstene i to for å spare noen gram).
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
    Hvilken avdeling er det som har utlevert Defence 6 som standard? 4 som er i standardsatsen.
    Jeg har da vitterlig fått utlevert Defence 6.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Jeg tror helt ærlig at den tradisjonelle måten å gjøre ting på i Norge er å ikke kødde med pakningsplanen, fordi det sekundet du tar vekk ting som f.eks. beskytter mot kaldt vær og en av soldatene dine får frostskader, så blir det du som står ansvarlig. Dermed blir pakningsplanen en hel haug av ting en ikke kan røre, og dermed er det fuckings umulig å fjerne relativt unødvendig vekt.

Min mening er at en burde utvikle en pakningsplan som består av forskjellige nivåer. F.eks. 24 timer plan; Lett - Middels - Tung. Lett vil i dette tilfelle ikke være særlig mer enn du kan stappe i lommene, men fortsatt overleve i 24 timer. Middels vil være litt mer, hvor en gjerne deler på soveposer ol., mens Tung vil være tilnærmet likt hva en har i dag. Så har en også en 48 og 72 timers variant, samt hva enn disse jeger folka arbeider med.
    Så kan en også tilpasse denne til hvor en geografisk skal være. By, Vidda, Skog ol.
    Som en del av oppdragets UTS/KTS, vil være å bestemme hvilken pakningsplan en skal følge. F.eks. By, 24 timer, Lett. Eller Vidda, 72 timer, Tung. Dette må selvsagt gjøres for hvert enkelt oppdrag, og er ikke en sånn cover-all plan som en kan sende ut til gutta et halvt år i forveien.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Min mening er at en burde utvikle en pakningsplan som består av forskjellige nivåer. F.eks. 24 timer plan; Lett - Middels - Tung. Lett vil i dette tilfelle ikke være særlig mer enn du kan stappe i lommene, men fortsatt overleve i 24 timer. Middels vil være litt mer, hvor en gjerne deler på soveposer ol., mens Tung vil være tilnærmet likt hva en har i dag. Så har en også en 48 og 72 timers variant, samt hva enn disse jeger folka arbeider med.
    .

Det der virker for midt utrente (og i dag stort sett sivile) øye å være en knakende god tanke. Nubbsjangs at noen kloke hoder et sted i organisasjonen jobber/tenker i de baner?
    Sist endret av Signal_m; 23-05-17 kl 22:41 Begrunnelse: Akevitt og rettskriving
    Ad astra per aspera

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Jeg tviler...

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Så kan en også tilpasse denne til hvor en geografisk skal være. By, Vidda, Skog ol.
    Som en del av oppdragets UTS/KTS, vil være å bestemme hvilken pakningsplan en skal følge. F.eks. By, 24 timer, Lett. Eller Vidda, 72 timer, Tung. Dette må selvsagt gjøres for hvert enkelt oppdrag, og er ikke en sånn cover-all plan som en kan sende ut til gutta et halvt år i forveien.
    Dette finnes, og kalles 1. til 4. linje, og er delt inn i sommer og vinter.

Som jeg skrev i artikkelen, så må man ha en grunnpakningsplan å jobbe utifra.

Denne må definere hva man skal være i stand til uten etterforsyning, f.eks 72 timer. Her vil avdelingens kjerneoppdrag ligge til grunn - mission dictates gear.

Utfordringen har vært at folk tror man trenger hele PBU'en for å klare seg i 72 timer. Man gjør ikke det.

Utifra denne grunnpakninsgplanen, som må inkludere oppdragskritisk utstyr som skal være med, så kan man regulere utstyret man tar med seg for å løse ett oppdrag som del av en gitt operasjon. Herunder beskyttelsesutstyr osv.

Det er utopi at man skal kunne være i stand til å jobbe utifra en COP/FOB i en mer konvensjonell konflikt, og kunne la ting ligge igjen. Tidvis vil tempoet være for høyt til at det er praktisk mulig.

Det er heller ikke praktisk å ha ørten forskjellige pakningsplaner, da det vil kreve alt for høy endringsberedskap og logistikk.

Så, for å gi et praktisk eksempel:

Infanteritropp 1, oppsatt på BV med 12,7 Mitr skal være selvforsynt i 72 timer. Dette innebærer at de har med seg storsekk på vogn, samt 3 DOS mat, fuel, forbruk osv. De har med ferdig kneppet 7 duker i skippit pakning, da de skal kunne løse oppdrag til fots borte fra vogner i inntil 72 timer.

Som del av kompaniets oppdrag, skal Tropp 1 ta mål 101, og på ordre sikre mål 101 for å fasilitere for kompaniets fremmarsj.

Her regulerer troppssjef at lagene skal prioritere å ha med ekstra ammunisjon, ekstra granater, varme klær til reorg og sikring (JIB, 660gr etc). Det er forventet at man vil bli i målområdet i inntil 4 timer etter at det er tatt, for å sikre kompaniets fremmarsj gjennom målområdet.

I praksis betyr dette at lagfører må styre at alle uvesentlige ting skal bli igjen. En mann har med seg en koma-sekk, hvor varme klær blir pakket. Øvrige prioriterer stridsutrustning som er relevant for oppdraget. Stridssekker, FR, sovepose, liggeunderlag, sokkepar nr 2 osv blir igjen på BV'en. Soldatene kan pakke en sjokolade og en kjekspakke i lomma om så.

Å forvente større fleksibilitet enn dette tror jeg er nyttesløst.
    It's not about surviving, it's about winning.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    6

Jeg har da vitterlig fått utlevert Defence 6.
    Det tviler jeg ikke et sekund på. Flere kollegaer som også hadde det, men som måtte levere de inn igjen pga. det PBU-amnestiet. Regnet med det var slik for alle.
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Jeg falt av? Hva tenkte du på?

En ting jeg kan si er at sammenligner tiden i Hæren og i HV så KAN informasjon i forkant være som natt og dag. Nå er det mange HV tropper som aktivt jobber med å holde mannskapet informert i forkant men i verste fall så kan en HV soldat få en innkalling i posten med Info om at han skal møte Mandag 5 September 08:00 for årets trening og øvelsen varighet er 7 dager. SLUTT..

Da ender en opp med en initial pakkningsplan som er ganske brei og lite oppdraga spisset..

Nå er dette en generalisering og det er som nevnt mange som jobber mye frivillig for å grave og holde soldatene informert, oppdater og hjelper de med å prioritere hva som skal taes med og hva som skal legges igjen.. men det står på enkelt personers initiativ og stå på vilje.

Hvem pakker sovepose for PØP

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Back to the stridsvest. Min anbefaling til trådstarter (om han fremdels orker å følge tråden), er å ikke gå for shithot JohnnyHighspeed-løsning som bare ser kule ut, men bruker litt mer tid på 1. Vente og se hva som kommer. 2. Legge sjel i å tilpasse utlevert utstyr så best som overhodet mulig 3. Etter å ha prøvd seg litt over tid, vurdere hva som passer best for løsing av oppdraget (de 5 til 7 dagene i året) og 4. Ikke ha sånn kniv på chestrig...

Om jeg skulle anbefale noe som helst til HV utenom HV-I, så ville jeg anbefalt en DOAV i CT, men ikke så lenge alle andre stiller i CV1 i NK...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Fortsetter avsporingen med et kjapt spørsmål om CV1 (fiskevesten vi dødelige i HV har fått utlevert?) til dere med mer erfaring: Finnes det en smartere måte å hindre spennene i å "skli" på reimene enn å teipe rett bak spenna? Jeg bruker den sjelden, og må overraskende nok ha den strammere med lite klær under, enn med mer klær under. Å teipe på nytt hvergang jeg forandrer mengde klær under er noe herk.. Hva bør jeg gjøre?
    Ad astra per aspera

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Er ikke en perfekt løsning men teip reimene rett bak spennen når du har på "Vinter" bekledningen. Så strammer du inn reimene for hånd på sommeren og får heller leve med at de sklir ut til vinter lengde fra tid til annen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Takker, da er det som fryktet..
    Ad astra per aspera

Tilpasset MILFORUM søk

Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234

Søkemotor