Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 13 av 13

Trd: Infanterist- Hva m jeg tenke p?

Menig
    Ble medlem
    Sep 2016
    Pondusfaktor
    0

Infanterist- Hva m jeg tenke p?

Heisann!

Har lenge hatt lyst til bli infanterist, men n begynner rekrutten nrme seg. Jeg skal inn i KESK januar 2018 og er vel kanksje det man kan si er noks greit i form. Jeg trener vanligvis 9-10 kter i uka, men fler n det er p hy tid spisse treningen slik at den blir mer infanteristrettet. Finner ikke s mange treningstips p nett, men hper noen her inne sitter p erfaringer.

Hvor tung sekk m jeg regne med kunne bre? Hvor langt burde jeg klare g med sekk? Alt av tips til hvordan jeg br trene og hva jeg br tenke p settes pris p!

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sv: Infanterist- Hva m jeg tenke p?

Som infanterist s m man vre seig og utholdende for kunne forflytte seg til striden, og vre rask, smidig og eksplosiv nr man gjennomfrer stridsteknikk. Videre s gir god fysisk form mentalt overskudd nr man ikke fr optimalt med svn eller mat.

Kjernemuskulatur er alfa omega
    Bring og marsjing med sekk med vekt er alfa omega
    Kondisjon er alfa omega
    It's not about surviving, it's about winning.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Sttter @AGR416, men n er jo treningen etter fremmte progressiv, s man kommer i riktig form etter hvert. Man trenger ikke vre supermann fr man begynner for gjennomfre frstegangstjeneste i infanteriet eller kavaleriet. Det holder fint med alminnelig god fysisk form og en positiv innstilling. Nr du sier at du alt n driver fysisk trening mer enn en kt pr dag, er du sikkert mer trent enn mange av de som gjennomfrer frstegangstjenesten p en svrt god mte. Som @AGR416 sier, mage- og ryggmuskulatur, kondisjonstrening (bde intervalltrening [f.eks. 4 x 4] og langkjring, helst i terrenget), og marsj med sekk legger bra grunnlag, men ikke overdriv, spesielt ikke vekten p sekken, til begynne med!
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Det er greit at man fr trening ila fgtj som gjr at man kommer i form, men det er ikke feil vre i form fr man mter til tjeneste.

Vi kan jo ta utgangspunkt i minstekravene for BS, som er:

Medisinballstt: 4,4 meter (10kg ball)
    Stille lengde: 2,20 meter
    Pull-ups: 5A

Se videoer her: https://forsvaret.no/karriere/krav/fysiske-krav

3000m: 14m00s

Det finnes og et treningsprogram her:
    https://forsvaret.no/ForsvaretDocume...0Forsvaret.pdf

S finnes det og en del militre velser, som kan brukes som utgangspunkt:

7km pakningslp med 15kg sekk: 49 min
    15km KTS marsj: 2t15m i 3 linje (ca. 22kg med uniform, stridsvest, vpen, hjelm og stridssekk)
    30km marsjmerke: 4t30m med pakning p 11kg (inkl vpen)

S har man USMC sin Combat Fitness Test som er bra, som ikke krever s mye ressurser, annet enn en makker:

https://en.wikipedia.org/wiki/Combat_Fitness_Test:

In the Marine Corps, the Combat Fitness Test has three events:[1]

• an 880-yard "Movement to Contact" run in boots and utility pants
    • two minutes of lifting a 30-pound ammo can over the head, earning 12 points for each number done in the time limit
    • the Maneuver Under Fire drill is part obstacle course, part conditioning, and part combat test:
    • 10-yard sprint
    • 15-yard crawl (low then high crawl)
    • hauling a simulated casualty using two different carries: drag and fireman's carry over 75 yards zigzaging through cones
    • sprint while carrying two 30-pound ammo cans over 75 yards through the same cones
    • throwing a dummy hand grenade into a marked circle 22.5 yards away (adding 5 seconds to total time if missed)
    • 3 pushups and a sprint with the ammo cans to the finish line.

http://www.military.com/military-fit...t-fitness-test

Maneuver under fire diagram:
    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...ab0221e989.jpg

Der har du litt jobbe med.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2016
    Pondusfaktor
    0

Tusen takk for svar, det hjalp veldig! Har jo allerede holdt p med storsekken ett rs tid, p mer eller mindre ukentlig basis. Burde jeg ke frekvensen? Snakk om 1,5 timer (minst) i uka med 20-30kg.

Tusen takk for tipsene om de testene! N ligger jeg jo forvring ganske nrme toppkarakter p stort sett alle testene, men kommer defintivt til prve meg p "Combat Fitness Test"!

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Her kan du ogs lese litt om den nye Godkjent Hrsoldat testen som er under utvikling. Gir noen hint om hva de vil se etter med tanke p utholdenhet og styrke :-)

https://m.facebook.com/media/set/?se...0640851&type=3

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    8

Bare husk p ikke lpe med sekk.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

For ta det "tidlse" for infanteristen: Siden 1928 har Forsvaret hatt ferdighetsmerket "Infanterimerket" som tester tidlse ferdigheter for en infanterist. Man skal ifrt uniform, feltstvler og med gevr lpe en lype p 12-15 km hvor det er forskjellige poster underveis: 3-5 km av lypa er i form av orienteringslp, resten av lypa skal vre merket. Umiddelbart etter start kommer man til et oppslag der det str en militr melding (f.eks. om fiendtlig avdeling av strrelse s og s, sett sted s og s kl. s og s og utfrende s og s) som man skal pugge utenat og gjengi nr man kommer i ml. Ved en post er det mloppdagelse, der man skal se figurer plassert i terrenget. En annen post er avstandsbedmmelse der man skal angi avstand til figurer plassert ut i avstand 50-450 meter med nyaktighet bedre enn 1/7 av avstanden til dem. Siste post er skyting, der man skal skyte 5 skudd p en figur eller skive.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Nr jeg var inne p starten av 2000 tallet gjennomfrte vi "GIF" eller Godkjent Infanterist merke som besto av mange av de elementene som @hvlt nevner ovenfor men det var ikke gjennomfrt i en bolk men som flere poster hvor p 15 km felt lp var en post for seg selv uten noen andre elementer annet den tid.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Til "Godkjent infanterist" inngikk 15 km marsj "klar til strid (KTS)" (dvs. med grunnutrustning (stridsvest), personlig vpen og stridssekk pakket i henhold til reglement) p maks. 2 timer og 15 minutter. Akkurat hvor mye vpen, grunnutrustning og pakket stridssekk veide til sammen er jeg litt usikker p, men i omrdet 15-20 kg. Som du ser av innlegget til @Pinch innfrer man n et "Godkjent hrsoldat" som gr over mye kortere distanse, men med hyere intensitet. Jeg regner med at Godkjent hrsoldat vil gjennomfres et stykke inn i frstegangstjenesten (etter minst 1 mned) slik at man har ftt en god del spesifikk trening fr man gjennomfrer denne velsen.

Tidligere var det et krav for infanterister (men det ble gjennomfrt etter ca. 6 mneders tjeneste) at alle skulle best marsjmerket, 30 km marsj i uniform og stvler, og med ryggsekk og vpen p til sammen 11 kg p minimum 4 timer og 30 minutter. Man br ha gtt en del fr man prver p den distansen, det blir lett gnagsr (for best marsjmerket mtte man vre frisk nok til delta i tjenesten dagen etterp). Det var ogs tidligere et krav at alle gevrkompanier skulle foreta en taktisk marsj "klar til strid" medbringende alle avdelingsvpen og alt kTS-utstyr over 50 km p mindre enn 24 timer. Men jeg tror det er lenge siden det ble fast gjennomfrt.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    2

Da jeg var inne i 1508 tok vi begge testene, bde det du beskriver som godkjent infanterist (ble kalt infanterimerket hos oss) og godkjent hrsoldat.
    Eneste forskjellen var at p godkjent infanterist var skyting byttet ut med granatkasting

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Jeg har oppgitt vekter og tider p 15km og 30km i innlegget mitt over.

Videre s var det fysisk trening som var temaet, ikke militre ferdigheter.
    @ch_hill:

Du burde prve marsje lengre kter med sekken enn 1,5 time, gjerne i kuppert terreng. Marsjtempoet som blir brukt er 50 - 10, dvs 50 marsjing og 10 min hvile, men ikke noe krav under trening.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2017
    Pondusfaktor
    0

Infanteristen er poteten i forsvaret. Kan brukes til alt.
    Det innebrer ogs at man m vre "ganske" bra i alt. Du m vre seig.
    Som forberedelse?
    Tren allsidig:
    jogge/lp kort og raskt, langt og treg.
    Tren styrke. kjernemuskulatur, armer og ben
    G. G lang. Og br sekk. Gjr den gradvis tyngre
    Du br ha greie basisferdigheter p ski ogs.
    Av ferdigheter som du br legge mer vekt p enn andre er orientering med kart og kompass. Uvurderlig.
    Ellers er det alltid flott kunne ting som frstehjelp, skyting, telt og feltliv, men det lrer du uansett nr du kommer inn.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. Tjenestestillinger som infanterist
    By ronder in forum Landstyrker - militre avdelinger p land
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 02-04-14, 07:39
  2. -Det sykeste man kan tenke seg
    By Psyops in forum Mannskapsmessa
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 08-01-09, 21:22
  3. Noe tenke p
    By Gnist in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 9