Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 54 av 54

Tråd: Fremtidens rekruttskole?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

Sv: Fremtidens rekruttskole?

Israel har noe som kan minne om det, singapore har en slags kopi.
    De har noe mer EBA, men IDF-enheter kan oppstalles i telt.

Tyskerne hadde lignende opplegg på 30 og 40 tallet(og I 1917-1919).

Fokuset var/er på læring og forståelse ikke perfeksjonisme. Mindre puss av sko, SLO, perfekt uniform, knivskarp sengestrekk. Mer vask for hygienens skyld. Støvler pusses for å holde vannet ute.

SLO kunnskapene til begge de først nevnte nasjonene er noe lavere en normalt. Singapore har Gurkhasoldater som tar seg av sluttet orden.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    111

Fra nyhetstråden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    US Army øker lengde på OSUT i infanteriet til 22 uker, som en prøveordning: https://www.army.mil/article/207623/...antry_soldiers

OSUT (One Station Unit Training) utgjør grunnutdanningen for amerikanske soldater, primært i kampvåpnene, og er todelt: BCT (Basic Combat Training) som mer eller mindre tilsvarer en rekruttskole, og AIT (Advanced Individual Training) som er videregående trening innenfor den enkeltes spesialitet. Enkelte våpengrener kjører BCT separat over ca 10 uker, og fordeler soldatene til avdeling for videre trening etter dette.

I infanteriet har OSUT hittil vært på 14 uker, men økes altså nå til 22 for å få plass til mer og bedre trening. Nå vil altså de stående avdelingene få inn soldater som har ca et halvt års opplæring. Alle menige infanterister i US Army utdannes ved 198th Infantry Brigade på Fort Benning. Brigaden må nå utvides fra 5 til 8 bataljoner for å få plass til de nye rekruttene.

Se også denne (gamle) tråden om rekruttskole i US Army: https://www.milforum.net/showthread....kole-i-US-Army

Det er ikke alt som er overførbart fra amerikanske til norske forhold, men US Army har altså tatt inn over seg at soldatene trenger grundigere utdanning for å klare seg på fremtidens stridsfelt. Dette gjelder i utgangspunktet infanteriet, men jeg anter det er overføringsverdi til andre våpengrener. Er det noe vi kan lære av her?

I gamle dager hadde vi i Norge 3 måneders rekruttskole før soldatene ble overført til avdeling, og noe lignende er under gjeninnføring. Nå mener amerikanerne at grunnutdanningen bør være nærmere et halvt år for å få tid til alt man trenger å lære. Dette har åpenbart potensiale for å gi bedre soldater inn til avdelingene, men med 12 måneders førstegangstjeneste gir det færre soldater ved avdelingene og kortere nytteverdi av dem. I US Army vil man normalt aktivt tjenestegjøre 4 år i sin første vervingsperiode, noe som gjør effekten bedre. Kanskje er norske soldater best tjent med å bare være 3 måneder på rekruttskole før de kommer til avdeling, og ha sin spesialisering der?

Eller kunne man kanskje tenkt seg en 6-måneders grunnutdanning for alle, uansett forsvarsgren (altså, Hær, Sjø, Luft, Cyber) hvor de første 2-3 månedene er en felles rekruttskole med fokus på grunnleggende infanteridisipliner og generell opptreden som soldat/gast/flysoldat? Så kan soldatene få spørsmål om de kunne tenke seg å satse på en lengre førstegangstjeneste og kanskje en militær karriere, eller bare vil komme seg ut ved første anledning. I det siste tilfellet får de 3 måneders spesifikk HV-rettet utdannelse og blir dimittert etter 6, med 13 måneders gjenstående tid som vernepliktige i fredstid. Eventuelt kan befalsemner til HV få 6 måneder ekstra tilsvarende en gammel UB-utdanning.

Ønsker de noe mer, blir de fordelt til forsvarsgren og våpengren/bransje etter rekruttskolen, og får 3 måneder spesialisering enten samlet eller ved avdeling. Så tjenestegjør de i ytterligere 6, 9 eller 12 måneder og forsvinner enten ut i det sivile, eller verver seg og/eller tar befalsutdanning.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Jeg kaster bare ut et spørsmål her. Kan den fysiske formen på soldatene være en faktor som gjør at utdanningstiden må økes?
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5

Spennende spørsmål @4312

Hvor lang tid en trenger for å få en gruppe opp på minste felles multiplum kommer vel helt an på utgangspunktet. Men med en så minimal andel av hvert årskull som trengs i dag burde det gå an å få et svært godt utgangspunkt?
    Aldri mer 13

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    12

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Jeg siterer meg selv, jeg:
    Ja, det kan vi. Jeg står fortsatt ved at man kan ha tre "felles" rekruttutdanningssentre. Madla, Terningmoen og en ny Rekruttskole "Brig N" (basert på modellen til gardeskolen. Dersom nå USMC kommer til Setermoen med en BN (-) så vil dette legge beslag på tilgjengelig EBA der. Noe som medfører at dersom 2.BN videreføres med dagens modell, som var en politisk caveat for å la USMC trene i Troms, så behøver man å nybygge EBA for 400-600 rekrutter og omlag 30isj ansatte.

Evt
    Legge ny Rekruttskole "Brig N" til Kongsberg for å gjøre det mer attraktivt for ansatte, samt benytte seg av eksisterende EBA.
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    24

Det med egne "rekruttutdanningssentre" er vel ikke noe nytt. Under den kalde krigen hadde man jo f.eks Infanteriets øvingsavdelinger.

Det opplegget som f.eks Rittmesteren skisserer kunne jo godt ha funnet sted ved en slik avdeling, la oss si at utdanningen skjer over 6 måneder.

Deretter overflytting til HV/Reserveavdelinger, eller til videre tjeneste i stående avdelinger.
    Sapere aude

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Sv: Vi prater piss (DIS) 2017

På 70- og begynnelsen av 80-tallet hadde de mer tekniske troppeartene, i hvert fall Ingeniørvåpenet og Hærens samband (husker ikke om det var flere, muligens også Hærens våpentekniske korps samt MP ved Hærens transportkorps), 6 måneder rekruttskole og avdelingsutdannelse ved skole- og øvingsavdeling og 6 måneder tjeneste ved operativ avdeling.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Ja, halvårleg grunnutdanning ved separat skule- og øvingsavdeling er noko eg verkeleg har sansen for. Hadde me vore så heldige og fått oppretta ein reservebrigade trur eg det hadde vore ein formålstenleg modell med eit «karriereløp» som kunne ligna på dette:

Vernepliktige blir kalla inn til 6 mnd fyrstegongsteneste ved dedikert skule- og øvingsavdeling. Etter endte 6 månadar står valet mellom:
    - Overføring til HV eller Hærreserve
    - Utvida fyrstegongsteneste (Altså totalt 12 eller 18 mnd), for så verving eller overføring til HV eller Hærreserve (Gitt at tenesta har vore frivillig eller total verneplikt i fredstid ikkje er oppbrukt)
    - Verving

Skal ein ha ein slik modell, meiner eg at utdanningsavdelingane bør ver våpen/troppeartsvise og der det er mogeleg, gje ei generell utdanning, slik at soldatane skal kunne bekle alle lågare stillingar i den troppetypen dei er utdanna i på ein tilfredsstillande måte.

Rett ut av fantasien, «utdanningsplan» for lastevognførarar ved Hærens Transportkoprs Skule- og Utdanningsavdeling:

1 - Rekrutt
    2 - Rekrutt
    3 - Rekrutt
    4 - Rekrutt
    5 - Rekrutt
    6 - Rekrutt
    7 - Teorikurs kl. C
    8 - Rekrutt
    9- Langperm
    10 - Intensivkurs kl. C
    11 - Intensivkurs kl. C
    12 - Diverse lastebilkurs
    13 - Diverse lastebilkurs
    14 - Diverse lastebilkurs
    15 - Skyteutdanning avd. våpen
    16 - Taktisk køyreutdanning
    17 - Øvelse
    18 - Vedlikehald/Diverse
    19 - Vinterutdanning
    20 - Øvelse
    21 - Vedlikehald/Diverse
    22 - Vedlikehold/Telling/Dimmisjon og overføring til ny avdeling
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Dersom landforsvaret får ansvar for utdanning av alt sitt eige personell, kan øvrige forsvarsgreiner utnytte personellet så lenge og på den måten dei ønskjer (https://forsvaretsforum.no/luft-og-s...eders-tjeneste) og ein slepp å få ein sonaroperatør frå sjøforsvaret eller idrettsassistent frå luftforsvaret inn i stilling som geværmann 4.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    8

Nå mener jeg at da jeg var i fgtj i 2.bn i 2010 at rekrutten var 11 uker og infanterikursene var ca ytterligere 3 måneder.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2017
    Pondusfaktor
    1

Naar jeg gjennomfoerte min foerstegangstjeneste i '95-'96 (Luftforsvaret), at rekrutten paa 2mdn, etterfulgt av UB-kurs 2mnd og MP-kurs 2mnd. I mine oeyne er dette altfor lite grunn trening, iallefall med tanke paa UB/MP delen. For Luft funket naa dette saann noenlunde. For en infanterist kan jeg lett se for meg at dette ville vaert altfor lite (iallefall hvis det er spesialiseringskurs med i bildet).

Min mening er at hver vaapengren boer ha egen rekruttskole. Varigheten burde vel bestemmes av den inviduelle gren, da de har forskjellige krav til tjeneste.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jul 2018
    Pondusfaktor
    0

[QUOTE = Forøvrig har @MMB et poeng tidligere i tråden om Brandseth/Mjølfjell skytefelt.

Det har et enormt potensiale som skriker etter bedre utnyttelse.

Men Bømoen er 50min unna, og det er lite infrastruktur i leirene som er tilknyttet, så det kreves store investeringer.

https://en.wikipedia.org/wikicodes/Mjølfjell_skyt-_og_øvingsfelt

Sent fra min E5603 via Tapatalk [/ QUOTE]

Takk for at du deler!!!

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Tillater meg å legge inn lenke til korrekt wikipedia artikkel:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Mjøl..._og_øvingsfelt

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Det med egne "rekruttutdanningssentre" er vel ikke noe nytt. Under den kalde krigen hadde man jo f.eks Infanteriets øvingsavdelinger.

Det opplegget som f.eks Rittmesteren skisserer kunne jo godt ha funnet sted ved en slik avdeling, la oss si at utdanningen skjer over 6 måneder.

Deretter overflytting til HV/Reserveavdelinger, eller til videre tjeneste i stående avdelinger.
    Altså omtrent som det Hærens heimevernskompani utøvde i forrige årtusen. Inn for å tjenestegjøre i seks måneder mot direkte overføring til lokal HVenhet.
    Omtrent som i alle andre hæravdelingen kunne man søke seg vekk i rekruttperioden om man ville tjenestegjøre lenger mot å "ikke bli" overført til HV i etterkant. Nja og mjo, det er da forsvarets behov som styrte den saken så etpar som tok lengre tjeneste fikk seg vel en overaskelse i posten noen år senere.

Jeg har hørt GSVs HVkompani utdannet HVjegere og de som ikke nådde opp til status som det ble mer vanlige HVgubbs på objekt. Hvordan dette fungerte for oberst Hagløfs garnison og HVkompaniet der eller det siste av de tre, vet jeg ikke.
    I must kill all free radicals

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Felles rekruttskole - Luft- og sjøforsvaret
    By TheBeast in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 09-02-16, 00:50
  2. For sent å bytte rekruttskole?
    By HFL in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 26-08-08, 17:02
  3. Rekruttskole juli 2008
    By eHa in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 6