Støtt Milforum på Vipps #587 879

Den generelle utdanningstråden

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • 88charlie
    Trådstarter
    OR-7* Stabssersjant
    Mestersersjant plan
    Veteran
    • 2014
    • 4646

    Den generelle utdanningstråden

    Siden flere kanskje leser denne tråden.

    VGS/AF vs yrkesskoler er et hett tema men mange glemmer at AF er så mangt og ikke bare en måte å oppnå gen.stud.komp, noe som i seg selv er relativt intetsigende i hva det egentlig betyr. Jeg bruker å si at AF er bra for de tre fire mest kjente profesjonsutdanningene (lege, ing, øk og adv) med de fagene som da kreves, eller hvis man er hektet på et av de klassiske studiene i såkalte frie fag, feks Norsk, Historie, Fys/Mat osv, eventuelt lærer/politi som såvidt meg bekjent ikke krever fag(?).

    Yrkesfag er vel og bra men merk at det krever mye å gå tilbake igjen på et akademisk løp, spesielt hvis man ikke har hatt realfag på en stund. Nesten som å ta push ups etter noen år uten.

    Prøv å se på et par karrierer som dere liker, eventuelt ikke liker og se hva som da kreves. Sorter ut de dere liker best. Ikke la dere skremme av en middels karakter på ungdomsskolen. Det er langt ifra et bevis på noe som helst. I tillegg kommer ingenting av seg selv. Man MÅ jobbe for å bli noe. Ikke vær redde for å sette dere tøffe mål. Ikke gi opp.
    Artillery is the God of War
  • essal
    OR-6 Oversersjant
    Veteran
    • 2009
    • 8692

    #2
    Sv: KJK - Kystjegerkommandoen - karrierevalg

    Diskusjonen er helt dødfødt hvis vi skal diskutere hva som er det beste valget av skole hvis vi ikke tar eleven sine egenskaper i bunn...

    Nå det er sagt, så er det 0 problem å ta allmen påbygg som privatist om en finner ut i ettertid at sitt valg på VGS ikke var det helt store- eller at en vil studere på høyere nivå innen samme fagfelt. Dessuten så er det mange som må ta opp karakterer fra VGS for å komme inn på sitt ønskede studie uansett, så det er ingen garanti at allmen = studieplass på drømmestudiet.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    - Don't confuse enthusiasm with capability

    Kommentér

    • magskor
      OR-7 Flotiljemester
      Veteran
      • 2005
      • 3588

      #3
      Sv: KJK - Kystjegerkommandoen - karrierevalg

      Er einig i at viss ein planlegg å bli lege, advokat, økonom eller lærar er det ein fordel å ta allmenfag, men ingeniør meina eg det er ein fordel med eit fagbrev i bunnen.

      Er og ueinig i at det er vanskeleg å gå i frå eit yrkesfag til eit akedemisk fag, så lenge ein ikkje ventar for lenge så er det ikkje noko problem i det heile.

      Kommentér

      • MMB

        Veteran
        RESERVEBEFAL
        • 2005
        • 5777

        #4
        Sv: KJK - Kystjegerkommandoen - karrierevalg

        Til dem som mener at mitt råd lenger oppe ikke var spesielt bra;
        - Man er 14-15 år gammel, og man sitter der og skal søke på videregående opplæring.
        - Enten har man da planen klar i hodet, om hva man vil med livet sitt; "Pappa er lege/advokat/finanstopp/professor i ett eller annet realfag, jeg skal følge i hans fotspor" - eller noe slikt. Eller, så sitter man der og vet ikke helt hva man vil drive med når man blir eldre. Som en mellomting kan man gjerne sitte der og være klar på at man ønsker å gå på universitetet, men ikke helt hva man vil studere enda.
        - En gjenganger er da ens foreldre - eller kompiser/medelever (som i tur har fått sine innspill fra sine foreldre/kompiser/medelever), som i beste mening sier noe slikt som at "dersom man ikke helt har bestemt seg enda, så er det nok best å gå allmennfaglig". Dette er IMHO et klassisk eksempel på ekkokammeret som forsterker og sprer dårlige råd. Det finnes flere grunner til at spesielt foreldre kan finne på å si noe slikt som dette, men én grunn kan f.eks. være at foreldre fra en relativt lavtlønnet/lavstatus (sorry, av mangel på bedre ord) bakgrunn ønsker at sønnen/datteren skal bli et "familietrofé" og en kilde til prestisje - "Se på meg som var søppeltømmer hele livet mitt, men nå er sønnen min på vei til å bli lege!".
        - Her mener jeg det er viktig å være såpass egoistisk at man tenker på seg selv først, og velger en videregående opplæring som faktisk kan føre til noe matnyttig lenger ut i livet; Har man allerede slitt seg igjennom ungdomsskolen med lave til middelmådige karakterer og er allerede komplett lei av skolebenken, så skal det svært, svært mye til for å "ta seg sammen" og fullføre allmennfaglig på en god måte.
        - Samfunnet som helhet skal ta sin del av skylden for at yrkesfag har blitt såpass lavstatus de siste par tiår ("åja du er tømrer du ja..."), og at enkelte dermed gjerne vegrer seg for å gå denne retningen, men det er altså over hodet ingenting feil med å lære seg et fag, gå i lære og bli en ener på sitt praktiske håndverk gjennom et liv med erfaring på dette.

        Derfor: Går man rett fra ungdomsskolen videre til allmenn, uten å vite hva man vil med livet - og spesielt om man allerede er skolelei - så begår man IMHO en stor, stor blemmert. Da er yrkesfaglig og eventuelt allmenn påbygg etterpå en langt bedre løsning, som gir langt mer fleksibilitet lenger ned i veien.

        -------

        Så, for å pense dette inn på trådtema igjen, på et opptak er det én ting som måles: At man har det som trengs fysisk og mentalt for å påbegynne og fullføre den senere grunnutdanningen - og deretter tjenestegjøre i den aktuelle stillingen.

        Dette kan brytes ned i et par undermomenter:
        - Fysisk kapasitet, som er relativt enkelt å måle gjennom fysiske opptakskrav. Er man innenfor på disse, og gjerne med margin attpåtil, å har man fysikken som trengs ihvertfall.
        - Noe litt mer diffust, men like viktig som fysikk, er:
        1. Ens personlige evne til å tåle harde psykiske påkjenninger over tid; regn, vind, trøtthet, det å være sliten - kort å godt det å hate, i ordets rette forstand.
        2. Ens personlige evne til å tåle og motivere seg selv i et miljø preget av usikkerhet, kontrabeskjeder og det "å ikke hva som kommer til å skje" fram i tid.

        Med dette til grunn da, så kan du sikkert utlede - gjerne sammen med alle disse her "opptaksfilmene" man har på f.eks. YouTube - hva et opptak kommer til å bestå i. Du kan med andre ord ha fysisk kapasitet som en toppidrettsutøver, men hvis du bryter sammen tvert ting butter litt imot, så kommer man ikke særlig langt med dette fysiske formen sin - selv om fysisk form utvilsomt hjelper på med å flytte grensen for hvor mye man er i stand til å tåle påkjenninger over tid.

        Derfor blir det ganske vanskelig å si noe om hvorvidt trådstarter vil klare et opptak; Fysikken din virker å være på stell, men det er andre faktorer som spiller inn på opptaket ditt også. Svaret på om du klarer dette tror jeg det er jaffar som har formulert best så langt: Du vet ikke med mindre du prøver. ;-)
        Elite Som En Trensoldat

        Kommentér

        • West
          Veteran
          RESERVEBEFAL
          • 2014
          • 778

          #5
          Sv: KJK - Kystjegerkommandoen - karrierevalg

          Opprinnelig skrevet av jaffar
          Forklar hvorfor MMB sitt råd er dårligere enn ditt, er du snill. Begge er anekdotiske uansett og ment som, nettopp: Gode råd.
          Hold deg til trådens tema, er du snill..
          Var det noe i min post som ikke var i henhold til trådens tema?
          Alt som stod her var råd om både utdanning, trening, motivasjon etc for trådstarter. Hver eneste setning.
          Om ikke det er i henhold til tema så ser jeg ingen andre poster her som heller er.

          I tillegg var jeg nysgjerrig på hvordan MMB: var kommet frem til at elektro og automatikk blir mer relevant i fremtiden.
          Det lurer jeg fortsatt på, og er et høyst berettiget spørsmål.
          "The shitter was full" - Eddie

          Kommentér

          • MMB

            Veteran
            RESERVEBEFAL
            • 2005
            • 5777

            #6
            Sv: KJK - Kystjegerkommandoen - karrierevalg

            Opprinnelig skrevet av West
            Kan ikke helt se at du har noe argumentasjon for påstanden din om at du tror elektro og automatikk blir mer relevant i fremtiden. Det er relevant i dag. Akkurat som rørleggere, snekkere, murere og annet. Det var det i går. Det er det i dag. Og sikkert i lik grad i morgen.
            Med mindre samfunnet begynner å gå bakover igjen, så har jeg vanskelig for å skjønne hvordan elektronikk og automatikk skal bli mindre relevant i framtiden. Det er jo bare å se til dagens (IMHO høyst reelle) bekymringer der roboter og automatiserte prossesser er i ferd med å overta mye av lavtlønnsyrkene i verden. (Norske) Prox - og Boston - Dynamics, sammen med framveksten av f.eks. SpaceX og generell romforskning, ser jeg på som de ultimate tegn i tiden om hva som kommer...

            Sånn sett tror jeg man stiller meget sterkt i det framtidige jobbmarkedet med et fagbrev innenfor automatikk, gjerne sammen med en universitetsgrad i kybernetikk eller robotikk - og en sunn barneromshobby innenfor koding, nettverksdrift og/eller generell IT. Da ligger fort lønningene i millionklassen for ens føtter.
            Elite Som En Trensoldat

            Kommentér

            • West
              Veteran
              RESERVEBEFAL
              • 2014
              • 778

              #7
              Sv: KJK - Kystjegerkommandoen - karrierevalg

              Jeg tror de punkter du peker på her som er relevante heller mye mer i retning av lengre ingeniørutdannelser type siv.ing/Master etc enn yrkesskole. Noe mange (de fleste) tar ut fra en vanlig allmenn utdannelse.
              Men greit nok, jeg skal ikke bidra til at tråden til en oppegående 15 åring videreutvikler seg i feil retning.
              Han har tatt sitt foreløpige skolevalg, og det vil helt sikkert fungere veldig bra for han. Dette virker som en reflektert ung mann som vet hva han vil.
              "The shitter was full" - Eddie

              Kommentér

              • EivindM
                OR-6 Oversersjant
                Veteran
                • 2011
                • 1310

                #8
                Sv: KJK - Kystjegerkommandoen - karrierevalg

                Opprinnelig skrevet av Raidel
                Jo takk, har alerede vært innom denne siden. Først og fremst er kravet om psykisk helse det som bekymrer meg mest i og med at jeg sliter litt med konsentrasjon.
                Du skriver at du ble henvist til og utredet ved "barnepsykologisk avdeling" (jeg vil anta at du egentlig mener Barne- og Ungdomspsykiatrisk Poliklinikk, populært kalt BUP?), og at du kom ut derfra uten at det var satt noen diagnose? I så fall behøver ikke dette være noe å bekymre seg for. Det er jo faktisk heller slik at de har avkreftet at du har konsentrasjonsvansker i en slik grad at man mener det er en lidelse. Det kan dog være greit å få tak i en kopi av epikrisen (sluttrapporten) fra BUP'en. Der skal alt som er blitt satt av diagnoser fremgå, og det skal også fremgå hvis man ikke har satt noen diagnose.
                Ved kølle skal ondt fordrives!

                Kommentér

                • Znuddel
                  OF-2 Kaptein
                  Log.off. (S-4)

                  Sponsor
                  Veteran
                  • 2004
                  • 14896

                  #9
                  Den generelle utdannngstråden

                  Oppretter egen generell tråd for utdanning.

                  Innleggene om utdanning i KJK-karrierevalg tråden er flyttet over her.
                  The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                  Moderator

                  Kommentér

                  • Gjest

                    #10
                    Sv: Den generelle utdanningstråden

                    Dersom du er fast bestemt på en Militær karriære, bør du gå en linje som er relevant til den stillingen du ønsker, og som kan hjelpe deg i fremtiden. Jeg har selv gått følgende;

                    Restaurant & Matfag VG1
                    Studiespesialisering VG1
                    Teknikk & Industriell Produksjon VG1
                    Service & Samferdsel VG1
                    Industriteknologi VG2

                    Dette gjor jeg for å kunne sikre meg kunnskap som kan være relevant til min videregang. Jeg har også i tillegg hatt ekstrafag i mattematikk grunnet faglige hull. Dine anmerkninger på ungdomsskolen har null og niks og si, men hold fraværet lavt og karakterene relativt gode.

                    Jeg ville anbefalt Idrettslinje med generell studiekomptanse dersom du ønsker og søke deg inn i Forsvaret, dersom du vil kunne opprettholde god fysikk og få studiene som er krav i enkelte avdelinger i Forsvaret, eller for videre utdanning f.eks Universitet eller Høgskole.

                    Ikke bruk lang tid til og gruble over om du faktisk vil i Forsvaret eller om du ønsker å ha en sivil jobb og utdanning. Bestem deg så tidlig som mulig, og husk at dersom du går en vei, er det tusen andre veier etter det og gå. Du er ikke begrenset uansett om du har en spesifikk utdanning.

                    Svarer gjerne spørsmål

                    Kommentér

                    • leserbrukernavn
                      Veteran
                      RESERVEBEFAL
                      • 2013
                      • 1685

                      #11
                      Sv: Den generelle utdanningstråden

                      Et tredje alternativ til rein yrkes- eller allmennfaglig retning er TAF (teknisk, allmennfaglig retning) over fire år som gir deg generell studiekompetanse samt fagbrev. Hadde jeg vist det jeg vet i dag, hadde jeg nok valgt TAF selv, og jeg ser at noen av de dyktigste ingeniørene jeg jobber med, er nettopp de som har et fagbrev i bunnen.

                      Jeg er selv ingeniør med en mastergrad i økonomi, og ser at mastergraden nok har vært en døråpner, selv om jeg selv har kjent på at jeg gjerne heller skulle hatt fagbrev i bunnen. Det skal også nevnes at jeg har fått gå mye i verkstedet, på test og montering der jeg jobber nå, i praksis som lærling og fått stille masse dumme spørsmål, med ingeniørlønn.

                      Angående TAF så vet jeg at flere av de som har klatret seg langt opp i systemet hos oss, er siv.inger med TAF og ekstremt dyktige i faget sitt. Kjenner også til flere tilfeller der arbeidsgiver har betalt studieløpet mot siv.ing på NTNU for tidligere lærlinger, mot at de ved fullført studium binder seg til x-antall år. Noe i mitt hodet er vinn-vinn både for bedriften og arbeidstakeren som er sikret fast jobb etter endt utdanning og samtidig slipper studielån.

                      Mer om TAF og en av våre dyktige lærlinger:

                      Kommentér

                      • 88charlie
                        Trådstarter
                        OR-7* Stabssersjant
                        Mestersersjant plan
                        Veteran
                        • 2014
                        • 4646

                        #12
                        Sv: Den generelle utdanningstråden

                        TAF tror jeg er good shit. Ett år ekstra men man får mye for "pengene". Her i distriktet er TAF kun tilgjengelig på en mindre VGS i en liten nabokommune til "byen" noe som trekker det sosiale aspektet litt ned.

                        Sponset utdanning er noe dritt, for oss som fortsatt har et studielån som gnager. skikkelig misunnelig, ikke minst på de som hadde en ok lønn under studiet.
                        Artillery is the God of War

                        Kommentér

                        • 4312
                          OR-5+ Sersjant 1.klasse
                          Veteran
                          • 2012
                          • 3323

                          #13
                          Sv: Den generelle utdanningstråden

                          Ofte så forandrer interesser seg igjennom livet og gresset er bestandig grønnere på den andre siden, sånn opplever jeg det meste når det gjelder mine valg. Jeg liker å jobbe med kroppen og bli svett, drive som en demon. Nå begynner 40 og nærme seg å kroppen er ikke 20, men jeg jobber fortsatt bedre en mange 20 åringer. Jeg er Formann/bas for noen mekanikere og har det greit. Lønnen blir jeg ikke rik av, men den dekker det den må og jeg har penger nokk til litt fritid. Det er ingen enkel løsning å velge yrkesfag for man er lei av skole, et fagbrev er et minimum av det du må lære for å praktisere som fagarbeider. Jeg har flere kurs i året som jeg må ta, det er nye ting som skal fikses og nye ting som må læres. Mekaniker faget er hele tiden i utvikling utfordringer står i kø. Om man vill bli knokkelreperatør eller bilmekaniker så er det viktigste å få arbeidstrening så tidlig som mulig, lær å jobbe. Hvis det tøft å gjøre lekser, rydde rom og stå opp om morgenen så trenger man arbeidstrening. Leger har en del timer overtid, mekanikere har ofte mye overtid, bakere jobber tidlig, noen jobber skift og i forsvare er det litt av alt. Skolen er den enkle tiden, den tiden det er mye fritid og alt er enkelt. Det er mye tid som forsvinner i jobb, så får man barn...så forsvinner pengene også. Jeg kan bare si at jobb mot det du vill bli for det er bar du som kan gjøre noe med det, dumme lærere og teite foreldre eller andre unnskyldninger gjelder ikke.
                          Trenger bare litt flaks, så går det godt

                          Kommentér

                          • 88charlie
                            Trådstarter
                            OR-7* Stabssersjant
                            Mestersersjant plan
                            Veteran
                            • 2014
                            • 4646

                            #14
                            Den generelle utdanningstråden

                            4312: altså!!

                            Et innlegg som burde rammes inn og henges opp. Det du skriver treffer like godt "begge veier"
                            Artillery is the God of War

                            Kommentér

                            • Raidel
                              RESERVIST
                              • 2016
                              • 28

                              #15
                              Sv: Den generelle utdanningstråden

                              Opprinnelig skrevet av 4312
                              Ofte så forandrer interesser seg igjennom livet og gresset er bestandig grønnere på den andre siden, sånn opplever jeg det meste når det gjelder mine valg. Jeg liker å jobbe med kroppen og bli svett, drive som en demon. Nå begynner 40 og nærme seg å kroppen er ikke 20, men jeg jobber fortsatt bedre en mange 20 åringer. Jeg er Formann/bas for noen mekanikere og har det greit. Lønnen blir jeg ikke rik av, men den dekker det den må og jeg har penger nokk til litt fritid. Det er ingen enkel løsning å velge yrkesfag for man er lei av skole, et fagbrev er et minimum av det du må lære for å praktisere som fagarbeider. Jeg har flere kurs i året som jeg må ta, det er nye ting som skal fikses og nye ting som må læres. Mekaniker faget er hele tiden i utvikling utfordringer står i kø. Om man vill bli knokkelreperatør eller bilmekaniker så er det viktigste å få arbeidstrening så tidlig som mulig, lær å jobbe. Hvis det tøft å gjøre lekser, rydde rom og stå opp om morgenen så trenger man arbeidstrening. Leger har en del timer overtid, mekanikere har ofte mye overtid, bakere jobber tidlig, noen jobber skift og i forsvare er det litt av alt. Skolen er den enkle tiden, den tiden det er mye fritid og alt er enkelt. Det er mye tid som forsvinner i jobb, så får man barn...så forsvinner pengene også. Jeg kan bare si at jobb mot det du vill bli for det er bar du som kan gjøre noe med det, dumme lærere og teite foreldre eller andre unnskyldninger gjelder ikke.

                              Føler meg litt truffet på dette med å være lei av skole. Men jeg kan også helt ærlig si at det er flere grunner en dette. Jeg er interessert i en praktisk rettet utdanning. Om jeg skulle endre planetene/ikke få til om kjk så har jeg fagbrevet å gå tilbake til. Har også fått vite at du kan ta videre utdanning med fagbrevet, eller et ekstra år med studiespes.

                              Kommentér

                              Googleannonse

                              Collapse

                              Forumstruktur

                              Collapse

                              Working...