Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Flared Ribs/Veldig Mild Pectus Excavatum - Hindret Tjeneste?

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor
    0

Flared Ribs/Veldig Mild Pectus Excavatum - Hindret Tjeneste?

God kveld!

Jeg har vert så uheldig og blitt medfødt en mild deformitet i mitt nedre venstre ribbein som kalles ´´Flared Ribs´´eller pectus excavatum (veldig mildt i dette tilfellet). Det legges ikke så fort merke til dersom man ikke ser på det, men det er en betydelig 1-2cm utover det går.

Det er bare på den ene siden og litt i midten av brystet (Kan lett trenes bort). Det har aldri hindret min bevegelse eller form, verken på trening eller passivt. Er ekstremt motivert til og bli yrkessoldat, og har nylig fått melding om preseleksjon til sesjon del 2 etter 2 år med utsettelse pga utdanning.

Ligger vell i gjennomsnittet teoretisk og har meget god fysisk form, men er bekymret om legen vil diske meg dersom det oppdages at det kan være en hindring for meg i feltet. Der er tilfeller hvor kroppsbyggere klarer og skjule det bak et lag fett/muskler, men det er fortsatt synlig for meg, og jeg får ikke bygget den massen i tide før jeg skal inn til sesjon.

Bilder av tilfelle som er veldig nært/idenisk mitt nedenfor. Trekker man inn pusten blir det mer synlig, og ligger man ned er det enda mer synlig, ser betydelig forskjell på begge sider. Prøver for øyeblikket øvelser som skal hjelpe mot, men dersom det er et medfødt tilfelle og ikke overextending, blir det ikke utrolig mye bedre.

Svarer gjerne alle spørsmål, setter pris på svar og hjelp, Mvh G/19
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder   
    Sist endret av Valkyr; 27-03-17 kl 23:07 Begrunnelse: +

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Sv: Flared Ribs/Veldig Mild Pectus Excavatum - Hindret Tjeneste?

Kan ikke se noen grunn til at dette skal føre til problemer med mindre du har hjerteproblemer som følge av det. Pectus excavatum blir som regel ansett som rent kosmetisk i slike lette tilfeller og forsvaret har så vidt meg bekjent aldri hatt noe problem med å slippe inn langt styggere jævler enn de folka på bildene der.

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
    Kan ikke se noen grunn til at dette skal føre til problemer med mindre du har hjerteproblemer som følge av det. Pectus excavatum blir som regel ansett som rent kosmetisk i slike lette tilfeller og forsvaret har så vidt meg bekjent aldri hatt noe problem med å slippe inn langt styggere jævler enn de folka på bildene der.
    Har aldri hatt noe problemer med indre organer eller lignende, så får bare stramme litt til så slepper jeg nokk inn Takk for svar!

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Kikker man i "Bestemmelser for militær helsetjeneste og legebedømmelse" (FSAN P6), står det følgende:
    Q67.6 [ICD-10-koden for Pectus Excavatum]: Vurdering 1-7 Etter grad av funksjonsnedsettelse. Udyktig kun i uttalte tilfelle. Kosmetiske forhold og psykisk belastning vektlegges.
    Ergo, det er ikke noe av det du skriver som tilsier at dette vil medføre at du blir kjent tjenesteudyktig.
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. marinejeger eller sbo med mild raynauds/likfingre?
    By majer in forum Spesialstyrker - Forsvaret og Politiet - FSK, MJK, Beredskapstroppen
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 10-07-10, 00:22
  2. Et veldig kjapt spørsmål
    By in forum Mannskapsmessa
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 17-01-06, 16:46

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •