Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 111

Tråd: Trident Juncture 18

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Trident Juncture 18

Trident Juncture 18 (TRJE18) er en NATO-øvelse som vil foregå i Norge med tilstøtende luft- og havområder i oktober-november 2018. I tillegg vil en mindre del av øvelsen foregå i Sverige, Finland og Island, samt noe i Østersjøen.

Det er fylkene Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal, Oppland og Hedmark som i størst grad blir berørt. Det blir en øvelse med land-, sjø- og luftstyrker samt Totalforsvaret først, etterfulgt av en kommandoplassøvelse.

– Dette blir den største øvelsen i Norge siden i hvert fall 2002, forteller oberstløytnant Ivar Olsbø, som er Forsvarsstabens ansvarlige for planleggingen og som har jobbet med TRJ18 i 2,5 år.

– Slik det ligger an nå vil rundt 35 000 soldater fra inntil 30 nasjoner øves. I tillegg vil ca. 150 fly og ca. 70 fartøyer delta på øvelsen.

https://forsvaret.no/aktuelt/nato-re...ident-juncture
    Sist endret av Rittmester; 26-09-18 kl 20:23 Begrunnelse: TRJE18
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    5

Sv: Trident Juncture 18

Noen som vet om dette blir i stedet for eller i tillegg til Cold Response i 2018? TRJ18 er tross alt på høsten...

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    13

I tillegg... mye planlegging som gjenstår
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Litt generelt om øvelsen:

Hvordan sette inn 35 000 soldater og tusenvis av kjøretøy i Midt-Norge, mens det opererer 150 fly og 70 skip, til lands og til vanns, uten å lamme det sivile liv?

http://www.adressa.no/nyheter/sortro...e-14532948.ece

Nato offiserer var på rekognosering i mars:

https://forsvaret.no/aktuelt/nato-re...ident-juncture
    Odd objects attract fire. You are odd.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Forsvaret var ikkje heilt heldige med linken til artikkelen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Trident Juncture 18

Ha-ha! Så ikke den...

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Blant deltakerne neste år kommer bl.a Australia, Georgia og Ukraina.

New Zealand, Israel, Aserbajdsjan, Bahrain, Egypt, Irak, Marokko, Bahrain og de Arabiske Emirater kommer med observatører.

https://forsvaretsforum.no/fargerik-storøvelse

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

To artikler om øvelsen i Forsvarets Forum:

– Et stort øvingsområde
    Fra Trøndelag til Rena og fra Åndalsnes til svenskegrensa. Hit kommer Trident Juncture.

https://forsvaretsforum.no/et-stort-...ngsomr%C3%A5de

Under neste års Nato-øvelse skal broen i Tolga spille en helt sentral rolle.

https://forsvaretsforum.no/Sider/P%c...-det-krig.aspx

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Har vært til tross for at jeg er i HV, og ikke i en mob.reserver har jeg fått grått meg til å være med på et par NATO-øvelser før, og således fylt litt der hvor bemanningen ikke har vært komplett. Er det noen som vet noe om organisasjonsstrukturen her? Er det satt en personellavdeling eks. Og i tilfelle hvor denne er organisatorisk plassert i Forsvaret? Kunne vært gøy å være med denne gangen og. Særlig når jeg ikke har begrensning i min tariff/kontrakt på hvor mange dager i året jeg kan tjenestegjøre og får full lønn av arbeidsgiver...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Har vært til tross for at jeg er i HV, og ikke i en mob.reserver har jeg fått grått meg til å være med på et par NATO-øvelser før, og således fylt litt der hvor bemanningen ikke har vært komplett. Er det noen som vet noe om organisasjonsstrukturen her? Er det satt en personellavdeling eks. Og i tilfelle hvor denne er organisatorisk plassert i Forsvaret? Kunne vært gøy å være med denne gangen og. Særlig når jeg ikke har begrensning i min tariff/kontrakt på hvor mange dager i året jeg kan tjenestegjøre og får full lønn av arbeidsgiver...
    Opplegget skal vel ledes og koordineres fra et NATO-hovedkvarter i italia, ifølge det jeg leste i en nyhetsartikkel en gang. At brigade nord og host nation support batallion for USMC stiller er vel sannsynlig, så jeg ville prøvd å fått tak i noen der i gården. Lurer på om sistnevnte blir satt opp av Trøndelag HV-distrikt?
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    13

Siden den er beslektet med Polaris, vil det være en totalforsvarsøvelse. Mistenker HV blir dypt involvert i HN FP oppdrag
    ― John Steinbeck

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5

Hvis den forkortelsen står for det jeg tror den står for, har jeg hørt det samme i HV12
    Aldri mer 13

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Hns-bn blir ikke satt opp av HV-12, den tilhører FLO. (eller tilhørte, Forsvaret omorganiserer jo i en takt som det er håpløst å henge med i...) Det er noen sanitetsgreier i den (er ikke @Simplex sånn sanitetsdude?).

Jeg hadde bare begynt å kontakte avdelinger direkte, (alle skal med) har ikke hørt om noe slags felles P-kontor for øvelsen.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    13

Har sett tidligere at de store øvelsene ofte blir bemannet litt etter "hvem kjenner du som er ledig"-prinsippet....
    ― John Steinbeck

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    13

@Lille Arne Her må du skille mellom Vertslandstøttebat og de generelle ansvarene Norge får som vertsland. Mistenker skarp styrkebeskyttelse blir et vesentlig punkt aktivitetene
    ― John Steinbeck

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5

Finnes det noe måltall på hvor mye øving en avdeling må/skal ha for å kunne nyttes til skarpe styrkebeskyttelsesoppdrag, eller gjelder sjefens skjønn?
    Aldri mer 13

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Sitat Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
    @Lille Arne Her må du skille mellom Vertslandstøttebat og de generelle ansvarene Norge får som vertsland. Mistenker skarp styrkebeskyttelse blir et vesentlig punkt aktivitetene
    Enig, selv om jeg ikke forstår hvor jeg har blandet dem sammen.

Jeg svarte på @Grasklyppertraktor sin antagelse om at HV-12 setter opp HNS-Bn. Det gjør de altså ikke, men med det mente jeg ikke at det er slik at HV-12 ikke kommer til å få HNS-oppgaver, skarp styrkebeskyttelse vil sikkert være en av dem.

Ugraderte måltall på hvor mye trening som skal til for å gjøre skarp styrkebeskyttelse tror jeg ikke @Signal_m kommer til å finne.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    23

Litt søkt sammenligning, men idretten sier jo at 10.000 timer med trening er nødvendig for å bli god.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/r...---og-bli-best
    Lions led by donkeys...

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5

Så lenge de finnes og det ikke bare gjøres på gefylen er jeg fornøyd. Ingen trenger å liste disse opp
    Aldri mer 13

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Finnes det noe måltall på hvor mye øving en avdeling må/skal ha for å kunne nyttes til skarpe styrkebeskyttelsesoppdrag, eller gjelder sjefens skjønn?
    Ja, men det måles i kroner og øre. Minstemål per i dag er vel fire dager trening to påfølgende år før man innvilges ett friår...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    29

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Alle avdelinger har et "Avdelingsrulleblad" (eller hva de nå kaller det i dag). Her skal sjef oppgi egen vurdering av nivået på avdelingen, høyere sjef skal etterpå påtegne sin vurdering. Det er ikke bare treningsnivå som skal vurderes, det er helheten til avdelingen. Herunder treningsnivå, mannskapsoppfylling, befalsoppfylling (befal/spesialister med riktig kompetanse), planverk og materiellstatus.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    13

@Lille Arne Mente at det er FLO som eier & setter opp vertslandstøttebataljonen selv om de bor hos HV-12. Forøvrig slapt formulert fra min side....
    ― John Steinbeck

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

Sakset fra et Google søk:
    Forsvarets logistikkorganisasjon Forsyningsavdeling Trøndelag (FAVD Trøndelag) består av ca 150 ansatte på ulike tjenestesteder i Midt Norge fra Setnesmoen ved Åndalsnes i sør til Drevjamoen ved Mosjøen i Nord. Avdelingens ledelse er etablert på Ørlandet Hovedflystasjon like ved Brekstad. Avdelingens hovedoppgaver er å yte logistiske støtte til driften av Ørland Hovedflystasjon, Heimevernets virksomhet innenfor HVs region 3 (HV 14, HV 12, HV 11 og Sjøheimevernet) i tillegg til Luftkrigsskolen og Cyber.
    Forsyningsavdeling Trøndelag forvalter Vertslandsstøttebataljon nr 1 (VBN, en av FLOs operative kapasiteter) og bidrar til å sette denne opp til klar når avdelingen aktiviseres.
    FAVD Trøndelag har i tillegg underlagt MEB seksjonen som ivaretar Norges forpliktelser i det bilaterale MCPP-N programmet.
    Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0

Har hørt rykter om at de i denne øvelsen ønsker å øve deler av hærreserven og, noen som vet noe om det? Hadde vært morro med en skikkelig øvelse...

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Say what..!?
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Kjempesak i Adressa om TJ-18:

https://www.adressa.no/pluss/nyheter...e-16268632.ece

- Antallet amerikanske soldater på øvelse i Norge har ikke vært så høyt på over 20 år, sier sjef for HV 12 og landstridskreftene i Trøndelag, oberst Håkon Warø.

Under storøvelsen Trident Juncture til høsten vil 35 000 soldater fra over 30 nasjoner teste Natos forsvarskonsept i Norge. I tillegg vil rundt 150 fly og 70 fartøyer delta på øvelsen.

Orlogskaptein Thomas Slensvik ved Forsvarets høgskole tror Nato-øvelsen og nærværet av amerikanske soldater vil skape reaksjoner i Russland

- Russerne vil selvfølgelig bruke dette i sin retorikk, men utover det tror jeg ikke det vil få noen konsekvenser.

Slensvik er leder av Forsvarets høgskoles mediegruppe og redaktør for tidsskriftet Militære studier. Han er dessuten hovedlærer i strategi og doktrine ved Forsvarets stabsskole og kjenner Russland godt.

-Jeg tror ikke det har så mye å si om det er 2000 eller 8000 amerikanske soldater som deltar. Det handler mer om prinsippet at de øver her.

Slensvik tror det hadde vært annerledes om øvelsen hadde foregått i Finnmark.

- Da tror jeg oppriktig at de hadde blitt veldig sure. De vil som sagt bruke øvelsen i retorikken sin, men jeg har ikke noen tro på at de blir spesielt plaget av denne øvelsen, sier Slensvik, som selv har internasjonal erfaring fra Natos stående Atlanterhavsstyrke.

Det er Tyskland som stiller med den største styrken på 10 000 soldater, mens amerikanerne følger tett på med sine over 8000 soldater.

- Værnes Garnison og flyplassen vil bli helt sentral når soldater og utstyr fra hele Nato kommer for å delta på øvelsen, sier Warø, og legger til:- Mellom 2002 og 2010 var det mye fokus på Irak og Afghanistan, men i 2010 kom et lite kompani på 150 soldater da rekken av Cold Response-øvelsene startet. Deretter økte det på med 400 amerikanske soldater i 2014 og 2500 i 2016, sier HV12-sjefen.

Nato-øvelsen Trident Juncture 18 vil foregå i Norge med tilstøtende luft- og havområder i oktober og november. I tillegg vil en mindre del av øvelsen foregå i Sverige, Finland og Island, samt noe i Østersjøen.

Det er fylkene Trøndelag, Møre og Romsdal, Oppland og Hedmark som i størst grad blir berørt. Det blir en øvelse med land-, sjø- og luftstyrker samt Totalforsvaret først, etterfulgt av en kommandoplassøvelse.

De første soldatene som skal delta på Nato-øvelsen kommer allerede i august.

- Det største trøkket vil imidlertid komme i oktober, sier oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter.

Det er store områder som berøres under øvelsen, fra Åndalsnes i sørvest til Fredrikstad i sør og Værnes i nord. Fra disse områdene vil soldater og utstyr fraktes inn til hovedøvingsområdet mellom Røros, Østerdalen og Dovre, hvor de vil trene fra 25 oktober til 7. november.

- Dette er en øvelse som planlegges og ledes fra Nato. Norge er vertsnasjon, og det vi gjør er å legge forholdene til rette for at alliansen får et best mulig øvingsutbytte. Men dette vil påvirke lokalsamfunnet i stor rad. Det er svært mye materiell og personell som vil komme inn til Værnes og havneanleggene vi har i tilknytning til Stjørdal. Det vil bli kø på veiene.

Moen sier dette er en veldig god anledning for oss å ruste opp igjen Totalforsvarskonseptet, som har ligget nede i flere tiår.

- Norge var verdensledende på totalsforsvarskonseptet på 1980-årene og tidlig 90-tall. Hele samfunnet var engasjert. Så falt muren i 1989, og fokuset dreiet over på fredsbevarende operasjoner. Da ble ikke Totalforsvarskonseptet vedlikeholdt. De store samfunnsmessige endringene de siste tiårene gjør at hele konseptet må bygges på nytt.

Sjefen for landstridskreftene i Trøndelag, Håkon Warø, mener Nato-øvelsen vil ha mange positive effekter.

- Nå får vi også øve Totalforsvaret hvor det sivile samfunnet er sterkt involvert. Vi er i rute med planlegging, og dette blir den virkelig store testen på om alt fungerer, sier Warø, som mener det er gjort mye bra arbeid i forkant for at alt skal fungere optimalt.

- Det er svært viktig at vi får øvet på beredskapen i andre deler av samfunnet. Både justis-, helse- og samferdselssektoren er sterkt involvert. Mange etater strekker seg langt for å få denne øvelsene til å bli så smidig som mulig, sier oberst Håkon Warø.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5
    Aldri mer 13

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    13

Er jo ikke overraskende at man går på litt kvist i startfasen av en aktivitet av denne størrelsen.
    ― John Steinbeck

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Første NATO-avdeling ankommet: https://forsvaret.no/aktuelt/forste-...ng-ankom-norge

I følge tidligere innlegg her skal det være snakk om en italiensk avdeling.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
    Er jo ikke overraskende at man går på litt kvist i startfasen av en aktivitet av denne størrelsen.
    Og illustrativt på kvifor ein øver i heile tatt. Bra å få testa desse systema litt skikkelig.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Fra War on the Rocks om TRJE18, Norge, Sverige, NATO og Russland:
    https://warontherocks.com/2018/08/th...-nordic-front/

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5

For Norway, a nation that takes its defense seriously
    ?
    Aldri mer 13

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Denne facebook-gruppa finnes og ser ut til å vera i vekst. Det må vera lov i eit demokrati, men eg syns det er svært leit. Mykje av innlegga ein finn der inne forsterker den føleseb.

https://www.facebook.com/groups/1005039036318290/

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5

Å fy, den der var til å bli matt av @hbreis

Jeg fatter og begriper ikke hvordan noen kan tro at det brukne geværs politikk vil fungere det grann bedre i fremtiden, enn det har gjort i fortiden.
    Aldri mer 13

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Mange snøfnugg der inne...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    37

Gud hjelpe meg...... Margslapp er et begrep fra den landsdelen jeg kommer i fra, og akkurat nå er det en meget god beskrivelse av hvordan jeg føler meg etter å ha bladd igjennom den der.
    Svolten og tyst, samband fyst

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Konstatere at jeg ikke fant antall medlemmer og at jeg ikke hadde noen venner i FB gruppen. Jeg kan trygt klareres i hundre år til.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    13

De har satt opp plakater i enkelte tettsteder med oppfordring om bistand. De er godt synlige
    ― John Steinbeck

Side 1 av 3 123 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

8 stk leser denne tråden nå (5 er registrert og 3 er gjester)

1. Gehenna,
  2. habla,
  3. Sivertu,
  4. tego11,
  5. Voodoo

Lignende tråder

1. NATO-øvelsen Trident Juncture 2015
    By milforum-news in forum Nasjonale & internasjonale øvelser
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: 09-11-15, 13:03

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder