Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 67 av 67

Tråd: Trident Juncture 18

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Sv: Trident Juncture 18

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Konstatere at jeg ikke fant antall medlemmer og at jeg ikke hadde noen venner i FB gruppen. Jeg kan trygt klareres i hundre år til.
    355 pr nå.Og heldigvis ingen kjentfolk der for min del heller.
    Svolten og tyst, samband fyst

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10

Såg ut til å være mye Rødt-folk der. Er dette et initiativ med utspring fra partiet, eller går det mer på generelle synspunkter på Rødt-medlemmene? Godt det ikke var noen av mine venner der heller.

Sent fra min Lenovo YT3-X50F via Tapatalk
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Navn:		nato_tj_2018.jpg
Visninger:	613
Størrelse:	458,6 KB

Info om TRJE18 på sidene til NATO ACT: https://www.act.nato.int/tj18

Sidene til JFC Naples, som har ledelse for øvelsen: https://jfcnaples.nato.int/exercises...nt-juncture-18

Og på sidene til Forsvaret kan man blant annet finne en faktaside med nyttige norske fraser. Kan også være nyttig for nordmenn, hvis du lurer på hva en utlending babler om når han sier "voord-ahn gawr deh?", "cann yæ foh en beik'n-puhlse" eller "Nor-geh er et vak-uht lann". Alternativt bare be ham snakke engelsk sånn at du kan skjønne.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    12

@Rittmester ""voord-ahn gawr deh?", "cann yæ foh en beik'n-puhlse" eller "Nor-geh er et vak-uht lann" " er faen meg spot on!
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mørk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21

Ligger det ute noen åpen info/oversikt om hva de enkelte landene skal stille av personell/avdelinger og fartøy på øvelsen? "40 000 soldater" er liksom litt intetsigende
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Det tyske militærlasteskipet Ark Germania ankommer havna i Fredrikstad fredag med stridsvogner skriver Fredrikstad blad: https://www.f-b.no/fredrikstad/oslo/...s/5-59-1236221

Ser imidlertid ganske så sivilt ut spør du meg. Det seiler under dansk flagg i følge https://www.vesselfinder.com/vessels...MMSI-219551000

Men helt uten militær tilknytning er det heller ikke. Det kan gjøres tilgjengelig for både danske og tyske styrker etter behov for såkalt “secured commercial strategic marine transportation” oppdrag: https://www.skipsrevyen.no/batomtaler/m-s-ark-germania/
    Si vis pacem, para bellum

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Er «militærlasteskip» gyldig maritim terminologi?

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

https://www.nettavisen.no/nyheter/in...423516897.html

PST forbereder seg også på økt spionasje mot Norge i forbindelse med øvelsen, som er den største siden den kalde krigen.

– Norsk forsvars- og beredskapssektor er etterretningsmål for fremmede stater. Det er derfor naturlig at fremmede etterretningstjenester vil innhente informasjon om en omfattende NATO-øvelse i Norge, sier kommunikasjonsdirektør Trond Hugubakken i PST til NRK.

Kanskje spesielt på dronesiden. Det er vel noe som er diskutert opp og ned, men får vi se droner som blir skutt ned/nøytralisert iløpet av øvelsen?

Og da tenker jeg ikke på nøytralisert som i drept av Ørn, ref en tidligere CR øvelse!
    Godkjent sansoldat

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

Har man ikke Mossberg/tilsvarende hagle i KOP lenger ?
    I must kill all free radicals

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Er «militærlasteskip» gyldig maritim terminologi?
    Synes troppetransport eller forsyningsskip høres bedre ut, men hva vet en grønn en.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Fra Politiet:

NATO-øvelse vil påvirke trafikk og framkommelighet
    I disse dager kommer mange soldater og mye materiell som skal delta i NATO-øvelsen Trident Juncture 2018. Forflytning av dette utstyret vil påvirke trafikk

Militære kolonner og aktivitet vil påvirke trafikk og fremkommelighet i store deler av Østlandet og i Midt-Norge i perioden september til desember 2018. Det er viktig at alle trafikanter viser hensyn og er tålmodige.

For å skape sikkerhet for Norge og trygghet for befolkningen, er Forsvaret avhengig av å øve sammen med våre allierte. Om lag 40 000 soldater og mye militært utstyr skal derfor transporteres til øvelsesområdet, som i hovedsak vil berøre fylkene Trøndelag, Møre og Romsdal, Oppland og Hedmark. Selve feltøvelsen gjennomføres i perioden 25. oktober til 7. november.

Her kan du finne praktisk informasjon og mer informasjon om øvelsen:

Forsvarets nettside med fylkesvis informasjon med praktisk informasjon
    Trafikkinformasjon og andre praktiske opplysninger om konsekvensene av øvelsen, publiseres som hos Statens vegvesen
    Forsvarets nettsider for øvelsen

Varsling til politiet om ulykker andre hendelser i forbindelse med militære koloner gis på politiets ordinære nummer 02800. Politiets nødnummer er 112.

https://www.politiet.no/aktuelt-tall...9/06/trjeinfo/

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2018
    Pondusfaktor
    0

Hei!
    Nå har det seg sånn at jeg har blitt kalt inn iVertslandsstøttebataljonen til en 21 dagers repetisjonsøvelse ifm. Øvelse TridentJuncture 2018.
    Jeg dimitterte i 2012, og noe sånt som VBn har jeg hverkenfør eller siden hørt om. Har fått et lite infoskriv fra Forsvaret, men det har baregjort meg et snev klokere på hva jeg faktisk skal fylle de 3 ukene med.
    Skal visst være Troppsassistent/Vognfører feltvogn. Kan noennoe fortelle meg hva jeg kan forvente meg å måtte gjøre i løpet av øvelsen? Skalfor øvrig være der gjennom hele feltperioden.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Har du lest her?

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Vert...8ttebataljonen

https://forsvaret.no/aktuelt/vertslandst%C3%B8tte

Vertslandstøttebataljonen (Vbn) har ansvar for å støtte mottaket av U.S.​ Marine Corps (USMC) til Norge, og eventuelt andre allierte i en krise- eller krigssituasjon. De sorterer under FLO og jobber i hovedsak med transportstøtte og effektiv forflytning.

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2018
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Har du lest her?

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Vert...8ttebataljonen

https://forsvaret.no/aktuelt/vertslandst%C3%B8tte

Vertslandstøttebataljonen (Vbn) har ansvar for å støtte mottaket av U.S.​ Marine Corps (USMC) til Norge, og eventuelt andre allierte i en krise- eller krigssituasjon. De sorterer under FLO og jobber i hovedsak med transportstøtte og effektiv forflytning.
    Ja, har lest alt som har dukket opp ved hjelp av et google-søk.
    Men det jeg lurer på er vel hva dette vil si i praksis? Kjøre rundt og levere FR, drivstoff og ammo etc. til de amerikanske styrkene? Sikring?

Hadde ikke så mye med noen støttekompanier å gjøre den gangen jeg var inne, så har egentlig ikke snøring på hva de gjør

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Blir nok en blanding av frakt av etterforsyning og personell for å understøtte USMC i tillegg til å trene på oppsetning av bataljonen og få en operativ status på bataljonen gjennom klar til strid og 1 linjes vedlikehold.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av Stikkern Vis post
    Hei!
    Nå har det seg sånn at jeg har blitt kalt inn iVertslandsstøttebataljonen til en 21 dagers repetisjonsøvelse ifm. Øvelse TridentJuncture 2018.
    Jeg dimitterte i 2012, og noe sånt som VBn har jeg hverkenfør eller siden hørt om. Har fått et lite infoskriv fra Forsvaret, men det har baregjort meg et snev klokere på hva jeg faktisk skal fylle de 3 ukene med.
    Skal visst være Troppsassistent/Vognfører feltvogn. Kan noennoe fortelle meg hva jeg kan forvente meg å måtte gjøre i løpet av øvelsen? Skalfor øvrig være der gjennom hele feltperioden.

Regner med du googlet, også. Jeg gjorde det og fant denne fra to år tilbake. https://forsvaret.no/aktuelt/vertslandst%C3%B8tte
    Troppsassistent med feltvogn er vel greit, og innledning/avslutning blir vel å ta ut PBU & våpen samt levere det inn etterpå. Som artikkelen skildrer blir du ikke den eneste som møter på moen, 300pax i Vertslandstøttebataljon i 2016.

Tenker som så at det blir fint.
    I must kill all free radicals

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Normalt er troppsassistenten først og fremst en som yter service for egen tropp, med spesielt ansvar for troppens materiell og proviantforsyning, og dessuten assisterer troppssjef og NK etter behov, kan drifte troppens kommandoplass, assistere med sanitetstjeneste og lede (hvis det ikke er egen sambandssoldat) eller assistere med troppens samband. Det var svært generelt, det kan være en god del tilleggsoppgaver, som også kan være hovedoppgaven, avhengig av troppstype.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Troppsassistenten du blir fort fixern i troppen.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    7

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Jeg kan forresten gjengi krigsoppsetningsplanen for Vertslandsstøttebataljonen for NALMEB fra 1995 (sikkert vesentlig endret på de 23 årene som har gått, men noen elementer er der kanskje stadig):

HNSB (Vertslandsstøttebataljon for NALMEB), KOP fra 1995:

BATALJONSSTAB
    Stabsseksjon
    Liaisonseksjon

STABS- OG SERVICEKOMPANI
    Kompanistab
    Sambandstropp
    Vedlikeholdstropp
    Forpleiningstropp
    Tankvogntropp
    MP-lag
    Sanitetslag
    Reservevognførerlag

INGENIØRMASKINKOMPANI
    Kompanistab
    3 maskintropper
    Spesialtropp

LASTEVOGNKOMPANI
    Kompanistab
    6 lastevogntropper

BELTEVOGNKOMPANI
    Kompanistab
    Transportstøttetropp
    3 BV-tropper

SYKEBILKOMPANI
    Kompanistab
    3 sykebiltropper
    Busstropp
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

I anleding øvelsen har dagsavisen en sak hvor de skriver om jernbanetransport av utstyr, og visse utfordringer knyttet til dette:
    https://www.dagsavisen.no/innenriks/...bane-1.1203213
    Better by you, better than me.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5

Såå konsernsjef Gorm Frimannslund vurderer Bane NOR som en viktig del av totalforsvaret i krise/krig. Samtidig som organisasjonen hans feiler i å levere produktet i fredstid.

Får bare håpe planverkene tar høyde for «buss for tog» pga signalfeil, kjøreledninger som faller ned og generelt vedlikehold..
    Aldri mer 13

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Buss for tog, legg alt utstyret i hattehylla.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Får bare håpe planverkene tar høyde for «buss for tog» pga signalfeil, kjøreledninger som faller ned og generelt vedlikehold..
    Jeg mistenker nå heller at planverkene ikke tar høyde for slike ting som helse, miljø og boring sikkerhet...
    Better by you, better than me.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Jeg har blitt transportert til øvrlse med tog for buss.
    Ikke det dummeste bytte.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

På Battle Griffin 99 fikk jeg fly for buss den ene veien, fra Troms til Trøndelag, men måtte tåle buss for buss tilbake.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    6

Fekk på Joint Winter 2000 oppleve luksusen Krokløft for BV. Var deilig å sleppe å kjøre Skjold - Bjerkvik på belter.

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

2 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 2 er gjester)

Lignende tråder

1. NATO-øvelsen Trident Juncture 2015
    By milforum-news in forum Nasjonale & internasjonale øvelser
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: 09-11-15, 13:03

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •