Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 72
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Hvem blir neste sjef for Heimevernet?

I november går vår nåværende Sjef Heimevernet av for aldersgrensen. Han ble 1. november 2013 av Kongen utnevnt til generalmajor og beordret til tjeneste som Generalinspektør for Heimevernet, stillingen ble nylig omgjort til sjef HV.

Tor Rune Raabye har utmerket seg som en markant og dyktig leder av Heimevernet, både utad og innad. Hans bruk av sosiale media har vært forbilledlig. Men nå går han altså over i de siviles rekker, og næringsliv eller offentlig forvaltning har muligheten til å rekruttere en leder på topplanet.

Men hvem blir ny sjef HV? Det må jo være enten en som er brigader/flaggkommandør i dag, eller en som alt er generalmajor/kontreadmiral, men ikke sjef for forsvarsgren. Jeg tror samtlige tidligere GIHV'er har vært fra Hæren, og med nedleggelsen av SHV er det vel sannsynlig at det vil fortsette slik.

Jeg antar at den eneste kandidat som nå er i Heimevernet er stabssjefen i HV-staben, brigader Ivar Halset, som bl.a. har vært sjef Brig N, fagsjef ingeniør ved Hærens våpenskole og norsk kontingentsjef i Afghanistan. Han er født i 1962, så han er aktuell. Men kom med mulige kandidater, så Milforum kan diskutere dem!
    Sist endret av Rittmester; 22-03-17 kl 10:18
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Sv: Hvem blir neste Sjef Heimevernet?

En mulig kandidat er brigader Aril Brandvik, nå sjef LMU. Utredningen skal være ferdig til høsten, så tidsmessig ville det passet bra om han overtok som sjef HV etterpå. Brandvik har blant annet vært sjef HVS og sjef Brig N.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Korporal

Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

"Brigader Ivar Halset er stabssjef og er budsjett- og resultatansvarlig sjef for Heimevernsstaben. Han ivaretar lokalt arbeidsgiveransvar på vegne av generalinspektøren for Heimevernet i samsvar med delegerte fullmakter."

https://forsvaret.no/hv/org/hvst/stabssjef

"• Utvalget som skal studere Hæren og Heimevernet er klart • Ledes av brigader Aril Brandvik
    Han avgjør Hærens framtid"

http://www.klassekampen.no/article/2...ICLE/161129973

Erdogan følger nøye med nederst til venstre. Neida - men litt lik da.
    - Putzes in da house.

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

Brandvik kan jo være en absolutt gyldig kandidat om utvalget ikke går for å legge ned HV....
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Aril Brandvik er født i 1961, så han har fire år til aldersgrensen, det er jo OK.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Brandvik er nok en tung kandidat til jobben som Sjef HV. Og 4 år er vel passende tid i stillingen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Sv: Hvem blir neste sjef for Heimevernet?

Jeg har sansen for Raabyes fremtoning og tydelige kommunikasjon. Hvilke av alternativene her lagt frem mener dere vil ligne mest på Raabye i stillingen?
    Ad astra per aspera

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Hvem blir neste Sjef HV?

Nåværende stilling er besatt av Tor Rune Raabye.

Raabye har gjort seg bemerket med sin aktivite bruk av sosiale medier, der han beskriver sin arbeidshverdag, og deler nyheter som angår HV.

Han har også vært klar på at han er svært bekymret for nedbyggingen av HV.

Raabye går snart av pga alder.
    Hvem blir neste Sjef HV?

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Sv: Hvem neste Sjef HV?

Styrk Heimevernet sitter med opplysninger fra kilder som kjenner Forsvarsdepartementets prosesser, om at ny Sjef for Heimevernet blir utnevnt allerede neste fredag.

Ved å forskuttere denne avgjørelsen stikker man kjepper i hjulene for en eventuell ny regjering dersom den skulle ønske å be Raabye fortsette i stillingen.

http://www.styrkhv.no/2017/06/14/reg...une-raabye-59/

Hvorfor skulle Raabye bli bedt om å fortsette i stillingen? Har dette vært aktuelt før?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Dette er fullstendig vrøvl fra Styrk HV! Det får da være måte på konspirasjonsteorier. En general går seneste av måneden etter at han fyller 60 år. Når spesielle forhold gjør det nødvendig, kan departementet forlenge tilsettingsperioden med inntil ett år om gangen for militært tilsatte som har nådd aldersgrensen på 60 år. Denne har normalt ikke blitt brukt for generalinspektører (tilsv.), men oftest for norske generaler i NATO-staber eller -skoler (NATO Defence College) der de er utnevnt for en fast periode som strekker seg noe forbi aldersgrensen.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8

Men, dersom det stemmer at regjeringen vil utnevne ny sjef HV allerede fredag er det ikke vrøvl at det kunne ha ventet til etter valget...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Nei, etterfølger må alltid utnevnes i god tid før den forrige i stillingen slutter, noe Raabye gjør fra 1. november. Etterfølgeren må jo ha noen måneder på å forberede seg (og sin familie) på overtagelsen. Dette gjøres akkurat som vanlig.

En annen sak er at jeg mener at 60 års aldersgrense for generaler (som ble innført omkring 1980, tidligere var den 65) er bare tull som gjør at man kaster bort mye talent mens de er på toppen. Men det er altså en helt annen sak. Men nå får Raabye anledning til en ny utmerket lederkarriere i næringslivet eller det offentlige de neste 10 årene.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    7

Med såkalte gruppe 1 stillinger som for øvrig er fra og med Oberst/Kommandør og oppover så er normen en utnevnelse 4-6 måneder før tiltredelse, eller med "tiltredelse fra det tidspunkt 《etaten》bestemmer". Dette både i forbindelse med overlapping som @hvlt sier over, men også da utlysnings- søknads og tiltredelse av ny person i framtredende stilling tar tid særlig når det er som i dette tilfellet overgang mellom to gruppe 1 stillinger. At det besluttes ny SjHV i morgen med kunngjøring etter statsråd på fredag gir fullstendig mening da det vel i praksis er blant de aller siste mulighetene før sommerferie både i Forsvaret så vel som for regjeringen/FD.

SH kan for øvrig ta seg en bolle, det har kommet beslutninger på gruppe 1 stillinger i noen uker nå, senest i form av Brig Gråterud som SjFS, en stilling som om jeg ikke husker helt feil ble utlyst rett før SjHV! Blir ikke noen kake på SH gubbsa for dette altså, give me a break!
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Sv: Hvem blir neste Sjef HV?

Men det er jo uansett spennende hvem det blir.
    Kan en moderator som er på PC slå denne tråden sammen med allerede eksisterende tråd om samme tema?

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Sv: Hvem blir neste Sjef HV?

Har vi en link til den andre tråden?

Fant den ikke før jeg opprettet denne.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

(Tråd for sammenslåing)

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    22

Begge SJ HV trådene slått sammen
    -Mod

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    16

Jeg må nesten stille et åpent spørsmål; Har Raabye gjort noe annet bemerkelsesverdig for HV annet enn å være flink i Facebook?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

Stor forkjemper for HV-beret..... *sarkasmestempel*
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Jeg må nesten stille et åpent spørsmål; Har Raabye gjort noe annet bemerkelsesverdig for HV annet enn å være flink i Facebook?
    Bereten som @Einherjer sier, ut over det så har han har nok brukt overraskende mye mobildata på jobbtelefonen! Om det er et kritererie på måloppnåelse som GI/SjHV er noe helt annet.
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16

Han har nok ikkje oppnådd så mykje, og nedbygginga av HV har fortsatt på hans vakt. Men i motsetning til tidlegare har eg fått inntrykk av at han har prøvd å bremse nedbygginga og at han har gitt beskjed om at han er i mot den. Har og fått eit inntrykk av at han prøver å vise resten av forsvaret kva HV er for noko. Og ved hjelp av sosiale media har an greid å gi eit inntrykk av å vere på mannskapa si side, utan at eg veit om det stemme.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Om man skal problematisere litt; hva kan egentlig en sjef HV få til, kontra hva forventes det at han skal få til?
    He is happy, whose circumstances suit his temper; but he is more excellent, who can suit his temper to any circumstances.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Ryktene om ny sjef HV allerede i dag stemte ikke.

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Ryktene om ny sjef HV allerede i dag stemte ikke.
    Såg at Kommentarer til innlegget om ny sjef på facebooken til StyrkHV var stengt for nye kommentarer. for noken løker.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Noen som vil spekulere i hvem det blir?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Om man skal problematisere litt; hva kan egentlig en sjef HV få til, kontra hva forventes det at han skal få til?
    Jeg tror den stillingen er bra kneblet hva spillerom angår..
    Ad astra per aspera

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Noen som vil spekulere i hvem det blir?

Jeg spekulerte allerede litt lenger opp i tråden. Brandvik.

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
    Såg at Kommentarer til innlegget om ny sjef på facebooken til StyrkHV var stengt for nye kommentarer. for noken løker.
    Slike spekulative utspill som ble linket til her for noen dager siden hjelper neppe "saken" deres. Man kan jo også lure på om de har andre agendaer enn den som ligger i navnet "StyrkHV" - det kan se slik ut.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Nå har jo både en tidligere GIHV og en tidligere forsvarssjef meldt overgang til SP.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

GIH.

på Twitter

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Nå har jo både en tidligere GIHV og en tidligere forsvarssjef meldt overgang til SP.
    For disse var jo riktig stor forkjempere for å styrke sine respektive forsvarsgrener når de var i stilling, tullinger nærmeste jeg kommer på.
    MVH.
    XM177A2

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post

Det ville ikke sett bra ut om jeg skrev her hva jeg mener om SP, men (HV spesielt aside) det egentlige problemet er at samtlige rikspolitiske aktører har sviktet totalt over en periode på omtrent 20 år, og det var ikke spesielt bra før det heller.

Det blir bare patetisk når Hær og HV skal sloss om smulene etter at Sjø og Luft har fått sine investeringer (men ikke penger til å drifte det på en effektiv måte).

En vel fungerende Hær av rimelig størrelse er fundamentet i å forsvare et territorium, og det er det lenge siden Norge var i nærheten av å ha noe som ligner på evne til. HV er ingen erstatning for en Hær, men HV bør også være av rimelig størrelse for å avlaste Hæren.

Ambisjonsnivået trenger egentlig å bli skrudd 20 år tilbake i tid både med Hær og HV, og denne gangen bør logistikken være i orden, noe den ikke var den gangen.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Ambisjonsnivået trenger egentlig å bli skrudd 20 år tilbake i tid både med Hær og HV, og denne gangen bør logistikken være i orden, noe den ikke var den gangen.
    I 1991 brukte vi 2% BNP på forsvar (utgjorde cirka 3,5% av statsbudsjettet). I dag brukes omtrent 1,5% BNP som tilsvarer cirka 2% av budsjettet.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Sitat Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
    Generalmajor Tor-Rune Raabye går av med pensjon 1. november 2017, og Landsrådet for Heimevernet sendte opprinnelig frem en uttalelse som inneholdt to navn: brigader Eldar Berli og brigader Ivar Halset. Berli er sjef Brigade Nord, Halset er stabssjef i Heimevernet. Før sommerferien laget derimot landsrådet en ny uttalelse. Den inneholder også brigader Eirik Johan Kristoffersen.

https://forsvaretsforum.no/kan-bli-ny-hv-sjef
    Kristoffersen tenkte jeg ikke på i denne forbindelsen. Blir i så fall en ung generalmajor.
    Brigadesjef Berli er vel heller ikke nevnt tidligere i denne tråden som en kandidat.

på Twitter

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    7

Kristoffersen tenkte jeg ikke på i denne forbindelsen. Blir i så fall en ung generalmajor.
    Brigadesjef Berli er vel heller ikke nevnt tidligere i denne tråden som en kandidat.
    Kanskje noen tenker enda lengre frem mht fremtidig Forsvarssjef?

Uansett tror jeg det må være en bra kandidat for HV (ikke minst for "marketing" effekten av HV :-) )

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

https://forsvaretsforum.no/kan-bli-ny-hv-sjef

Kan bli ny HV-sjef
    ​Tidligere FSK-sjef Eirik Johan Kristoffersen er en av tre som kan bli ny sjef for Heimevernet.

Generalmajor Tor-Rune Raabye går av med pensjon 1. november 2017, og Landsrådet for Heimevernet sendte opprinnelig frem en uttalelse som inneholdt to navn: brigader Eldar Berli og brigader Ivar Halset. Berli er sjef Brigade Nord, Halset er stabssjef i Heimevernet. Før sommerferien laget derimot landsrådet en ny uttalelse. Den inneholder også brigader Eirik Johan Kristoffersen.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Ja, som sagt.

En annen sak (noen får korrigere meg om jeg tar feil) er vel at Landsrådet bare er en høringsinstans, og at FSJ ikke må ta hensyn til hva de sier, og at Kongen i Statsråd heller ikke må følge innstillingen til FSJ.

på Twitter

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    7

Ja, som sagt.

En annen sak (noen får korrigere meg om jeg tar feil) er vel at Landsrådet bare er en høringsinstans, og at FSJ ikke må ta hensyn til hva de sier, og at Kongen i Statsråd heller ikke må følge innstillingen til FSJ.
    Det tror jeg stemmer, men slik jeg forsto det i artikkelen så var det noen i Forsvarsstaben som hadde gjort dem oppmerksom på Kristoffersen.
    I så fall er det sterke ønsker om å få han riktig plassert.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Sitat Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
    I så fall er det sterke ønsker om å få han riktig plassert.
    Riktig plassert for Forsvarsstaben, for Kristoffersen selv eller for HV?
    There are problems you can not solve by jumping into an X-wing fighter and bomb something

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

på Twitter

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter