milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Viser resultatene 81 til 99 av 99

Tråd: Ledige stillinger: Hæren

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Sv: Grenaderopptak i Hæren

Mener at det er nytt av året at samtlige møter for å gjennomføre del 1. Kan ikke huske at det ble gjennomført de forrige årene, 2015&2016 da jeg hadde vernepliktige som dro på opptak.

De hadde muligens en egenrapportering angående fysisk form, tilsvarende det man skal teste selv og registrere ved søknad til både KS og spesielle tjenester.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2015

Internship i Hæren

Sommeren 2018 vil Hæren tilby internship-program for to personer. Du vil gjennom programmet få innsikt i Hærens kjerneoppdrag og -verdier, samt en forståelse for hvorfor din kompetanse er viktig for Forsvaret og Hæren. Gjennom perioden vil du besøke flere av Hærens avdelinger, både i sør og nord. En viktig del av programmet er å arbeide med eget prosjekt som er knyttet opp mot rekruttering i Hæren. Du vil gjennom hele perioden få tett oppfølging. Programmet vil være variert, og stiller høye krav til egeninnsats og engasjement i arbeidsoppgaver og prosjekter som tildeles den enkelte.

Vi er i årets program interessert i dyktige studenter innen markedsføring, organisasjonspsykologi, ledelse, HR eller andre fagretninger innen rekruttering. Det er ønskelig med kandidater som ikhttps://forsvaret.no/internshipke har militær erfaring fra tidligere.

https://forsvaret.no/internship

SØKNADSFRIST: 12. FEBRUAR
    Programmet vil gjennomføres i ukene 23-32, med ferie i 2 av disse ukene.
    Har du eksamener i perioden ber vi deg opplyse om dette i søknaden.

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Hærens sjefssersjant på Facebook:

REKORDSØKNAD FOR Å BLI GRENADER.

Nærmere 1900 meget gode søkere vil nå sloss om 100-150 plasser som grenader i Hæren. Dette er en økning på nærmere 700 fra fjorårets rekord. Ingen(!) andre hærer i verden har dette luksusproblemet. Vi er stolte over at så mange av våre soldater inne til førstegangstjeneste ønsker å bli spesialist i Hæren og få fast tilsetting til de er 35 år.
    Nå må vi finne de riktige men det viktigste vi trenger å forbedre er å klare å holde grenaderene våre lengre i tjeneste.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Burde jo være lett å rekruttere enda en bataljon med slike søkertall.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2010

Jeg synes dette var en merkelig, tvetydig uttalelse å komme med. Høye søkertall er vel og bra, men sjefssersjanten slår umiddelbart beina under sitt eget resonnement ved å påpeke at mange av disse neppe kommer til å bli værende veldig lenge. Stort gjennomtrekk sier ganske mye om en arbeidsgiver, og de fleste arbeidsgivere det gjelder gjør klokt i å ikke snakke så høyt om det i offentlighet. Dersom dette er en bevisst handling fra sjefssersjanten fordi åpenhet etc., så for all del, kjør på. Men med tanke på de personal- og motivasjonsmessig ringvirkningene, er det ikke akkurat noe sjakktrekk å si: "Flott at så mange vil jobbe her. Synd at vi tilbyr så dårlige betingelser at de fleste av dere vil slutte etter kort tid."

Jeg kjenner til en del sivile arbeidsgivere, særlig offentlige eller halv-offentlige, som har erfart den samme trenden som Forsvaret når det gjelder ansettelser og bemanning. En trend der man av ulike årsaker (innsparinger, omorganisering, politisk skifte, etc.) ikke lenger er i stand til å framstå som en attraktiv arbeidsgiver for langsiktige ansettelser. Etter hvert som de eldre, erfarne ansatte slutter eller går av med pensjon, blir man i stadig større grad avhengig av å rekruttere unge som i all hovedsak ser på den aktuelle arbeidsgiveren som en midlertidig holdeplass før de fortsetter til studier og/eller andre, mer attraktive arbeidsgivere. Denne trenden er svært lite kostnadseffektiv, men ofte mangler arbeidsgivere vilje eller evne til å reversere tiltakene som førte til trenden i utgangspunktet.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Tror en faktor for høy rullering henger sammen med at livet som soldat er krevende både fysisk og på personlig plan og mange går inn med tanker om å gjøre dette en liten periode mens de er ung for så å bevege seg videre til andre yrker.

OF-2 Kaptein
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006

Det er vel uansett få som begynner som grenader med den hensikt at det skal bli jobben deres til de blir 35, for ikke å si til 60. De fleste regner jeg med ønsker å bli noen få år før de skal ta en sivil jobb eller utdannelse. Sånn er det vel også i de fleste land med profesjonelle forsvar, som f.eks. USA eller UK. De aller fleste slutter som 25-30-åringer.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Og med fare for å fornærme noen - er det sikkert at Forsvaret egentlig ønsker de 5-10% beste, sett i lys av de forrige innleggene her? Etter å ha konkurrert seg inn, vil de sikkert gjøre en glimrende jobb i 2-3 år, få en del kurs og kanskje noen deployeringer, men hvilke utfordringer står de da igjen med for å ønske å fortsette i jobben? Kanskje er det disse som lettest vil finne seg en sivil jobb/utdannelse? Ja, jeg er klar over at seleksjonskriteriene er annerledes for grenaderer enn for universitetsstudier, men jeg tror likevel vi kan anta at vi finner noen av de lyseste hodene blant de som nå rekrutteres som grenaderer. Jeg sier ikke at Forsvaret skal ta de 5-10% dårligste, men dersom man hadde rekruttert kanskje den beste halvparten, så ville det vært større muligheter for å beholde noen av dem.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-2 Kaptein
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006

Hvor mange ønsker man ellers som OR 2-3/4 med alder over la oss si 25-30? Foruten at man skal ha nytte av dem som OR 2-3, skal spesialister i de lave OR-klassene også nå være (den eneste) rekrutteringskilden til befal OR 5-9. Da må man ha rullering så man får inn stadig nye OR 2 som eventuelt kan rekrutteres til befalskurs og bli fremtidens OR 5-9. Å fylle tjenestestillingene OR 2-4 med folk som ikke har lederegenskaper/vilje og som blir sittende i evigheter vil kvele rekrutteringen av de som skal lede og bli OR 5-9. I US Army har man lenge hatt som regel at man ikke kan få en 3. vervingsperiode hvis man ikke finnes brukbar for å bli OR 5 eller høyere, nettopp for ikke å kvele rekrutteringsgrunnlaget for befal.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Etter ny befalsutdanningamodel skal man kunne sende sine best egnede kandidater til lagførerkurs og deretter til GBK/tilsvarende.
    Dette blir da også personell i kategorien OR2 om disse er best egnet.
    (Så vidt jeg har skjønt det skal personlig egnethet være en mye større faktor en alder/ansenitet, er man egnet som befal; så er man egnet om man er 18 eller 28, selv om en er modnere og har mer erfaring desto eldre man blir)

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Rekrutt
    Ble medlem
    2017

Stilling i Kesk

Hei! Lurte på om noen her inne visste litt om hvordan livet som sersjantt i kampeskvadronen er? Noen som har noen erfaringer angående feltdøgn, lønn og stemming? Tenker da spesielt på stabstilling or5. På forhånd takk! 🤗

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2010

Sv: Stilling i Kesk

Hvilken stilling er det snakk om? Det vil ha ganske mye å si for hvordan hverdagen kommer til å se ut.

OR-3 Ledende visekonstabel
    Ble medlem
    2014

Kontingenten som startet nå i januar er hvertfall påtenkt over 150 døgn ute i 2018, og det er uten Trident Juncture i planene.
    Så sannsynligvis vil det være muligheter for mye jobb.
    Etter påske skal de ha 7 uker ute.
    "The shitter was full" - Eddie

Rekrutt
    Ble medlem
    2017

Tenker hovedsakelig på admbef i staben�� Hørt at staben i kesk er en del mer ute en andre? Takk for svar!!

OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014

Sv: Ledige stillinger: Hæren

Utlysning av stilling som vervet ved Hærens hurtige reaksjonsstyrke.
    Spesialist i Hærens hurtige reaksjonsstyrke
    Utdanningstype: Fagutdanning
    Bakgrunn: Fullført førstegangstjeneste
    Søknadsfrist: 15. april 2019

Krav til søker
    • Norsk statsborger.
    • Fullført førstegangstjeneste innen 1. august 2019.
    • Allment evnenivå 3 (AE3) eller bedre.
    • Søkere med relevant fagbakgrunn, fagbrev, eller sertifikater vil prioriteres.
    • Inneha gyldig militær sikkerhetsklarering HEMMELIG eller tilfredsstille kravene til å kunne få dette.
    • Tilfredsstille vandel.
    • Stadig tjenestegjørende; positiv påtegning, forventet/norm eller høyere.
    • Sivilie søkere; tjenesteuttalelse forventet/norm eller høyere.
    • Alle stillinger som vognfører krever førerkort klasse B.
    • Bestått fysiske tester (karakter 6) før innkalling til opptak. Kandidater som møter opp til fysiske tester og av ulike grunner ikke er i stand til å gjennomføre (syk, skadet), har per definisjon ikke bestått fysiske tester. Personell med relevante fagbrev vil kunne vurderes på egne kriterier.
    • Fersk militær kompetanse vil bli prioritert foran søkere med eldre kompetanse.
    • Søkere som dimitterte for mer enn 5 år siden er ikke søknadsberettiget, med unntak av de med relevant fagbrev/kompetanse.

Tidslinje for opptaket

- Søknadsfrist - 15. april 2019

- Fysiske tester gjennomført og påtegning registrert - 3. mai 2019

- Innkalling til opptak - Uke 19

- Svarfrist - 16. mai 2019

- Opptak - Uke 24-25

- Kunngjøring av resultat - 21. juni 2019

- GSU2 - Uke 26-29
    https://forsvaret.no/spesialist/spesialist-haeren-hrs
    Svolten og tyst, samband fyst

OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014

Leserinnlegg fra en grenader i Panserbataljonen.
    Jeg følte meg mindre stresset på slagmarken enn på skolen | Sander Lerøen

Navn:		251624cc-072b-4935-9e0b-f1d5aa3682d4.jpg
Visninger:	95
Størrelse:	14,6 KB

Si ;D-innlegg: Jobben i Forsvaret ga meg ny energi.
    SiD
    Sander Lerøen (20)
    Soldat i Panserbataljonen

Høsten 2017 startet jeg førstegangstjenesten i Panserbataljonen. Jeg slet med å finne ut hva jeg ønsket å studere, så et år i Forsvaret virket som et år hvor jeg kunne ta en liten pust i bakken fra all skolegangen. Etter hvert som året gikk, trivdes jeg bedre og bedre. Mange nye bekjentskap blomstret. Siden jeg fikk jobbe mye utendørs med noe nytt og spennende samtidig som jeg måtte bruke hodet på en helt annen måte, fikk jeg ny energi. Jeg følte meg mye mindre stresset enn jeg gjorde store deler av videregående.

Ikke noe for meg
    Det siste året på videregående var veldig travelt for meg, og jeg følte meg egentlig mentalt utbrent da jeg hadde innrykk i Forsvaret. Men jeg fikk fort øynene opp for det nye livet jeg ble introdusert for.
    Før jeg visste ordet av det, hadde jeg søkt meg til en grenaderstilling, på tross av at jeg seks måneder tidligere sverget på min hals til foreldrene mine om at dette ikke var noe for meg.
    I dag er det seks måneder siden jeg fullførte førstegangstjenesten. Nå jobber jeg i en vervet tropp, fortsatt på Setermoen.

Navn:		1b5177de-a8c2-4216-9de1-9066d8e4320d.jpg
Visninger:	94
Størrelse:	196,8 KB
    Jeg er skytter på stridsvognen Leopard 2A4NO, Hærens hovedkampsystem. Jeg kontrollerer tårnet og kanonen på stridsvognen, og jeg behandler hovedvåpenet. Til syvende og sist er det jeg som sitter med avtrekkeren på den 120mm store kanonen. Jeg får det samme adrenalinrushet hver gang jeg fyrer av et skudd med kanonen for første gang på noen måneder og kjenner drønnet inni hele vognen.

Kamerater
    Stillingen min er teoretisk krevende, og man må kunne jobbe godt både selvstendig og i lag. Selve laget utvikler man et tett samhold med, og man merker at det er på de mest regntunge, kalde og bedritne dagene man utvikler sterke bånd. Selv om vi henger mye på fritiden og helgene, tenker man ofte på at det er disse menneskene du muligens må ut i krigen med, og da kjenner man at samholdet blir utrolig viktig.

Navn:		3c7db1d0-76cc-4c2e-88d4-ad7b25fa3b56.jpg
Visninger:	93
Størrelse:	95,7 KB

Jeg trives veldig godt i jobben min. Det gir meg en god følelse å bidra til noe større enn seg selv, å være en del av noe helhetlig. Det er ikke slik at jeg ønsker å dra ut i krigen i morgen, men jeg føler meg klar dersom oppgaven skulle oppstå. Jobben er derfor veldig givende i den forstand at man føler at man betyr noe. Samfunnsnytte er en kvalitet jeg alltid har satt høyt i karrierevalget mitt.

En indre ro.
    Det er en krevende jobb både fysisk og psykisk, men enn så lenge finner jeg en slags indre ro av å gjøre dette, i motsetning til å drukne i bøker på en lesesal. Selv om jeg er fast bestemt på at jeg selv må studere en vakker dag, har jeg ennå ikke bestemt meg for hvor lenge jeg ønsker å jobbe i Forsvaret. Sammenlignet med for eksempel en butikkjobb føles ikke dette i like stor grad ut som en jobb, siden motivasjonen er som den er. Så lenge jeg føler det sånn mener jeg at det ikke er noen grunn til å slutte.

Det er selvfølgelig greit å tjene opp noen kroner før man begynner å studere også, spesielt ettersom jeg planlegger å studere i utlandet. Jeg har vurdert mange ulike studier, men enn så lenge trives jeg godt med en hverdag bak 90 cm stålpansring.

Søknadsfristen til videregående og høyere utdanning nærmer seg.

Si ;D framhever seks yrkesaktive ungdommer, som har lykkes uten høyere utdanning, for å vise hvilke alternativ som finnes utenfor høgskolene og universitetene.

Vil du selv fortelle om din arbeidshverdag? Send inn bidrag til: sid@aftenposten.no.
    https://www.aftenposten.no/meninger/...-Sander-Leroen

OR-4 Konstabel
    Ble medlem
    2011

Har karakterkravet for HRS blitt senket til 6??
    Dona Ferrea

OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014

Det er kravet for å bli kalt inn til opptaksuke. Under opptaket så er det disse seleksjonskravene som gjelder:

Opptaket gjennomføres uke 24–25 på Rena. Under opptaket må kandidatene gjennomføre og bestå 8 kilometer pakningsløp, svømming, feltøvelse og intervju. Deretter vil kandidatene vurderes i opptaksråd og tilsettingsråd, som vil avgjøre hvem som får tilbud om tilsetting som vervet i Hæren. Resultat vil kunngjøres ved opptakets slutt.

Under opptaket vil kandidatene bli vurdert på følgende områder/kompetanser:
    • Samarbeidsevner
    • Fysisk og mental robusthet
    • Etterlevelse av Hærens kjerneverdier og TMBNs verdigrunnlag, respekt, ansvar, mot og disiplin (RAMD)
    • Soldatferdigheter
    • Modenhet

De samlede opptakskrav vektes og danner grunnlaget for rangering av kandidatene. Tilsetting tilbys kandidater i opptaksrådet i den rekkefølgen de er rangert.
    Etter opptaket skal kandidatene som tilbys T-35 gjennomføre GSU 2. Kurset gjennomføres etter forankret fagplan og skal bestås. Dersom GSU2 ikke bestås, blir kandidaten tilbudt stilling i en annen avdeling i Hæren.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Sitat Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
    Har karakterkravet for HRS blitt senket til 6??
    Regner med at kravet for opptaket er karakter 6, de har et halvt års prøvetid uansett; så da rekker de å forbedre seg med sek på 3km eller få til de to ekstra pullupsene.
    Kravet for HRS er fortsatt 7, men kjipt å selektere bort kandidater som har forbedra seg fra 15:00 i august til 13:29 på opptaket, især når den kandidaten kanskje er dyktigere en enkelte som løper på 11:30 :-)
    TMBN Stab har 4. (Eller har de 5?)
    HRS kp-staber har 6.
    HRS tropper har 7.

Hæren har som laveste karakter: 4 (I motsetning til f.eks FSK som har karakter 3)
    BN-stab har 4
    KP-stab har 5
    Tropper har 6
    I Brigaden ihvertfall.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Lignende tråder

1. Ledige stillinger: Politiet
    By Aeliana in forum S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: DTG 301710A Mar 17, Thursday
  2. Ledige stillinger
    By pjokken in forum Forsvarets deltakelse i operasjoner
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: DTG 051001A Jan 13, Saturday
  3. Ledige stillinger ?