milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 99

Tråd: Ledige stillinger: Hæren

Rekrutt
    Ble medlem
    2016

Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

Sitat Opprinnelig skrevet av Vognføreren Vis post
    I frykt for å avspore litt, men er det noen hær som har blitt grenader noen år etter?
    Er 22 nå, og vil tilbake i forsvaret, men holder på med fagbrev nr 2 nå og litt skolegang, så er ikke aktuelt før om et par år.
    Og siden jeg har lån og utgiufter så går BS litt i vasken da jeg er nødt å holde hodet over vannet økonimisk.
    Noen som har erfaring med å begynne som grenader i en alder av 25-26 år?
    Startet som grenader når jeg var eldre enn 25-26, og var flere som var i den alderen når jeg var på opptak, som hadde vært sivil i flere år og som fikk jobb. Så det er ikke umulig. I mitt tilfelle var det relevant sivil kompetanse som gjorde susen, men er fremdeles overasket over at jeg fikk jobb etter og ha vært sivil så mange år. Kommer veldig an på avdelingenes behov på tidspunktet.

Har man lån, andre faste utgifter og i tillegg får utgifter i forbindelse med pendling sitter man ikke igjen med mange kronene etter en normal måned som grenader. Større øvelser hjelper på.

OR-2 Visekonstabel
    Ble medlem
    2013

Noen andre enn jeg som har tolket "søknadsfrist 1.april" som at skjemaet vil være åpent ut dagen i dag?

https://forsvaret.no/grenader

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2015

Sitat Opprinnelig skrevet av Vognføreren Vis post
    I frykt for å avspore litt, men er det noen hær som har blitt grenader noen år etter?
    Er 22 nå, og vil tilbake i forsvaret, men holder på med fagbrev nr 2 nå og litt skolegang, så er ikke aktuelt før om et par år.
    Og siden jeg har lån og utgiufter så går BS litt i vasken da jeg er nødt å holde hodet over vannet økonimisk.
    Noen som har erfaring med å begynne som grenader i en alder av 25-26 år?
    Var 26 da jeg begynte i TMBN som grenader. Bør i utgangspunktet ikke være et problem, gitt at man har god tjenesteuttalelse fra tidligere og kanskje annen kompentanse som kan være en fordel for avdelingen. Men du må regne med noen gamlis-vitser som eldste grenader i troppen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

OF-3 Major
    NK Milforum

Ble medlem
    2004

Gamlis og 26. #maneldes hehe...

OR-2 Visekonstabel
    Ble medlem
    2013

Sitat Opprinnelig skrevet av meh Vis post
    Noen andre enn jeg som har tolket "søknadsfrist 1.april" som at skjemaet vil være åpent ut dagen i dag?

https://forsvaret.no/grenader
    Skjemaet er åpnet igjen.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2016

Sitat Opprinnelig skrevet av peshmerganor Vis post
    Var 26 da jeg begynte i TMBN som grenader. Bør i utgangspunktet ikke være et problem, gitt at man har god tjenesteuttalelse fra tidligere og kanskje annen kompentanse som kan være en fordel for avdelingen. Men du må regne med noen gamlis-vitser som eldste grenader i troppen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ''

ja, er det med sivil kompetanse jeg satser på da jeg allerede har ett fabgrev innenfor mekanikk og tar fagbrev nr2 før sommeren en omme

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017

noen som vet om det kommer noe informasjon om de forskjellige karakterene for testene typ sånn som de hadde i 2016( https://forsvaret.no/karriere_/Forsv...ren%202016.pdf )

noen som har fått svar om de skal på opptaket? begynner å bli i tynneste laget å søke fri fra jobben hvis jeg får reise på opptaket uten å smelle brevet i trynet på sjefen å kreve fri.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Det er de gamle karakterne, men finner ikke vedleggene.

Før var toppkarakter:
    16 pullups (14?)
    40 pushups
    70 situps
    For gutter ihvertfall

Jeg håper du har varslet sjefen din, om at du har søkt opptak og kanskje kommer til å måtte bort i det tidsrommet, i såfall er det lettere å vise til innkallingen for opptaket når du må reise.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2016

Hvordan gikk det med folk, ble dere kalt inn? fikk selv avslag..

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014

Avslag her også..

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2012

Sitat Opprinnelig skrevet av adrian.k Vis post
    Avslag her også..
    Fikk dere noe begrunnelse på hvorfor dere fikk avslag?

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av tinnsoldat Vis post
    Fikk dere noe begrunnelse på hvorfor dere fikk avslag?

Avslagsårsaken i brevet ble begrunnet på følgende måte:

"Avslagsårsak nådde ikke opp betyr at du etter en totalvurdering ikke har konkurrert deg til å bli innkalt til opptaksprøver. Det er den enkelte avdeling som skal tilsette grenaderer som har vurdert alle kvalifiserte søkere.

Grunnet det store antallet godt kvalifiserte søkere har avdelingene vært nødt til å avslå søkere som ikke har tjenestebakgrunn som er direkte overførbar til de stillingene som skal besettes. Det betyr med andre ord at søkere med veldig gode tjenesteresultater, men som hærens avdelinger ikke ser kan overføres direkte i en grenaderstilling dessverre har blitt avslått.

Forsvarets personell- og vernepliktssenter takker for interessen og ønsker deg lykke til videre.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2012

Avslagsårsaken i brevet ble begrunnet på følgende måte:

"Avslagsårsak nådde ikke opp betyr at du etter en totalvurdering ikke har konkurrert deg til å bli innkalt til opptaksprøver. Det er den enkelte avdeling som skal tilsette grenaderer som har vurdert alle kvalifiserte søkere.

Grunnet det store antallet godt kvalifiserte søkere har avdelingene vært nødt til å avslå søkere som ikke har tjenestebakgrunn som er direkte overførbar til de stillingene som skal besettes. Det betyr med andre ord at søkere med veldig gode tjenesteresultater, men som hærens avdelinger ikke ser kan overføres direkte i en grenaderstilling dessverre har blitt avslått.

Forsvarets personell- og vernepliktssenter takker for interessen og ønsker deg lykke til videre.
    Har du vært sivil en stund nå?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014

Har du vært sivil en stund nå?

Nja, snart 2 år tenker jeg, så det begynner å bli en liten stund i alle fall. Siktet meg mot en sivil utdannelse etter fullført fagprøve i hæren, men siden slutten av 2016 har jeg merket at jeg savner "livet i det grønne" veldig mye, så derfor søkte jeg.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2012

Nja, snart 2 år tenker jeg, så det begynner å bli en liten stund i alle fall. Siktet meg mot en sivil utdannelse etter fullført fagprøve i hæren, men siden slutten av 2016 har jeg merket at jeg savner "livet i det grønne" veldig mye, så derfor søkte jeg.
    Samme var det når jeg søkte inn. Nå som brigade Nord har felles opptak for alle avdelingene så er det dyrere for de å hente inn sivile siden de må betale fullt lønn fra dag en. Og de mener folk mister mye av strudsteknikk og felt tjeneste etter noen år. Det de ikke tenker på at mange rett fra fgtj er lei og søker videre bare for å ha noe å gjøre. Det er vi eldre, mer modne og mer livserfaring som vet hva vil ha så vi er jo mer kompetente.

Rekrutt
    Ble medlem
    2017

Har enda ikke fått noe svar, og må nesten anse det som avslag.

Har dog erfaring fra fgtj som markør for tmbn, vil jo tro at det er relevant.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017

Sitat Opprinnelig skrevet av JGG Vis post

venter på svar selv, virker som alle som har fått brev sålangt har fått avslag. kompis som bor borti veien har fått avslag men jeg har ikke fått brev.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014

Samme var det når jeg søkte inn. Nå som brigade Nord har felles opptak for alle avdelingene så er det dyrere for de å hente inn sivile siden de må betale fullt lønn fra dag en. Og de mener folk mister mye av strudsteknikk og felt tjeneste etter noen år. Det de ikke tenker på at mange rett fra fgtj er lei og søker videre bare for å ha noe å gjøre. Det er vi eldre, mer modne og mer livserfaring som vet hva vil ha så vi er jo mer kompetente.

Kjedelig at det skal være økonomiske forhold som stanser oss som er ivrige på å komme tilbake egentlig, men sånn er det dessverre. Må nok belage meg på å ta befalskolen til vinter eller sommer neste år med forbedrede karakterer fra videregående, samt studiepoeng.

Er du militær den dag i dag, eller droppet du å søke igjen etter avslaget?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2012

Kjedelig at det skal være økonomiske forhold som stanser oss som er ivrige på å komme tilbake egentlig, men sånn er det dessverre. Må nok belage meg på å ta befalskolen til vinter eller sommer neste år med forbedrede karakterer fra videregående, samt studiepoeng.

Kastet vekk 4 år på søknader så ble ikke noe søknad for opptak i år. Men planer om å søke BS til høst og våren igjen. Er i HV-I idag da så får trent en del på stridsteknikk og felt hvertfall. Anbefaler deg å søke inn der hvis du har planer om å søke videre greit å ha det på cven hvertfall

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av JGG Vis post

Hadde selv god bakgrunn fra de stedene jeg søkte meg inn, da jeg tjenestegjorde i en lik stilling, men en annen avdeling. Om du ikke har fått svar, vil jeg nok tro at du har kommet inn Merkelig at det ikke er omvendt egentlig.

Sitat Opprinnelig skrevet av RadioReidar Vis post
    venter på svar selv, virker som alle som har fått brev sålangt har fått avslag. kompis som bor borti veien har fått avslag men jeg har ikke fått brev.
    Da får du nok svar snart! Vil tro at de som ikke har fått svar har kommet inn til opptaksprøvene.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014

Kastet vekk 4 år på søknader så ble ikke noe søknad for opptak i år. Men planer om å søke BS til høst og våren igjen. Er i HV-I idag da så får trent en del på stridsteknikk og felt hvertfall. Anbefaler deg å søke inn der hvis du har planer om å søke videre greit å ha det på cven hvertfall

Det kan jeg jo gjøre, veldig greit å vedlikeholde gamle ferdigheter i alle fall! Finnes det et søknadsskjema, eller burde jeg ta kontakt med HV-01 per mail?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2012

Det kan jeg jo gjøre, veldig greit å vedlikeholde gamle ferdigheter i alle fall! Finnes det et søknadsskjema, eller burde jeg ta kontakt med HV-01 per mail?
    Jeg måtte sende søknad skriftlig men vet ikke hvordan det er for hv-01? Du kan kontakte HV01 sin innsatsstyrke på mail. Du får ganske fort

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017

mener de slutta med den taktikken for noen 1-2 år siden, var et år de ikke tok inn sivile i det heletatt men de mista masse kompetanse på det så de fiksa sånn at det ikke er sånn lengre.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Det er noen som kommer fra det sivile og kun husker den "gode tjænesten", som kanskje har glemt hvordan det er å bli stilt krav til og kanskje har blitt litt for sivile, god erfaring og kompetanse til tross.
    Jeg vet av tre grenaderer som har sluttet i 2017, tjenstetid som grenader var 7mnd, 3mnd og 4mnd.
    Det passer ikke for alle, noen gikk rett fra FGTJ til midlertidig ansatt frem mot opptak, mens H*n med lengst tid var igjennom opptak i fjor.

Det stilles strengere krav enn det ble gjort under vernepliktigen, mange har glemt det etter 3år som sivil, det ødelegger mindsettet deres og knekker motivasjonen etterhvert.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-4 Konstabel
    Ble medlem
    2011

Min erfaring fra min avdeling tilsier at folk som har vært på "begge sider"(mil/siv) vet de hva de går til og vil jobbe lengre. Mens de rett fra skolebenken -> fg.tj. gjerne vil jobbe noen få år, for deretter å ta utdanning. Rett og slett at de rett fra fg.tj. tenker at dette er en periode man kan spare opp penger til studielivet, mens de fra det sivile ser på det som karriere.
    Dona Ferrea

Rekrutt
    Ble medlem
    2017

Er det noen som skal på opptak? Jeg selv skal.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017

fikk svar i dag, skal jeg også.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2012

fikk svar i dag, skal jeg også.
    Dere som skal på opptak, hvilken avdelning oh hvor lenge var dere sivil?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017

Dere som skal på opptak, hvilken avdelning oh hvor lenge var dere sivil?

artilleri, vært sivil i 6 månder. hadde fgtj som sambandsmann.

Rekrutt
    Ble medlem
    2017

Skal på opptak til tmbn, og har vært sivil i 3 år.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2012

Lykke til dere som skal på opptak.
    Er det de nye fysiske testene som gjelder nå?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017

Lykke til dere som skal på opptak.
    Er det de nye fysiske testene som gjelder nå?

er både gamle og nye opptaks prøvene på opptaket. ligger bra ann på de gammle testene med mine 100kg, men ikke peiling på hvordan jeg presterer på de nye.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2012

er både gamle og nye opptaks prøvene på opptaket. ligger bra ann på de gammle testene med mine 100kg, men ikke peiling på hvordan jeg presterer på de nye.
    Ligger veldig godt ann på de gamle testene selv. Hadde årligfysiske tester for I-styrken og besto bare 2 øvelser. Løpetesten og pullups.
    Alt det andre er veldig tekniske øvelser så anbefaler du/dere som skal på opptak jobber litt med det

Rekrutt
    Ble medlem
    2017

Sivil i 4 år, Blitt innkalt til Ingeniørbataljonen/Rena. Noen Som reiser fra Østfold her? Jeg skal ta fly den 14. Fra Gardemoen.

OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014

Fra Hærens sjefssersjants facebookside:

GRENADEROPPTAKET STARTER SNART
    For å bli tilsatt som grenader i Hæren må alle først gjennom sentralt grenaderopptak.
    Vi er en av svært få hærer i verden som har et rekrutterings luksusproblem. Fra nesten 1100 svært gode søkere ble over 400 innkalt til en ukes opptak. Hæren trenger å tilsette mellom 100-140 nye grenaderer i sommer. Alle som får tilbud tilsettes fast i Forsvaret til de er 35 år. Konkurransen er meget hard og dette er en av årsakene til at vi uten å overdrive kan si at vi har soldater i ypperste verdensklasse. Hæren velger definitivt blant nasjonens beste jenter og gutter.
    Torsdag morgen braker det løs. Jeg snakket med mange av kandidatene som var meget spente men motiverte. Merkelig nok var de fleste mest nervøs for det eneste de selv har kontroll på under opptaket; sin egen fysiske form opp mot våre minimumskrav.
    Kommer tilbake med mer når vi er igang.
    Navn:		19059620_1725315374150384_7850196704018297623_n.jpg
Visninger:	591
Størrelse:	87,4 KBNavn:		19059148_1725315707483684_3467037035175422427_n.jpg
Visninger:	593
Størrelse:	72,3 KB
    https://www.facebook.com/norarmycsm/...25330157482239

Lykke til med opptaket alle sammen!

OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014

Flere bilder fra Hæren under opptaket.

Årets grenaderopptak hadde godt over 1000 søkere. Av disse er det mellom 140 og 180 som kan få tilbud om stilling som grenader - dersom de er gode nok.

Noen ryker ut under de fysisk testene, noen få etter intervju og noen på medisinsk seleksjon.
    – De fleste gir seg frivillig, når vi kommer ut i mestringsøvelsen, forklarer sjefssersjanten i brigaden, Morten Fosland. Fosland sier at øvelsen er såpass hard, at man må lete litt i seg selv, om man orker, kan og vil dette. Det er en fordel om kandidatene har forberedt seg, ikke bare på det fysiske, men også på intervjudelen, og de fem kompetanseområdene som er beskrevet i utlysningen.

– Vi ser etter de som evner å løse oppdrag, både når de er slitne og står ovenfor flere ukjente faktorer, sier sersjantmajor Fosland. Evnen til å samarbeide og etterlevelse av kjerneverdiene respekt, ansvar, mot er også egenskaper som bestemmer om man blir tilbudt en karriere i Hæren.

De som nå får tilbud og grenaderstilling skal møte på jobb 1. august.
    De som skal til en av våre HRS-avdelinger, møter allerede første mandagen etter at opptaket er ferdig, på GSU2 (grunnleggende soldatutdanning). Dette er for å være beredskapsklar i det de møter på jobb.

De som ønsker å bli profesjonelle soldater oppfordres til å søke opptak ved neste anledning, på www.forsvaret.no/grenader
    – Møt opp og gi gass! Etterpå står du helt fritt til å takke ja eller nei til jobben, avslutter sersjantmajor Fosland.

Les mer og se video av våre fysiske tester på https://forsvaret.no/karriere/krav/fysiske-krav

Navn:		19221923_1556421651097284_3377579761857308914_o.jpg
Visninger:	552
Størrelse:	241,3 KBNavn:		19390583_1556421721097277_7337307383070100675_o.jpg
Visninger:	553
Størrelse:	210,5 KBNavn:		19143936_1556421344430648_3882280469758762255_o.jpg
Visninger:	548
Størrelse:	160,6 KBNavn:		19243001_1556421244430658_5647966633595623588_o.jpg
Visninger:	546
Størrelse:	303,9 KBNavn:		19264332_1556421351097314_262926872921407653_o.jpg
Størrelse:	315,0 KBNavn:		19243270_1556421234430659_4822637261269805625_o.jpg
Størrelse:	156,8 KB

https://www.facebook.com/media/set/?...1&l=47bc53df1b
    Edit:

Virker som det er litt konkurranse mellom facebooksiden til Hæren og Hærens sjefssersjant i å legge ut bilder og tekst fra opptaket.

Mere å se her: https://www.facebook.com/norarmycsm/...30392626975992

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Sv: Grenaderopptak i Hæren

Grenader i Hæren

Hæren gjennomfører opptak til grenaderstillinger med ansettelse fra 1. august 2018. Opptaket gjennomføres 22. til 28. mai og vil foregå på Setermoen i Troms.​ Søknadsfrist 15. februar 2018.

Muligheter i 2018

Vi søker spesielt etter personell med teknisk bakgrunn og fagbrev som kan nyttes direkte inn i stillingen. Fagbrev på mekaniske, tekniske fag er spesielt ettertraktet. Hærens behov vil være styrende for hvilken avdeling tjeneste den enkelte tilbys tilsetning i.

Se detaljer på: https://forsvaret.no/grenader

Ref tidligere diskusjoner på milforum kan følgende være verdt å merke seg:

- Alle skal ha fullført førstegangstjeneste innen 1. august 2018.
    - Allment evnenivå 3 (AE3) eller bedre.
    - Fersk militær kompetanse vil bli prioritert foran søkere med eldre kompetanse.
    - Søkere som dimitterte for mer enn fem (5) år siden er ikke søknadsberettiget, med unntak av de med relevant fagbrev.
    - Søkere med relevant fagbakgrunn, fagbrev eller sertifikater vil prioriteres hvis de ellers tilfredsstiller alle krav.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2016

Det med todelt opptak, ser det er først fase 1 med svømming og div fysiske tester, hvor man der må kvalifisere seg til fase 2.
    Er det noe nytt av året eller har det alltid vært sånn?

OR-4 Konstabel
    Ble medlem
    2011

Alltid vært sånn.
    Dona Ferrea

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017

de gjør fase 1 før du kommer på opptaket, for å sjekke om du består fysiske også fase 2 er selve felt delen mener jeg.

Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Lignende tråder

1. Ledige stillinger: Politiet
    By Aeliana in forum S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: DTG 301710A Mar 17, Thursday
  2. Ledige stillinger
    By pjokken in forum Forsvarets deltakelse i operasjoner
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: DTG 051001A Jan 13, Saturday
  3. Ledige stillinger ?