Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 69

Tråd: Grenaderopptak i Hæren

OF-2 Kaptein
    Ble medlem
    2014

Grenaderopptak i Hæren

Hæren gjennomfører opptak til grenader i Hæren med ansettelse fra 1. august 2017.
    Hæren søker etter faglig dyktige, fysisk og medisinsk skikkede, mentalt- og fysisk robuste soldater til stillinger som Grenader i Hæren. Målet med opptaket er å fylle tilgjengelige grenaderstillinger i Hæren med de best kvalifiserte kandidatene.

Vi søker spesielt etter personell med teknisk bakgrunn og fagbrev som kan nyttes direkte inn i avdeling og stilling.

Hærens grenaderopptak gjennomføres f.o.m 13. juni t.o.m 23. juni. Grenaderopptaket vil foregå på Setermoen i Troms.

Oppta​ket
    Opptaket skal rekruttere og selektere, faglig dyktige, fysisk og medisinsk skikkede, mentalt- og fysisk robuste soldater til tjeneste i Hæren.
    Hensikten med opptaket er å få rekruttert de best skikkede og mest motiverte kandidatene til videre tjeneste i Hæren for å opprettholde operativ evne over tid.
    Søkere som består opptaket og skal tjenestegjøre i HRS-avdelinger skal gjennomføre og bestå GSU 2 på Rena i uke 26-29.

Søkn​ad
    Søknadsfrist er 31. mars.

Opptak​skrav
    «Arbeidskravene til grenaderer i Hæren varierer avhengig av stilling. Alle krav som er satt regnes som minimumskrav for å kunne konkurrere seg til en stilling som Grenader. Søkere som består hele opptaket og vurderes som egnet vil tilbys tilsetning som vervet i Hæren til fylte 35 år (T-35), eventuelt få til bud om reserveplass.

Følgende krav må være oppfylt for å bestå opptaket i mai 2017:
    • Fullført førstegangstjeneneste innen 31. juli 2017
    • Tilfredsstille kompetansekravene etter opptaksrådets vurdering.
    • Tilfredsstille krav til allment evne nivå (AE3)
    • Bestå fysiske minstekrav
    • Tilfredsstille kravene til soldatferdigheter GSU 1 (GSU 1, vedlegg 8, Enkeltmannsprøver GSU 1) etter opptaksrådets vurdering.
    • Tilfredsstille kravene til fysisk og mental robusthet etter opptaksrådets vurdering.
    • Tilfredsstille helsekravene fra Forsvarets s​anitet for personell som skal tjenestegjøre i internasjonale operasjoner (FSAN P6-2009).
    • Tilfredsstillende vandel.
    • Inneha gyldig militær sikkerhetsklarering HEMMELIG eller tilfredsstille kravene til å kunne få dette.
    • Inneha førerkort klasse B (gjelder alle vognførere og reservevognfører stillinger).
    • Kunne svømme 200 meter.
    • Bestå mestringsøvelsen etter opptaksrådets vurdering.
    • Tilbud om grenaderkontrakt betinger at den enkelte sier seg villig til å:
    • Undertegne «Egenerklæring vedrørende rutinemessig urintesting for å avsløre narkotikamisbruk».
    • Følge Forsvarets faste vaksinasjonsprogram iht til gjeldende krav for utenlandstjeneste.

Fysiske minst​ekrav

Fysiske testkrav som må bestås iht Grunnleggende Soldatutdanning- GSU 1, 12 Måneder Førstegangstjeneste 2016, vedlegg 8 GSU 1 tester
    ​Utholdenhet karakter 4.
    Styrketester karakter 4.

​Fysiske testkrav som skal gjennomføres i tillegg iht Reglement om fysisk testing fastsatt; Oslo, 15. mars 2016. «Opptak til militær utdanning».
    3000 meter
    Styrketester

Alle søkere gjennomfører de samme fysiske testene og må ha bestått alle fysiske minstekrav i stillingen for å bli vurdert.
    Kandidater som møter opp på opptaket og ikke klarer minstekravet har ikke bestått opptak og vil avslutte opptaket.
    Kandidater som møter opp og av ulike grunner ikke er i stand til å gjennomføre fysisk test (syk, skadet), har per definisjon ikke bestått fysisk test.

Personlige egenskaper og kompetanser som vurderes under opptaket

• Samarbeidsevner (sosial kompetanse): Mestrer sosiale krav som stilles i ulike situasjoner, samt tilpasser egen atferd i forhold til omgivelsenes reaksjoner.
    • Fysisk og mental robusthet: Innehar god fysisk yteevne og viser god vilje til å løse krevende soldatoppgaver under feltforhold
    • Etterlevelse av Hærens kjerneverdier (RAM): Viser evne til refleksjon og handling rundt sitt forhold til verdiene respekt, ansvar og mot.
    • Soldatferdigheter: Innehar gode kunnskaper og ferdigheter innenfor eget fagområde og kan omsette disse til praktiske og relevante løsninger
    • Modenhet: Soldaten fremstår som voksen, ærlig og stødig i sin opptreden, fremferd og omgang med medsoldater og overordnede.

Avdelinger som planlegger å tilsette nye vervede i 2017
    BRIGADE NORD

• Panserbataljon, Setermoen: Stormsoldat/ Fotsoldat infanteri/kavaleri. Vognpersonell CV90 og LEO2, tekniker, sambandssoldat, sanitetssoldat(Medic)
    • 2. Bataljon, Skjold: Fotsoldat infanteri, Våpen reparatør.
    • Telemark Bataljon, Rena: Fotsoldat infanteri/kavaleri, Vognfører, Forvaltningssoldat, Stabssoldat, Soldat rep og berging, Tren soldat.
    • Artilleribataljon, Setermoen og Rena: Kanonsoldat, OP assistent, Våpen reparatør Art, ILS assistent
    • Etterretningsbataljon, Setermoen: Seksjonssoldat /Kommandoplass soldat
    • Ingeniørbataljon, Skjold og Rena: Ingeniør rekognoseringsassistent/vognfører, Stormingeniør, Vognfører M-113/CV 90, Vognfører ingeniørpanser/bro panser, Maskinfører, Rørlegger, Vognfører M-113/administrasjonsassistent, CBRN-soldat.
    • Sambandsbataljon, BARDUFOSS: Nestlagfører rele og knutepunkt, Sambandssoldat kommandoplass, Vognfører.
    • Sanitetsbataljon, Setermoen og Rena:
      Rena: Sanitetssoldat /Medic evakueringslag
      Setermoen: Sanitetssoldat /Medic evakueringslag, Sanitetssoldat sykehuskompani
    • Stridstrenbataljon, Bardufoss og Rena:
      Rena: Mekaniker hjulmateriell/vognfører lastevogn, Mekaniker sambandsmateriell, Vognfører lastevogn krok.
      Bardufoss: Vognfører lastevogn krok, Reparasjon soldat tårn/vognfører BV, Mekaniker hjulmateriell, Drivstoffsoldat/vognfører lastevogn krok, Mekaniker beltemateriell, Mekaniker ingeniørmateriell, Ammunisjon soldat/vognfører lastevogn, Vognfører lastevogn krok
    • Militærpoliti kompaniet, Rena: MP soldat-Hund(Hundefører)

Forsvarets kompetansesenter for logistikk og operativ støtte (FKL), Sessvollmoen: Fagområde HTK, Vognfører
    Forsvarets spesialkommando (FSK), Rena: Vognfører vogntog, materiellsoldat

​Krav til søker:
    • Fullført førstegangstjeneneste innen 31. juli 2017
    • Ha førerkort klasse B (gjelder de fleste stillinger)
    • Tilfredsstille fysiske minstekrav for opptaket
    • Kunne svømme 200 meter
    • Tilfredsstille helsekravene for tjenestegjøring i internasjonale operasjoner
    • Tilfredsstille kravene for å kunne sikkerhetsklareres for "Hemmelig"
    • Tilfredsstille opptaksrådets krav for vandel

Søknader sendes via linken nederst her: https://forsvaret.no/grenader
    Sist endret av Rittmester; 19-12-17 kl 20:02

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2012

Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

Er det noe vits for de som har vært sivile noen år å søke eller blir folk fra fgtj prioritert først som det har vært de siste årene?

Begrunnelsen jeg har fått for avslag på siste to søknader var at jeg ikke hadde høye nok karakterer fra vgs. for geværmann stilling på TMBN.

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2012

Sitat Opprinnelig skrevet av tinnsoldat Vis post
    Er det noe vits for de som har vært sivile noen år å søke eller blir folk fra fgtj prioritert først som det har vært de siste årene?

Begrunnelsen jeg har fått for avslag på siste to søknader var at jeg ikke hadde høye nok karakterer fra vgs. for geværmann stilling på TMBN.

Hvilken erfaring har du fra fgtj?
    Ubique quo fas et gloria ducunt

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2016

Jeg førhørte meg litt rundt dette da jeg var ferdig med ftgtjeneste, og med min erfaring som VF scania var det i hovedsak begrenset til div VF stillinger som grenader.
    Det svaret jeg fikk er at de kan velge å vrake såpass at med mindre du har erfaring i det aktuelle feltet du søker så er det astronomisk liten sjangs

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2012

Sitat Opprinnelig skrevet av Vognføreren Vis post
    Jeg førhørte meg litt rundt dette da jeg var ferdig med ftgtjeneste, og med min erfaring som VF scania var det i hovedsak begrenset til div VF stillinger som grenader.
    Det svaret jeg fikk er at de kan velge å vrake såpass at med mindre du har erfaring i det aktuelle feltet du søker så er det astronomisk liten sjangs
    Så svart-hvitt er det nødvendigvis ikke. Avdelinger sparer selvsagt penger og tid om de ansetter en med relevant tjeneste bak seg, og mulig dette spiller en større rolle ved innkalling til opptak, men min erfaring er at om du først har komt deg på opptak spiller hvordan du er som menneske en større rolle enn militær bakgrunn. Jeg har flere eksempel:

- Person med bakgrunn fra båt i Sjøforsvaret. Jobber nå i HRS på Rena.
    - Person med bakgrunn fra lastebil i Luftforsvaret. Kjører nå pansret kjt i TMBN.
    - Person med bakgrunn fra samband i Hæren. Kjører nå stridsvogn i TMBN.

Felles for disse var at alle var "bra folk", noe som veide opp for manglende erfaring i faget.

Jeg gikk også over til en helt annen tjenestetype når jeg ble tilsatt som grenader.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2016

Nei, for all del. Sier ikke at det ER sånn, men det var det jeg fikk til svar da jeg spurte litt rundt.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2012

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Hvilken erfaring har du fra fgtj?
    HMKG, vaktsoldat, geværmann med eksamplarisk tjeneste uttalelse med anbefaling for videre tjeneste i forsvaret.
    P.d.d. også geværmann i HV-Innsatsstyrken.
    Har søkt inn hvert år siden 2013 og fått avslag hver gang.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2016

I frykt for å avspore litt, men er det noen hær som har blitt grenader noen år etter?
    Er 22 nå, og vil tilbake i forsvaret, men holder på med fagbrev nr 2 nå og litt skolegang, så er ikke aktuelt før om et par år.
    Og siden jeg har lån og utgiufter så går BS litt i vasken da jeg er nødt å holde hodet over vannet økonimisk.
    Noen som har erfaring med å begynne som grenader i en alder av 25-26 år?

Rekrutt
    Ble medlem
    2017

Har vært sivilist i 3 år nå, men har søkt meg inn igjen da jeg er ferdig med Bachelor i Mai. Ser det er mange som har fått avslag flere år på rad, men håper erfaring fra kesken i fgtj hjelper på i søknaden (skytter cv90).

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2010

I retningslinjene til VPV står det at søkere med førstegangstjeneste eller annen militær tjeneste som er ferskere enn tre år skal prioriteres. Men dette er bare enda en faktor i tillegg til alder, militært rulleblad, karakterer, osv. Det er vel i teorien ingenting som er umulig, men for hvert utvalgskriterium man ikke oppfyller optimalt stiller man lengre bak i køen.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017

noen som vet sånn ca når man får svar om man kommer med på opptaket etter man har sendt søknad?
    de som har vært på på opptaket før, må jeg bruke M77 eller bare marsjsko med høy ankel?

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2015

Sitat Opprinnelig skrevet av RadioReidar Vis post
    noen som vet sånn ca når man får svar om man kommer med på opptaket etter man har sendt søknad?
    de som har vært på på opptaket før, må jeg bruke M77 eller bare marsjsko med høy ankel?
    Vil tru at det er eit Stort felttriks å stille i samme utstyr som resten av troppen din under opptaket. (Gjelder alle opptak). Viktig å ikkje bli #SivitUtstyr under opptaket.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Et lite sidespor, men kanskje interessant for noen her: Luftforsvaret søker personell til flyoperativ utdanning (OR 2-4)

• Systemoperatør (SYSOP) Heis Sea King
    • SYSOP Sensor Sea King
    • SYSOP Bell 412
    • Skytter Bell 412
    • SYSOP Sonar P-3C
    • SYSOP Våpen/Foto P-3C
    • Maskinist P-3C
    • SYSOP EK Falcon 20
    • Lastemester C-130J

I utgangspunktet OR 2-4 etter endt utdanning (offiserer konverteres iht konverteringsveilederen).
    Stadig tjenestegjørende personell vil ved konverteringvidereføres med minimum samme lønnsnivå som i dag.

T-35. Intops må påregnes. 3 år plikt fra vingdato.

Søknadsfrist 27. mars

Flere detaljer i kunngjøringen på https://forsvaret.no/karriere/system...-luftforsvaret

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017

Noen andre som har sett at det står "hang-ups" på opptaks kravene? er dette en skrive feil eller har de gått bort fra pull-ups?

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Tror det er det samme, bare forskjellige skrivemåter. Heter vel kroppshevinger på norsk.
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2015

Bare for å veilede folk i forskjellen. Hang ups/Pull ups/kroppsheving. Går under samme delen som Pull ups. Overhåndsgrep.
    Chins er underhåndsgrep

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017

takker for svar, har alltid blitt lært opp at pulls-ups er overhåndsgrep og hang-ups er under.

Rekrutt
    Ble medlem
    2015

Trenger man å laste opp kurs og utdanning fra HV som vedlegg i søknaden, eller er disse tilgjengelig elektronisk for de som behandler søknaden?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2013

Noen som vet eller kan komme med litt kvalifisert gjetning om hva disse stillingene innebærer?

- Materiellsoldat, FSK.
    - Sambandssoldat kommandoplass, SBBN.
    - Seksjonssoldat/kommandoplassoldat, EBN.
    - Forvaltningssoldat og stabssoldat TMBN.

Og hvor relevant må egentlig førstegangstjenesten være? Jeg har førstegangstjeneste innenfor samband/kommandoplass, er det da en dårlig idè å sette infanteri høyt på ønskelista?

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

@Birkebein de skal være tilgjengelig, men det er ikke dumt å legge de ved.
    @meh materiellsoldat og forvaltningssoldat er en form for administrasjonsassistent. Arbeidsoppgavene er å forvalte og ha kontroll på materiell som avdelingen har.
    Kommandoplasssoldater gjør stort sett det som stillingstittelen tilsier; drifter kommandoplass.

Som nevnt i post #5 i denne tråden, nei det er ikke dumt.

Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Rekrutt
    Ble medlem
    2016

I frykt for å avspore litt, men er det noen hær som har blitt grenader noen år etter?
    Er 22 nå, og vil tilbake i forsvaret, men holder på med fagbrev nr 2 nå og litt skolegang, så er ikke aktuelt før om et par år.
    Og siden jeg har lån og utgiufter så går BS litt i vasken da jeg er nødt å holde hodet over vannet økonimisk.
    Startet som grenader når jeg var eldre enn 25-26, og var flere som var i den alderen når jeg var på opptak, som hadde vært sivil i flere år og som fikk jobb. Så det er ikke umulig. I mitt tilfelle var det relevant sivil kompetanse som gjorde susen, men er fremdeles overasket over at jeg fikk jobb etter og ha vært sivil så mange år. Kommer veldig an på avdelingenes behov på tidspunktet.

Har man lån, andre faste utgifter og i tillegg får utgifter i forbindelse med pendling sitter man ikke igjen med mange kronene etter en normal måned som grenader. Større øvelser hjelper på.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2013

Noen andre enn jeg som har tolket "søknadsfrist 1.april" som at skjemaet vil være åpent ut dagen i dag?

https://forsvaret.no/grenader

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2015

Var 26 da jeg begynte i TMBN som grenader. Bør i utgangspunktet ikke være et problem, gitt at man har god tjenesteuttalelse fra tidligere og kanskje annen kompentanse som kan være en fordel for avdelingen. Men du må regne med noen gamlis-vitser som eldste grenader i troppen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004

Gamlis og 26. #maneldes hehe...

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2013

Sitat Opprinnelig skrevet av meh Vis post
    Noen andre enn jeg som har tolket "søknadsfrist 1.april" som at skjemaet vil være åpent ut dagen i dag?

https://forsvaret.no/grenader
    Skjemaet er åpnet igjen.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2016

Sitat Opprinnelig skrevet av peshmerganor Vis post
    Var 26 da jeg begynte i TMBN som grenader. Bør i utgangspunktet ikke være et problem, gitt at man har god tjenesteuttalelse fra tidligere og kanskje annen kompentanse som kan være en fordel for avdelingen. Men du må regne med noen gamlis-vitser som eldste grenader i troppen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ''

ja, er det med sivil kompetanse jeg satser på da jeg allerede har ett fabgrev innenfor mekanikk og tar fagbrev nr2 før sommeren en omme

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017

noen som vet om det kommer noe informasjon om de forskjellige karakterene for testene typ sånn som de hadde i 2016( https://forsvaret.no/karriere_/Forsv...ren%202016.pdf )

noen som har fått svar om de skal på opptaket? begynner å bli i tynneste laget å søke fri fra jobben hvis jeg får reise på opptaket uten å smelle brevet i trynet på sjefen å kreve fri.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Det er de gamle karakterne, men finner ikke vedleggene.

Før var toppkarakter:
    16 pullups (14?)
    40 pushups
    70 situps
    For gutter ihvertfall

Jeg håper du har varslet sjefen din, om at du har søkt opptak og kanskje kommer til å måtte bort i det tidsrommet, i såfall er det lettere å vise til innkallingen for opptaket når du må reise.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2016

Hvordan gikk det med folk, ble dere kalt inn? fikk selv avslag..

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014

Avslag her også..

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2012

Sitat Opprinnelig skrevet av adrian.k Vis post
    Avslag her også..
    Fikk dere noe begrunnelse på hvorfor dere fikk avslag?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014

Fikk dere noe begrunnelse på hvorfor dere fikk avslag?

Avslagsårsaken i brevet ble begrunnet på følgende måte:

"Avslagsårsak nådde ikke opp betyr at du etter en totalvurdering ikke har konkurrert deg til å bli innkalt til opptaksprøver. Det er den enkelte avdeling som skal tilsette grenaderer som har vurdert alle kvalifiserte søkere.

Grunnet det store antallet godt kvalifiserte søkere har avdelingene vært nødt til å avslå søkere som ikke har tjenestebakgrunn som er direkte overførbar til de stillingene som skal besettes. Det betyr med andre ord at søkere med veldig gode tjenesteresultater, men som hærens avdelinger ikke ser kan overføres direkte i en grenaderstilling dessverre har blitt avslått.

Forsvarets personell- og vernepliktssenter takker for interessen og ønsker deg lykke til videre.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2012

Avslagsårsaken i brevet ble begrunnet på følgende måte:

"Avslagsårsak nådde ikke opp betyr at du etter en totalvurdering ikke har konkurrert deg til å bli innkalt til opptaksprøver. Det er den enkelte avdeling som skal tilsette grenaderer som har vurdert alle kvalifiserte søkere.

Grunnet det store antallet godt kvalifiserte søkere har avdelingene vært nødt til å avslå søkere som ikke har tjenestebakgrunn som er direkte overførbar til de stillingene som skal besettes. Det betyr med andre ord at søkere med veldig gode tjenesteresultater, men som hærens avdelinger ikke ser kan overføres direkte i en grenaderstilling dessverre har blitt avslått.

Forsvarets personell- og vernepliktssenter takker for interessen og ønsker deg lykke til videre.
    Har du vært sivil en stund nå?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014

Har du vært sivil en stund nå?

Nja, snart 2 år tenker jeg, så det begynner å bli en liten stund i alle fall. Siktet meg mot en sivil utdannelse etter fullført fagprøve i hæren, men siden slutten av 2016 har jeg merket at jeg savner "livet i det grønne" veldig mye, så derfor søkte jeg.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2012

Nja, snart 2 år tenker jeg, så det begynner å bli en liten stund i alle fall. Siktet meg mot en sivil utdannelse etter fullført fagprøve i hæren, men siden slutten av 2016 har jeg merket at jeg savner "livet i det grønne" veldig mye, så derfor søkte jeg.
    Samme var det når jeg søkte inn. Nå som brigade Nord har felles opptak for alle avdelingene så er det dyrere for de å hente inn sivile siden de må betale fullt lønn fra dag en. Og de mener folk mister mye av strudsteknikk og felt tjeneste etter noen år. Det de ikke tenker på at mange rett fra fgtj er lei og søker videre bare for å ha noe å gjøre. Det er vi eldre, mer modne og mer livserfaring som vet hva vil ha så vi er jo mer kompetente.

Rekrutt
    Ble medlem
    2017

Har enda ikke fått noe svar, og må nesten anse det som avslag.

Har dog erfaring fra fgtj som markør for tmbn, vil jo tro at det er relevant.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017

Sitat Opprinnelig skrevet av JGG Vis post

venter på svar selv, virker som alle som har fått brev sålangt har fått avslag. kompis som bor borti veien har fått avslag men jeg har ikke fått brev.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014

Samme var det når jeg søkte inn. Nå som brigade Nord har felles opptak for alle avdelingene så er det dyrere for de å hente inn sivile siden de må betale fullt lønn fra dag en. Og de mener folk mister mye av strudsteknikk og felt tjeneste etter noen år. Det de ikke tenker på at mange rett fra fgtj er lei og søker videre bare for å ha noe å gjøre. Det er vi eldre, mer modne og mer livserfaring som vet hva vil ha så vi er jo mer kompetente.

Kjedelig at det skal være økonomiske forhold som stanser oss som er ivrige på å komme tilbake egentlig, men sånn er det dessverre. Må nok belage meg på å ta befalskolen til vinter eller sommer neste år med forbedrede karakterer fra videregående, samt studiepoeng.

Er du militær den dag i dag, eller droppet du å søke igjen etter avslaget?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2012

Kjedelig at det skal være økonomiske forhold som stanser oss som er ivrige på å komme tilbake egentlig, men sånn er det dessverre. Må nok belage meg på å ta befalskolen til vinter eller sommer neste år med forbedrede karakterer fra videregående, samt studiepoeng.

Er du militær den dag i dag, eller droppet du å søke igjen etter avslaget?
    Kastet vekk 4 år på søknader så ble ikke noe søknad for opptak i år. Men planer om å søke BS til høst og våren igjen. Er i HV-I idag da så får trent en del på stridsteknikk og felt hvertfall. Anbefaler deg å søke inn der hvis du har planer om å søke videre greit å ha det på cven hvertfall

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av JGG Vis post

Hadde selv god bakgrunn fra de stedene jeg søkte meg inn, da jeg tjenestegjorde i en lik stilling, men en annen avdeling. Om du ikke har fått svar, vil jeg nok tro at du har kommet inn Merkelig at det ikke er omvendt egentlig.

Sitat Opprinnelig skrevet av RadioReidar Vis post
    venter på svar selv, virker som alle som har fått brev sålangt har fått avslag. kompis som bor borti veien har fått avslag men jeg har ikke fått brev.
    Da får du nok svar snart! Vil tro at de som ikke har fått svar har kommet inn til opptaksprøvene.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Lignende tråder

1. Grenaderopptak i Hæren 2016
    By 93A in forum S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 09-05-16, 19:01
  2. Treningstips mor grenaderopptak 2016
    By Rubenstangvik in forum Hæren
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 20-04-16, 16:40
  3. Spørsmål rundt grenaderopptak!