Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 34 av 34

Tråd: Troppssersjant

Menig
    Ble medlem
    Mar 2012
    Pondusfaktor
    0

Question Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
    Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?
    Sist endret av Rittmester; 03-03-17 kl 09:03 Begrunnelse: Sersjant

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

Sv: Troppssjersant

Sitat Opprinnelig skrevet av Kim Vis post
    Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
    Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?
    Gradsinndelingen på stillinger er ikke endelig avklart for HV sin del enda. Men det er ingen grunn til å tro at lagfører vil bli noe annet enn OR-5 Sersjant. Troppssersjantene det her er snakk om blir en erstatning for NK-tropp slik det legges opp nå, og blir OR-6 Oversersjant (sersjantvinkler med bue over: (>>> ).

Øvrige stillinger er foreløpig noe uklart.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Menig
    Ble medlem
    Mar 2012
    Pondusfaktor
    0

Takker for svar!

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    26

I Bjørn West er lagførerne sersjanter (de som var fenriker, ble sersjant klasse 1).

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

NK-tropp/Troppsersjant blir flytende:
    OR5+/OR6

Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    NK-tropp/Troppsersjant blir flytende:
    OR5+/OR6

Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5
    Dette er en tråd om HV, og meg bekjent er ikke dette avgjort for HV enda.
    It's not about surviving, it's about winning.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2006
    Pondusfaktor
    7

Jeg er ihvertfall Or6(+) i min stilling som Nk tropp/troppssersjant, Tittelen er Oversersjant (med stjerne)..
    shovelhead

la8pv over, dette er min mayday...

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    6

Sv: Troppssersjant

Slik eg forstår det. Er det vent slutt på konverteringer i HV.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
    Slik eg forstår det. Er det vent slutt på konverteringer i HV.
    Noe jungelrykte med forklaring på hvorfor?
    Aldri mer 13

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    6

Ryktene går på blåruss politikk. Og mangel på forståelse at spesialister som er Or2 til4 vil ha riktig lønn.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    22

Det er vel heller slikt at lovverket ikke er tilpasset det at soldater som ikke er befal skal få lønn eller at de skal tjenestegjøre mer enn 6 dager.

https://forsvaret.no/hv/tjeneste/lover/hv-loven
    Dette er den gjeldende loven, selv om den er utdatert iht dagen organisasjon på flere punkter. Vi venter på at Forsvarsdepatementet får behandlet forslag til ny lov.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    12

Lov om Heimevernet er ikke lengre gjeldene. Nå er det jo Lov om Forsvarspersonell med tilhørende Heimevernsforskriften som regulerer tjeneste i HV.
    https://forsvaret.no/hv/om/raad/forsvarsloven

Men uten at jeg har finlest denne og tilhørende forskrifter så vil jeg ikke være overrasket om den ikke sammenfaller med endringer i strukturen som følge av OMT. Når det er sagt så er forskrifter betraktelig enklere å endre.
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

Såvidt jeg kan se av Forsvarsloven så er den tidligere spesifiseringen av lengden på årlig trening tatt bort.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Forsvarsloven § 23
    Årlig heimevernstjeneste
    Den årlige heimevernstjenesten etter § 17 andre ledd bokstav c gjennomføres sammenhengende. Tjenesten kan deles opp når det er behov for det.

Som en del av opplæringen i heimevernstjenesten kan tjenestepliktige bli pålagt tjeneste i andre deler av Forsvaret og ved den heimevernsavdelingen der de oppholder seg.

De tjenestepliktige kan innenfor pliktig heimevernstjeneste bli pålagt tjeneste i forbindelse med arrangementer som er i Forsvarets interesse.

Departementet kan gi forskrift om gjennomføringen av den årlige heimevernstjenesten og om bistand til arrangementer.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    97

Lengden på årlig trening er gitt i Vedlegg 1 "Ordninger i tilknytning til verneplikten" til Statsbudsjettet (Forsvarsdepartementet)":

Repetisjons- og heimevernstjeneste, og kurs

Tjenestepliktige kan kalles inn til repetisjons- og heimevernstjeneste hvert år.

Repetisjonstjeneste skal normalt ikke overstige 21 dager. Offiserer, befal og øvrig militært nøkkelpersonell med kompetanse Forsvaret har behov for, kan i tillegg kalles inn til tjeneste i inntil ni dager før og etter hver repetisjonstjeneste.

Tjenesteplikten i Heimevernet er inntil seks dager for vernepliktige med menig grad, og inntil ni dager for offiserer, befal og spesialister (OR 2–4).

Det gis ingen begrensning i antall innkallinger i tjenesteperioden. Tjenestepliktige kan inngå kontrakt om utvidet tjenesteplikt. Slik tjenesteplikt kommer i tillegg til den årlige tjenesteplikten.

Tjenestepliktige kan kalles inn til fag- og funksjonsrettet etterutdanningskurs av inntil tolv dagers varighet. Denne tjenesten regnes som ordinær tjeneste og kan, dersom det er nødvendig, komme i tillegg til den årlige repetisjons- eller heimevernstjenesten.

Tjenestepliktige som sier seg villige til sjefsstillinger og forutbestemte nøkkelstillinger på lavere og midlere nivå, kan kalles inn til etterutdanningskurs av inntil fem ukers varighet.

Tjenestepliktige som ikke er pålagt annen tjeneste, kan kalles inn for å støtte gjennomføring av repetisjonstjeneste og etterutdanningskurs. Tjenesten omtales som hjelpetjeneste.

Godtgjøringer til tjenestepliktige

Med virkning fra 1. januar 2018 reguleres godtgjøringer til tjenestepliktige med menig grad (OR 1) med grunnlag i justering av grunnbeløpet i folketrygden.

Offiserer, befal og spesialister (OR 2–4) som ikke er tilsatt i Forsvaret skal under ekstraordinær tjeneste, og repetisjons- og heimevernstjeneste, etter forsvarsloven § 17, godtgjøres i samsvar med lønnsoppgjøret i staten og Forsvarets praksis. Godtgjøring gis for alle tjenestegjørende dager, inklusive reisedager til og fra tjenesten.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Lengden på årlig trening er gitt i Vedlegg 1 "Ordninger i tilknytning til verneplikten" til Statsbudsjettet (Forsvarsdepartementet)":
    "Repetisjonstjeneste skal normalt ikke overstige 21 dager. Offiserer, befal og øvrig militært nøkkelpersonell med kompetanse Forsvaret har behov for, kan i tillegg kalles inn til tjeneste i inntil ni dager før og etter hver repetisjonstjeneste."

i 1997 var jeg innkalt på rep.øvelse i fra 5. januar til 18. februar og det er da mer enn 9+21+9, men det var kanskje andre regler tidligere?

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    66

Ja. Statsbudsjettet bestemmes hvert år, i prinsippet kan altså disse reglene endres fra år til år, selv om det i praksis har vært ganske stor kontinuitet. Sikkert derfra misforståelsen om at lengden på rep-/HV-tjeneste er lovfestet kommer fra.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    97

Samme vedlegg i 2010 hadde denne teksten:
    Til hjelpetjeneste i tilknytning til repetisjonstjeneste og etterutdanningskurs kan det kalles inn vernepliktige, som ikke er mobiliseringsdisponert til militær avdeling eller ved Forsvarets fellesinstitusjoner.

Vernepliktig personell (befal og menige) som er mobiliseringsdisponert ved staber eller avdelinger, og som det er påkrevet å trene eller å øve hvert år, kan kalles inn til kort repetisjonstjeneste/kurs hvert år.

Vernepliktig og utskrevet befal kan innkalles til etterutdanningskurs av inntil tolv dagers varighet. Hæren kan kalle inn vernepliktig og utskrevet befal som sier seg villige til sjefsstillinger og forutbestemte nøkkelstillinger på lavere og midlere nivå, til etterutdanningskurs av inntil fem ukers varighet.

Innkallinger for repetisjonstjeneste/-kurs skal skje innenfor rammen av det totale antall dager og antall ganger som er fastsatt for slik tjeneste.

Leger, tannleger, veterinærer, farmasøyter, psykologer, teologer og studenter i disse fag som har gjennomført tolv måneders førstegangstjeneste, kan innkalles til 90 dagers tjeneste ved stab eller avdeling. Leger kan alternativt gjøre tjeneste ved styrker i utlandet hvor Norge deltar.

Teologer som har gjennomført 15 måneders førstegangstjeneste kan pålegges repetisjonstjeneste tre ganger.

Vernepliktig personell som gis utsettelse med sin tjeneste, kan kalles inn til avtjening av resttjeneste ved andre avdelinger, uansett rulleførende enhet og om nødvendig i annen budsjettermin.

I tillegg til repetisjonstjenesten kan vernepliktig og utskrevet befal, menige spesialister og spesielle faggrupper for en mindre del av den enkelte avdelings organisasjonsplan i krig gis inntil ti dagers tjeneste.

I Heimevernet er den årlige tjenesteplikten inntil seks dager for korporaler/menige og ni dager for befal/spesialister. Innsatsstyrken er frivillig personell på tre års kontrakt, og har inntil 30 dager årlig tjenesteplikt i tillegg til den generelle tjenesteplikten i Heimevernet.

Felles øvre grense for samlet ordinær tjenesteplikt er 19 måneder eller 575 dager. Frivillig tjeneste i Heimevernets innsatsstyrke eller ifm. operasjoner i utlandet regnes ikke som en del av den ordinære tjenesteplikt.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Offiserer, befal og spesialister (OR 2–4) som ikke er tilsatt i Forsvaret skal under ekstraordinær tjeneste, og repetisjons- og heimevernstjeneste, etter forsvarsloven § 17, godtgjøres i samsvar med lønnsoppgjøret i staten og Forsvarets praksis. Godtgjøring gis for alle tjenestegjørende dager, inklusive reisedager til og fra tjenesten.
    Hvordan skal dette forstås? Skal det forstås som at man som spesialist fra visekorporals grad nå mottar lønn, og ikke tjenestetillegg? Hvordan defineres spesialist? Er eks. stabs- og sambandsområdene rene spesialistområder? I det distriktet jeg tilhører er det meg bekjent ingen i gruppen OR2-4 som er definert som spesialister og mottar lønn.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    97

Dette står i Statsbudsjettet for 2019 som ennå ikke er vedtatt, men så vidt jeg forstår det er alle OR 2-4 spesialister, og skal i følge dette fra 2019 ha samme lønn under trening som grenaderer med samme grad har ellers. For ugifte i hvert fall vil vel det si et skikkelig hopp for visekorporaler (blir det brukt i HV?) og korporaler, som nå skal ha lønn på henholdsvis 1196 og 1272 pr dag. For menige som er forsørgere med skattefrie tjenestetillegg, ektefelletillegg og barnetillegg kan det vel bli omtrent det samme. Menige får jo også et tillegg på 488,50 pr dag hvis de ikke mottar lønn fra arbeidsgiver under treningen.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    114

Jeg på min side synes det er merkelig at man fortsatt tviholder på dette kunstige skillet mellom menige og andre, med to forskjellige sett regler, men det er nok mat for en annen diskusjon.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    66

For å gjøre forvirringen komplett så står dette på HVs økonomisider:

MERK! Desse satsane gjeld berre for personell med ein FAST grad. Må ikkje forvekslast med gammal ordning, der meinig personell kunne få mellombels (midlertidig) grad som korporal, visekorporal, konstabel osv. Dei får sats som gjeld meinige og ledande meinig / vingsoldat.
    Det synes jeg vanskelig kan forstås annerledes enn at dette bare gjelder eks-grenaderer? Og at HV egentlig må avskaffe korporalsgraden og bruke ledende menig i stedet?

Dere er sikkert drittlei av å høre meg si det, men alle som har fullført førstegangstjeneste burde stilles opp på dimisjonsdagen og beskikkes til vernepliktige visekorporaler/visespesialister/visekonstabler.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    97

Og med Grunnleggende lagførerkurs i HV bør man beskikkes til fast korporal, i hvert fall fra man er i tjenestestilling som hjemler graden.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    97

Jeg synes jo også at slik det nå står i kursrekkene som ligger på HVs hjemmesider som stadig er stemplet "tentativ" virker svært logisk: Lagfører: sersjant, nestlagfører: korporal, Troppssersjant: oversersjant, Områdesersjant: stabssersjant. Troppsass, sanitetskorporal og sambandskorporal: alle korporal. Og så synes jeg det er svært god HV-tradisjon å være litt praktisk innstilt og ha en del tjenestestillinger flytende offiser (lt/fenr) og befal (oversersjant), slik at folk fra begge søyler kan få stillingen. Det er lagt opp til dette for P-befal, Sb-befal og Adm-befal (tidligere Admoff).

Hva er bakgrunnen for at dette tydeligvis foreløpig er satt i vent og ikke innført?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    97

Og hovedprinsippet synes jeg (som jeg forstår @Rittmester også mener) er at man mens de tjenestegjør må likestille soldater som er ferdig med førstegangtjensten, enten de er stadig tjenestegjørende (grenaderer) eller "deltids" (HV, mobavdeling, utenlandstjeneste på kontrakt).

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    For å gjøre forvirringen komplett så står dette på HVs økonomisider:

MERK! Desse satsane gjeld berre for personell med ein FAST grad. Må ikkje forvekslast med gammal ordning, der meinig personell kunne få mellombels (midlertidig) grad som korporal, visekorporal, konstabel osv. Dei får sats som gjeld meinige og ledande meinig / vingsoldat.
    HV-staben kan jo ikke bare legge til sine egne tolkninger...Så, hvor har de dette fra? Hvor er dette hjemlet, tro?
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    12

Dette står i Statsbudsjettet for 2019 som ennå ikke er vedtatt, men så vidt jeg forstår det er alle OR 2-4 spesialister, og skal i følge dette fra 2019 ha samme lønn under trening som grenaderer med samme grad har ellers. For ugifte i hvert fall vil vel det si et skikkelig hopp for visekorporaler (blir det brukt i HV?) og korporaler, som nå skal ha lønn på henholdsvis 1196 og 1272 pr dag. For menige som er forsørgere med skattefrie tjenestetillegg, ektefelletillegg og barnetillegg kan det vel bli omtrent det samme. Menige får jo også et tillegg på 488,50 pr dag hvis de ikke mottar lønn fra arbeidsgiver under treningen.
    Dette henger nok sammen med at gruppen "spesialister" nå er blitt vernepliktige til året de fyller 55 på lik linje med vernepliktig befal. Om jeg ikke husker helt feil i kveld så er det krav om minimum ett års tjeneste etter førstegangstjenesten for å komme inn under spesialist status. Grenaderer får nå fast grad som OR-2-4. Og slik jeg ser det så er det helt tydelig og klart at den gamle HV-korpen i praksis er OR-1+ (ledende menig) på lik linje med de som beskikkes under førstegangstjenesten.
    @Rittmester: Skillet vil vel ligge i at spesialister i utgangspunktet vil ha større kompetanse og erfaring enn hva en OR-1/1+ har ved innrullering i HV. Nå er det sikkert noen her som kan svare på om Ledende Menig er midlertidig for soldater som beskikkes i førstegangstjenesten, med de vanlige unntakene (MP etc).

Slik min forståelse er per nå, så er det kun avdelingene som ansetter spesialister som har anledning til å beskikke OR-2-4 i fast grad.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    12

Og hovedprinsippet synes jeg (som jeg forstår @Rittmester også mener) er at man mens de tjenestegjør må likestille soldater som er ferdig med førstegangtjensten, enten de er stadig tjenestegjørende (grenaderer) eller "deltids" (HV, mobavdeling, utenlandstjeneste på kontrakt).
    Men slik har heller ikke praksisen vært frem til nå. HV-grad har ikke blitt anerkjent i andre forsvarsgrener. Jeg ser virkelig ikke problemet å fortsette med dette skillet mellom fast grad og HV-grader!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    97

Nå blander du inn noe helt annet, jeg mente ikke at f.eks. en nestlagfører på et HV-lag i en objektsikringstropp skal kunne hoppe inn som nedtlagfører i et fotlag i TMBN. Men jeg ser ikke noen god grunn til at en nestlagfører på et HV-lag i en objektsikringstropp mens han er inne til årets trening ikke skal ha samme lønn som en nestlagfører i et fotlag i TMBN. Spesielt når lagføreren er sersjant og får sersjants lønn.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
    "Repetisjonstjeneste skal normalt ikke overstige 21 dager. Offiserer, befal og øvrig militært nøkkelpersonell med kompetanse Forsvaret har behov for, kan i tillegg kalles inn til tjeneste i inntil ni dager før og etter hver repetisjonstjeneste."

i 1997 var jeg innkalt på rep.øvelse i fra 5. januar til 18. februar og det er da mer enn 9+21+9, men det var kanskje andre regler tidligere?
    Er du sikker på at det ikke var noen grad av frivillighet og/eller en spesialavtale som lå bak den innkallingen?

Som "gammel" rullefører (1984 - 1994) så finner jeg det oppsiktsvekkende dersom en slik innkalling dumpet ned i postkassa uten forutgående dialog - selv om dette var i bakkant av en periode med store endringer i hvem som hadde ansvaret for rulleføring og innkalling av personell, samt oppsetting av mob/rep-avdelinger.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    114

Den lengste regulære repøvelsen jeg var på var 31 eller 32 dager. I tillegg noen kadreøvelser i forkant, men det kan ha vært litt frivillig.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    7

Kan ikke huske at det var noe frivillige ved denne innkallelsen, selvom jeg absolutt ikke var uvillig. :-)
    Jeg var på denne øvelsen satt opp som adm.off og hadde mer eller mindre samme lengde som kp.sjefen. Mulig det var pga det var første øvelsen hvor man testet ut container konseptet for avdelingsutstyret.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0

Har fått tilbud om stilling som troppssersjant nå etter første repøvelse. Kan dere forklare typiske oppgaver for troppssersjant i HV?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    97

Troppssersjant er det som het NK før, men i mer renskåren form. Dvs større ansvar for oppfølging av soldatene, undervisning, kontroll, da ansvarsdeling mellom troppssjef og troppssersjant nå er mer distinkt.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    14

Ansatte mottar lønn, innkalte mottar tjenestetillegg, vel ?
    I must kill all free radicals

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •