milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 64 av 64
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    91 innlegg
    Sitert
    319 innlegg

Sv: Hvor bør kruttet legges i opplæring?

Før i tida når eg var i område, noko som rett nok var eit SHV område med dei forskjellane det innebere.
    På kvar trening hadde ein fast prosedyre, befal møtte 2 dagar før for å planlegge øvinga. Den dagen mannskap skulle møte hadde ein laga til ei fast løype som mannskapa skulle igjennom. Der var det kontroll av personleg data, våpen, ammunisjon, skrive reiseregning osv. Når ein var komme igjennom løypa noko som tok ca 15 min vart ein geleida til eit bord der befalet venta, kvart fartøy kvar sitt bord og kyp laga kvar sitt bord. Når halve båtmannskapet eller kyp laget var samla tok enten sjef eller NK dei med seg og begynte utrystning av fartøy/kyp lag. Den andre av sjef/nk venta til resten av mannskap var på plass. Menige i stab gjekk rett til sin plas etter vore igjennom løypa. Så snart eit fartøy var ferdig utrusta tok fartøysjefen kommando og melde i frå til Obs om at dei no var klar og fekk då tildelt kva område dei skulle til og gjekk så direkte der til. Så snart faøyet var i sitt område begynte ein å rapporter inn kva som foregjekk i det aktuelle området. Samtidig begynte skyttarar å tørrtrene med 12,7. Sanitetsmann gjekk igjennom sanitetsmateriellet, sambandspersonelle fekk trene på sende meldingar og dei erfarne lærte opp dei uerfarne. Viss det ikkje var noko spesielt var mannskapa ute på fartøyet i sitt område med unntak dei vart kalla inn til for eksempel skyting. Alle fekk skyte med handvåpen og skyttarne fekk i tillegg skyte med 12,7 på sjømål. Undervisning av forskjellige tema vart som regel utført med at instruktørane reiste ut og tok undervisninga ombord.
    På denne måten unngjekk ein mykje dødtid, og ein fekk trene på det som var oppdraget samtidig som ein fekk trene å enkeltmannfedigheitene. Siste kveld gjekk ein tilbake til basen og tilbrakte natta i hamn. Siste dag hadde ein sjefens time, tillitmann i tillegg til pakking og opprydding.
    Kyp hadde omtrent same opplegg, men hadde skyting første dagen og reiste ut seint første kvelden.

Sjølvsagt ikkje heilt samanlingbart med eit land område, men sikker på at tankegangen kan overførast og ein kan få treningane meir effektive.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    38 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    @hvorre

Offensive operasjoner av nevneverdig størrelse kan vel ingen forvente av dagens HV? Jeg husker ikke de teoretiske forholdstallene angriper/forsvarer men vi (HV) er jo så få, så lette og såpass lite trent at det må være håpløst mot en fiende av aktuell størrelse og tyngde?
    Nå brukte jeg angrep som ett eksempel på ting som fort blir kaotisk uten ett godt øvet ledelseselement, det samme gjelder mye annet også. Og nei, gitt dagens treningsnivå og størrelse kan man ikke vente at HV skal kunne drive angrepsstrid i større omfang. Dog skal, som det blir pekt på av andre her, enkelte deler av HV kunne bekjempe mindre grupperinger med FI.
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    227 innlegg
    Sitert
    1106 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av hvorre Vis post
    Nå brukte jeg angrep som ett eksempel på ting som fort blir kaotisk uten ett godt øvet ledelseselement, det samme gjelder mye annet også. Og nei, gitt dagens treningsnivå og størrelse kan man ikke vente at HV skal kunne drive angrepsstrid i større omfang. Dog skal, som det blir pekt på av andre her, enkelte deler av HV kunne bekjempe mindre grupperinger med FI.
    Forsvar er faktisk enda vanskeligere da du ikke har noen fullverdig plan, sliter med å samle resursene dine og, må konstant reagere på hendelser istedenfor å diktere dem.
    Jo tettere omgivelser jo verre blir det.

Ildoverfall og bakhold er bedre måter å bruke ressursene på om man har begrenset trening.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OR-5 Sersjant

Ble medlem
    2016
    Nevnt
    44 innlegg
    Sitert
    372 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Ildoverfall og bakhold er bedre måter å bruke ressursene på om man har begrenset trening.
    Da er vel sirkelen for HV omtrent sluttet, selv der vi har størst mulighet til å utgjøre en forskjell faller vi igjennom på manglende trening?

(Sett bort i fra å eventuelt kunne utløse artikkel 5, eller lignende støtte fra våre allierte på grunn av tapstall. Det er en nytte jeg ærlig talt ikke er såå gira på at blir mitt bidrag i en eventuell konflikt)

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg

"Han utløste NATO Artikkel V". Ikke så mange som har dét på gravsteinen sin!
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

6. Liker Kdo_Under, Hulkinator likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Svært så negative folk er til HVs evner. Greit nok at HV ikke er verdens best trente eller utrustede avdeling, men det er snakk om svært forberedt forsvar mot tallmessig underlegen fiende i terreng man er godt kjent og med vennligsinnede sivile.

Om man i tillegg kommer i en situasjon der HV får mobilisert, trent og forberedt stillinger så bør FI tenke seg godt om. HV har masse folk med erfaring fra utlandet, kombinert med fagfolk og ingeniører. Det kan bli ganske fascinerende defensive installasjoner av slikt ser jeg for meg.

I motsetning til Hæren i Norge er det meningen at HV alltid skal være i klart nummerisk overtall.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    227 innlegg
    Sitert
    1106 innlegg

Da er vel sirkelen for HV omtrent sluttet, selv der vi har størst mulighet til å utgjøre en forskjell faller vi igjennom på manglende trening?

(Sett bort i fra å eventuelt kunne utløse artikkel 5, eller lignende støtte fra våre allierte på grunn av tapstall. Det er en nytte jeg ærlig talt ikke er såå gira på at blir mitt bidrag i en eventuell konflikt)
    Nja.

Oppklaring av oppdukkende situasjoner og formidle denne informasjonen videre opp i systemet er viktigere enn det meste.

Deretter om nødvendig gjøre noe med situasjonen.

1. Finne ugjerningsmennene før de kan forvolde skade
    2. Sørge for at de ikke gjør skade.

Er noen for vanskelige for Politiet og for langt unna for SOF/JDAM, så kan utnyttelse av lokalkunnskap og grunnleggende soldatferdigheter gjøre HV i stand til å bekjempe før/mens ugjærning skjer ved bakhold og Ildoverfall.

Praktisk inn i situasjonen.
    Man skal sikre bro eller kraftverk.

1. Piggtråd rundt området i flere lag, med HV eller vektere som tar seg av adgangskontroll/trafikk
    2. OP og patruljer lenger unna som overvåker og finner utgangsposisjoner for eventuelle ugjerninger
    3. Våpen som kan knekke FI når man har PID på at de er i ferd med å gjøre noe ulovlig. En 84mm midt i en TOW* patrulje i det de setter den opp, sørger for at objektet ikke tar skade den dagen. Ildoverfall er en situasjon du i stor grad kan håndtere med begrenset trening, bakhold med bare litt mer trening.

På denne måten kan man også dekke flere objekter/områder med færre folk og dagens trening. Kjøretøyer og samband blir da meget viktig.

Ja det fører til at den gamle TIM leksa ikke helt holder mål, og at man må ta høyde for noe mer skade på sivile.
    Det blir ikke "Stans eller jeg skyter!"
    Mer, "Adidas joggedress og Zargeskasse 2 km fra fylkets trafostasjon, ILD!"

*Eller andre PV våpen
    Død ved Kølle!

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    175 innlegg
    Sitert
    618 innlegg

Ildoverfall og bakhold er i seg ikke noe hokus-pokus å skulle drive med. Sånn veldig lett forklart, så tar du folka på en linje (sånn som på skytebanen, bare i felt) på et egnet sted for et ildoverfall, kryper frem i stilling, på ordre skyter i f.eks. 60-120 sekunder mot målet og trekker ut igjen.
    Bakhold er samme greia, bare at du må sitte å vente på at de du skal skyte på kommer.
    Dette er ikke vanskelig å trene på, og det kan gjøres skarpt, rødt og tørt. Hvis en er redd for at folka skal skyte seg selv eller hverandre, så lader og tømmer en våpen administrativt i stilling.
    På 5 døgn, la oss si 14-16 økter, så kan du beherske ferdigheter som er relevante opp i mot et enke ildoverfall og bakhold i rammene av en tropp. Det er 0 problem det. Har personellet et ok grunnlag så trenger en neppe 14-16 økter men kan fint klare seg med 4-6 økter.
    @aquila Nå er du inne på det jeg mener er urealistisk, nettopp det den dagen (eller etter) det smeller så skal HV gubbsa ringe sin arbeidsgiver og få fikset nok betongklosser til å dekke alt av viktige objekter i sitt distrikt? Eventuelt skaffe nok masse til å fylle ikke-eksisterende hesco'er? Hva med piggtråd? Finnes det nok til å sette opp effektive dobbelt/trippelt kveiler? Som den karen som fikk utlevert en håndfull lugg-ammo sist HV hadde en prøvelse så stoler jeg absolutt ikke på at slikt skal falle på plass uten at det foreligger et system og ikke minst et lager tilgjengelig.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

10. Liker Kdo_Under, Hulkinator likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    @aquila Nå er du inne på det jeg mener er urealistisk, nettopp det den dagen (eller etter) det smeller så skal HV gubbsa ringe sin arbeidsgiver og få fikset nok betongklosser til å dekke alt av viktige objekter i sitt distrikt? Eventuelt skaffe nok masse til å fylle ikke-eksisterende hesco'er? Hva med piggtråd? Finnes det nok til å sette opp effektive dobbelt/trippelt kveiler? Som den karen som fikk utlevert en håndfull lugg-ammo sist HV hadde en prøvelse så stoler jeg absolutt ikke på at slikt skal falle på plass uten at det foreligger et system og ikke minst et lager tilgjengelig.
    Tid er en mye større utfordring. Min erfaring fra kommunalt beredskapsarbeid er at disse ressursene skaffer man ganske raskt. Jeg er mye mer bekymret for at varslingstiden blir for kort til å rekke noe særlig forberedelser.

Forøvrig forstod jeg det på FMIN som at noe av det som lå i at man skulle fylle opp lagrene i Forsvaret var sperremidler til HV.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    75 innlegg
    Sitert
    488 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Lokalkjennskapen råtner på rot, folk flest kjenner ikke sitt eget hjemsted som de gjorde for bare 10.15 år siden.

Med dagen struktur så skal alle møte til samme tid, deretter skal HV-I kunne sette i gang operasjoner ganske fort, resten av styrken skal få noen flere timer til klargjøring.

Semiskille

At HV skal drive med operasjoner rundt hæravdelinger er tull, det er hærens oppgave å sørge for egne avdelinger.
    Ting tyder på at Hæren ikke er helt enig med deg på siste punktet der.

Ja i en fullt oppsatt hær med flere bataljoner så burde en kunne passe på seg selv men med de 3 manøveravdelinger vi har så er det nok flere som ser at en trenger hver eneste av disse soldatene til å gjøre jobben i front.

En må bruke det en har til å løse de oppgavene som er viktigst; dersom noen drar i den store bjellen en gang så vil det ikke være rom for å kunne la TØUT/Spill teknisk søster kompani stå for bak/flanke sikring. Ei heller å avgrense operasjonsområder til kun ett par kartblad.

Jeg skulle så gjerne sett en sterkere hær men vi har kun de soldatene som vi har.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

For å spore litt tilbake til det egentlige temaet i tråden, hva bør være fokus i opplæringen. Jeg svarer her for et HV-område, siden det er det vi har pratet mest om. Det vil sannsynligvis bli ganske annerledes svar for verneplikts avdelinger eller profesjonelle avdelinger.

* Grunnleggende soldatferdigheter må være på plass. Soldaten må vite frem og bak på sitt våpen osv. I utgangspunktet bør kunnskapen fra førstegangstjenesten være tilstrekkelig, eventuelt med noen vennlige vink fra lagfører eller andre på laget. Dersom man ikke lykkes i å hanke inn soldatene straks de er ferdige med førstegangstjenesten, så må man vurdere en ordning der man sammen med oppdressing har et par dager med repetisjon av grunnlegende soldatferdigheter.

* Jeg er ingen stor fan av 2 + 1 ordningen, der HV-områdene har to år med årlig trening og så et år med befalstrening. Men innenfor den økonomiske rammen er det vel det eneste oppnåelige.

* Første år i syklusen brukes da til å øve lagene, og sy det sammen til tropp mot slutten av øvelsen. Enkeltsmannsferdigheter øves i ledig tid under ledelse av lagfører. (Det blir ALLTID dødtid, dette kan utnyttes til nyttig enkeltmanns eller lagsferdigheter om lagfører er på.)

* Andre år bygger videre på det man gjorde året før. Mer kompleks samordning mellom lagene og etterhvert også samarbeid med flere tropper. Også nå fylles dødtid av lagfører.

* Tredje år med befalsøving brukes til å bygge befalets kompetanse. Fokus på å utstyre lagførere med kunnskap og leksjoner til dødtiden.

Optimalt skulle man hatt alle disse syklusene hvert år, men det er vel litt utopi. Men nøkkelen i å lykkes er dyktige lagførere og befal. Jeg synes derfor HV gjør helt rett i å legge store ressurser i kursrekkene til befalet. Det er vel uttalt et motto om at det er bedre med over middels befal og halv trente soldater, enn middels befal og middels soldater. Gitt tid til opptrening får man også igjen for denne investeringen når bjella går. Denne løsningen gir også politikerne større mulighet til å justere opp størrelsen på HV og/eller kvaliteten (gjennom øving) ganske raskt.

14. Liker hvlt, Hulkinator, Kdo_Under, 4312 likte dette
    OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    16 innlegg
    Sitert
    104 innlegg

Første punktet du nevner @aquila er jo slik det praktiseres, i hvert fall i mitt distrikt. Soldater kles opp etter (altfor) mange år ute av systemet, og under oppkledningsøvelsen er det satt av tid til repitisjon av grunnleggende ferdigheter (skyting, tegn og signaler, o.l.). Men dette er allikevel altfor lite for å pusse rusten av ferdighetene, og man kommer ikke opp på et nivå som tilsier at man kan gå videre på neste års øvelse. Man hadde kanskje kunnet gjøre det innenfor nåværende rammer, dersom folk ble kalt inn tidligere.

Ellers er jeg enig i at godt befal er viktig. Her har man også en betydelig utfordring. Ja, man legger mye ressurser i kurs i HV og i mine øyne er disse kursene svært gode. MEN hvem er det som blir kalt inn til disse kursene? Etter å ha deltatt på GK lederskap og LF-kurs, er min erfaring at det er svært blandet. Enkelte er motiverte og er tydeligvis blitt valgt ut fordi man anser dem som godt egnet, men det var dessverre også ganske mange tilfeller der det var tydelig at det var den som var dårligst til å si nei som var blitt sendt.
    Ved kølle skal ondt fordrives!

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    227 innlegg
    Sitert
    1106 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Ting tyder på at Hæren ikke er helt enig med deg på siste punktet der.

Ja i en fullt oppsatt hær med flere bataljoner så burde en kunne passe på seg selv men med de 3 manøveravdelinger vi har så er det nok flere som ser at en trenger hver eneste av disse soldatene til å gjøre jobben i front.

En må bruke det en har til å løse de oppgavene som er viktigst; dersom noen drar i den store bjellen en gang så vil det ikke være rom for å kunne la TØUT/Spill teknisk søster kompani stå for bak/flanke sikring. Ei heller å avgrense operasjonsområder til kun ett par kartblad.

Jeg skulle så gjerne sett en sterkere hær men vi har kun de soldatene som vi har.

Jeg er for at HV skal øve mer med hæren, men om man øver som en integrert del av hæren så kan man bare legge ned hele HV og få i gang en hærreserve.

HV har en annen oppgave å fylle, når Hæren bekjemper fiendens hovedstyrke/main effort må HV gjøre det politiske arbeidet.

Noen må håndtere subversive operasjoner andre steder enn der hæren er.
    Flesland(Eksempelvis) har mindre strategisk betydning, og med kniven på strupen så kan man unngå å beskytte den. Men om HV 09 reiser til Nord-Norge for å være infanteri og flyplassen må stenge så har nasjonen Norge tapt en viktig kamp.

Man fremstår som en nasjon som ikke kan passe på egne borgere. Med riktig form for sjokk i resten av landet så behøver man ikke militær seier i nord, det holder å få befolkningen til å tro man har tapt.

Snur man da på flisa og ser at HV 09 har tatt livet av uskyldige nordmenn i Bergen, i forsvaret av Flesland på samme tid som kampene raser i Nord. Da kommer folk til å tåle dette.
    Død ved Kølle!

OR-5 Sersjant

Ble medlem
    2016
    Nevnt
    44 innlegg
    Sitert
    372 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Forøvrig forstod jeg det på FMIN som at noe av det som lå i at man skulle fylle opp lagrene i Forsvaret var sperremidler til HV.
    jeg tror det ikke før jeg får se det, men ingen ting ville vært bedre. Får HV utstyr håper jeg for guds skyld vi får slite på utstyret, ikke at det skal spares til det er alvor..

Jeg tror i hvertfall jeg ville fått mer ut av øvelsene om det ble trent som det er tenkt kjempet, ikke "sånn gjør vi det nå, i en reell situasjon ville vi gjort sånn og sånn"
    Sist endret av Signal_m; DTG 241505A Feb 17 kl Begrunnelse: Rikets sikkerhet

18. Liker essal likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg

Ørlite grann forsiktig med å fortelle hvilke ressurser som er tilgjengelig eller ikke tilgjengelig.
    - Mod

Til @Kdo_Under: Det du nevner på Flesland er Politiets ansvar, og de er jo ikke helt uten ressurser når man drar inn UEH og BT.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    227 innlegg
    Sitert
    1106 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Ørlite grann forsiktig med å fortelle hvilke ressurser som er tilgjengelig eller ikke tilgjengelig.
    - Mod

Til @Kdo_Under: Det du nevner på Flesland er Politiets ansvar, og de er jo ikke helt uten ressurser når man drar inn UEH og BT.
    3 karer i Addidasjoggedress med en TOW/Konkurs/Grad-P/MANPADS og 5 Politiliv på samvittigheten i bergensområdet blir veldig fort forsvarets problem.
    Med kamper i Nord-Norge og tilsvarende situasjon ved flere byer er det for mye for Politiet, og antageligvis er SOF i NN.
    Død ved Kølle!

OR-5 Sersjant

Ble medlem
    2016
    Nevnt
    44 innlegg
    Sitert
    372 innlegg

@Rittmester Jeg vet nada om hva som finnes bortetter. Men det er mottatt, skal i fremtiden passe meg!

22. Liker Rittmester likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    32 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post
    Det slår meg som uetisk å pålegge folk en verneplikt når de får så lite trening...
    Kanskje hele modellen for verneplikt er utdatert? Det er dyrt å bruke et helt år på å utdanne noen på [gitt kampsystem], for deretter å kanskje overføre dem til HV etterpå. I krise/krig har man ikke mange nok av [gitt kampsystem] uansett.

Hva med en kort, HV-rettet førstegangstjeneste for de aller fleste, med påfølgende mulighet til/konkurranse om å søke seg videre til avdelingene for dem som er motivert og presterer godt? Dette blir da inngangen til OR-søylen for de som ønsker seg videre.
    2-3 mnd rekrutt
    3-4 mnd HV-utdanning (totalt 6 mnd) eller videre utdanning og tjeneste (totalt 12 eller 18 mnd)

Pengene man sparer på å huse, fôre og utdanne vernepliktige halvpartene så lenge, kan brukes til flere HV-soldater og/eller flere øvingsdøgn (ettersom de kun har avtjent 1/3 av total verneplikt på 18 mnd bør man kunne trene dobbelt så ofte). De som kommer til HV vil ha likere treningsstandard og bakgrunn, og vil dermed være enklere å undervise.

24. Liker dobrodan likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg

Jeg er slett ikke uenig i modellen din, @krsvgr, men jeg ser at det er en viss fare for at debatten i denne tråden kommer til å skli ut ift opprinnelig tema. Dog enig i at HV-soldaters bakgrunn påvirker hvor man legger inn kruttet i utdanningen, så jeg foreslår ikke å fjerne den. Derimot mener jeg at vi hadde en tråd om forskjellige vernepliktsmodeller, men finner den ikke i farten. Noen andre som kan lete? I så fall kunne innlegget også gått inn dit, dersom det avstedkommer en diskusjon.

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    201 innlegg
    Sitert
    1523 innlegg

Æ syns atomkrig e for jævlig / Men at høsten kan vær fin

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Takk for tipset, men den tråden skled dessverre litt ut.
    Denne, derimot: https://www.milforum.net/showthread....pliktsutvalget

28. Liker krsvgr likte dette
    OR-5 Sersjant

Ble medlem
    2016
    Nevnt
    44 innlegg
    Sitert
    372 innlegg

Forsåvidt gammelt nytt men det kan virke som om Eirik Kristoffersen har tjuvlest hva flere av dere her skriver om opplæring i HV. I lederen til HV-blad nr 1 i år skriver han

Sitat Opprinnelig skrevet av Sjef HV Vis post
    ...heimevernet sine treninger skal først og fremst fokusere på stridsdriller og stridsteknikk. Effektiv trening av enkeltmann, lag og tropp i områdestrukturen og opp til kompaninivå hos innsatsstyrkene danner grunnlaget for den operative utnyttelsen av Heimevernet.
    Noen her som har vært inne i år og opplevd noen forandring fra tidligere?
    Aldri mer 13

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Har vært inne i år. Og ja, treningen er blitt bedre. Men det er nok endringer satt i gang av Forrige sjef HV, og ikke minst et resultat av at sersjantlinja er i ferd med å finne sin form. Det Kristoffersen sier avviker jo ikke spesielt fra det Traaby har predikert.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    175 innlegg
    Sitert
    618 innlegg

Forsåvidt gammelt nytt men det kan virke som om Eirik Kristoffersen har tjuvlest hva flere av dere her skriver om opplæring i HV.
    Det kan jo faktisk hende at noen tøffinger på Internett vet hva de snakker om?

Jeg vet at vi hos oss har støttet områdene med utdanning, i form av instruktør støtte men også for å få laget et utdanningsprogram som skal være monkey see, monkey do. Det er forsåvidt noe vi startet selv, men som nå har gått langt opp i systemet. Har troa på at det kan bli bra.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

32. Liker Signal_m, 4312, Kdo_Under likte dette
Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Lignende tråder

1. Luftforsvaret etablerer ny skole for opplæring av spesialistkorpset
    By opshunter in forum Befal og spesialist i Forsvaret
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 092319A Jan 19,
  2. HV016 legges ned - og gjenoppstår?
    By njetnjet in forum Heimevernet
    Svar: 1487
    Nyeste innlegg: DTG 210901A May 15,