Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 88

Tråd: Venstresiden og høyresiden

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8

Sv: Den STORE President Trump-tråden

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Det er det jeg har prøvd å si, ved å henvise til historien bak FMS på Berkeley.

At de som startet protesten kom utenfra eller var elever ved skolen er i den større sammenhengen helt irrelevant. Det er heller ikke påvist at de ikke kom fra skolen, dette er en påstand fra ledelsen ved Universitet, og så vidt jeg kan se så har dette ikke blitt fulgt opp da ingen ble arrestert ifm dette.
    At det ikke var demonstrantene på stedet som startet voldsbruken er helt sentralt for mitt poeng, hvilket er at bråket ved Berkeley ikke er et godt eksempel på det du snakker om. Du fremstilte det som om de demonstrerende studentene generelt drev med hærverk og vold, når det i virkeligheten var en mindre gruppe som kom til utenfra.

Det er du som har begynte å utvide diskusjonen og brakte inn flere andre ting i stedet for å bare svare på det jeg skrev.

Det verste oppe i dette er jo at jeg selv ikke er spesielt glad i "venstresiden", i det minste ikke i norsk politikk. Men den politiske høyresiden i USA avskyr jeg, blant annet på grunn av ClimateGate og alt det andre de driver med.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8

Sv: Venstresiden og høyresiden

Jeg har flere ganger sagt at eksempelet med Berkeley var ETT eksempel - det utgjør ikke hele grunnlaget for min oppfatning.
    Og jeg svarte på dette ene eksemplet ditt ved å påpeke at det er et dårlig eksempel, og at det er basert på feilinformasjon. Du har ikke svart direkte på det jeg skriver om at din fremstilling av saken er feilaktig, men har i stedet prøvd å styre diskusjonen i andre retninger.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Det er en forskjell på å protester mot det en taler står for, og det å søke å nekte han å tale.
    Som nevnt ser jeg ikke motsetningen.Merk her at det ikke var hverken ledelse eller stab ved universitetet som protesterte - men andre studenter. At det er ytringsfrihet i landet gir ikke ubegrenset rett til å velge forum for ytringene, og da er det ikke inkonsekvent for disse studentene å protestere mot at en gitt person tillates å tale i et spesifikt forum.

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Og det siste er et stråmannsargument.....
    Det er et ganske nøyaktig sitat fra ditt eget innlegg, dette er vel den så langt tynneste stråmannsbeskyldningen jeg har sett på noen fora.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    115

Hva er ønsket sluttilstand for diskusjonen på denne tråden? At alle er enige? Bare lurer.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
    Dette har du naturligvis noen konkrete kilder på?
    Dette er bare linker (har ikke så mye til overs for nazister):

https://www.washingtonpost.com/news/...=.f8b6734a0b07

https://www.washingtonpost.com/news/...=.c517fb0bbd7c

http://www.cbc.ca/radio/the180/digit...nazi-1.3953908
    It's not about surviving, it's about winning.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority

Du svarer ikke direkte på det jeg skriver. Synes ikke du også det er pussig å beskylde Trumps motstandere for hysteri og overreaksjoner når dette er noe republikanerne har drevet med i alle år? Og ikke bare har de drevet med overreaksjoner, de har gjerne basert disse på løgn. Jeg har nevnt Planned Parenthood-fadesen alt. Hva med ClimateGate, der republikanerne gikk "all-in" for å drive sitatfusk i e-poster hacket fra noen klimaforskere for å fremstille forskerne som inkompetente løgnere? ClimateGate var i realiteten ingenting. Men den ble blåst opp og gjort til en falsk kontrovers der politikere og synsere på høyresiden kvernet og kvernet på falske sitater og sitater tatt ut av konteksten for å undergrave klimaforskningen.

Forøvrig har jeg ikke sagt noe om professorens troverdighet. Jeg vet ingenting om ham. Det jeg gjorde var å omtale noe han skrev i kronikken sin.
    Beklager @milvar, men bunnen er sparket ut av denne diskusjonen for lenge siden. Jag har verken engasjement til å diskutere dette, eller kunnskap om de ulike fraksjonenes bruk av vold i USA.

Jeg syns også problemstillingen blir litt fjern. Men for de som har interesse for mer nærliggende forhold, kan jeg tipse om at svenske Uppdrag granskning har belyst nettopp dette problemet. Mens jeg leter etter lenkene kan du jo ta en titt på denne hyggelige karen:

(Fikk ikke til å embede filen av en eller an grunn, så du får klikke på lenken for å se ham i sin avskyelige prakt)

https://www.youtube.com/watch?v=hijTZ_2hQH4

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Hva er ønsket sluttilstand for diskusjonen på denne tråden? At alle er enige? Bare lurer.
    LOL.

Har vel prøvd å påpeke det et par ganger - da inntok jeg "offerrollen" fikk jeg høre.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Som nevnt ser jeg ikke motsetningen.Merk her at det ikke var hverken ledelse eller stab ved universitetet som protesterte - men andre studenter. At det er ytringsfrihet i landet gir ikke ubegrenset rett til å velge forum for ytringene, og da er det ikke inkonsekvent for disse studentene å protestere mot at en gitt person tillates å tale i et spesifikt forum.

Det er et ganske nøyaktig sitat fra ditt eget innlegg, dette er vel den så langt tynneste stråmannsbeskyldningen jeg har sett på noen fora.
    Djises dude....han valgte ikke fora selv, han ble invitert.
    Og detter er som sagt for nte gang episenteret for ytringsfrihet på amerikanske universiteter.
    Dette er faktisk et uttalt stolt prinsipp ved skolen. Det gjør det jo enda mer ironisk.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Vis meg én tråd på milforum hvor fullstendig enighet har blitt oppnådd...

Formålet med å opprette denne tråden var vel å få drenert bort denne diskusjonen fra Trump-tråden. Men for min del er det først og fremst nysgjerrighet som gjør at jeg deltar. Jeg får en del "oss mot dem"-vibber som jeg drar stor kjensel på, og det er den underliggende "logikken" bak de resonnementene jeg er interessert i å spore. Generalisering og tilordning av uønskede egenskaper til meningsmotstandere ser man overalt, men nivået det har nådd i USA er helt ekstremt ("They hate/want to destroy America!")- og da er det interessant (for meg) å se hvordan det kan gi seg utslag i resonnement hvor man tilsynelatende velger de mest ekstreme utslagene for å karakterisere selv de mest moderate elementene hos meningsmotstandener.
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Her kommer lenken til programmet om venstresiden. I følge en journalist som har gransket dette står venstresiden for 95% av den politiske volden i Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=qMAgYYjpkio

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Djises dude....han valgte ikke fora selv, han ble invitert.
    Og detter er som sagt for nte gang episenteret for ytringsfrihet på amerikanske universiteter.
    Dette er faktisk et uttalt stolt prinsipp ved skolen. Det gjør det jo enda mer ironisk.
    Les mitt forrige svar til deg en gang til. Det var ikke universitetet som sådan som stod for protestene, men studenter. Som jeg forklarte tidligere: Hadde JEG vært student ved UiO, og Tumyr hadde blitt invitert, så hadde fortsatt JEG protestert, fordi JEG hadde ment at han ikke burde få talt ved universitetet. UiO svarer ikke for hva JEG som student velger å protestere mot, og JEG er ikke bundet av de policies UiO måtte ha med hensyn til hvem som får tale. For meg er det derfor ingen inkonsistens mellom å hevde at Tumyr generelt bør få uttale seg om hva han vil - men ikke ved UiO, og derfor ikke burde ha blitt invitert. Andre studenter kan være uenige, universitetsledelsen kan være uenige - men det skaper ingen motsetninger med tanke på hva JEG velger å protestere mot.
    Beidh a lá leo

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

http://news.berkeley.edu/2017/01/26/...-yiannopoulos/

Verdt å ta med seg.

Uansett, jeg leste at i forkant av protesten så var det flere elever og lærere som ba skoleledelsen om å kansellere eventen.

Her:

http://www.dailycal.org/2017/01/10/u...nopoulos-talk/

Om det var lærere med under protestene vet jeg ikke.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    22

Dette har du naturligvis noen konkrete kilder på?
    Jepp. Hvis du gidder å Google "is it ok to punch a nazi" så finner du nok av nettsider og forumer som nettopp diskuterer dette. Du vil ikke finne noen akademisk tekst om det, men for de av oss som ender opp med å bruker store deler av dagen på nettet så er det helt tydelig at det er en ting veldig mange Trump motstandere er enig i. Du får bare lese så mange artikler og sider som du gidder for å motbevise meg, så skal jeg legge inn nok av linker når jeg er tilbake på en PC.

(En kan diskutere om ting er "hate speech" eller ikke, men så lenge det er lov så kan en faktisk ikke drive å slå til folk en er uenig med, uansett hvor scum (ny)nazister er)
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    27

Siden dette er tråden for å spikke fliser i; nå er det vel en stor forskjell mellom en diskusjon om noe faktisk burde være lov(f.eks å slå noen), og det å faktisk gjøre dette. Hume`s giljotin kaller enkelte dette skillet, selv om det skal sies at ikke alle "meta-etiske" systemer synes at dette er et skille som er vesentlig. Førstnevnte går vel faktisk under ytringsfrihet, like mye som hate speech, mens det sistnevnte er nå i hvert fall meg bekjent ulovlig(og kanskje ikke minst, umoralsk for eksempelvis pasifister o.l.).

For øvrig ble hele denne tråden veldig morsom i mitt hode når vi byttet ut "høyresiden" og "venstresiden" med "Forsvaret", bare for å teste de forskjellige argumentene som ble fremsatt.
    Sapere aude

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Og her kommer lenken til UG om de høyreekstreme i Sveariket:

https://www.youtube.com/watch?v=3ErUFbOfgb0

Siden @yamaha nevner ytringsfrihet: Sverige har også kunstneren Lars Vilks som rimelig bevisst har ertet på seg
    den muslimske verden i ytringsfrihetens navn. Vilks var målet til terroristen i København som først gjennomførte attentat mot lokalet der Vilks deltok på et seminar, og senere drepte en person utenfor synagogen.

I Norge dro Knut Åmås i gang en interessant debatt om ytringsfrihet for en tid tilbake. Debatten i Aftenposten ble både omfattende og interessant.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Lenke til Knut Olav Åmås debattartikkel om ytringsfrihet: Det er forskjell på ord og handlinger.
    http://www.aftenposten.no/meninger/D...as-11465b.html

Jeg deler ikke synspunktene til Åmås, men har mer sans for det grundige tilsvaret han fikk fra Anine Kierulf ved juridisk fakultet.
    http://www.aftenposten.no/meninger/D...as-11465b.html

Da bør vel forsamlingen ha råstoff for en litt mer fruktbar debatt om både venstreside, høyreside og ytringsfrihet....

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Hva er venstre og hva er høyresiden er vel det første spørsmålet som man bør kunne bli enig om, og kanskje det eneste som blir enig om.

Er nazister venstre eller høyreside, det er avhengig av hvor den som svarer selv definerer seg på en venstre/høyre skala.

Er liberale venstre eller høyre? Igjen spørs det hvem man spør.

Hvis man skal prøve å dele det ideologiske landskapet i to, har jeg sansen for følgende delelinje (som jeg har stjålet fra en sosialdemokratisk tenker fra 40-talet):
    1. Fokus på individene
    2. Fokus på kollektiv

Går vi til USA så vil vi finne at noen som ser seg som liberal kan bli plassert i tre bås:
    1. Klassisk liberal, kombinerer forsvar for personlige frihet, herunder økonomisk selvbestemmende.
    2. Mainstream liberal, har bevart sitt forsvar for personlig frihet i den private sfæren, men er glad i elementer av kollektive løsninger innenfor økonomi.
    3. Kollektiv liberalisme, fokus på det kollektive

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Minsk, det nye Utopia

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    66

http://news.berkeley.edu/2017/01/26/...-yiannopoulos/

Verdt å ta med seg.

Uansett, jeg leste at i forkant av protesten så var det flere elever og lærere som ba skoleledelsen om å kansellere eventen.

Her:

http://www.dailycal.org/2017/01/10/u...nopoulos-talk/

Om det var lærere med under protestene vet jeg ikke.
    Et universitet er ikke et militært hierarki (snare det motsatte), og selv om universitetsdirektøren (tror det er det "chancellor" best oversettes med i sammenhengen), forsvarer Yiannopoulos' rett til å tale, betyr ikke det at lærerne trenger å rette seg etter dette. De representerer da selvfølgelig heller ikke universitetet om de velger å kreve at talen skal avlyses eller velger å delta i demonstrasjonene mot den.

Du vil nok finne et ganske stort sprik i holdningene til universitetsansatte i denne og lignende saker.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Hva er venstre og hva er høyresiden er vel det første spørsmålet som man bør kunne bli enig om, og kanskje det eneste som blir enig om.

Er nazister venstre eller høyreside, det er avhengig av hvor den som svarer selv definerer seg på en venstre/høyre skala.

Er liberale venstre eller høyre? Igjen spørs det hvem man spør.

Hvis man skal prøve å dele det ideologiske landskapet i to, har jeg sansen for følgende delelinje (som jeg har stjålet fra en sosialdemokratisk tenker fra 40-talet):
    1. Fokus på individene
    2. Fokus på kollektiv
    Enig, men jeg vil legge til en kategori: Aktører med vilje til å begå betydelige lovbrudd og krenke individenes rettigheter for å oppnå politiske mål.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    66

Det er vel nokså nær skoledefinisjonen på "ekstremist".
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Jepp. Hvis du gidder å Google "is it ok to punch a nazi" så finner du nok av nettsider og forumer som nettopp diskuterer dette. Du vil ikke finne noen akademisk tekst om det, men for de av oss som ender opp med å bruker store deler av dagen på nettet så er det helt tydelig at det er en ting veldig mange Trump motstandere er enig i. Du får bare lese så mange artikler og sider som du gidder for å motbevise meg, så skal jeg legge inn nok av linker når jeg er tilbake på en PC.
    Akkurat, så du har faktisk ikke noen konkrete kilder på påstanden din. Påstanden står altså fortsatt som en fullstendig ubegrunnet påstand.

For å ta et eksempel jeg har nevnt fra før: En klimanekter kan be folk søke på Google, og folk som følger oppfordringen vil utvilsomt finne nettsteder som støtter klimanekterens påstander. Men det holder dessverre ikke som kilde.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8

Jeg for min del ønsker gjerne at AGR416 innrømmer at han gjorde feil da han villedet folk om Berkeley-hendelsen. At han trekker tilbake påstandene om at det var en generelt voldelig demonstrasjon, og innrømmer at demonstrasjonen var fredelig lenge, før en mindre gruppe ukjente personer kom til stedet og utøvet volden.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Her kommer lenken til programmet om venstresiden. I følge en journalist som har gransket dette står venstresiden for 95% av den politiske volden i Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=qMAgYYjpkio
    En liten gruppe stå for 95% av den politiske volden i Sverige. Javel. Jeg ser ikke helt relevansen.

For å ta et eksempel: Et av de største liberale "mediene" på nett i USA, The Young Turks, tok klar avstand fra slaget mot denne personen som ble omtalt her. De står langt til venstre for mainstream-Demokrater, for eksempel. Man skulle tro at dersom det var aksept for vold på "venstresiden" i USA generelt så ville TYT ha støttet det. Det gjør de altså ikke.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Det er vel nokså nær skoledefinisjonen på "ekstremist".
    Sikkert, og det er fordeler og ulemper med å bringe inn en tredje kategori. Hensikten er å vurdere i relasjon til demokratiet.
    Hvis man vil være strikt, kan det invendes at demokrati er på samme linje som alle andre styreformer. Det er jeg ikke så villig til.

Jeg tror det er mer fruktbart å putte alle ekstremister i samme mørke sekk.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

En liten gruppe stå for 95% av den politiske volden i Sverige. Javel. Jeg ser ikke helt relevansen.

For å ta et eksempel: Et av de største liberale "mediene" på nett i USA, The Young Turks, tok klar avstand fra slaget mot denne personen som ble omtalt her. De står langt til venstre for mainstream-Demokrater, for eksempel. Man skulle tro at dersom det var aksept for vold på "venstresiden" i USA generelt så ville TYT ha støttet det. Det gjør de altså ikke.
    Som sagt @milvar, jeg har ingen erfaring med vold blant fraksjonene i USA. Jeg opplever at dette nå er en generell tråd om skillelinjer i politikken, men det er det kanskje ikke?

Noe av poenget med granskningen fra UG var å påvise at toleransen for politisk vold er høyere når det er venstresiden som står for overgrepene i Sverige. Derfor er tittelen på programmet om de venstreekstrem Det goda voldet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Jeg for min del ønsker gjerne at AGR416 innrømmer at han gjorde feil da han villedet folk om Berkeley-hendelsen. At han trekker tilbake påstandene om at det var en generelt voldelig demonstrasjon, og innrømmer at demonstrasjonen var fredelig lenge, før en mindre gruppe ukjente personer kom til stedet og utøvet volden.
    Holy crap...

Jeg har vist til at demonstrasjonen varte i 1, EN, time før den ble voldelig.
    Dette er dokumentert av journalister som overvar hendelsen.

Villedet? Her er en håndfull artikler som er kritiske til det som skjedde:

http://www.washingtontimes.com/news/...iversitys-his/
    http://www.rollingstone.com/culture/...speech-w465151
    https://www.nytimes.com/2017/02/02/o...test.html?_r=0
    https://www.nytimes.com/2017/02/02/u...nnopoulos.html
    http://www.latimes.com/opinion/edito...203-story.html
    http://abcnews.go.com/US/wireStory/v...ditor-45214986
    http://news.berkeley.edu/2017/01/31/...-yiannopoulos/
    http://thehill.com/blogs/pundits-blo...llege-campuses
    http://www.torontosun.com/2017/02/02...of-free-speech
    http://indianexpress.com/article/opi...ditor-4506601/

En kommentar fra Bill Maher, som er demokrat og kjempeliberal:
    https://www.youtube.com/watch?v=JaC1-U8LIY0

Ikke kom og si at dette er noe jeg finner opp i min lille boble - mange deler dette synet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Akkurat, så du har faktisk ikke noen konkrete kilder på påstanden din. Påstanden står altså fortsatt som en fullstendig ubegrunnet påstand.

For å ta et eksempel jeg har nevnt fra før: En klimanekter kan be folk søke på Google, og folk som følger oppfordringen vil utvilsomt finne nettsteder som støtter klimanekterens påstander. Men det holder dessverre ikke som kilde.
    Så du lenkene jeg oppga? Eller hoppet du glatt over de?

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Et universitet er ikke et militært hierarki (snare det motsatte), og selv om universitetsdirektøren (tror det er det "chancellor" best oversettes med i sammenhengen), forsvarer Yiannopoulos' rett til å tale, betyr ikke det at lærerne trenger å rette seg etter dette. De representerer da selvfølgelig heller ikke universitetet om de velger å kreve at talen skal avlyses eller velger å delta i demonstrasjonene mot den.

Du vil nok finne et ganske stort sprik i holdningene til universitetsansatte i denne og lignende saker.
    Det er helt riktig. Poenget mitt var vel å vise til innholdet/budskapet i det universitetsdirektøren skrev.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8

Holy crap...

Jeg har vist til at demonstrasjonen varte i 1, EN, time før den ble voldelig.
    Dette er dokumentert av journalister som overvar hendelsen.

Villedet? Her er en håndfull artikler som er kritiske til det som skjedde:

http://www.washingtontimes.com/news/...iversitys-his/
    http://www.rollingstone.com/culture/...speech-w465151
    https://www.nytimes.com/2017/02/02/o...test.html?_r=0
    https://www.nytimes.com/2017/02/02/u...nnopoulos.html
    http://www.latimes.com/opinion/edito...203-story.html
    http://abcnews.go.com/US/wireStory/v...ditor-45214986
    http://news.berkeley.edu/2017/01/31/...-yiannopoulos/
    http://thehill.com/blogs/pundits-blo...llege-campuses
    http://www.torontosun.com/2017/02/02...of-free-speech
    http://indianexpress.com/article/opi...ditor-4506601/

En kommentar fra Bill Maher, som er demokrat og kjempeliberal:
    https://www.youtube.com/watch?v=JaC1-U8LIY0

Ikke kom og si at dette er noe jeg finner opp i min lille boble - mange deler dette synet.
    Jeg så på noen av linkene dine, og felles for dem er at de bekrefter at volden ble utøvet av en mindre gruppe som ikke var en del av den opprinnelige demonstrasjonen. Det betyr at dine egne linker bekrefter at du villedet folk da du prøvde å påstå at det var de 1500 fredelige demonstrantene som utøvet vold og gjorde hærverk.

For å sitere en av linkene dine: "It was clear early on that the majority of violent protesters most likely were not from the campus."

Hele saken er altså et godt eksempel på hvordan høyreekstreme setter dagsorden, skaper en falsk kontrovers, og massemedia henger seg ukritisk på. Det er tydeligvis en enorm trang til selvkritikk på venstresiden. De er åpenbart ikke like skamløst kyniske og løgnaktige som republikanerne.

Hvorfor gidder venstresiden/moderate å la høyreekstreme løgnere sette dagsorden og diktere hvordan hendelser skal forstås? Det er for meg helt ubegripelig. Eier de ikke ryggrad?

Så du lenkene jeg oppga? Eller hoppet du glatt over de?
    Hvilke linker? Jeg kan ikke se at noen linker du har kommet med bekrefter påstanden om at venstresiden generelt støtter angrepet på denne høyrevridde lederen. Det eneste linkene gjør er å vise til hendelsen og at noen få har støttet angrepet.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Sikkert, og det er fordeler og ulemper med å bringe inn en tredje kategori. Hensikten er å vurdere i relasjon til demokratiet.
    Hvis man vil være strikt, kan det invendes at demokrati er på samme linje som alle andre styreformer. Det er jeg ikke så villig til.

Jeg tror det er mer fruktbart å putte alle ekstremister i samme mørke sekk.
    Den tredje kategorien er egentligen 2b.

Minsk, det nye Utopia

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

@milvar:

Kaller du meg høyreekstremist og løgner?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    115

Timeout på denne tråden inntil han har redegjort nøyaktig for hva han mente. @milvar?
    - Mod

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    115

@milvar forventes fortsatt å komme med en utdyping, men vi fortsetter diskusjonen om venstre- og høyresiden i amerikansk politikk her.

Generelle diskusjoner om debatteknikk tas her: https://milforum.net/showthread.php/...tteknikk/page3

Konkret om denne diskusjonen: Dersom noen kaller andre milforumister løgnere og høyreekstremister uten grunn, er dette selvsagt ikke OK. Det er imidlertid ikke slik jeg oppfatter innlegget fra @milvar - h*n bruker uttrykket "høyreekstreme løgnere" på generell basis om folk som sprer løgner i media.

Og her er vi ved kjernen i problemet - generalisering. @AGR416 startet dette ved å sette hele 'venstresiden' (et begrep som ennå ikke er klart definert) til ansvar for handlinger som et lite antall individer (presumptivt venstreekstremister) utførte. @milvar svarer med samme mynt, og generaliserer 'høyresiden' tilsvarende.

Hvor fruktbart det er å fortsette denne diskusjonen kan jo den enkelte fundere litt på. Vi er jo voksne mennesker her, er vi ikke?

Carry on.

-Mod

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

@Rittmester:

Jeg sa "folk på venstresiden".

Jeg har ALDRI sagt at alle er sånn. Noe jeg har prøvd å påpeke flere ganger, men som de to andre bevisst velger å ignorere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Og hvordan kan man ikke tolke dette som at han kaller meg høyreekstremist?

Ingen av linkene jeg har vist til, som kritiserer denne hendelsen, er høyreorienterte. Dette er liberale/demokratiske nyhetskilder.
    Det kan umulig være de han sikter til når han sier at dette er et tilfelle av at høyreekstremister villeder og skaper feil inntrykk av en situasjon.

Jeg har og påvist at protesten begynte kl 5, og rundt klokken 6 så begynte den å bli voldelig. Dette er dokumentert i en nyhetsartikkel. Milvar sier at demonstrasjonen var "fredfull i flere timer" før det eskalerte. Men jeg er en løgner?

Dette blir for dumt.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Den tredje kategorien er egentligen 2b.

Det ante meg:-)

En slik tankestruktur/inndeling er det både teoretisk og faktisk/praktisk grunnlag for å imøtegå.

Det er mulig å tenke seg ekstremister som aksjonerer i kamp for samfunnsendringer som kun gavner individene i samfunnet, og ikke den kollektive strukturen. Nå kjenner jeg ikke til dette godt nok til å hevde noe entydig, men jeg tror det er mulig å plassere visse amerikanske fenomen i denne kategorien.

I alle moderne, vestlige samfunn fins det bærende strukturer som baserer seg på utstrakt fokus på kollektive løsninger. Flere av disse er det politisk konsensus om å opprettholde.

I Norden er velferdspolitikken et slikt fenomen. Ingen partier med plass i nasjonale parlament, vil avskaffe våre grunnleggende kollektive løsninger for velferdsstaten totalt. Folketrygden er et slikt eksempel.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8

@milvar:

Kaller du meg høyreekstremist og løgner?
    Nei, jeg snakker om USA og høyresiden der. Der er blant annet derfor jeg omtaler selve saken, og ikke viser til diskusjonen vi har her. Jeg viser til hvordan hendelsen forstås generelt i media. Når jeg skriver at massemedia henger seg på så håper jeg det er tydelig nok. Med mindre jeg har gått glipp av noe tror jeg ikke massemedia ukritisk har hengt seg på noe du har kommet med

Og hvordan kan man ikke tolke dette som at han kaller meg høyreekstremist?
    Ved å lese det jeg skriver? Eventuelt min utdypelse over.

Jeg skjønner at du er litt var etter mitt opprinnelige innlegg der jeg påpekte at påstandene dine om hendelsen var direkte villedende, men pust med magen nå, og les det som står der en gang til med utdypelsen min over i bakhodet.

Ingen av linkene jeg har vist til, som kritiserer denne hendelsen, er høyreorienterte. Dette er liberale/demokratiske nyhetskilder.
    Det kan umulig være de han sikter til når han sier at dette er et tilfelle av at høyreekstremister villeder og skaper feil inntrykk av en situasjon.
    Jo, det er nettopp blant annet disse jeg viser til. Denne hendelsen er et godt eksempel på hvordan høyresiden (i USA) setter dagsorden, hyler opp om noe og skaper en falsk kontrovers eller en falsk fortelling, og mainstream-media følger ukritisk etter.

Jeg har og påvist at protesten begynte kl 5, og rundt klokken 6 så begynte den å bli voldelig. Dette er dokumentert i en nyhetsartikkel. Milvar sier at demonstrasjonen var "fredfull i flere timer" før det eskalerte. Men jeg er en løgner?
    Slik jeg forstod det så tok det flere timer før denne ukjente gruppen kom til stedet. Men selv om det var en time og ikke mange timer så endrer det egentlig ingen verdens ting siden poenget er at demonstrasjonen startet fredelig og var det lenge før en gruppe ukjente personer kom til stedet og laget bråk.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

..

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Da ser Milo Y, som på sett og vis startet hele spetakkelet, ut til omsider å ha tryna ned fra scenen:

http://www.dagbladet.no/nyheter/milo...pptak/67324089
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    97

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •