Viser resultatene 1 til 8 av 8
    Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    4

Ukjent merke for 6. Divisjon

Kom over denne plakaten når jeg leste litt på det store internett idag, og bet meg merke i den sølv/grå logoen nede til venstre som det står DIV 6 under.

Navn:		Ukjent 6. divisjonsmerke.png
Visninger:	311
Størrelse:	1,03 MB

Dette har jeg ikke sett før. Har noen informasjon om dette merket? Og hvorfor er det tilsynelatende flere logoer for 6. divisjon?
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Sv: Ukjent merke for 6. Divisjon

Ingen info om merket, men ser du etter er det flere avdelinger med flere merker: Varanger bn, Brig N blant annet. Noen firkantede, andre skjoldformede. Øverst står det DKN 100 år. Så det er åpenbart en samling av ulike merker brukt til ulike tider.
    With 5000 years of recorded military history, there is no excuse for the lack of constant study.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    4

Noen som har info om merket?

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Dette er i alle fall 6. Divisjon sitt avdelings merke.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Kom over denne plakaten når jeg leste litt på det store internett idag, og bet meg merke i den sølv/grå logoen nede til venstre som det står DIV 6 under.

Navn:		Ukjent 6. divisjonsmerke.png
Visninger:	311
Størrelse:	1,03 MB

Dette har jeg ikke sett før. Har noen informasjon om dette merket? Og hvorfor er det tilsynelatende flere logoer for 6. divisjon?
    DKN avdelingsmerket?
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Dette er i alle fall 6. Divisjon sitt avdelings merke.
    Egentlig er det der DKN sitt merke, men DKN ble jo kalt 6.divisjon ganske lenge, når divisjonen ikke hadde noen fredsoppsatt stab i indre Troms.

Dette var så vidt jeg vet tilfellet fra 1916 til 1940, og fra 1971 til 1991. Det blå merket må enten være fra en av disse periodene, eller fra perioden 1945 til 1971, når 6.divison var lokalisert andre steder (Sør-Norge og Narvik). For alt jeg vet fan det ha vært i bruk hele denne tiden.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    4

Navn:		FB_IMG_1505081940648.jpg
Visninger:	0
Størrelse:	84,6 KB

Kom over dette bildet på brigadeveteranforbundets facebookgruppe. Får ikke til å linke direkte da jeg er på mobil, men bildet skal stamme fra april 1979, og gjengen man ser er Tr.3/Kp A/BN 2/Brig N/Kont.II 78

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Navn:		FB_IMG_1505081940648.jpg
Visninger:	0
Størrelse:	84,6 KB

Kom over dette bildet på brigadeveteranforbundets facebookgruppe. Får ikke til å linke direkte da jeg er på mobil, men bildet skal stamme fra april 1979, og gjengen man ser er Tr.3/Kp A/BN 2/Brig N/Kont.II 78
    Det stemmer jo bra med det jeg antydet lengre opp, om perioden 1971 til 1991.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter