Viser resultatene 1 til 11 av 11
    Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

00 FAGFORUM SAMBAND

Denne tråden skal være en samletråd for alle alle innlegg med sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles.

Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Sv: 00 FAGFORUM SAMBAND

Kjapt spørsmål: ved bruk av nettidentifiseringssignal (NIS) under oppkalling, skal stasjonene svare med NKS og NIS eller er det underforstått at bare stasjoner som hører til på oppkalt nett svarer, og derfor unødvendig?
    Ad astra per aspera

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Kjapt spørsmål: ved bruk av nettidentifiseringssignal (NIS) under oppkalling, skal stasjonene svare med NKS og NIS eller er det underforstått at bare stasjoner som hører til på oppkalt nett svarer, og derfor unødvendig?
    Det beste jeg finner er fra "Heimevernets Lesehefter - Sambandstjeneste Brukernivå":

Nettkallesignal Nettkallesignal (NKS) benyttes for å påkalle alle stasjoners oppmerksomhet. Nettidentifiseringssignal (NIS) er en TO-bokstavskombinasjon som brukes for å identifisere det enkelte radionett dersom interferens (sammenblanding) mellom flere nett oppstår. Hvert nett har sitt eget NIS. Eksempel: NI ÅTTE - DETTE ER GOLF BRAVO NI.
    Jeg ville brukt NKS og NIS under mottoet better safe than sorry. Da unngår man feil identifisering av stasjoner.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Det er inget dårlig motto det der, og rådet vil ved behov bli fulgt. For ordens skyld sjekka jeg også leseheftet men tekst og eksempel sier jo ikke noe om form på svaret.

Vi er vel uansett så få igjen i Norge at sammenblanding av nett godt skal gjøres å få til, men takk uansett!
    Ad astra per aspera

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

Normalt vil NKS holde lenge, siden hvert nivå har sitt nett de normalt opererer i. NIS i tillegg til NKS er bare nødvendig dersom flere avdelinger er på samme nett (f.eks et hvor bataljonsreferanse benyttes i tillegg til NKS).

På lavt nivå er det bare troppssjefer ok KP-sjefer som vil oppleve dette.
    Sist endret av Einherjar; 24-08-17 kl 16:52 Begrunnelse: Korreksjon av hastverksarbeid
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2016
    Pondusfaktor
    1

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Det beste jeg finner er fra "Heimevernets Lesehefter - Sambandstjeneste Brukernivå":

Jeg ville brukt NKS og NIS under mottoet better safe than sorry. Da unngår man feil identifisering av stasjoner.
    Hva er det som er nettidentifiserssignal i eksempelet der?

Er personlig tilhenger av at det i situasjoner der det er fare for misforståelser brukes nett-id i tråd med SOI/frekvensplan. Blir alltid oppgitt hver gang en stasjon svarer på feil nett...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

@Einherjar

Der ble det vel motsatt i eksemplet ditt (alltid NKS, aldri behov for NIS?)

Jeg har som nevnt aldri hatt behov for NIS, spørsmålet er om det er korrekt å svare med NIS om dette nevnes i oppkallingen eller om NKS holder.

[/flisespikk]
    Ad astra per aspera

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av batteristatus Vis post
    Hva er det som er nettidentifiserssignal i eksempelet der?
    Golf Bravo i eksemplet fra boka
    Ad astra per aspera

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    @Einherjar

Der ble det vel motsatt i eksemplet ditt (alltid NKS, aldri behov for NIS?)

Jeg har som nevnt aldri hatt behov for NIS, spørsmålet er om det er korrekt å svare med NIS om dette nevnes i oppkallingen eller om NKS holder.

[/flisespikk]
    Må vel innrømme vi stort bruker kallesignal som begrep, så mulig det. Er uansett korrigert
    Sist endret av Einherjar; 24-08-17 kl 16:53
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    19

Begrepene NIS og NKS stammer fra da vi brukte åpne VHF systemer. I dag bruker vi bare kallesignaler som begrep

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Svolten og tyst, samband fyst

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    20

NIS = Kallesignal
    NKS = Prefix som identifiserer nettet

(Ja, det er litt en fordumming. Men i praktisk bruk blir det slik.)

Eksempel:

HV-21103 Herjedalen UTR-område og HV-21201 Hedeviken OK-område havner i samme teig etter at UTR-området er tilkalt som forsterkning. Det viser seg at Sambandsoffiseren i UTR-området er litt egenrådig og har laget egen SOI med VHF-frekvenser til sitt område. OK-området derimot bruker frekvensene de er tildelt fra HV-21. Der UTR-området opererte før gikk dette helt fint, men nå viser det seg at de arbeider på samme frekvens.

UTR-området har NKS: "AB"
    OK-området har NKS: "CD"

Da kan områdene fortsette å operere ved at UTR-områdets KO omtaler seg selv om "AB 9", mens OK-områdets KO kaller seg selv "CD 9". Videre vil da f.eks. tropp 2 i UTR-området være "AB 2".

Dette blir fort mye styr, så man bør raskest mulig skifte frekvens for et av områdene (UTR-området må bytte til sin tildelte frekvens). Men det gjør det mulig å snakke med rett stasjon, selv om man deler frekvens.

Som påpekt av andre er dette svært sjelden et problem. Først og fremst fordi stadig flere er på kryptert samband, men også fordi folk holder seg til sin frekvens. (Og forsåvidt fordi VHFen har så dårlig rekkevidde at det skal godt gjøres å rote seg borti noen.)

I det norske Forsvaret skal det vel kun skje om noen gjør en feil, og da kun på områdenett eller troppsnett i et ordinært HV-område.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter