Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Viser resultatene 1 til 30 av 30

Tråd: Sammenbruddet til den liberale verdensorden?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Sammenbruddet til den liberale verdensorden?

Denne syntes jeg fortjener en egen tråd. Robert Kagan ser faren for at den liberale verdensorden dominert av USA bryter sammen, og vi havner i en global maktsituasjon lignende den som fantes før første verdenskrig. Anbefales.

The twilight of the liberal world order
    https://www.brookings.edu/research/t...ntent=41517002

If history is any guide, the next four years are the critical inflection point. The rest of the world will take its cue from the early actions of the new administration. If the next president governs as he ran, which is to say if he pursues a course designed to secure only America’s narrow interests; focuses chiefly on international terrorism—the least of the challenges to the present world order; accommodates the ambitions of the great powers; ceases to regard international economic policy in terms of global order but only in terms of America’s bottom line narrowly construed; and generally ceases to place a high priority on reassuring allies and partners in the world’s principal strategic theaters—then the collapse of the world order, with all that entails, may not be far off.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Sv: Sammenbruddet til den liberale verdensorden?

Dette har nær sammenheng med et begrep som dukket opp i statsvitenskap for 4-5 år siden: G-Zero World og ble introdusert med boken "Every Nation for Itself: Winners and Losers in a G-Zero World" av Ian Bremmer.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    21

Det at kvar nasjon skal kun tenke på seg sjølv og blokkere ute dei som tenke forskjellig trur eg fort kan føre til tilbakegang. Slik eg ser det så har USA si storheitstid vore tida etter ww2, ei tid der USA har vore ein liberal open stat som har oppfordra alle til å handle med kvarandre. I mellomkrigstida valgte USA å delvis isolere seg, og den tida var ein nedgangstid. USA er sjølvsagt eit å stort land at ein kan leve ei stund på innanriks handel, men skal det vere framgang må alle handle med kvarandre og det helst under rettferdige vilkår.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Det var vel et aldri så lite børskrakk i 1929, har vanskelig for å tro at en aldri så åpen, liberal og ekspansjonistisk politikk kunne forandret den medfølgende nedgangen der.
    En av grunnene til at USA har hatt en storhetstid etter WW2 er vel nettopp WW2. Det å komme seirende ut av en krig, med en enorm industri intakt og et kontinent av kjøpere er jo gull verdt.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av kornmo Vis post
    Det var vel et aldri så lite børskrakk i 1929, har vanskelig for å tro at en aldri så åpen, liberal og ekspansjonistisk politikk kunne forandret den medfølgende nedgangen der.
    Du mener new deal? En av de mest liberale policyene noensinne som i stor grad sørget å få USAs infrastruktur på fote og dominerte amerikansk politikk i 35 år selv under eisenhower?

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    8

Jeg ser til en viss grad dette som en konflikt mellom urbane, internasjonale sentra som New York, London, Paris, og Berlin, og alt som er "utenfor". Jeg tro Nordstrøm har mye rett i det han sier:

1. En planet, och ett system för alla länder
    För första gången i historien spelar alla länder i världen (utom Nordkorea) med samma socioekonomiska regler.
    "Kapitalismen är en maskin som gör en enda sak. Den sorterar saker i två högar: de effektiva och de ineffektiva. Och digitaliseringen har gjort att maskinen blivit extremt snabb på att sortera bort de ineffektiva företagen. Skräphögen har nu blivit mycket större än förr."****

2. Vi står inför den snabbaste urbaniseringen i historien: Storstockholm växer till nästan 5 miljoner
    Oavsett om vi gillar det eller inte, kommer urbaniseringen att tillta.

"Ni föddes in i en värld med 200 nationer, och ni kommer att dö i en värld av 600 superstäder som står för nästan all ekonomisk aktivitet."

Dessa städer kommer att stå för 80 procent*av världens befolkning, och upp till 95 procent*av BNP. Allt inom bara 30 år, enligt Nordström.

Nordström uppskattar att Stockholm kommer att växa till nästan fem miljoner invånare fram till 2050.

"Redan idag växer Stockholm med 7-9 procent per år, och den här tillväxten är hållbar, så den kommer att fortsätta."
    Sedan drar han en parallell med Kina, som anses växa skrämmande fort:

"Kina växer nu med 6 procent, och förmodligen ljuger de lite, så det är närmare 5 procent. Du tror kanske*att Kina växer snabbt, men Stockholm växer nästan två gånger snabbare än Kina."

Medan Storstockholm växer som det knakar, kommer stora delar av Sverige ödeläggas ekonomiskt, enligt Nordström.
    3. Digitaliseringen

Nordström liknar digitaliseringen vid ett magiskt pulver som kommer att kunna spridas överallt, i form av små mikroprocessorer. Allt kommer att bli datorstyrt.

"Allt som kan digitaliseras, kommer att digitaliseras. [..] Vi måste hålla koll på 'FAANG': Facebook, Apple, Amazon, Netflix och Google. Dessa företag kommer att *sätta standarden för alla innovationer som kommer utifrån. De sätter reglerna."
    Dessutom, säger Nordström, kommer konsten att skapa pengar att förändras. Fortsättning följer.
    http://www.va.se/nyheter/2017/01/20/...ommas-pa-folk/

Det at Stockholm vokser nesten dobbelt så raskt som Kina er en svært viktig observasjon! (kinesiske byer vokser sikkert mye raskere enn Stockholm, men det forandrer på ingen måte konklusjonen, heller tvert imot!).

Det som jeg synes er vanvittig ironisk oppi dette, er at (jeg tror at) om 50 år så kommer historikere til å putte Putin, Trump, Le Pen i samme bås som islamistene...! nemlig bakstreverske "luditter" som ikke skjønte hvor verden var iferd med å bevege seg.

Det vi ser er de siste krampetrekningene til konservative anti-urbane grupperinger (nasjonalister, islamister, osv.)

Forhåpentligvis vil de tape kampen relativt fort slik at vi kan bevege oss inn i en urban, superkapitalistisk "post-moderne" verden, som forhåpentligvis blir såpass empatisk at man kan ta vare på den store majoriteten som faller av lasset.

Borgerlønn som testes ut i Finland kan være en mulig løsning.

Det er mange usikkerhetsmomenter: Kanskje nasjonalister/islamister klarer å trigge store kriger som forsinker utviklingen mot en postmoderne verden. Kanskje man utvikler "kunstig intelligens" som overgår menneskelig intelligens, og som isåfall høyst sannsynligvis kommer til å overta kontrollen nokså raskt (får isåfall håpe de er mer vennligsinnede enn i Terminator-filmene...).

Kanskje man også begynner med genmanipulering som dyrker fram nye menneskeraser som er fullstendig overlegen Homo Sapiens, og de overtar kontrollen.

Mange tror at vi gjennomgår en dramatisk omveltning nå -- mitt svar til det: "You ain't seen nothin' yet!!!". De neste 20-30 årene kommer til å bli svært svært dramatiske, tro jeg. Og byene kommer til å få mer og mer makt og innflytelse.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Som et eksempel så har jeg selv kjøpt kryptovalutta, digital valuta har eksistert noen år og jeg tror det dessverre er framtiden. Hvorfor jeg tror det er framtiden, er for at ingen land men organisasjoner/firma vill eie valutaen og ikke nasjoner.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Vi blir kvitt SP. Det er da noe.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Fra Kagan.

"The result was an unprecedented global calamity. It has been the great accomplishment of the U.S.-led world order in the 70 years since the end of the Second World War that this kind of competition has been held in check and great power conflicts have been avoided."

Jeg ble litt forvirret av overskriften. Kagans spørsmål er om Pax America kommer å møte sin slutt på grunn av America first politikken til Trump. Pax er her ikke universiell fred men fravær av stormaktskonflikter.

Man må vel være enig med at det er en mulighet, men den forutsetter at America first politikken blir så "ille" som noen frykter, og at stormakter som Russland, Kina, eller Iran begynner å handle aggressivt grunnet dette.

Det finns heldigvis tegn på at America First politikken ikke er så introvert som noen har fryktet. Kongen av Jordan er som kjent i USA, og visepresident Pence har i den anledning sagt at USA stor fast i å bidra til Jordans forsvar og økonomiske utvikling. Men det er tidlig å si alt for mye, vi må nok vente å se.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Minsk, det nye Utopia

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Det kan jo passe å minne om Putins berømte Valdai-tale fra 2014. Her avskrev han den liberale verdensordenen som et amerikansk komplott, som hverken var liberalt eller bra for verden.

En "liberal verdensorden" er selvfølgelig avhengig av at de fleste og viktigste spillerne tror på den.

http://en.kremlin.ru/events/president/news/46860
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Det liberale vestlige demokratiet er snarere unntaket, ikke regelen. Den øvrige verden har stort sett hatt styresett basert på religion, overtro, eller korrupte kommunistiske regimer bygd på diktatur og personkultus. Vesten har historisk sett bestått av Vest-Europa, Nord-Amerika og Oceania og har vært de eneste delene av verden hvor innbyggerne har hatt ytringsfrihet, rettssikkerhet, demokrati og de rettigheter og friheter vi tar for gitt. Det er også her ideene og individualismen som har formet vår moderne verden oppstod i opplysningstiden og under den franske revolusjon.

Vesten også den regionen som har vært suverent mest velstående og innflytelsesrik, kanskje spesielt fordi demokrati, rettsstater og vitenskap fungerer svært mye bedre enn autokrati og religion. Å tro at de vestlige verdier i form av menneskerettigheter og demokratiske verdier er det som er normalen er både naivt og ikke minst etnosentrisk. Sørøst-Asia og Sør-Amerika har begynt å komme etter med tanke på dette i de senere år, men hvis USA under Trump trer ut av det vestlige verdifellesskapet begynner vi å bli ganske ensomme i forsvaret av vestlige verdier.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Et innlegg jeg så på Facebook, som jeg mener treffer spikeren på hodet.

”Pressemelding” til mine venner

Kjære venner. Noen gode venner har utrykt bekymring for mine holdninger og meninger i det siste med alt jeg deler på dette internettet.

Jeg setter umåtelig pris på tilbakemeldinger, velmendnede råd og vink. Jeg kan avkrefte at det feiler meg og at jeg fortsatt trives godt på ”the dark side” som også kalles realismen innen akademia. Det bekymringene går ut på er at jeg har et feil verdisyn og menneskesyn osv. Ved nærmere samtale og oppklaring viser det seg at det er mine venners tolkning av saker som kan være grunnlag til bekymring. Jeg kan ikke ta ansvaret for hva folk tenker eller hvordan de resonerer. Og jeg kan ikke ta ansvar for meninger andre mennesker tillegger meg. Mitt menneskesyn og verdisyn er det ikke noe galt med, tvert imot. Men for å oppklare litt så har jeg skrevet en litt lengre statusoppdatering slik at de bekymrede kan bli enda mer bekymret, ikke over meg men over samfunnutviklingen generelt.

Mine oppdateringer er små drypp av realisme, og sure drops slik at dere kan tenke litt på hva som nå skjer rundt i verden og hvorfor det skjer.

For å oppklare. Jeg tilhører en akademisk linje som kalles realister/realisme og innenfor dette kommer realpolitik. Realismen beskriver kun verden vi lever i slik den er. Det er ingen politisk-isme, verken kommunisme, liberalisme eller kapitalisme. Realismen har ingen moral, den bærer ikke nag til noe eller noen, den er ikke umoralsk, den er amoralsk. Realismen forholder seg til naturlovene, og til den menneskelige psykologi, også de vonde sidene ved menneskelig natur. Realismen har ingen agenda, den søker kun å forklare å vise verden for hva den er, ikke hvordan den burde være. Man kan egentlig si at jeg ikke befinenr meg på ”the dark side” men befinner meg i det opplyste der fakta og realiteter fårde, dvs virkeligheten. De som lever i løgnen (troen på at de bor i Kardemommeby eller i drømmen) egentlig fomler i mørket, the dark side. Pussig….

Selvfølgelig liker jeg hakkebakkeskogen, sjokoladespisende løver, rotete tyver og Kardemommeby jeg også. Jan Egelands grenseløse kjærlighet der han strekker seg mot utopia er vakkert. Thorbjørn Jaglands blåøyde naivitet og kullsviertro på at alle mennesker er like snille, og enkle som han selv er optimisme satt i system. Jeg syns også en slik verden er forlokkende. Så er det nå slik at det kun er en utopi, en drøm, verden er skrudd sammen litt annerledes. Jaglands verden finnes ikke, heller ikke Jan Egelands. Det finnes mennesker som ikke er som Thorbjørn Jagland, Jan Egeland, eller den sjokoladespisende løven. Vanlig løver spiser forresten ikke sjokolade til info, håper du overlever en slik reality check.

Men vent litt, man må jo strekke seg etter drømmen, det er dette vi blir fortalt hele livet? Live your dreams, om du ikke har drømmer kommer du ingen vei osv. Å strekke seg etter drømmen er somregel aldri lurt. De aller fleste drømmer er uoppnåelige og vil aldri bli noe av, derav kalles det drømmer. Drømmer skal være drømmer, en flukt fra virkeligheten, en safe space.

Det betyr ikke at man ikke skal drømme, det er en viktig del av å være menneske å kunne drømme om noe. Det er når vi fanatisk strekker oss etter den for å realisere den at det går så utrolig galt for majoriteten av drømmerne. Man må strekke seg etter evne, dvs hva man realistisk sett kan klare å oppnå. Er du veldig god i matte og helt elendig til å synge, er det ikke sikkert du skal bruke all tiden i livet på å bli sangerinne eller vokalist i et boy band, selv om det er din innerste drøm. Du vil mest sansynlig ende opp ulykkelig. Du vil få et bedre liv om du følger dine evner, blir ingeniør eller matematiker. Så kan du snike deg ned i en karaokebar av og til og flørte litt med drømmen, vel vitende om at du har det veldig godt. Du kan til og med kanskje le litt av drømmen og kose deg med den resten av livet samtidig som du vokser i rollen innen det du behersker.

Det er her verden står nå, drømmen om multikultur, drømmen om at vi skal kunne redde alle, hjepe alle, at alle er like, at alle vil alle godt, at alle respekterer alle, at alle religioner er fredelige, at aller har rett til å kunne reise hvor de vil, når de vil med hvem de vil, at alle drømmer er viktige, at alle verdier og meninger er like mye verd, at alle mennesker vil omfavne demokratiet osv osv.

De neoliberale strekker seg etter drømmen, og forholder seg ikke til evner eller realismen. Statsbalansene i EU er ikke gode, Sverieg har kjempeproblemer, de er praktisk talt konkurs, og de har ikke noe forsvar heller. Løsningen er ikke å stramme inn, nei den er å åpne opp og påføre mer drømmerier i et samfunn på vei mot avgrunnen, bare å føleg swedenwatch.com.

De neoliberale nekter å innse realitetene, det er drømmen som skal oppnås, for enhver pris. Alle som peker på realitetene må forstummes og fordummes omgående (white- supremacy- uneducated-unemplyed-racist-facist- male pig fuckers), stemples som hjerteløse, slemme, rasister, nazister, høyreekstreme og det som verre er. Ved å gjøre dette polariseres samfunnet mellom de som ser realitetene og de som kun ser utopia. Dette er livsfarlig, fordi dette har skjedd før, historien kan vi lære mye av. Når venner av meg er bekymret fordi jeg peker på Keiseren uten klær blir jeg bekymret, ser dere ikke det som skjer? For å ta et bilde: Å komme inn i et rom på nachspiel å fortelle folk at festen er over fordi det ikke er mer drikke igjen i kjøleskapet, og at politiet står utenfor og vil stenge festen er ikke polariserende. Det som derimot er polariserende er å kalle varsleren for mye stygt og legge skylden for festslutt på varsleren. Det er dette venstresiden har brukt mye av tiden sin på, og nå begynner det å bli så åpenbart for så mange hva som har skjedd de siste 30 årene.

Tilbake til saken. Det vi nå opplever i verden er for mange veldig skremmende, men også helt naturlig konsekvens av den neo-liberale politikken som er ført de siste 40 til 50 årene. Alle som studerer fysikk vet at for enhver aksjon finnes det en motreaksjon.
    Hvordan har det seg slik at plutselig en dyster dag våkner hundrevis av millioner normale mennesker opp i USA og Europa der de har blitt nazist-rasist-facister? Hva er denne ”høyrenasjonale” bølgen en årsak av? Hva skapte den? Hvordan ble den til? Hvem har skylden? Har noen advart mot dette før? Har disse folkene spist noe de ikke skulle spise?

Den liberale-venstresiden med sin stigmatisering, name shaming, undertrykking av meningsavvik osv har presset frem en motreaksjon og må ta mye av skylden. De har ikke skapt høyreideologien, men de har skapt bølgen ved å kultuvere frem et fantastisk vekstmiljø for høyreideologien. En symbiotisk biotop der alle som ikke mener det samme som venstreliberale blir kastet inn i de ekstremes have. Der vannes det godt med piss og annen gjødsel (først så sier de at vi stinker så pisser de på oss, som en sindig Arbeiderpari velger i Danmark sa om sitt eget parti) Helt vanlige folk våkner opp en morgen, blir fortalt at de er rasister bare fordi de har et annet politisk syn, og vipps der har de dyttet en ny skjebne inn i høyrebølgen.

Den motreaksjonen ser vi nå, og denne vil vedvare lenge, kanskje ti år kanskje 30 år who knows? Det som blir utfordringen nå er å stoppe pendelen før den svinger for langt tilbake til 1930 tallet som Helge Lurås så bra beskrev.

Jeg frykter dette vil gå fryketlig galt, dessverre, jeg ser ingen forandring fra venstreliberale siden. Det eneste de gjør er å kjøre på med mer av det som ikke hjelper, de heller mer bensin på bålet. Trump er et symptom, han er ikke årsaken. Trump og LePen, Gert Wilders og alle de andre er ikke problemet, de er motsvaret, i sin tydeligste form. Helt vanlige mennesker velger heller dem, enn svermeriet for utopia, det bør ringe noen varselklokker. Tenk at folk velger dem i stedet for drømmen?? Hmmmmmm…….. Kanskje man skal endre kurs?

På LSE snakket vi mye om friksjon, og at ved nok friksjon er det bare spørsmål om tid før noe tar fyr. Slik er det i alle konflikter, og for å kunne løse en konflikt må man kunne se på de bakenforeliggende trekk og årsaker. Dette har jeg brukt mye tid på i det siste, og jeg er skremt over hvor mange folk som ikke klarer å se hva som ligger bak, eller klarer å ha egne meninger. We are sleepwalking into disaster, så det er på tide å våkne opp!

De venstreliberale leker med fyrstikker i tørt gress, så tok det fyr og er ute av kontroll. Det ser vi nå på den hysteriske måten man stempler meningsmotstandere på, og oppkonstruerer newspeak som FakeNews. Dette er kun desperate forsøk på å stoppe den brannen de selv har tent på. Ironisk nok så har de selv drevet med så mye fake news de siste 30 årene at alt de broker av skyts vendes mot dem, og de blir offer for eget grep.

Min dystopi er ikke noe vakkert skue. Europa brenner, og det er ingen ny Hitler som vil sette fyr på samfunnet. Denne gangen er de de ”snille”, som med sin fanatiske overbevisning av godhet kjører så hard at man kommer til the tipping point. Anders Behring Breivik var et varsel om hva som er i vente, for det er mange flere der ute som har hans overbevisning og som vil gå langt for å få frem sin mening. Det autonome venstre som politiet kaller dem dvs Venstreekstreme går av hengslene, banker opp folk, tenner på biler, kaster murstain og skaper kaos. Sindige lovlydige borgere blir vettskremte, og sinte, de blir ikke mer liberale og tolerante av å se bilen sin, huset sitt, butikken sin, banken sin osv bli brent ned og ødelagt. Høyreekstreme marsjerer i gaten med flagg og trommer, de brenner ikke ned biler, de banker ikke opp fok på gaten,de sloss ikke med poitiet, de virker neste sympatiske sammenlignet med autonome venstre, og dessverre de får støtte i befolkningen. De blir sett på som et forsvarsverk mot det autonome venstre. Begge sidene styrkes gjensidig av at de ”snille” Jagland, Merkel med mer nekter å lytte til bekymring, og kjører på med mer av det ingen vil ha lenger. Dette fyrer opp missnøye, og fører enda flere over i høyrebølgen som vi nå ser i Tyskland med AfD og Frankrike, og ikke minst England med Brexit.

Dette vil om det ikke stoppes føre til opptøyer, sammenbrudd av kritisk infrastruktur, gjengopprør som går over til å bli militser, borgervern med ekstrem vold, statens tap av voldsmonopol, opphør av lov og orden og til slutt anarki. Prisen vi må betale for å nå drømmen, utopia. Samfunnet er ikke så solid som dere tror, det tar ikke mange timene fra statens tilstedeværelse ikke føles til ting sporer av.

Når store deler av befolkningen nå av ymse årsaker er bekymret over innvandingen til Europa, for velferd, for verdisystemer som blir truet er ikke nødvendigvis svaret fra Stefan Løfen, Angela Merkel, Støre eller Erna Solberg om at vi må ta inn enda flere noe god løsning for å dempe friksjon. Det er å helle bensin på bålet, folk blir forbanna.

Vi kan se dype splittelser og økt polarisering på begge sider av leirene, og i midten står jeg som realist og peker på dette slik at mine venner blir bekymret over meg, i stedet for å bli bekymret over det jeg peker på. Det bekymrer meg…

Hva jeg beskriver er ett eksempel på hvordan drømmen om utopia fører til dystopia. Vi må hjelpe dem som flykter fra krig, fattigdom osv, men det er ikke sikkert at måten vi gjør det på nå i det lange løp er klokt, bærekraftig eller fører til mindre konflikter. Dette har jeg også meninger om, men dette kan vi diskutere en annen gang.

Når man taler imot den neo-liberale samfunnsorden blir man kjeftet på, og stemplet som det ene og det andre.(mine venner er bekymret fordi jeg taler imot eller beskriver en annen realitet ) Vi blir alle oppfordret til å tenke selv, være individer med egne meninger og dyrke frem individualisme. Dette gjelder kun selvfølgelig innenfor rammene av det Orwell i sin bok 1984 kalte mind controll, der man har et tankepoliti som slår ned på avvikende tanker og spørsmål. I dette tilfellet er tankepolitiet den sosiale sfæren man omgås, dvs venner og bekjente, det er mest effektivt slikt. Om ikke venner og bekjente kan korigere kursen kommer pressen og til slutt kommer faktisk det ekte politiet og tar deg inn til avhør fordi man er ”bekymret”. Det er slik man holder stålkontroll på befolkningen, ingen avvik.

Jeg anbefaler alle mine venner om å kjøpe boken 1984, og lese den med en gang. Og husk, det er ikke Trump som er den autoritære i denne boken, det er litt tidlig i hans periode, men han kan fort bli det. Tenk heller på de som sitter på makten og definisjonsmakten i dag som det Orwellske, der man skal benytte ”newspeak” bytte ut ord og betydninger, skrive om hisorien, jukse med tall og statistikk etc. Sverige har kommet lengst i det Orwellske samfunn, der finnes knapt rom for å debatere vansklige saker, og nå har Tyskland for et Sannhetsministerium som skal sensurere vekk meninger og ytringer fra internett.

Neste bok dere må lese er AynRands ”de som beveger verden” eller Atleas Shrugged som den heter originalt. Disse to bøkene kan gi en pekepin på hva vi ser og har i vente.

Når jeg får bekymringsmeldinger fra venner er det veldig fint, og det betyr at det jeg gjør virker, at venner og bekjente tenker.

Jeg har hat rett så langt i alle mine spådommer og antakelse, de andre tok feil. Jeg tror dessverre at jeg vil få rett med tiden, med mindre flere våkner opp og begynner å forholde seg til realitetene.

Brochmann 2 utvalget kommer med et sviende nederlag til utopistene i dag. Masseinnvandringen til Norge skaper større forskjeller, flere fattige, den skaper paralellsamfunn. De som kommer har ikke høy utdannelse, går rett på velferd, og kassa har ikke nok penger til å betale for gildet. SV er selvfølelig strålende fornøyd, jo flere fattige vi kan få i Norge, desto mer behøver vi SV, og så skylder de på de rike for ulikhetene etc. Tenk litt på den….

Begrenset innvandring er bra, det kan lønne seg og det fører stort sett med seg positive ting, jeg er for dette og mener at denne type innvandinng bringer oss fremover og skaper og forbedrer veldig ofte egen og annens kultur.

Masseinnvanding lønner seg ikke, det har aldri lønnet seg, nå er det ofisiellt! Selv om NRK med massemedia, og samtlige politiske partier med unntak fra Frp har tutet ørene våre fulle av dette i 30 år. Hva skjer når løgnen blir avkledd? Stilles noen til ansvar? Nei, de bare kjører på som ingenting har skjedd. Tror du mange blir provoserte? Fører det til misstillitt? Fører det til politiker forakt, og forakt for autoriteter eller for staten? Mister NRK og massemedia troverdighet? De har løyet og de vil fortsette å lyve til alt brenner rundt dem, og da er det for sent. Den dagen massene settes i bevegelse er det ingenting politikere, myndigheter eller massemedier kan gjøre for å stanse dette. Det blir ikke noe vakkert skue.

Det finnes mye visdom i bondeetikken. Når krybben er tom bites hestene, og det er dette vi nå ser i USA, og som vi ser i Europa.
    USA knaker i samenføyingene, og som alliert er det ikke sikkert vi får mye hjelp. Norge har for alle praktiske formål ikke noe forsvar, fordi vi alle skal løper rundt med blomstekranser i håret, barbeint i håp om at Putin spiller kassegitar og skal være som den sjokoladespisende løven. USA har nok med seg selv, og Trump har gjort det klart hvilken retning han vil ta landet. Det er bare å stålsette seg. Han vil kutte i FN, og han vil trekke USA ut av verdensscenen, det er på tide å ta ansvar for seg selv. Det vil ha en pris. Den prisen er det ingen som er villige til å betale i Norge slik verdenspbildet nå fremstilles av autoriteter.

Et annet bondeetisk visdomsord er at man skal overlate gården i bedre stand enn det man tok over. Spør deg selv, gjør vi det med Norge?

Det tar kun en generasjon å forandre en nasjon….. til det bedre eller verre. Tenk på det i dagene som kommer. Og husk en ting til, det vil alltid være realitetene som setter grunnlaget for hva du kan gjøre, ikke drømmene, de er grensesprengende.

Konklusjon
    Jeg er dypt bekymret for retningen samfunnet går i, jeg er dypt bekymret for alle som alltid skal sette dem som har andre meninger enn dem selv i en bås. Jeg er dypt bekymret over den manglende evnen mennesket til enhver tid har hat til å forholde seg til realiteter, og trusselbildet i fremtiden. Jeg frykter at vi går inn i veldig tunge tider, og at mange ikke er mentalt forberedt på det som kommer. Jeg ser for meg borgerkrigslignende tilstander flere steder i Europa, kombinert med et oportunistisk Russland som vil bruke kaoset til å ta til seg det de vil ha. Jeg ser et EU ute av stand til å takle probemene de selv har skapt, jeg er bekymret over at alle NATO land med untak av USA har hat som politikk at de andre får ta regningen, slik at vi praktisk talt ikke har noe å stille opp med i Europa når det smeller. Jeg er meget bekymret for venner og bekjentes manglende evne til å identifisere og motsette seg totalitære dogma og tankesett, det være seg politikk eller religøst.

Jeg bekymret fordi i slike tider som vi nå lever i må man være kald i toppen og iskald i hjertet om man vil overleve.

Jeg er litt optimistisk fordi det er veldig mange som ser hva som skjer, og som vil gjøre noe godt, og fordi jeg er optimist og regner med at til syvende og sist vil de helst gå godt som Max Manus sa til seg selv ofte.
    It's not about surviving, it's about winning.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

For Sverige dommen mot Rami for "hets mot folkgrupp" i 1990 at den liberale verdensorden var på vei mot et sammenbrudd. Ytringsfrihet er kanskje livsnerven i liberalismen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Minsk, det nye Utopia

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Jeg synes denne tråden fortjener en oppfriskning, da temaet neppe er mindre relevant.

Dessuten kom jeg over en liten ‘morsomhet’, som viser at trusselen kan komme fra flere kanter: https://www.akp.no/ml-historie/pdf/r...rf_1988_03.PDF

AKP, forløperen til Rødt, ser i dette bladet fra 1988 for seg en væpna revolusjon i år 2001, hvor de slåss mot Politiet og Garden, og plyndrer HV-lagre.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Og her er forfatteren av den røde drømmen i dag: Jon Ivar Elstad.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    14

Herre fred....

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    45

^^-- Det er smått utrolig, at man siden, vel, jeg vet egentlig ikke - det er for mange årstall å velge mellom - eller tja, 1917, 1945, 50-tallet, 1966-1976, 1975-1979, 1989... eller stadig i år 2018 fortsatt kan sverge til rødfarge, hammer og sigd og samtidig ha en tilsynelatende godt betalt jobb der ens hovedoppgave er å skjenke ens viten, idèer og tankegods over på den yngre generasjon. At ikke disse sure gamle kommunistene skraper seg bortover som de utstøtte pariaer i samfunnet vårt de burde være, og holdes milevis unna spesielt utdanningsinstitusjonene våre, på nøyaktig samme måte som alle disse skitne nazistene, er for meg helt uforklarlig.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    25

En eller annen gang i nitten pil og bue leste jeg at "menneskevitenskaper"(humanisme, samfunnsvitenskap, kriminologi o.l) har en overvekt av personer til venstre i det politiske spektrumet, mens det ofte i klassiske realfag var motsatt.

I midten hadde man en del fag, som f.eks. jus og medisin, som ikke nødvendigvis var veldig, tja, politiske i seg selv, men hvor fagene i praksis ble slagmarker.

Muligens en forenklet fremstilling.
    Sapere aude

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    8

Som AHKR student selv (historie spesifikt) så kan jeg vel bekrefte at jeg er rimelig ihuga sosialdemokratisk av meg ja.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Off the top of my head kan jeg komme på vitenskapelig ansatte der jeg studerte historie med åpen partitilhørighet til SV, Venstre, SP, AP, Høyre og FrP. Ingen helt ute hos AKP/Rødt/deromkring.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    25

En jeg kjenner som en periode var tilknyttet institutt for kriminologi fortalte at hvis du stemte SV så ble du sett på som høyreorientert. Han gjorde ferdig prosjektet sitt og kom seg vekk så fort som mulig. Da jeg studerte sosialandtropologi så bestod ca 70% av studentene av venstreradikale kvinner som skulle frelse verden. Den typen som rister overbærende på hodet når en vestlandsfamilie holder bordbønn før middag, men som var over seg av entusiasme for kinesere som ofrer til kjøkkenguden. De av oss som hadde bodd i utlandet ble automatisk sett opp til av de som ikke hadde gjort det og ble derfor en slags adel. Merkelig gjeng men morsomt studie.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Det var en eller annen gang en undersøkelse over hvor det var blitt av AKP-gjengen fra 1970-tallet. Det var ikke særlig mange ved SV- og HF-fakultetene ved BOTT-universitetene (Bergen, Oslo, Tromsø, NTNU), kanskje unntatt Tromsø, men det var svært mange i forsknings- og undervisningsstillinger ved det som før var regionale høyskoler, spesielt ved lærerutdanningene (tidligere lærerhøyskoler). OsloMet, tidligere HIOA, faller for så vidt inn der.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

NTNU har Trond Andresen, skjønt formelt ansatt på Institutt for teknisk kybernetikk (driver ein del med ikkje-teknisk applikasjon av kybernetikk).
    https://www.ntnu.no/ansatte/trond.andresen

Han teller vel for 3 når han presterer å bli ekskludert frå Raudt for antisemittisme.
    https://www.dagbladet.no/kultur/rodt...tisme/60183775

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Jeg glemte en som var politiker for MDG. De fleste ytre venstre-akademikerne jeg har vært borti har vært antiautoritære til grensen til å være anarkister, og ville fungert dårlig sammen med tradisjonelle stalinister.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

Nå har denne tråden endret retning til hva venstreekstremister gjør i dag. Spennende nok, da de i stadig større grad har sammenfallende interesser med høyreekstreme.

Om man kal gå tilbake til det med den liberale verdensordens sammenbrudd så er det ett spørsmål man til stadighet kan stille seg.

Åpne grenser og frihandel handler i stor grad om at verden henger sammen gjennom langt mer effektiv logistikk enn noen gang tidligere. Regimer kan helt fint jobbe mot frihandel men, det har store ringvirkninger mot regimet det gjelder. Om det heter Trump, Senterpartiet eller, om vi snakker om Brexiterne i UK.
    Kort sagt så kan man stenge grensene, men få økonomisk nedgang og økt grensekriminalitet på kjøpet.

Dagens avtaler gjennom eksempelvis WTO er der for å få en grad av kontroll på kaoset.

På det politiske planet så har alltid den liberale verdensorden vært under stadige angrep, og har bare fungert om det har vært fulgt opp med reelle maktmidler.
    Fra 1945 til 1989 så var kommunist-blokken hovedmotstander, til tider så måtte man ta til våpen for å stagge dette.
    90-tallet ga oss oppløsningen av Jugoslavia, Somalia og folkemordet i Rwanda (For ikke å glemme Saddam), ikke før det ble satt makt bak verdensamfunnets krav kunne man få kontroll. Der det ikke ble gjort så fortsatte situasjoner som ikke var forsvarbar.

Etter årtusenskiftet fikk vi W. Bush som ikke tok hensyn til verken FNs eller NATOs grunnleggende regler, i stor grad så førte de også en til dels isolasjonistisk økonomisk politikk.

2011 og den Arabiske våren var i stor grad ett vannskille, USA gjorde seg selv handlingslammet og man lot diktaturene knuse sin opposisjon uhindret, med unntak av Libya der i stor grad Frankrike tvang USA til handling.
    Frihet og regelstyrt utvikling ble stoppet på Obamas vakt, ikke på verken Bush eller Trump sin.

Kinas fremvekst skjer i stor grad i tomrommet USA har etterlatt seg, 60 år med proteksjonisme* og hegemoni har gjort USA til en mindre attraktiv motpart enn Kina for mindre land med svak økonomi. Kina oppfører seg i stor grad som tidligere tiders kolonimakter der de får innpass, hvordan det blir om man får ett krakk i Kina som reduserer deres økonomiske muskler noe er noe annet.

Russland under Putin ønsker seg en verden som er en kombinasjon av 1912 og 1953, noe de stadig søker å oppnå.
    Heldigvis er Russland i dag en dårlig vedlikeholdt bensinstasjon med atomvåpen (Drevet av en matlei judobyråkrat) og de kan ikke oppnå spesielt mye med Soft-Power, selv om de klarer å oppnå uforholdsmessig mye med våpenmakt i tomrommet etter USA.

Spørsmålet er egentlig når den liberale verdensorden egentlig var uten utfordrere og konflikt.

Ser man på de lange linjene så er det slik at verden blir et bedre og mer globalisert sted, selv om det ikke snakkes om i media.

*Proteksjonisme som hindrer import av eksempelvis handelsskip og biler, som holder liv i nasjonal industri men også gjør de mindre konkurransedyktige på det internasjonale markedet.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    21

Når ein lese rundt om på nettet så har eg eit inntrykk av at det er blitt meir og meir slik at dei politiske grensene går mellom dei som vil isolere fullstendig og dei som vil samarbeide/handle verda rundt. Samtidig vil dei som vil isolere gjerne ha fridomen sjølv til å handle billig over grensa. Eg er redd for at skal isolasjonistane få for stor makt så kan ein fort få ein verden som likna på 30 tallet. Og vi alle veit korleis det enda.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Hvis jeg skal male et bilde av hvordan jeg ser verden og hvordan jeg tror den blir i de neste 4-5 årene så er det litt negativt. Handelskrigen mellom USA og Kina er et symptom på andre problemer, et av de er makt. Den økonomiske makten USA har i dag er dollar betinget da transaksjoner mellom land foregår i dollar og dollaren er valutaen med størst tillit. Heiko Maas (tysk utenriksminister) sa i august at vi må få andre måter å betale på uten å bruke dollar! Merkel likte ikke det. Men det er et eksempel på hvordan flere ønsker å ta frihandel videre.

https://www.politico.eu/article/ange...merican-dream/

De siste årene så har det vokst et ikke svart men grått marked og det får stadig større betydning for handel og det er crypto markede. coinmarketcap.com anslår verdiene på børs til å være $237,099,926,946 og dagens omsetning er 24h Vol: $11,654,235,153. Dette er så store verdier at resten av verden må ta hensyn til det som skjer. Venezuela holder på med Petrodollar (XPD) paga stor inflasjon. Sveitsiske banker har en cryptocoin Giracoin. Jeg kunne fortsatt med mange eksempel på kryptovalutar, jeg tror vi er inne i starten på en finansiell revolusjon som ingen vet utfallet på. Den største utfordringen kan være forandring i maktbalanser som videre kan føre til konflikt.

Så når de stor finansielle instutisjonene får mindre makt så skaper det en ubalanse og usikkerhet noe som betyr tap av kontroll, det betyr også at nasjoner kan bli mer lukket eller at de åpnes opp. Det er ingen som kan med sikkerhet fortelle hvordan ting blir, men jeg er ganske overbevist om at verden blir mye mer ustabil. Hva ville skje i Norge hvis vi begynte å bruke andre valutaer når vi handler i butikken eller for å si det annerledes, hva vil skje når penger blir internasjonale uten landegrenser og de eneste grensene er Bitcoin eller Litcoin. Electroneum er en coin som satser på de som ikke har digitale løsninger i dag men har smarttelefon et marked på 300 miliarder$, noen områder har flere telefoner en sko! At kryptovaluta slik vi kjenner det i dag er framtida tror jeg ikke, men det skjer noe og jeg vet ikke hva, hvordan eller hvorledes men verden er i en økonomisk forandring.

Afrika er et kontinent som Kina ønsker å investere i og som har et potensiale i å vokse. Når Afrika produserer mer så ønsker de å selge mer, hvem som kommer til å handle med afrika blir spennende å se, men for USA og EU så er det viktige markeder å få ta del i. En finansiell krise kan senke handelen og øke skatter i handel mellom land. Jeg ville bare vise at kryptovaluta og finanskrise er to faktorer som kommer men som vi ikke vet hva vill gjøre. På litt lengre perspektiv så er vår absolutte største utfordring global oppvarming og miljø. En jordklode som ikke virker har bare tapere, hvis bare noen deler slutter å virke så er ikke det greit det heller, men hvor liberal vi er da er et godt spørsmål.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    45

Når Kina gir svært gunstige lån til- og stiller med infrastrukturprosjekter som er for gode til å være sanne i Afrika (eller Papua New Guinea og Myanmar, som også er to land som har gått på limpinnen ift. Kina), så er dette ene og alene med den hensikt å berike Kina - ikke å "løfte disse arme Afrikanere ut av fattigdom og bringe dem inn i det 21. århundre"; Kina kunne ikke gitt mer f..n i svarte mennesker på det kontinentet der. Naturressursene dems derimot... og disse trenger man veier, broer, tog, havner og flyplasser for å komme til - og gjerne også militærinstallasjoner for å passe på.

Er det èn ting Kina er dritgode på, så er det dette med å føre (indirekte) krig med andre virkemidler enn soldater og bomber. Trusler om vold javisst (Sørkinahavet f.eks., og sikkert territorialkrav av hele månen og halve Mars om et par hundre år - etter man har gjentatt nok ganger at det er funnet kinesiske potteskår fra ett eller annet dynasti der...), men om man ser bort ifra 2000 år med invasjoner av Vietnam (med varierende grad av hell underveis), underleggelsen av Tibet, dems aggressive påvirking og regelrette mobbing av stort sett det som er av andre land for å underminere Taiwans legitimitet eller dems historie ift. Mongolia også for den saks skyld (kort fortalt konsolidering av- og ekspansasjon i og rundt egen bakgård) - så har ikke Kina noe tradisjon for å projisere militærmakt eller å blande seg aktivt inn i "skytekonflikter" ellers i verden.

Men å gi flerfoldige milliarder dollar i (rentefrie) lån til fattige land - som Kina allerede vet at disse ALDRI kommer til å klare å betale tilbake, og gjerne slenge inn en oppgradering av hele veinettet "på kjøpet" også ("ikke noe stress, vi kan asfaltere alt av veier i landet deres, gratis til og med!") - for så gjøre disse landene "en tjeneste" ved å skrive av disse lånene mot at Kina får lease land i gjerne hundrevis av år + utvinningsrettigheter på naturressurser på dette landet (som går rett hjem til Kina)... vel, da har man jo per def underlagt seg nasjonalstater uten en gang å ha avfyrt et eneste skudd, og uten å trenge soldater på bakken for å holde kontroll; blir det murring i disse landene, så er det jo bare å strupe til pengestrømmen så får man nok viljen sin til slutt...
    Elite Som En Trensoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Det var visst en eller annen gammel kineser som hadde noen synspunkter i den retningen.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •