Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 61 av 61
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Sv: Rettssaken mot Erik Jensen

Det er heldigvis enestående i Norge, men ikke i verden (i land vi helst ikke sammenligner oss med er det dessverre heller regelen enn unntaket) at høyere polititjenestemenn eller -embedsmenn går over til den andre siden med slik grov korrupsjon. Vi har bl.a. hatt enkelte tilfeller der polititjenestemenn har stjålet beslaglagte penger (inklusive et par saker hvor store beløp i kontanter forsvant fra politikammeret, uten at man klarte å bevise hvem som hadde tatt dem) eller har foretatt andre former for underslag fra sitt politidistrikt, men antallet slike saker er neppe mer enn noen få pr tiår, vi har et politi vi kan stole på i Norge.

Så kan man jo spekulere i psykologien i hvordan han kunne velge å bli skurk på den måten. Min første innskytelse er at det må være svært mye større pengesummer involvert som han har klart å skjule unna. Det virker utrolig at han gjør seg til slik skurk og risikerer lovens strengeste straff for det som i denne sammenhengen er småpenger. Men det er jo en spekulasjon.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    14

Hans Sverre Sjøvold, politimester i Oslo PD, åpner for en ekstern granskning av informantarbeidet.

https://www.nrk.no/norge/sjovold_-_-...ler-1.13694880
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Sv: Generell nyhetstråd om Politiet

På TV2 i går hadde Cappelen en "ærlig" oppfordring til Jensen om å bryte ned muren og fortelle sannheten. Nærmest en sånn kameratslig "nå må du slutte med denne selvpiningen".

Cappelen er sikkert en sleip ### men det slo meg med en gang hvor genuint ærlig oppfordringen var.
    Artillery is the God of War

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

'Cappelen' og 'ærlig' i samme setning? Really?
    Jeg ville ikke stolt på ett ord av det en storkriminell sier for å få kortere straff.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Det som har overrasket meg gjennom hele denne rettssaken er at DERSOM Jensen er uskyldig så har han virkelig klart å skape en hell haug med indisier som utfordrer antagelsen om uskyld.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    'Cappelen' og 'ærlig' i samme setning? Really?
    Jeg ville ikke stolt på ett ord av det en storkriminell sier for å få kortere straff.
    I prinsippet enig men han hadde allerede fått straffen sin på det tidspunktet og det var noe genuint over måten han pratet på, blikket osv.

Vi får se

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    6

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor tar Jensen så stor risiko for så liten gevinst?
    Bumpibump TM

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Vi vet bare om det politiet har bevis for at han har mottatt. Det kan være (mye) større summer involvert.

Nettopp når det gjelder slikt "undercover"- og informantarbeid må vi vel gi Stalin rett: "Tillit er bra, men kontroll er bedre". I følge media (har kun fulgt saken der) hadde en rekke tjenestemenn på lavt og middels nivå mistanke til at Jensen var på "den andre siden", og snakket om det og, men dette nådde aldri opp til ledelsen i Oslo politidistrikt. Da må det nok ha vært noe galt i kommunikasjonen mellom nivåene. Det er vel nettopp slikt en eventuell ekstern gransking skal gå inn på.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

En granskning ja. Er ikke det det offentlige gjør hver gang de trenger selvransakelse? Eller en liten utredning?

Fra sarkasme til alvor, jeg ville kanskje ha avventet en granskning til man hadde fått tenkt igjennom hva en granskning egentlig skal se på. Det fremstår for meg som at den kan ta å skrape i overflaten, eller den kan gjøre et dypdykk.
    "Det va bare en gang, så æ kan umulig ha skylda førr begge..."

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    I prinsippet enig men han hadde allerede fått straffen sin på det tidspunktet og det var noe genuint over måten han pratet på, blikket osv.

Vi får se
    Dommen er ikke rettskraftig, og han håper på større rabatt. De beste svindlerne er de som fremstår som genuine. Dessuten er det ikke noe spørsmål om Cappelen er en slask; usikkerheten ligger i om Jensen også er det.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Dommen kan leses i sin helhet (med en del navn etc. sladdet) her: Dom i sak mot Gjermund Erik Cappelen og Eirik Jensen.

Vesentlige deler bør leses før man tar stilling til om den er riktig.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av SlakaBall Vis post
    Trist at Jensen har gjort dette, i følge bevisene.
    Det utsagnet bør nok revideres til "slik den aktuelle retten har vurdert bevisene".

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Uavhengig av det jeg skrev lenger opp har jeg en teori som går på at Jensen både er skyldig og uskyldig på samme tid. Jeg husker den dagen han ble arrestert og han uttalte noe sånt som at han ikke skulle gå ned alene. I tillegg var det nylig en annen sak hvor politiet bevisst lot narkotika nå markedet/sluttbrukere i et forsøk på å ta lederne i nettverket. Dette, og de små beløpene som @hvlt påpekte, får meg til å tro at lovbruddene Jensen gjorde, inkludert kontantstrømmene, var sanksjonert lenger opp i systemet, sannsynligvis uten dokumentasjon. I tillegg kan Jensen ha overtolket eventuelle tillatelser en smule, noe som sammenfaller med "stilen" hans. Videre har han blitt ditchet den dagen de enorme hasjmengdene ble kjent og operasjonen ikke lenger tålte dagens lys.

Hollywood ja

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Ockham har sitt å si om konspirasjonsteorier...

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Ockham har sitt å si om konspirasjonsteorier...
    Enig, men jeg stusser fortsatt over nevnte uttalelse til Jensen.

Det at han ikke har elaborert noe mer om konspirasjonen i etterkant kan være av forsvarstaktiske grunner og mangel på bevis. Hvis han innrømmer de faktiske forholdene, men ikke klarer å bevise hvorfor, så oppnår han sannsynligvis svært lite.

Det blir interessant å se hva som skjer i ankesaken.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Jeg synes redaktør i Politiforum Ole Martin Mortvedts innlegg er bra og verdt å lese: En vanskelig sak ble verre.

Det synes åpenbart at man gir en enkeltperson, uansett hvor høyt ansett han er, for stor tillit ved å la ham operere helt på egen hånd blant kriminelle, uten noen skikkelig kontroll og selv om man vet at han i mye ikke følger regelverket. Det åpner muligheter både for fristelser og for å bli utsatt for trusler. Dette ser ut til å være en sak OPD alt har tatt tak i (f.eks. at sjefer ikke selv skal være informantkontakter, men kontrollere informantkontaktenes arbeid), men som må være blant det som skal granskes videre.

Det at Jensen fortsatte å ha konspiratoriske møter med Cappelen der større mengder kontanter skiftet hånd, etter at Jensen var over i en annen stilling der kontakt med informanter overhodet ikke var del av jobben hans sier jo forresten litt.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Det slår meg også, helt uavhengig av Jensens eventuelle skyld eller uskyld, at det er en systemfeil som har forårsaket at man havnet opp i hele denne suppen. Og da burde man også lete etter ansvarlige ganske mange nivå over Jensens.

Edit: Hvilket uansett ikke fritar Jensen for eventuell personlig skyld.

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Min forenklede fortolkning, og jeg spør fordi jeg ikke forstår:

Nå har jeg lest meg gjennom de 105 sidene i dommen, og sammen med en haug med paragrafhenvisninger så skjønner jo også jeg at denne saken er omfattende. og forstår at tillitsbruddet Jensen har begått (etter rettens syn) er svært alvorlig. Begge to dømmes etter samme paragraf i straffeloven der "grov forbrytelse" straffes med inntil 21 års fengsel".

Jensen har vært ansatt i Etaten og retten finner ingen formidlende omstendigheter, samt at tilliten til Etaten er svekket og at saken savner sideomfang siden andre verdenskrig. Cappelen på sin side har samarbeidet og får innvilget 6 års strafferabatt for det som jeg (mine ord) tolker som samme forbrytelse, minus tillitsbruddet.

På den andre siden så får Cappelen inndratt NOK 850+ millioner kroner for å ha innført 17 tonn hasj eller noe, noe han selv vedgår uten å nøle. Jensen har etter rettens syn tjent omtrentlig noe under 700.000 NOK for å hjelpe til med dette via sin rolle som ansatt (cowboy) i Etaten.

Så kommer matematikken jeg ikke forstår. Igjen min tolkning: Retten kan ikke ta Jensen på noe konkret annet en en samlet haug med indisier som tilsier at han har vært med på dette. Er det ikke slik at om begge to beviselig er like gode (noe jeg ikke klarer å lese ut fra dommen, Cappelen er med på å sette to streker under svaret selv ved sine tilståelser, Jensen langt derifra), så skal de straffes like hardt?

Begge to skal straffes etter samme lovparagraf (pluss at Jensen får for mindre brudd på en våpenparagraf etc.), men Cappelen får 6 år i avslag fordi han har vært grei og lagt alle kortene på bordet?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Ja, i drøftingen helt til slutt kom jo dommeren(?) inn på nettopp dette med hvor mange prosenter rabatt som skulle gis.

på Twitter

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    6

En ting jeg kom til å tenke på:
    I dommen står det et sitat fra Cappelen om at han anslår at han har betalt opptil 15 mill til Jensen. Disse pengene er jo ikke funnet noe sted, ei heller de pengene Cappelen har tjent på hasj-salget.
    Hvis Jensen har kontroll på disse 15 millionene, hvorfor stikker han ikke av og forsvinner i Sør-Amerika eller noe? Han kan jo aldri bruke disse pengene her hjemme..
    Bumpibump TM

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

For den som har levd ett langt liv og har sine livsinteresser i Norge kan det fort oppleves som en større påkjenning å være i landflyktighet enn å sone. Det å være avskåret fra det som betyr noe, som eks venner, barn , familie, helsetjenester ol. vil for mange være svært belastende.

Ett eksempel på dette er den landsviksdømte svensken Stig Bergling som rømte fra soning til Sovietunionen, derretter Ungarn og Libanon, valgte å vende frivillig tilbake til Sverige i 1994.
    Si vis pacem, para bellum

Tilpasset MILFORUM søk

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter