Støtt Milforum på Vipps #587 879

BLIZ Velo XT Multisport - Terningkast 4

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • onkel smerte
    Trådstarter
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Veteran

    • 2006
    • 2106

    BLIZ Velo XT Multisport - Terningkast 4

    BLIZ Velo XT Multisport glasses - multisportbrille

    Måtte ha et par solbriller fort for en stund tilbake og svippet innom en sportsbutikk og plukket opp disse.
    De er slitesterke, lette og det følger med 2 ekstra glass (blank og gul). De dugger omtrent ikke, men om de skulle gjøre det så er det ikke lenge den duggen er tilstede.
    Når det har dugget, så har jeg brukt de i fysisk aktivitet og det har vært kaldt ute. De er alltid med på skiturer for min del.
    Jeg har ikke vært forsiktig med disse i det hele tatt og jeg er imponert over at de har tålt så mye.
    Noen riper i glasset har det blitt, som følge av skraping i sand/grus.
    Har testet de som skytebriller og de fungerer veldig godt til det, også med mørke glass og gule glass. Sistnevnte er for min del best ved pistolskyting.
    Det følger også med en sånn snerten snor til å ha brillene rundt halsen med, men har ikke prøvd det enda.

    Click image for larger version

Name:	74bfa5526ed5411bb52a701c87bb4210.jpg
Views:	1
Size:	45,7 KB
ID:	873669

    Oppsummering:
    Pluss-siden:
    Dette er rimelige briller (549,- sist jeg sjekket) som tåler en del juling, som sitter godt og kan være lenge på uten å gnage. De dugger omtrent ikke og er enkle å holde ren.
    Passer til trening og aktivitet.

    Minus-siden:
    Ble litt lett skrapet første gangen de endte på grusen, men da ikke direkte i synsfeltet.
    Kan være noe knotete å bytte glass av og til.


    Click image for larger version

Name:	terning-4.png
Views:	1
Size:	88,6 KB
ID:	873668



    NB!
    Gjør oppmerksom på at denne produkttesten er totalt uavhengig og basert på egne erfaringer. Den er ikke sponset eller oppfordret av produsenten.
    Last edited by onkel smerte; DTG 111042 Jan 19, 10:42. Begrunnelse: Krympet bilder
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*
  • essal
    OR-6 Oversersjant
    Veteran

    • 2009
    • 8696

    #2
    Sv: BLIZ Velo XT Multisport - Terningkast 4

    Har disse noen godkjenning for bruk som vernebriller? Som feks CE EN 166 som er det som Forsvarets modell har, og stiller som krav til vernebriller?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

    Kommentér

    • onkel smerte
      Trådstarter
      OR-5+ Sersjant 1.klasse
      Veteran

      • 2006
      • 2106

      #3
      Sv: BLIZ Velo XT Multisport - Terningkast 4

      Opprinnelig skrevet av essal
      Har disse noen godkjenning for bruk som vernebriller? Som feks CE EN 166 som er det som Forsvarets modell har, og stiller som krav til vernebriller?
      Nei, ikke meg bekjent. Skal forøvrig nevnes at min bruk av disse på skytebane har vært i sivil regi. De dekker øyeområdet i større grad enn de jeg har utlevert fra Forsvaret, samtidig som de ligger tettere inntil ansiktet for min del. De virker mer robuste i glasset enn de jeg har utlevert. Med bakgrunn i dette og at de ikke dugger, sitter veldig behagelig og dekker mer, så har jeg valgt å bruke de på skytebane sivilt.
      *smerte er midlertidig, ære varer evig*

      Kommentér

      • Znuddel
        OF-2 Kaptein
        Log.off. (S-4)

        Sponsor
        Veteran
        • 2004
        • 14904

        #4
        Sv: BLIZ Velo XT Multisport - Terningkast 4

        Google forteller meg at de har klasse EN-1938, briller for motorsyklister og mopedister.

        Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
        The dildo of consequences rarely arrives lubed.
        Moderator

        Kommentér

        • Kystvaktmann
          OR-5+ Senior kvartermester
          Sponsor
          Veteran

          • 2014
          • 295

          #5
          Sv: BLIZ Velo XT Multisport - Terningkast 4

          For de som lurer (for det gjorde jeg):

          EN 1938: Skal tåle treff fra en 6 millimeter stor ball med en hastighet på 45 m/s

          EN166S: Skal tåle treff fra en 22 millimeter stor ball (43 gram) med en hastighet på 5 m/s
          EN166F: Skal tåle treff fra en 6 millimeter stor ball (0,86 gram) med en hastighet på 45 m/s (samme som EN-1938 der altså)
          EN166B: Skal tåle treff fra en 6 millimeter stor ball (0,86 gram) med en hastighet på 120 m/s
          Glasset skal ikke knuse, og rammen på brillen skal være intakt etter testen.

          Tar forbehold om feil, kilder er Wiley-x, produsent av briller og Labo Alutec, fransk firma som driver testing/godkjenning (begge via Google)

          Kommentér

          • essal
            OR-6 Oversersjant
            Veteran

            • 2009
            • 8696

            #6
            Sv: BLIZ Velo XT Multisport - Terningkast 4

            Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann
            For de som lurer (for det gjorde jeg):

            EN 1938: Skal tåle treff fra en 6 millimeter stor ball med en hastighet på 45 m/s

            EN166S: Skal tåle treff fra en 22 millimeter stor ball (43 gram) med en hastighet på 5 m/s
            EN166F: Skal tåle treff fra en 6 millimeter stor ball (0,86 gram) med en hastighet på 45 m/s (samme som EN-1938 der altså)
            EN166B: Skal tåle treff fra en 6 millimeter stor ball (0,86 gram) med en hastighet på 120 m/s
            Glasset skal ikke knuse, og rammen på brillen skal være intakt etter testen.

            Tar forbehold om feil, kilder er Wiley-x, produsent av briller og Labo Alutec, fransk firma som driver testing/godkjenning (begge via Google)
            Du kan også lese mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Ballistic_eyewear
            De fleste som lager ballistiske vernebriller tester gjerne både ANSI, MIL og EN. Den vanskeligste er nok MIL-PRF-32432 (GL), men jeg er usikker på hva Forsvaret har som krav. ESS ICE har samtlige, men det betyr ikke nødvendigvis at det er det Forsvaret krever.
            - Don't confuse enthusiasm with capability

            Kommentér

            • kilopapa
              OR-5+ Sersjant 1.klasse
              Veteran

              • 2009
              • 1040

              #7
              Sv: BLIZ Velo XT Multisport - Terningkast 4

              Nå er jo både nattoptikk, snøbriller og vernemaske godkjent som øyebeskyttelse ved skyting i Forsvaret, så sååå nøye kan de ikke være på det. Men stridsmessig hadde jeg nok valgt noe med de riktige godkjenninger.
              "Excellence leads to not being Force-choked"

              Kommentér

              • essal
                OR-6 Oversersjant
                Veteran

                • 2009
                • 8696

                #8
                Sv: BLIZ Velo XT Multisport - Terningkast 4

                Nå er både støvbrillene og vernemasken garantert like eller mer solide enn vernebrillene. Nattoptikk er mer solid så lenge prosjektilet faktisk treffer huset og ikke øyekappen. Snøbriller er jeg litt usikker på om Forsvaret har en standard modell, eller om dette er snakk om støvbrillene, de står som samme i UD21. De jeg har solgt som er av typen som er større enn ESS Profile har vært ballistiske hvertfall, men det var såpass få at en ikke kan regne de som et standard produkt.
                - Don't confuse enthusiasm with capability

                Kommentér

                • kilopapa
                  OR-5+ Sersjant 1.klasse
                  Veteran

                  • 2009
                  • 1040

                  #9
                  Sv: BLIZ Velo XT Multisport - Terningkast 4

                  Tror det er snakk om standard scooterbriller (som jeg har hatt utlevert i alle fall to eller tre forskjellige modeller av). Jeg er helt enig i at ting gjerne mer mer solid enn standard utlevert skytebrille, men spørs om det faktisk er testet etter de forskjellige standardene - hvis det nå er det man skal sette som krav.
                  Ikke at vi pleier å velge vernemaske som øyebeskyttelse når vi står på skytebanen, da...
                  "Excellence leads to not being Force-choked"

                  Kommentér

                  Googleannonse

                  Collapse

                  Forumstruktur

                  Collapse

                  Working...