Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Liten reklamesnutt

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

CV90 - svensk pansret kjøretøy

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • LVGRP99
    replied
    Var ikke vi NETTOPP (på denne tiden i fjor?) ferdige med en runde oppgraderinger av CV-90??
    20 "nye" (oppgradert fra eget lager??) er selvsagt en gladsak.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • Feltposten
    replied
    Fremskynder forsvarsplaner

    Regjeringen ønsker å støtte industrien i en vanskelig periode og vil fremskynde forsvarsinvesteringer for mer enn en milliard kroner. Sammen skal vi skape mer og ta Norge ut av krisen og fremover.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    600 millioner til Hærens kampvogner

    Regjeringen vil fremskynde oppgraderingen av Hærens CV90 kamp- og støttevogner, og vil bruke nesten 600 millioner kroner på dette. I den nye langtidsplanen for forsvarssektoren har Hæren fire mekaniserte bataljoner, som alle settes opp med CV90 kamp- og støttevogner. En forsering av arbeidet med oppgradering av disse innebærer at Hæren i første omgang får tilført ytterligere 20 CV90 kamp- og støttevogner. Anskaffelsen gjennomføres direkte fra norsk industri i perioden 2020 til 2023.
    La til teksten fra pressemeldingen til FD
    93A - mod
    Last edited by 93A; DTG 291511 May 20, .

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Ref. omtalt sensorsystem:

    Etter det Teknisk Ukeblad kjenner til, ligger det an til kontraktsignering i løpet av første halvår i år. Det står mellom britiske Chess Dynamics og spanske Navantia.
    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Kanskje denne prosjektgruppen burde ta over NH90-prosjektet.

    Leave a comment:


  • Feltposten
    replied
    [Ekstra] Dette skal Forsvaret og den norske forsvarsbedriften krangle om i over én måned



    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Det ryktes at det er sensorer på gang fra en annen leverandør.

    Leave a comment:


  • Bratwurst
    replied
    Hva er planen videre i forhold til de 21 oppklaringsvognene? Jobber man med å anskaffe en erstatning til Vingtaqs II eller ser man for seg at man kan benytte vognene uten den ekstra sensorkapasiteten?

    Leave a comment:


  • Hulkinator
    replied
    Litt mer om samme sak:
    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Feltposten
    replied
    [Ekstra] Nøtterøybedriften kuttet en tredel av de ansatte da Forsvaret hevet panservogn-kontrakt



    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • MWD
    replied
    Staten har saksøkt Rheinmetall Norge, tidligere Vinghøg, for manglende leveranse i CV90-prosjektet. Det dreier seg om sensoren til oppklaringsversjonen.
    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • Niko
    replied
    Et raskt søk indikerer at forskjellen faktisk er betydelig, både med hensyn til utgangshastighet, prosjektilvekt og ikke minst aktuelle ammo-typer - men (igjen) så betyr ikke det at 30mm x 113 er uinteressant. Det kommer jo an på hva som er alternativet.

    Evnen til å trenge igjennom panser er nok det området hvor forskjellene er av størst betydning (i forhold til 30mm x 173).

    Leave a comment:


  • MWD
    replied
    Ser det er en M230 chaingun, samme som på Apachehelikoptre i kaliber 30x113. En del mindre enn 30x173 som vi har på dagens. Jeg tenkte primært at dette kunne brukes på de vognene som idag ikke har tårn, og bruker 12,7 RWS, jeg ser Kongsberg skriver at den er "built on same base and with", noe som jeg antar betyr at den kan plasseres på samme innfesting som andre RWSer.

    Leave a comment:


  • Niko
    replied
    Opprinnelig skrevet av MWD Vis post

    Nå har (som nevnt tidligere på forumet) Kongsberg kommet med 30MM RWS. Kan dette være et alternativ ved senere oppgradering av vognene, eller blir det for stort lerret å bleke med tanke på nytteverdien?
    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<
    "Light-weight" og "low recoil" tyder på at dette 30mm våpenet neppe har samme effekt imot målet som den som brukes i CV9030 i dag - men det betyr selvsagt ikke at det er uinteressant i alle sammenhenger.

    Jeg vil anta at det mer er på linje med den 30mm MK som man "drømte" om å utstyre infanteriet med på 1990-tallet (I KOP-utkast for Divisjon 2000, ca 1995), som et alternativ til 40mm granatkaster?
    Akkurat når det gjelder hva det er et alternativ til, så ser det ut til at historien gjentar seg, men mer konkret denne gangen - i hvert fall mht tilgjengelighet?

    Leave a comment:


  • MWD
    replied
    Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post

    Grunnen til plassmangelen er tårnet. Å bytte kanon vil ikke utgjøre noen forskjell for fotlaget sin del. Ved å kutte ut tårnet oppnår man en enorm plassbesparelse, men da begrenses våpensystemet til RWS, som kan settes opp med 12,7mm el 40mm granatkaster. Tilstrekkelig, spør du meg. Om man absolutt vil, kan man til og med gå for et system som gir mulighet for å feste PV-raketter på. Det vil gi en ildkraft mot stridsvogner som LANGT overgår det CV9030 er i stand til mot stridsvogner.

    Dessuten må jeg nesten spørre om hvilket våpensystem man eventuelt skal bytte til?



    Ser ikke helt at dette skal være noe vektig argument. Spørsmålet er hva som er rette utstyr for jobben, det er ikke et spørsmål om å "beskytte investeringene". Jeg har ikke hørt FACere be om CV90 med våpensystem enda, til tross for at det er ganske så spesialiserte soldater.

    Når det gjelder faren for bakhold, så er det flere faktorer man må ha i bakhodet.
    1) Det er lettere å pansre vogner uten tårn. Ved å fjerne tårnet kan man legge på mer pansring uten å redusere mobilitet
    2) Intet tårn = lavere profil. Det blir lettere å gjemme vogna, og vogna blir vanskeligere å treffe
    3) Ingeniørene er ikke alene og skal ikke løse alle oppdrag på slagmarken, hverken i Afghanistan eller hjemme. Det vil være manøveravdelinger rundt dem. Disse vil bidra med ildkraft. Om nødvendig kan de trekke helt opp på siden av ingeniørkjøretøyet for å gi støtte. Det er heller ingenting i veien for å la feks en egen stridsvogn trekke FORBI ing-kjøretøyet hvis man ønsker så tung støtte så langt frem.

    Og så må man i tillegg ha i bakhodet hvilke utdanningsmessige og organisatoriske konsekvenser dette vil ha. Dersom man skal gi ingeniørene et kampkjøretøy, så krever dette stridsteknisk utdanning for at de skal kunne bruke dette - utdanning som skal komme i tillegg til ingeniørutdanninga. Det krever MYE erfaring før man er en effektiv gruppesjef/troppsjef. Hvordan skal man organisere troppen slik at man kan utnytte våpenet på en tilstrekkelig måte?
    Nå har (som nevnt tidligere på forumet) Kongsberg kommet med 30MM RWS. Kan dette være et alternativ ved senere oppgradering av vognene, eller blir det for stort lerret å bleke med tanke på nytteverdien?
    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • Niko
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    Det skulle selvsagt ha stått 78 norske rør i innlegget over.

    Leave a comment:


  • Niko
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Denne var svært interessant!
    Ja, og behovet som han angir stemmer forbløffende godt med hva vår norske 6.divisjon en gang i tiden var tenkt å ha fullt oppsatt (inklusive NCF). Det var 72 norske rør (3x18 + 1x24 155 mm) + 2 x MLRSbtt + NCF (18x155 mm+ 18x105 mm).

    Leave a comment:


  • navara
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    88charlie : svensk er vel regnet som eget språk, ikke en norsk dialekt [emoji23]

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Denne var svært interessant!
    Mulig tidsklemmestresset påvirker meg men skrev han litt vanskelig eller på en slags dialekt?

    Uansett. Bra artikkel ja.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Denne var svært interessant!
    Skribenten er sylskarp og jobber med Artilleri og BK til daglig.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post

    Og leser jeg >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<< .
    Denne var svært interessant!

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    Aaaaahhhh. Divisjonsartilleri...det var tider det[emoji16]

    Leave a comment:


  • HenrikJ
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Dere hadde mellom 2000 og 2011 51 stk. Haubits 77B, dere har nå 24 Archer, senere 36.

    Og leser jeg >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<< rett så blir det hull mellom hva Haubits 08 kan levere og hva man behøver av ildstøtte så er det naturlig at en god del av det behovet må fylles av Grkpbv.

    Uansett så er dere i en situasjon hvor det faktisk finnes 120 mm og man ikke lurer seg selv til å tro at 24 K9 er nok.
    Ja, vi hade materiellt 51 stycken Haubits 77B, men endast 24 stycken i krigsorganisationen fördelat på två bataljoner(2x12). Dessa två bataljoner har nu ombeväpnat till Archer.

    I framtiden kommer vi också införa tre divisionsartilleribataljoner som kan förstärka understödet till en eller flera av divisionens brigader, detta innebär att en svensk brigad i framtiden kan ha understöd av fyra artilleribataljoner, egen brigadartilleribataljon och tre divisionsartilleribataljoner.
    Troligtvis kommer Archer överföras till de tre nya divisionsartilleribataljonerna och till de artilleribatterier som kommer tillhöra 18.stridsgruppen på Gotland och den framtida brigadstridsgruppen i Stockholm. Alla 48 Archer kommer således ingå i den svenska armén. Till de tre brigadartilleribataljonerna kommer ett nytt pjässystem anskaffas, 4 miljarder SEK är avsatt för detta.
    Politiskt beslut om detta kommer fattas nästa år.

    Leave a comment:


  • LVGRP99
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    Opprinnelig skrevet av navara Vis post
    Et så enkelt og fint navn som Mjølner kommer ut i andre enden som Grkpbv 90. Hvem trenger vel krypto da
    Sikkert innlysende for en svenske at det (formodentlig) betyr granatkasterpanserbandvagn 90...

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    Opprinnelig skrevet av HenrikJ Vis post
    Att vi anskaffar Mjölner(Grkpbv 90) för att Archer inte skulle räcka till stämmer inte. Svenska bataljoner har alltid haft en egen stark förmåga till understöd av indirekt eld(krumbane). Fram till 1990-talet hade varje svensk pansarbataljon ett eget 10,5cm haubitsbatteri, dessa blev sedan ersatta av 12cm granatkastare som överfördes från infanteriet. Det är dessa dragna granatkastare som nu ersätts av Mjölner. Det kommer innebära att varje svensk pansarbataljon har ttotalt 8 stycken grkpbv 90, med totalt 16 eldrör.
    Utöver detta planerar vi nu för att öka antalet artilleribataljoner från 2 till 7.
    Dere hadde mellom 2000 og 2011 51 stk. Haubits 77B, dere har nå 24 Archer, senere 36.

    Og leser jeg >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<< rett så blir det hull mellom hva Haubits 08 kan levere og hva man behøver av ildstøtte så er det naturlig at en god del av det behovet må fylles av Grkpbv.

    Uansett så er dere i en situasjon hvor det faktisk finnes 120 mm og man ikke lurer seg selv til å tro at 24 K9 er nok.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    De helt enkle militære ting heter jo noe helt forskjellig på norsk, svensk og dansk. Det gjør det litt vanskelig for de som ikke kjenner det (jeg har sett merkelige oversettelser mellom de skandinaviske språk fra oversettere som ikke kjenner terminologien):

    Norsk: rekylfri kanon (RFK)
    Svensk: granatgevær (grg)
    Dansk: dysekanon

    Norsk: bombekaster (BK)
    Svensk: granatkastare
    Dansk: morter

    Norsk: stridsvogn
    Svensk: stridsvagn
    Dansk: kampvogn (alt som på norsk begynner på strid- begynner på kamp- på dansk).

    Norsk: tropp
    Svensk: pluton
    Dansk: deling

    Norsk: troppssjef
    Svensk: plutonchef
    Dansk: delingsfører


    Skille

    Jeg er imponert over 16 BK-rør pr manøverbataljon i Sverige. I Norge har standard alltid vært 8.

    Leave a comment:


  • navara
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    Jeg elsker de svenkse forkortelsene Et så enkelt og fint navn som Mjølner kommer ut i andre enden som Grkpbv 90. Hvem trenger vel krypto da

    Leave a comment:


  • HenrikJ
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    Att vi anskaffar Mjölner(Grkpbv 90) för att Archer inte skulle räcka till stämmer inte. Svenska bataljoner har alltid haft en egen stark förmåga till understöd av indirekt eld(krumbane). Fram till 1990-talet hade varje svensk pansarbataljon ett eget 10,5cm haubitsbatteri, dessa blev sedan ersatta av 12cm granatkastare som överfördes från infanteriet. Det är dessa dragna granatkastare som nu ersätts av Mjölner. Det kommer innebära att varje svensk pansarbataljon har ttotalt 8 stycken grkpbv 90, med totalt 16 eldrör.
    Utöver detta planerar vi nu för att öka antalet artilleribataljoner från 2 till 7.

    Leave a comment:


  • Pinch
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    Gjennomgang over interne systemer til den Finske CV9030

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    De 48 stk. M114 som ble oppgradert (fullstendig ombygget) til M114/39 på 1990-tallet ble hugget opp på begynnelsen av 2000-tallet. De spesialbyggede Magirus trekkvognene ble gitt til Politiet for bruk i massetjeneste (med "skjold" montert foran).

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: CV90 - svensk pansret kjøretøy

    Dette er nevnt opp til flere ganger før men vi hadde jo tidligere M114 tauet 155mm, komplett med Magirus lastebiler osv. Utstyret var vel satt av til bataljoner med høye siffer. men fullt ut funksjonelt.

    For et M109 mannskap var det en smal sak å lære seg skytset, på tross av at M114 hadde skrukile. For resten av artillerisystemet var det business as usual å bruke disse kanonene.

    Blir ikke overrasket om vi betalte noen for å ta over dette utstyret men jeg tror vi er alle enige om at å ha noen sånne rør i bakhånd ville vært gunstig nesten uansett.

    I en krigssituasjon kunne man brukt utstyret enten direkte, hvis man hadde mannskap, eller som en fallback-løsning når alt av K9 og M109 var ødelagt, nærmest som en «last-stand» f.eks. et sted i Troms. I fredstid kunne man deployert ART i INTOPS på en mye enklere og sannsynligvis billigere måte og gitt våpengrenen verdifull erfaring. Fancy ammo fra Raufoss kunne jazzet opp systemet slik at totalløsningen, i allefall i typisk INTOPS, ble akseptabel «nok».

    Tilstanden på disse rørene er jeg mer usikker på så det kan ha vært gode grunner til å kvitte seg med de innenfor en lengre tidshorisont. Av og til er faktisk svaret på «det må kunne brukes til noe», nei….

    Tilbake til tråden:

    Jeg digger CV90 i utgangspunktet men med det relativt moderne C&C oppsettet vi har i artilleriet nå så er det bare én ting som gjelder (edit: i forhold til en ART variant av CV90) og det er flere 155mm rør, med hovedvekt på K9, og deretter en tauet variant, hvis man kommer over en skal vi si «billig løsning», f.eks. noe overskudd fra USA.

    Eller…det er jo bare én ting som VIRKELIG gjelder, og det er å fyre i gang igjen MLRS, men der er jeg en smule inhabil.

    Vi hadde en gang en våt drøm om en CV90-fisert variant av M-270, der alt av Bradley ble erstatt med CV90 løsninger og komponenter.....

    Leave a comment:

Working...
X
Besøksstatistikk