Globalt toppbanner

Collapse

Milforum Google-søk

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tema: Sjøforsvaret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Opprinnelig skrevet av pjokken
    Opprinnelig skrevet av lexmyr
    For å pirke litt, må jeg nevne at MTB står for MissilTorpedoBåt, men mener å ha lest et sted at Skjold-klassen skal omdøpes til "kystkorvetter"? Kan dog hende jeg roter, noen som kan bekrefte/avkrefte?
    Kan i det minste bekrefte at det er fler som har hørt ryktet...
    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Nå har den politiske ledelsen altså valgt å overstyre dette, og likevel anskaffe nye MTB-er. Eller «kystkorvetter», som de etterhvert skal hete.

    Kommentér


    • #62
      Opprinnelig skrevet av andeynor
      Selv hørt både nye og gamle GIS omtale disse som kystkorvetter, så det er nok i gang.

      Tingen er at det er jo rett og slett feil å kalle dem MTB'er, da de ikke har noen torpedo
      Diesen selv sier konsekvent Kystkorvett.
      Det der må jo bety at han er litt tam - han skrelte i det minste grensejegeren før han spiste ham
      -Lille Arne

      Kommentér


      • #63
        Opprinnelig skrevet av andeynor
        Selv hørt både nye og gamle GIS omtale disse som kystkorvetter, så det er nok i gang.

        Tingen er at det er jo rett og slett feil å kalle dem MTB'er, da de ikke har noen torpedo
        Nå kalte jeg ikke båtene Missil-Torpedo-Båter, men Missil-Turbin-Båter. De har jo turbiner :-) Men det er greitt, jeg gir meg for flertallet og skal heretter kalle Skjold-klassen "kystkorvetter".

        L

        Kommentér


        • #64
          Godt forslag, men med den bestykningen og utstyringen og rollen må man nok regne med at mannskapet blir langt større. Liker at noen kommer med sånne forslag. Men tror desverre at sjøforsvaret klarer seg med sine fartøyer nå. Når vi har 6 ubåter, 5 fregatter, 6 kystkorvetter, 6 minekrigsfartøyer, 2 vaktbåter, 3 store logistikkfartøyer, 14 kystvaktfartøyer, 20 stridsbåter og en rekke andre store og små fartøyer + SHV, så tror jeg ikke vi har bruk for nye fartøyer. Fregattene er laget for å ligge langt ute på havet og for å avfyre langdistanse raketter (NSM, Tomahawk etc). Det har vært snakk om å kjøpe inn et nytt støttefartøy ettersom KNM Horten ble faset ut, men tror ikke dette blir aktuelt før om lenge. Neste som skal byttes ut nå er Ubåtene. Antakelig i tidsrommet 2015-2020.

          Kommentér


          • #65
            Noen som har hørt noe mer om et nytt ubåtprosjekt enda? Norge hoppet jo av Viking-prosjektet.

            Kommentér


            • #66
              >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

              Litt fakta om Viking-prosjektet

              Kommentér


              • #67
                Opprinnelig skrevet av Soldat2011-12
                Godt forslag, men med den bestykningen og utstyringen og rollen må man nok regne med at mannskapet blir langt større. Liker at noen kommer med sånne forslag. Men tror desverre at sjøforsvaret klarer seg med sine fartøyer nå. Når vi har 6 ubåter, 5 fregatter, 6 kystkorvetter, 6 minekrigsfartøyer, 2 vaktbåter, 3 store logistikkfartøyer, 14 kystvaktfartøyer, 20 stridsbåter og en rekke andre store og små fartøyer + SHV, så tror jeg ikke vi har bruk for nye fartøyer. Fregattene er laget for å ligge langt ute på havet og for å avfyre langdistanse raketter (NSM, Tomahawk etc). Det har vært snakk om å kjøpe inn et nytt støttefartøy ettersom KNM Horten ble faset ut, men tror ikke dette blir aktuelt før om lenge. Neste som skal byttes ut nå er Ubåtene. Antakelig i tidsrommet 2015-2020.

                Liten rettelse:
                Pr dags dato operer Taktisk Båtskvadron ikke med 20, men med 5. Sjøforsvaret har også i dag kun 2 logistikkfartøy, KNM Tyr og KNM Valkyrien. Men riktignok er det planer om å anskaffe 1-2 nye. Kongeskipet kan vel neppe ses på som et logistikkfartøy selv om det under Marlog

                Også ble jeg litt nysjerrig på disse vaktbåtene. Er det de som tøffer ut fra Haakonsvern om noen prøver å padle inn dit? Spør fordi jeg ikke vet.

                Bortsett fra det så ser tallene dine riktige ut i at det er slik sjøforsvaret vil se ut om noen år.

                Kommentér


                • #68
                  Ja mente da alle de nye fartøyene har kommet på plass. Når jeg snakker om 3 logistikkfartøyer snakker jeg om KNM Tyr, KNM Valkyrien og det nye havgående logistikkfartøyet som vi anskaffer i løpet av 2009. Mener KNM Hessa og KNM Vigra. Brukes også til opplæring av personell.

                  Kommentér


                  • #69
                    Dette logistikkfartøyet er vel tidligst på plass i 2012. Er vel fortsatt i planleggningsstadiet.

                    KNM Hessa og Vigra brukes stort sett kun til opplæring av kadetter og elever ved Sjøkrigsskolen. Lite annen aktivitet på disse båtene i disse dager.

                    Kommentér


                    • #70
                      Opprinnelig skrevet av Soldat2011-12
                      Godt forslag, men med den bestykningen og utstyringen og rollen må man nok regne med at mannskapet blir langt større. Liker at noen kommer med sånne forslag. Men tror desverre at sjøforsvaret klarer seg med sine fartøyer nå. Når vi har 6 ubåter, 5 fregatter, 6 kystkorvetter, 6 minekrigsfartøyer, 2 vaktbåter, 3 store logistikkfartøyer, 14 kystvaktfartøyer, 20 stridsbåter og en rekke andre store og små fartøyer + SHV, så tror jeg ikke vi har bruk for nye fartøyer. Fregattene er laget for å ligge langt ute på havet og for å avfyre langdistanse raketter (NSM, Tomahawk etc). Det har vært snakk om å kjøpe inn et nytt støttefartøy ettersom KNM Horten ble faset ut, men tror ikke dette blir aktuelt før om lenge. Neste som skal byttes ut nå er Ubåtene. Antakelig i tidsrommet 2015-2020.
                      Jeg forutsetter at man kan redusere mannskapet i forhold til dagens situasjon ved å videreføre automasjonen som man allerede har på kystkorvettene. Visby-korvettene har mannskap på 43, men de er bygd med "dagens" teknologi, her snakker vi om framtidens teknologi. Men mannskap på 30 er kanskje litt vel optimistisk...

                      Jeg er enig i at vi har sannsynligvis et OK sjøforsvar idag, med dagens trusselbilde og den tilstanden Russland har på sin flåte... Men spørsmålet er som sagt hvordan situasjonen er om 10-20 år. Vi må regne med at om 20 år har Russland en svært moderne og slagkraftig flåte. Hvis vi da fortsatt har kun 5 fregatter og 6 kystkorvetter samt 6 ubåter så er jeg redd dette kan blir for lite til å virke særlig avskrekkende.

                      Det kan se ut til at dagens strategi bygger på at vi skal få 2-3 dagers varsel før "det smeller" (se Diesens intervju i TU nylig) -- jeg stiller spørsmålstegn ved om dette vil være gjeldende også når Russland har kvittet seg med gammelt skrot og har moderne utstyr med stealth-egenskaper.

                      Ved å øke antall fartøy vil motstanderen også måtte øke innsatsen, som igjen hever terskelen, risikoen og derved kostnaden ved å løse konflikter militært og ikke diplomatisk.

                      Start planleggingen nå, så kan vi ha de nye korvettene klare om 10 år, da trenger vi de!

                      Et lite land med en stor marine er Singapore. De har nå 6 topp moderne fregatter, samt flere eldre båter. Mange mener at de kommer til å satse på nye stealth-korvetter, i tillegg til nye ubåter. De nye ubåtene til Singapore blir kanskje utviklet i samarbeid med Sverige (og Norge?).

                      Singapore er i en helt annen situasjon enn Norge idag, men de fleste observatører mener at når isen smelter i nordområdene så kommer også den politiske temperaturen til å øke tilsvarende. Og i motsetning til Singapore har Norge enorme havområder å dekke.


                      L

                      Kommentér


                      • #71
                        Opprinnelig skrevet av loke2
                        Opprinnelig skrevet av andeynor
                        Selv hørt både nye og gamle GIS omtale disse som kystkorvetter, så det er nok i gang.

                        Tingen er at det er jo rett og slett feil å kalle dem MTB'er, da de ikke har noen torpedo
                        Nå kalte jeg ikke båtene Missil-Torpedo-Båter, men Missil-Turbin-Båter. De har jo turbiner :-) Men det er greitt, jeg gir meg for flertallet og skal heretter kalle Skjold-klassen "kystkorvetter".

                        L
                        Ingen grunn til å gi seg ennå...

                        >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                        Fremdeles referert til som Nye MTBer.

                        Kommentér


                        • #72
                          Krig til sjøs i dag handler ikke om å ha flest fartøyer. En av de viktigste faktorene når et godt sjøforsvar skal bygges er å anskaffe fartøyer som gjør at flåten får; høy mobilitet, lite synlig for fiendens radar, god logistikk, god etterrettning og ikke minst høy slagkraft i forhold til den moderne teknologien. Radarene som er inne i den diamantformede kuppelen ombord på Fridtjof Nansen-klasse fregattene gir en veldig god oversikt og dekker så og si alt av havområdene til Norge. Husk at vi har fem fregatter. Det er ikke uten grunn at man må fornye flåten hvis den er gammel. Samme hvor mange båter man har, så hjelper det lite hvis man ikke klarer å finne fienden. Norge er stort på moderne våpenindustri. Vi utvikler egne missiler som hele Nato sikler etter og egne radarsystemer som er så moderne og forran de fleste land at vi er suverene på mange områder. Dessuten synes jeg det er galt og kalle den norske marinen for liten, for det er den ikke sammenlignet med Sverige og Danmark som også er små land. Jeg tror det nye sjøforsvaret er et av Europas beste.

                          Kommentér


                          • #73
                            Nå har Norge bittelitt mer kyst enn Sverige og Danmark, da. Men jeg ser poenget ditt.

                            Kommentér


                            • #74
                              Opprinnelig skrevet av Soldat2011-12
                              Krig til sjøs i dag handler ikke om å ha flest fartøyer. En av de viktigste faktorene når et godt sjøforsvar skal bygges er å anskaffe fartøyer som gjør at flåten får; høy mobilitet, lite synlig for fiendens radar, god logistikk, god etterrettning og ikke minst høy slagkraft i forhold til den moderne teknologien. Radarene som er inne i den diamantformede kuppelen ombord på Fridtjof Nansen-klasse fregattene gir en veldig god oversikt og dekker så og si alt av havområdene til Norge. Husk at vi har fem fregatter. Det er ikke uten grunn at man må fornye flåten hvis den er gammel. Samme hvor mange båter man har, så hjelper det lite hvis man ikke klarer å finne fienden. Norge er stort på moderne våpenindustri. Vi utvikler egne missiler som hele Nato sikler etter og egne radarsystemer som er så moderne og forran de fleste land at vi er suverene på mange områder. Dessuten synes jeg det er galt og kalle den norske marinen for liten, for det er den ikke sammenlignet med Sverige og Danmark som også er små land. Jeg tror det nye sjøforsvaret er et av Europas beste.
                              Viktig med kvalitet over kvantitet.
                              Men det betyr ikke at det ikke er bedre med flere fregatter,

                              Kommentér


                              • #75
                                Opprinnelig skrevet av Soldat2011-12
                                Krig til sjøs i dag handler ikke om å ha flest fartøyer. En av de viktigste faktorene når et godt sjøforsvar skal bygges er å anskaffe fartøyer som gjør at flåten får; høy mobilitet, lite synlig for fiendens radar, god logistikk, god etterrettning og ikke minst høy slagkraft i forhold til den moderne teknologien. Radarene som er inne i den diamantformede kuppelen ombord på Fridtjof Nansen-klasse fregattene gir en veldig god oversikt og dekker så og si alt av havområdene til Norge. Husk at vi har fem fregatter. Det er ikke uten grunn at man må fornye flåten hvis den er gammel. Samme hvor mange båter man har, så hjelper det lite hvis man ikke klarer å finne fienden. Norge er stort på moderne våpenindustri. Vi utvikler egne missiler som hele Nato sikler etter og egne radarsystemer som er så moderne og forran de fleste land at vi er suverene på mange områder. Dessuten synes jeg det er galt og kalle den norske marinen for liten, for det er den ikke sammenlignet med Sverige og Danmark som også er små land. Jeg tror det nye sjøforsvaret er et av Europas beste.
                                Nå er vel radaren på Nansen-klassen amerikansk sist jeg sjekket, men ellers godt innlegg. Er dog noe uenig med deg i at vi har nok skip, da vi har 3000 km med kystlinje å bevokte og bevare, samt enorme havområder, og da kommer du bare så langt med fem fregatter (realistisk sett tre), en uvbåt eller to og noen kystvaktskip. Mener derfor vi burde ha noen flere havgående skip som f.eks. korvetter. Dessuten kommer de nok godt med dersom dassen plutselig skulle ta fyr...

                                Kommentér


                                • #76
                                  Må korrigere litt her, samt hive med mine meninger.
                                  Opprinnelig skrevet av Soldat2011-12
                                  Ja mente da alle de nye fartøyene har kommet på plass. Når jeg snakker om 3 logistikkfartøyer snakker jeg om KNM Tyr, KNM Valkyrien og det nye havgående logistikkfartøyet som vi anskaffer i løpet av 2009. Mener KNM Hessa og KNM Vigra. Brukes også til opplæring av personell.
                                  KNM Tyr er langt fra et logistikkfartøy. Eller det kommer vel ann på definisjoner. Et hvert fartøy kan vel være et logistikkfartøy, om du ikke legger noe mer i det enn å frakte med seg en Europalle eller to. Uansett brukes Tyr til undervannsrelaterte operasjoner, om det er å lete etter/destruere miner, søke etter savnede personer, eller lete opp gamle skipsvrak.

                                  Hessa/Vigra er som du korrekt sier skoleskip, hovedsakelig i bruk av Sjøkrigsskolen. De omtales derimot som vaktskip i noen oversikter.

                                  Opprinnelig skrevet av Loke
                                  Jeg er enig i at vi har sannsynligvis et OK sjøforsvar idag, med dagens trusselbilde og den tilstanden Russland har på sin flåte... Men spørsmålet er som sagt hvordan situasjonen er om 10-20 år. Vi må regne med at om 20 år har Russland en svært moderne og slagkraftig flåte. Hvis vi da fortsatt har kun 5 fregatter og 6 kystkorvetter samt 6 ubåter så er jeg redd dette kan blir for lite til å virke særlig avskrekkende.

                                  Det kan se ut til at dagens strategi bygger på at vi skal få 2-3 dagers varsel før "det smeller" (se Diesens intervju i TU nylig) -- jeg stiller spørsmålstegn ved om dette vil være gjeldende også når Russland har kvittet seg med gammelt skrot og har moderne utstyr med stealth-egenskaper.
                                  Her må vi huske på at selv om Russland er "på vei opp", har de ennå en lang vei å gå. Deres utsagn om hangarskip i 60 000 t-klassen innen 2015-2016 må taes med en klype salt, ikke minst da de for øyeblikket ikke har noen verft kapable til å bygge slike store og massive militære fartøy. Nikolayev-verftet som bygde Kuznetsov og Varyag er nå i Ukrainske hender, og Sevmash-verftet har ikke bygd noe større enn de relativt enkle 40 000 t'erne av KIEV-klassen. Her blir det nok mye prøving og feiling, og ikke minst svært mange barnesykdommer før de vil være operative. For å vise til et eksempel ble Kuznetsov sjøsatt i 1985, og ble ikke erklært operativ før i 1996, og selv dette kan man sette et spørsmåltegn til mtp de relativt svake prestasjonene til hangarskipet og dets flygruppe, men svært få deployeringer (hvor enkelte også har blitt kansellert grunnet maskinproblem).

                                  Det er ennå ingen arvtagere i horisonten for destroyerne av UDALOY- og SOVREMENNY-klassen. Yaroslav Mudry av NEUSTRASHIMY-klassen har akkurat begynt sjøtestene sine i Østersjøen, noe som ikke er imponerende mtp. at det er 19 år siden bygningen av fartøyet ble startet. STEREGUSHCHY-klassen med korvetter ryktes å store problemer med våpen og sensorutrustningen sin. Det første (og foreløpige eneste) fartøyet av klassen startet sjøtestene i november 2006, men ligger fremdeles hovedsaklig stille ved Severnaya-verftet i Østersjøen. Av den nye fregattklassen ADMIRAL SERGEI GORSHKOV har det kun vært strekt én kjøl hittil. Dette skjedde i 2006, og fartøyet forventes ikke å være klar før i 2011 tidligst. Av de to siste klassene snakker Russland om å skaffe seg 15-20 fartøyer per klasse, noe som ser ut til å ta uhorvelig lang tid.

                                  Ubåtene står det ennå værre til for. Etter størstedelen av testskytingene med Bulava-missilet, som er ment som hovedbevæpning til de strategiske atomubåtene av BOREI-klassen, har vært fiaskoer (med kun tre suksesser) spøker det nå for hele prosjektet. Det ryktes at BOREI-klassen skal modifiseres til å heller bære Sineva-missilet (som er en modernisering av SS-N-23 SKIFF). Sineva (og SKIFF) brukes nå av DELTA IV-klassen, som er den eneste klassen med strategiske atomubåter i tjeneste, foruten noen eldrende DELTA III og Dmitriy Donskoy av TYPHOON-klassen som brukes til utesting av nettopp Bulava-missilet. Første fartøy av BOREI-klassen Yury Dolgorukiy ble stolt vist frem og satt på sjøen i april 2007, kun for å bli tatt inn i produksjonshallen igjen kun få dager senere, da det viste seg at ubåten var langt fra ferdig. Den ryktes nå å skal starte sjøtester ila våren/sommeren 2009, men da selvfølgelig uten hovedbevæpningen dens; atommissilene. De mindre missilubåtene av SEVERODVINSK-klassen (også kalt Graney-klassen) ble påbegynt allerede i 1993, men vil neppe være operativ før i 2015.

                                  Bildet jeg prøver å male, er at selv om Russland er på vei opp (og det er de), har de store problemer med moderniseringen av marinen sin, og det vil ta flere tiår før vi vil se noen modernisering "over hele linjen".
                                  Det der må jo bety at han er litt tam - han skrelte i det minste grensejegeren før han spiste ham
                                  -Lille Arne

                                  Kommentér


                                  • #77
                                    Opprinnelig skrevet av Bluefor
                                    Bildet jeg prøver å male, er at selv om Russland er på vei opp (og det er de), har de store problemer med moderniseringen av marinen sin, og det vil ta flere tiår før vi vil se noen modernisering "over hele linjen".
                                    Takk for bra innlegg!

                                    Med kun tre Nansen-fregatter tilgjengelig til envher tid, mener jeg at man bør ta høyde for at Russland neppe behøver å fullføre moderniseringen fullt ut før de blir mer enn kapable til å sette disse ute av spill uten altfor høye kostnader.

                                    Jeg mener at mange scenario man kan forestille seg vil starte med et overraskelsesangrep. Nøkkelordet her er overraskelse. For i praksis å slå ut "hele" overflate-flåten vår behøver man kun å sette ute av spill tre fregatter -- Skjold-klassen er formidabel men kun innaskjærs, ute på havet bør de ha beskyttelse av fregattene.

                                    Korvettene jeg har foreslått (som jeg er fristet til å kalle "kyst-fregatter" :-) ) vil man ikke kunne ignorere. Så istedenfor å måtte slå ut 3 fregatter må man slå ut 7-8 overflateskip. Da blir det betydelig vanskeligere å holde på overraskelses-momentet, som igjen gjør oppgaven mer enn "dobbelt så vanskelig".

                                    L

                                    Kommentér


                                    • #78
                                      Opprinnelig skrevet av Soldat2011-12
                                      Radarene som er inne i den diamantformede kuppelen ombord på Fridtjof Nansen-klasse fregattene gir en veldig god oversikt og dekker så og si alt av havområdene til Norge.
                                      Jeg håper da at du mener at om vi setter alle fregattene med passelig mellomrom at vi nesten kan dekke hele kysten.
                                      Det finnes ingen radar som klarer å dekke et så stort område, da radaren har en del naturlige begrensninger som vi mennesker enn så lenge ikke har klart å motvirke, nemmelig at radarbølgene ikke følger jordas krumning.

                                      Eneste jeg kan tenke meg som er i nærheten av å dekke et så stort område må være natos overvåkningsfly, men er litt usikker på nøyaktig hvor stort område de klarer å se

                                      Kommentér


                                      • #79
                                        Opprinnelig skrevet av andeynor
                                        Opprinnelig skrevet av Soldat2011-12
                                        Radarene som er inne i den diamantformede kuppelen ombord på Fridtjof Nansen-klasse fregattene gir en veldig god oversikt og dekker så og si alt av havområdene til Norge.
                                        Jeg håper da at du mener at om vi setter alle fregattene med passelig mellomrom at vi nesten kan dekke hele kysten.
                                        Det finnes ingen radar som klarer å dekke et så stort område, da radaren har en del naturlige begrensninger som vi mennesker enn så lenge ikke har klart å motvirke, nemmelig at radarbølgene ikke følger jordas krumning.

                                        Eneste jeg kan tenke meg som er i nærheten av å dekke et så stort område må være natos overvåkningsfly, men er litt usikker på nøyaktig hvor stort område de klarer å se

                                        Er en del sjø å dekke der ute.

                                        Kommentér


                                        • #80
                                          Opprinnelig skrevet av Soldat2011-12
                                          Radarene som er inne i den diamantformede kuppelen ombord på Fridtjof Nansen-klasse fregattene gir en veldig god oversikt og dekker så og si alt av havområdene til Norge.
                                          Da kan jo forsvaret spare store penger på å la de ligge i havn, og samtidig ha oversikt over nesten alt som rører seg rundt Norge! Genialt!!
                                          two to the heart, one to the mind...

                                          Kommentér


                                          • #81
                                            Opprinnelig skrevet av dobrodan
                                            Opprinnelig skrevet av Soldat2011-12
                                            Radarene som er inne i den diamantformede kuppelen ombord på Fridtjof Nansen-klasse fregattene gir en veldig god oversikt og dekker så og si alt av havområdene til Norge.
                                            Da kan jo forsvaret spare store penger på å la de ligge i havn, og samtidig ha oversikt over nesten alt som rører seg rundt Norge! Genialt!!
                                            Dvs om fregattene har en havn å ligge i.

                                            Kommentér


                                            • #82
                                              Hvis vi hadde fått lov å beholde Hauk - klassen, i tillegg til den Marinen vi nå får, hadde vi hatt en slagkraftig og effektiv Marine for å løse oppdrag både ute og hjemme. Ikke hadde dette blitt så veldig kostbart heller.
                                              I sine siste år var Haukene meget gode, og har to operasjoner i Middelhavet som bevis på dette. De siste skarpskytingene med Penguin bekreftet også at vi hadde missiler som virket.
                                              Innaskjærs ville kombinasjonen Hauk / Skjold vært en formidabel utfordring for enhver fremtidig motstander. Og med en skvadron fast stasjonert på Olavsvern ville både tilstedeværelse og reaksjonsevne være ivaretatt.

                                              Kommentér


                                              • #83
                                                Enig med Zampolit. Super Hauk-klassen skulle aldri blitt skrapet slik den ble. Herregud, man sa jo ikke en tøddel om at klassen var tatt ut av tjeneste før bildene av fire MTB-er liggende hos skraphandleren på Askøy ble publisert på bt.no! De skulle fått seg fem til ti år til og gitt oss skikkelig utbytte av den milliarden som ble brukt på å oppgradere dem etter min mening. Jeg blir bare så forbanna...!

                                                Kommentér


                                                • #84
                                                  Hauk skulle jo etter planen vært operative frem til 2012. Oslo klassen til 2009. Men vi har et så imponerende forsvar i disse dager at vi faktisk ikke klarer å fase inn en ny fartøystype mens vi fortsatt har den gamle.
                                                  Ei har vi penger til å drifte flere fartøy heller.

                                                  Kommentér


                                                  • #85
                                                    Forsvarsdepartamentet unskylder seg med mye for å slippe å ha gamle fartøyer i drift frem til de nye innfases. Mannskapsmangel osv. Oslo-klassen var helt utslitte og var så og si klare for opphugging allerede i 2000. Hvertfall var det en av grunnene til å fase ut KNM Stavanger. KNM Bergen og KNM Trondheim var også ganske ferdige. Hauk-klassen kunne vi ha hatt frem til 2015. Flere i forsvaret etterlyser mindre MTB-er nå, så kan jo håpe på at vi kan få noe nytt en dag i framtida.

                                                    Kommentér


                                                    • #86
                                                      Hehe tror at noen dumskaller over her ikke skjønner at KNM Harald Haarfagre er en rekruttskole og ikke en båt.... Ser for meg Madlaleiren seile hahahhahahhha

                                                      Kommentér


                                                      • #87
                                                        Opprinnelig skrevet av Soldat2011-12
                                                        Hehe tror at noen dumskaller over her ikke skjønner at KNM Harald Haarfagre er en rekruttskole og ikke en båt.... Ser for meg Madlaleiren seile hahahhahahhha
                                                        Jeg vet ikke hvem det er som er dumskallen her, jeg...
                                                        Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

                                                        Kommentér


                                                        • #88
                                                          Aiaiaiaiai ^^,

                                                          Kommentér


                                                          • #89
                                                            Det var selvfølgelig ment som en spøk. KNM harald haarfagre kan ikke seile, men de har en del sære skikker på madlaleiren som i utgangspunktet er skipstradisjoner. De kaller blant annet rommene for lugarer, seng for bikke og en hel del andre, rare ting. Og så har vi jo navnet.
                                                            Så du burde være bittelitt mer ydmyk, Soldat2011-12. Om du forsøker å gjøre narr av andre, gjør du fort deg selv til latter.
                                                            Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

                                                            Kommentér

                                                            • Trådstarter

                                                              #90
                                                              Soldat 2011-2012 er vel født ca. 1992 så han har neppe fått utviklet sin forståelse for spøk og ironi ennå.

                                                              Er det slik stadig på KNM HH som jeg hørte det var på 1970-tallet, at man kun fikk gå ut porten på spesielle tidspunkter, avgangstidene for landgangsbåten? Og at man bruker en pøs når man skal svabre dørken og ikke en bøtte når man skal vaske gulvet?
                                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                                              Kommentér

                                                              Forsvarets historiske filmarkiv

                                                              Collapse

                                                              Working...
                                                              X
                                                              Besøksstatistikk