Globalt toppbanner

Collapse

Milforum Google-søk

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: NH-90 helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Etter ett års stopp i leveransene, ifølge produsenten hovedsakelig av koronaårsaker, er omsider et nytt norsk NH90 i ferd med å overtas.

    Idag, onsdag 28. april, var helikopteret i lufta for første gang, opplyser produsenten NH Industries.
    NNWN002 er det tolvte norske NH90-eksemplaret, og målet er å kunne sette det i drift før sommerferien, forutsatt at det ikke dukker opp for mange og store avvik.

    NHI skryter av det tette samarbeidet med Forsvarsmateriell. Det skal også bemerkes at det er nye takter fra produsenten å komme med løpende informasjon om hvordan det går med leveransene.

    Det er fristende å anta at det kan ha sammenheng med regjeringens ferske beslutning om å se etter mulige helikoptre som kan leies inn for å supplere NH90.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Odd objects attract fire. You are odd.

    Kommentér


    • Eg les både her og der at NH-90 ikkje flyr nok, og at det koster for mykje pr. flytime. At dei ikkje produserer nok flytimer til å dekke behovet. At heile innkjøpet er ei katastrofe - og liknande ting. I tillegg les eg også at Forsvaret skryt av maskinene, når dei først er i lufta. Fantastiske maskiner med ein utruleg kapasitet såg eg ein stad. Då lurer eg litt på ein ting- skuldast det store behovet for vedlikehold at NH-90 har eit større behov for skruing og vedlikehold enn andre tilsvarande helikopter, eller skuldast det eksterne årsaker som manglande tilgang til teknikarar og/eller manglande tilgang til reservedeler? Er det eventuelt mykje dyrare deler enn andre helikoptertyper? Er det maskinene eller logistikken som er problemet? <br/><br/><br/>Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentér


      • Forsvaret i Australia har på nytt satt sine 47 NH90-helikoptre midlertidig på bakken.

        Dette beskrives som et føre-var-tiltak for å sikre sikker drift av helikopterflåten, men NH90-flygere som australske medier har snakket med, antyder at problemene kan stikke ganske dypt.

        Ifølge en australsk nettavis handler det om at hovedgirboksen (MGB) på enkelte helikoptre ikke har fått full overhaling av Airbus i Frankrike, som de etter boka skal, men at det i stedet er gjenbrukt komponenter fra andre MGB-er og at girkassa deretter er nullstilt.

        Bakgrunnen for dette skal være en global girboksmangel. Å overhale én hovedgirboks tar minimum én måned etter det Teknisk Ukeblad tidligere har fått oppgitt. Poenget australierne trekker fram, er at de per nå mangler full kunnskap om hovedgirboksenes luftdyktighet.

        Luftforsvaret sikter seg inn på å oppnå første operative evne (IOC) med fregatthelikoptrene i 2022 og at de skal være fullt operative i begge roller i 2024. En forutsetning for dette er imidlertid at de får tilgang på de resterende helikoptrene og at reservedelsflyten åpner seg som planlagt.

        >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

        Odd objects attract fire. You are odd.

        Kommentér


        • Artikkel fra april i NyeTroms (betalingsmur):

          I sin oppsummering av 2020 presenterte Forsvarssjef Eirik Kristoffersen at NH90 leverer vesentlig færre flytimer enn planlagt. Sjefen for Maritim helikopterving på Bardufoss mener målet skal bli nådd innen 2024.

          Det operative behovet for flytimer for NH90-helikoptrene var i 2020 på 5.000 timer.

          I skrivende stund ligger ambisjonsnivået på 2.100 timer.

          – Det var det opprinnelige behovet som ble estimert for Kystvakten og Marinen. Det ble ganske fort avdekket av det ikke var mulig å levere i henhold til ambisjonen. Derfor ble ambisjonsnivået nedjustert til 3.900 flytimer i året, forteller sjef for Maritim helikopterving, oberstløytnant Eirik Stueland.

          Maritim helikopterving holder til på Bardufoss flystasjon.

          På grunn av økonomi er dog utsiktene for flytimer betydelig lavere.
          Sender seks helikoptre til utbedring


          – Den økonomiske tildelinga er ikke høyere enn at man kan levere 2.100 flytimer, sier Stueland.

          Siden det i 2001 ble bestemt at man skulle gå til anskaffelse av 14 NH90-helikoptre, er det til nå kun 11 som er levert. Tre helikoptre gjenstår å få levert.

          Maritim helikopterving-sjef Stueland forteller at disse er planlagt levert i løpet av 2021.

          Likevel er seks NH90-helikoptre på vei tilbake til leverandøren for ombygging.

          – De er på tur tilbake fordi de ikke er ferdigstilt fullstendig. Det er ikke mange vi har fysisk på Bardufoss. Vi har en maskin fra Bardufoss om støtter Kystvakten, og en som er i Bergen og flyr denne uka. Disse to maskinene er operative og leverer i henhold til behovet akkurat nå, sier han.

          Stueland mener at veien så langt har vært utfordrende.

          – Selvfølgelig må vi innrømme at det har tatt veldig lang tid å få helikoptrene opp og gå, men vi ser endringer som vil gi en markant effekt og forbedring utover høsten, men spesielt i 2022 og videre framover. Vi har satt i verk tiltak som vil gi markant økning i operativ leveranse de neste årene, sier Stueland.
          Ambisjon om 900 flytimer


          Selv ønsker han at antall flytimer skal overgå det som er realistisk, men forteller at ambisjonsnivået nå er på 900 flytimer, med den kapasiteten de nå råder over.

          Han ser ikke mørkt på NH90-situasjonen i årene framover. Snarere tvert imot.

          – Vi skal klare det overordnede ambisjonsnivået innen 2024. Vi er optimistiske og ser lys i tunellen i forhold til ambisjonsnivået som er satt. Vi er på rett vei for å nå målene. Det vil kreve mye arbeid og er ikke gjort over natta. Det krever at vi jobber i hele sektoren for å få det til, i samarbeid med industrien, sier sjef for Maritim helikopterving, oberstløytnant Eirik Stueland.

          >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
          Odd objects attract fire. You are odd.

          Kommentér


          • De som uttaler disse tingene og mener at det nok vil gå bra til slutt - hvor mye prestisje har de investert i dette?

            Jeg vil også minne om er godt bedriftsøkonomisk begrep: "Sunk cost". Penger du har brukt har du brukt. At de har kostet mye gjør ikke noe forskjell på om fremtidens bruk av penger på de er lønnsomt. "Litt til" er kjent for mange - men sunk cost er penger som er borte, du får de aldri igjen uansett om dingsen skulle virke eller ei.

            Forsvarets kontantregnskapsprinsipp tar faktisk vekk den viktigste hindringen som sivile regnskapsfolk ser i forhold til å ta konsekvens av dyre feilinvesteringer - nedskrivning av assets.
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

            Kommentér


            • Om jeg husker riktig så startet hele elendigheten den gangen med at Stortinget absolutt ville ha en Europeisk "løsning", og Regjeringen sørget for at kravspesifikasjonene utelukket eksisterende "hyllevare" fra USA?

              Kravspesifikasjonene var også i stor grad hengt opp i hypotetiske sivile redningsoppdrag ift cruiseskip i Barentshavet, og ikke i militære behov eller fiskeflåtens behov.

              Jeg kan huske litt feil om dette, men er nok inne "på skiva"?

              Kommentér


              • I høst er det 20-årsjubileum for bestillinga av 14 nye fregatt- og kystvakthelikoptre av typen NH90.

                I budsjettforslaget som ble lagt fram tirsdag opplyses det at Forsvaret nå «forventer å ha initiell operativ evne med NH90 på fregattene i 2023».

                >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                Odd objects attract fire. You are odd.

                Kommentér

                Forsvarets historiske filmarkiv

                Collapse

                Working...
                X
                Besøksstatistikk