Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvordan trener DU?

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • TMD
    replied
    Re: RE: Hvordan trener DU?

    [quote="TMD"]

    Trener ... 2 løpeturer med tung sekk... i uka (22,5 kg, 50% oppoverbakke),quote]

    Ser jeg virkelig var ute og kjøre en periode. Bra at jeg etterhvert ble lur nok til å kutte sekkløpingen. Var nok mye takket være forumet og hvor vondt jeg etterhvert fikk i beina. Takk igjen!

    Har etter nyttår trent etter HOU-program

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Hellu

    Jeg kjører MJK programmet når det kommer til styrke.

    Når jeg trener kondisjon veksler jeg mellom langkjøring, og interval. Det er nå nylig jeg har begynt å trene med sekk. Skal ikke inn før om halvannet år.

    Skiturer på rundt 3 mil for venne meg til å ha sekk på ryggen. Vekta på sekken har jeg økt gradvis fra 10kg og har nå kommet til 17kg. Det har tatt med litt i overkant av 3mnd. Jeg har et mål å kunne nå 25kg og kunne gå jevnlig med det

    Leave a comment:


  • OneShotOneKill
    replied
    Jeg snublet over denne siden idag, der det er både treningsprogram og en video som viser hvordan øvelsene skal utføres på opptak.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • SAS
    replied
    Du stiller jo med et utmerket grunnlag!

    Begynner å trene så snart jeg har sjekka at kroppen tåler påkjenningene, skal til legen på mandag og sjekke skuldra og føttene. Hvis jeg får grønt lys er det bare å kjøre på!

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Hei

    Visste ikke at det var såpass mange som ville inn i spesialstyrken gitt...!

    Anyway, jeg bruker fallskjermjeger treningsprogrammet som man kan laste ned på >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<.
    Jeg har fått relativt mye ut av dette treningsprogrammet, siden jeg ikke var vandt med å gå med sekk. I starten var det tungt, men nå går det lett å t.o.m. jogge med sekk. Jeg kan tilbakelegge store avstander med tung sekk, og på relativt kort tid. Ville anbefale dette på det sterkeste!

    Jeg tar også av og til og tester meg selv. En gang ble jeg og en kamerat kjørt langt utti skogen med sekk på ryggen, så gikk vi tilbake. De siste 4 KM før vi var hjemme var det bare såvidt jeg klarte å gå. Jeg visste knapt hvor jeg var hen de siste 200 meterne. Men det er sånt som får meg til å ville bli med i spesialstyrken enda mer, tro det eller ei.

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Jeg er vel ikke den som trener mest systematisk, men litt kondistrening blir det for å holde liv i kroppen. Ser det er en del som trener endel styrke her, men som enkelte også påpeker - fokuser på seighet.

    Husk at trener du mye styrke i studio med masse forbrenning og kosttilskudd og gud vet hva detter du sammen som en melsekk når du skal yte over lang tid med lite mat, ujevn døgnrytme og en feltrasjon eller litt tilfeldig spise når det passer. Dette har vel flere av oss erfart når vi har hatt med bole-gutta (som tar et tonn eller to i benkpress) ut i skogen og opp i trærne.

    Train as you fight er lurt, så rigg deg til med bra last på overkroppen. Tenk deg full stridsvest, kroppspansring og dobbel bevæpning (og en full vest med skudd og granater veier ENDEL mer enn fis eller tomme magasiner...). I tillegg kommer en alfapakning i stridssekk hvis du er på fot. Mao skikkelige turer i diverse terreng med ordentlig og brukbart utstyr i sekken er tingen. Vanlig hardt fysisk arbeid er også bra. Var en kampsport klubb her lokalt som dro ut på Jæren for å bryte stein og bygge steingjerder for treningens skyld - ikke dumt det. Ut i skogen med sagen er nå mitt tips ..

    Intervall blir og nevnt, og det er bra. I grønt er det viktigere å kunne løpe 1000 meter fort med mye utstyr når det brenner på gammeldassen, enn en mil eller to i treningstøy.

    Leave a comment:


  • SAS
    replied
    Takker og bukker for svar!

    Tror ikke det er så alvorlig ennå at jeg må til lege, men skal sjekke den bare for å være på den sikre siden

    Leave a comment:


  • ZubZerO
    replied
    Satser for det meste på styrke i form av vekttrening pga. at det er det jeg liker best og har best framgang i.
    Har kun ambisjoner om å komme inn på befalskole foreløbig.
    Trener Styrke 3 ganger i uka;
    (Pleier å variere litt ettersom hvilket program jeg kjører, men..)

    Mandag: Bryst, triceps, legger og mage.
    Onsdag: Biceps, rygg.
    Fredag: Skuldre, mage og lår.
    I dette programmet fletter jeg inn pullups, situps og pushups hver gang.

    Trener kondisjon 3 ganger i uka;

    Tirsdag: Svømming. Crawl i opptil 75min.
    Torsdag: Jogging. Blir for det meste langkjør nå om vinteren. Skal prøve å få dratt i gang intervall-økter nu snart!
    Lørdag: Langrenn. Rolige turer på 3-4mil.. (Mest for fornøylsen sin skyld og ikke kondisjonen)
    Skal nå når snøen smelter få i gang noen lengre gåturer med sekk.
    Har ikke fått trent så mye løping nå i vinter som jeg helst skulle ha gjort, så vil starte meget forsiktig med sekk utover våren og sommeren.

    Søndag: Dagen derpå!

    Leave a comment:


  • Weggs
    replied
    Det er slik jeg ser det ingen fordel og "Pumpe". Man trenger trening som er tettest opp mot det som venter deg, og der blir det mye dynamisk muskelbruk. Jeg tror at hvis man tar nok av de riktige øvelsene så er man godt forbredt. Det er en grunn til at benkpress ikke er en opptakskrav.

    Ta en tur til legen med skuldern din. intill da TA DET ROLIG. ingen vits å forverre skaden. når du er smertefri så kan du begynne å trene forsiktig. Lav motstand mange reps.

    Lykke til.

    Leave a comment:


  • SAS
    replied
    Har trent en del styrke og kondis i ca 1 og et halvt år (til tider tung styrke).

    har man noen fordel av å "pumpe"? eller er det nok å gjøre basic: situps, dips, pull ups og push ups?

    vurderer å søke HJK til neste år, men er redd for at jeg ikke overlever første dagen. dessuten tror jeg at jeg har pådrattt meg en mulig slitasje skade i venstre skulder (da går vel hele opplegget i dass).

    er noen måte å gjennomføre et rimelig krevende opplegg uten at skuldern går ad undas?

    Leave a comment:


  • Weggs
    replied
    Jeg gidder ikke legge ut treningsdagboken min, men jeg kan dele litt av min treningsfilosofi.

    Tren Relativt:
    Tanken min er at det gjelder å ha en kapasitet når man går inn i militæret, som ligger tettest mulig opptil det man blir utsatt for. Derfor utgår vekttrening nesten helt. Min forståelse er at i militæret får man stortsett belastingen gjennom øvelser som krever at du løfter eller jobber mot egen kroppsvekt (pushups, situps, pullups etc.). Derfor gjelder det å trene mest mulig spesifikt. Bli god til å ta mange av disse øvelsene.

    NB! Vekttrening kan inngå f.eks. til å styrke muskler som du trenger til disse øvelsene.

    Spesifikk Trening:
    Videre så er det en kjennsgjerning at man går langt med tung og kjip sekk. Dette krever at man trener, her kommer man ikke utenom! Dessuten er det små muskler man utvikler når man går med sekk som man ikke så lett trener på andre måter. Igjen, spesifikk trening!

    Forebyggende Trening:
    Jeg har dessuten sterk tro på å trene forebyggende. Trene muskler som ikke er sexy, men som utgjør en viktig del av samspillet i kroppen. Jeg hadde blitt deppa hvis jeg hadde greid opptaksuka men røk ut senere fordi jeg skadet meg. Derfor så bruker jeg tid på å trene musklene som sitter rundt de leddene som er utsatt for skader: ankler, knær, og skuldre. Ryggen er heller ikke så dum å inkludere.

    Kondis Trening:
    Uansett hva du skal gjøre i militæret, så kommer kondis godt med. Hvis du har god kondis så restutierer kroppen seg raskere, du blir mindre redusert etter lang tid, og selvfølgelig du holder lengre. En person med god kondis våkner med mindre sure bein enn en dårlig trent person. Hvem tror du har mest lyst til dagens 10 timers drittur med tung oppakning?

    Feite, dette ble en avhandling.. Men men. Håper noen fikk noe igjen for det!

    Leave a comment:


  • Weggs
    replied
    Jeg gidder ikke legge ut treningsdagboken min, men jeg kan dele litt av min treningsfilosofi.

    Tren Relativt:
    Tanken min er at det gjelder å ha en kapasitet når man går inn i militæret, som ligger tettest mulig opptil det man blir utsatt for. Derfor utgår vekttrening nesten helt. Min forståelse er at i militæret får man stortsett belastingen gjennom øvelser som krever at du løfter eller jobber mot egen kroppsvekt (pushups, situps, pullups etc.). Derfor gjelder det å trene mest mulig spesifikt. Bli god til å ta mange av disse øvelsene.

    NB! Vekttrening kan inngå f.eks. til å styrke muskler som du trenger til disse øvelsene.

    Spesifikk Trening:
    Videre så er det en kjennsgjerning at man går langt med tung og kjip sekk. Dette krever at man trener, her kommer man ikke utenom! Dessuten er det små muskler man utvikler når man går med sekk som man ikke så lett trener på andre måter. Igjen, spesifikk trening!

    Forebyggende Trening:
    Jeg har dessuten sterk tro på å trene forebyggende. Trene muskler som ikke er sexy, men som utgjør en viktig del av samspillet i kroppen. Jeg hadde blitt deppa hvis jeg hadde greid opptaksuka men røk ut senere fordi jeg skadet meg. Derfor så bruker jeg tid på å trene musklene som sitter rundt de leddene som er utsatt for skader: ankler, knær, og skuldre. Ryggen er heller ikke så dum å inkludere.

    Kondis Trening:
    Uansett hva du skal gjøre i militæret, så kommer kondis godt med. Hvis du har god kondis så restutierer kroppen seg raskere, du blir mindre redusert etter lang tid, og selvfølgelig du holder lengre. En person med god kondis våkner med mindre sure bein enn en dårlig trent person. Hvem tror du har mest lyst til dagens 10 timers drittur med tung oppakning?

    Feite, dette ble en avhandling.. Men men. Håper noen fikk noe igjen for det!

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    RE: Hvordan trener DU?



    Er langrennsløper og har et tips til alle som vil bli i bedre løpeform. Tren intervaller. 1000-metere er veldig bra. Om du er vant til å løpe burde det gå bra å begynne med en intervalløkt i uka der en springer 3-4 1000-metere. Kan love at formen blir mye bedre om du gjør dette fast et par måneder.





    En rolig joggetur er selvsagt også bra for å bedre blodårenettet i beina, men vil du ha større lungekapasitet så må en ty til intervaller. Dessuten lærer en å presse seg selv også.



    __________________
    R

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    RE: Hvordan trener DU?



    Jeg trener kampsport. (2-3 ganger i uka)





    Utenom det så legger jeg inn en dag med jogging i uka.





    En dag tener jeg vekter. Nesten bare bein. Styrke og spenst.





    De dagene som er til overs trener jeg de generelle fysiske øvelsene som en blir testet i forsvaret.





    Push-ups.





    Sit-ups.





    Hang-ups.





    Rygghevninger.





     



    __________________
    Ghost

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    RE: Hvordan trener DU?

    Hei:

    Jeg er aktiv skiskytter og skiløper: her er litt av mitt opplegg. Dette er om vinteren



    Mandag: skyting og intervalldrag på ski, rolig løpetur etterpå/styrketrening



    Tirsdag: Langrenn, intensiv intervall.. rolig nedgåing etterpå.



    Onsdag: Skyting og intervalldrag på ski, styrke/løping etterpå



    Torsdag: Rolig langtur på ski, eller intervall med rolig nedkjøring etterpå.



    Fredag: Fri (som regel)



    Lørdag: Skirenn, tar jo dette som intervall.



    Søndag: Skirenn eller rolig langtur



    PS: Etter harde intervalløkter bruker jeg rlig nedkjøring for og kvitte meg med melkesyre.

    __________________
    Christoffer Bremvåg

    Leave a comment:


  • echo
    replied
    RE: Hvordan trener DU?

    ----

    Leave a comment:


  • TMD
    replied
    RE: Hvordan trener DU?



    Ett spørsmål...





    Har ca 3 kilometer til videregående, nedoverbakker til og selvsagt motsatt fra. Lurer på om det er noen vits i å begynne å gå til og fra med 30-kilos i vinter? Hver etappe blir jo ikke akkurat lang og det er vel også uaktuelt å komme drivende svett til skolen (hjemover kan jeg selvsagt gå på), men det er likevel en mulighet for litt gratis trening. Synspunkter?



    -- Edited by TMD at 10:29, 2004-11-08

    -- Edited by TMD at 10:30, 2004-11-08

    __________________
    FSJ-opptak 06,SJ-opptak 07

    Leave a comment:


  • The Duke
    replied
    RE: Hvordan trener DU?



     





    Hei!





    Har lagt ut treningsdagbok. Dette for å få et press på meg til å trene.





    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<



    __________________
    Go Hard.Go Wild

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    RE: Hvordan trener DU?



    Trener vanligvis 6 dager i uka(2 ganger dagen i helger og på samlinger). Er aktiv langrenns løper og sykklist. Trener veldig variert, løping, langrenn, rulleski, sykkel, styrke og går noen turer med sekk. Svømming er suverent når det gjelder restutisjon og kondisjon. Mitt tips:Tren hele kroppen i styrke og utholdenhet. Jeg kommer nok til å gå en del turer på fjellet og i  marka opp mot opptak. Noen tips om annet jeg kan trene nå?(16år)





    Lykke til alle som søker FJ-opptak!!!



    Leave a comment:


  • 51210
    replied
    RE: Hvordan trener DU?



    Har tatt med et innlegg fra >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<under "Sjø"





    quote:










    Originally posted by: Blue
    Som en kommentar kan jeg si at det er forbausende god kondistrening. Har løpt svært lite i år, men med minimal oppkjøring kom løpeformen med et smell. "










    Er det noen som har erfaring med tilsvarende for sykling, dvs. kontra (eller tillegg til) løping som kondisjonstrening? Har ca. 1,5 mil hver vei til/fra jobb...



    __________________
    Ikke kjed deg, engasjer deg!

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    RE: Hvordan trener DU?



    God kveld!





    Ser meget bra ut dette her L4rZ! HE HE, fullesjuk på søndagen ja :P !





     





    STÅ PÅ!   



    __________________
    Tren hardt, bli hard!

    Leave a comment:


  • L4rZ
    replied
    RE: Hvordan trener DU?



    Heisann, er nå en stund siden jeg skrev en post her så tenkte det var på tide med en liten update...





    Hadde egentlig tenkt til å begynne på Mjk sitt program, men fant heller tonen med det jeg holder på med nå.





    Mandag : Trener jeg Taekwondo





    Tirsdag : Trener jeg i treningsstudio. Her er det nedtrekk med skulder/ og smalt- grep, roing, benpress, lårcurl, beinløft, rygghevinger, sit- ups og enda mer sit- ups.





    Onsdag : Her trener jeg med manualer hjemme på rommet. Trening av biceps, triceps, vinger og skuldre. Jeg tar også her push- ups. Tar som regel 10 reps på manualene. Tar 50 push- ups, etter en runde med manualer tar jeg 40 så etter enda en runde tar jeg igjen 40. Kommer nok ikke til å øke så mye mer på push- ups nå, skaql nå prøve å holde meg på ca. 40- 50 stykker gjennom året. Etter dette tar jeg meg en løpetur uti skoen.





    Torsdag : Her er det Taekwondo igjen.





    Fredag : Manualer hjemme på rommet mitt igjen, etter fulgt av løping. Pleier også å bryte med en fyr i gymmen på skolen, det er god utholdenhets- trening!





    Lørdag : Later meg, gjør ikke en dritt. Fester!





    Sødnag : Er jeg fullesjuk. Når kvelden nærmer seg trener jeg ganske lett med litt push- ups, sit- ups og en liten løpetur.





    Av og til går helgene til turer. Tenkte jeg skullle begynne å gå med sekk på søndager. Svømming må jeg få pressa inn et sted, for det er viktig!





    Kostholdet mitt består av havregryn og annen sunn mat. Men slenger nå i meg mye usunt om helgene. Drikker MYE under trening og tur. Slapper fullstendig av med litt Playstation og en god bok. Kom gjerne med kommentarer, forandrer på noe hvis det er for mitt eget beste!



    __________________
    Jau jau, hest og sau.

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    RE: RE: Hvordan trener DU?

    quote:
    Originally posted by: Mc muffler

    "Mandag: Full kontakt karate

    Tirsdag: 10 ganger 10 push-ups+10 ganger 10 sit-ups+3-6km. løping

    Onsdag: 10 ganger 10 push-ups+10 ganger 10 sit-ups+ tur i skogen med sekk, eller svømming

    Torsdag: 10 ganger 10 push-ups+10 ganger 10 sit-ups+3-6km. løping

    Fredag: 10 ganger 10 push-ups+10 ganger 10 sit-ups

    Lørdag: Ingenting, kanskje svømming

    Søndag: Gåtur i skogen med sekk

    Merk at dette er UKE 1

    det blir mye mer etterhvert
    "


    Siden det er *trening* burde du hvertfall ha en restitusjonsdag med komplett hvile.



    Edit: Ved nærmere øyesyn: Pushups, armhevinger, hangups, osv, er ikke det som sliter mest på kroppen. Do as you like :-)

    -- Edited by Rake at 00:52, 2004-10-11

    __________________
    and-rak(a)online.no

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    RE: Hvordan trener DU?



    Mandag: Full kontakt karate





    Tirsdag: 10 ganger 10 push-ups+10 ganger 10 sit-ups+3-6km. løping





    Onsdag: 10 ganger 10 push-ups+10 ganger 10 sit-ups+ tur i skogen med sekk, eller svømming





    Torsdag: 10 ganger 10 push-ups+10 ganger 10 sit-ups+3-6km. løping





    Fredag: 10 ganger 10 push-ups+10 ganger 10 sit-ups





    Lørdag: Ingenting, kanskje svømming





    Søndag: Gåtur i skogen med sekk



    Merk at dette er UKE 1



    det blir mye mer etterhvert



    Leave a comment:


  • NK Milforum
    replied
    RE: RE: Hvordan trener DU?

    quote:


    Originally posted by: Metz

    "Men jeg ga iallefall ikke opp selv, ble anbefalet å slutte. "


    Takk for update. Hva er planen videre nå, kamerat-Metz?

    __________________
    Har du støttet Forumet?

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    RE: Hvordan trener DU?

    Dette med trening, og hvilket program man skal bruke er individuelt.For en
    som ikke driver med fysisk aktivitet daglig, og har et veldig dårlig
    treningsgrunnlag, vil MJK programmet bli for hardt, og vil ikke føre til det
    bedre - mens en som kanksje er aktiv idrettsutøver, og har et veldig bra
    treningsgrunnlag, med, la oss si 160km løping i uken, vil dette programmet
    være helt supert. Det er helt essensielt at man alltid, til enhver tid,
    lytter til kroppens signaler. Musklene fungerer etter smerte-nytelse
    prinsippet - kjenner man smerter/ubehag i muskulatur/ledd, er det et tegn
    kroppen gir for å få deg til å hvile. Test deg selv før du begynner
    treningen, vær ærlig, og ta det med ro. Det er et råd jeg selv kan gi, etter
    noen år med prøving og feiling.

    __________________
    idland84@hotmail.com

    Leave a comment:


  • Metz
    replied
    RE: Hvordan trener DU?



    Joda...var en tur på fjøløy. Skadet ene foten, så jeg ikke fikk til å sto skikkelig på den. Da sier det seg selv at man ikke klarer det som kommer, måtte jo slite ekstra mye. Men jeg ga iallefall ikke opp selv, ble anbefalet å slutte. Det blir vel å prøve igjen neste år, alt etter hvordan det går på evt. minedykkerkurs.





    Snakket med en av MJ'ene, og de så minedykkerkommandoen er et vel så bra sted å være. Man har tilgang på mye av det samme utstyrvåpen. Er faktisk en god del felt og sibo som minedykker også... Grunnen til dette er vel at minedykkere er nesten like mye på land som i vann..så da kreves det mere allround-kompetanse. Hørte faktisk at de vurderer å innføre fallskjerminnsetning, men det var vel "noen" som mente de tok over ansvarsområder til andre "avdelinger". hehe 



    __________________
    SIC TRANSIT GLORIA MUNDEM

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    RE: Hvordan trener DU?

    Halla Metz. Du var på MJK opptak ikke sant? Enig ref ditt "nye" syn på trening. Grunntrening i form av sekk bør opprioriteres. Polfarerene trener ofte med dekk som du sier. Ser litt spes ut men uten tvil tung bør og styrkende. Overall gode poenger du kommer med.

    Leave a comment:


  • Metz
    replied
    RE: Hvordan trener DU?



    Jeg hadde trent litt feil før jeg møtte på opptak...men nå vet jeg hva som skal til av treningmetoder. Det er å gå med tung sekk og noen bildekk på slep(pulk) til man ikke makter mere eller stuper.. f.eks et par dager i strekk. Pushups er det siste man trenger å bekymre seg for på et opptak. Tren lange økter med endel vekt på kroppen...bli vant til dette.





    Vit hvordan kroppen din reagerer på høyt aktivitetsnivå uten særlig søvn og mat...dette kombinert med masse stress...da stiller man sterkt til et evt. opptak.





     



    __________________
    SIC TRANSIT GLORIA MUNDEM

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    RE: Hvordan trener DU?

    Husk at når du begynner på et treningsprogram så trenger du på ingen måte å følge det til punkt og prikke. Treningsdagbogå til f.eks MJK gir deg en pekepinn på hvilket nivå opperatørene deres ligger på, og hva du bør klare før du møter på opptak. Men du kan for all del bruke lengre tid på å fullføre det hvis du vil det (ikke bruk kortere tid, da kan du overtrene deg) bare du til slutt ender opp på samme nivå som treningsdagboka sier.

    __________________
    walk the walk

    Leave a comment:

Working...
X
Besøksstatistikk