Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvordan trener DU?

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Jeg gidder ikke legge ut treningsdagboken min, men jeg kan dele litt av min treningsfilosofi.

    Tren Relativt:
    Tanken min er at det gjelder å ha en kapasitet når man går inn i militæret, som ligger tettest mulig opptil det man blir utsatt for. Derfor utgår vekttrening nesten helt. Min forståelse er at i militæret får man stortsett belastingen gjennom øvelser som krever at du løfter eller jobber mot egen kroppsvekt (pushups, situps, pullups etc.). Derfor gjelder det å trene mest mulig spesifikt. Bli god til å ta mange av disse øvelsene.

    NB! Vekttrening kan inngå f.eks. til å styrke muskler som du trenger til disse øvelsene.

    Spesifikk Trening:
    Videre så er det en kjennsgjerning at man går langt med tung og kjip sekk. Dette krever at man trener, her kommer man ikke utenom! Dessuten er det små muskler man utvikler når man går med sekk som man ikke så lett trener på andre måter. Igjen, spesifikk trening!

    Forebyggende Trening:
    Jeg har dessuten sterk tro på å trene forebyggende. Trene muskler som ikke er sexy, men som utgjør en viktig del av samspillet i kroppen. Jeg hadde blitt deppa hvis jeg hadde greid opptaksuka men røk ut senere fordi jeg skadet meg. Derfor så bruker jeg tid på å trene musklene som sitter rundt de leddene som er utsatt for skader: ankler, knær, og skuldre. Ryggen er heller ikke så dum å inkludere.

    Kondis Trening:
    Uansett hva du skal gjøre i militæret, så kommer kondis godt med. Hvis du har god kondis så restutierer kroppen seg raskere, du blir mindre redusert etter lang tid, og selvfølgelig du holder lengre. En person med god kondis våkner med mindre sure bein enn en dårlig trent person. Hvem tror du har mest lyst til dagens 10 timers drittur med tung oppakning?

    Feite, dette ble en avhandling.. Men men. Håper noen fikk noe igjen for det!

    Kommentér


    • #62
      Jeg gidder ikke legge ut treningsdagboken min, men jeg kan dele litt av min treningsfilosofi.

      Tren Relativt:
      Tanken min er at det gjelder å ha en kapasitet når man går inn i militæret, som ligger tettest mulig opptil det man blir utsatt for. Derfor utgår vekttrening nesten helt. Min forståelse er at i militæret får man stortsett belastingen gjennom øvelser som krever at du løfter eller jobber mot egen kroppsvekt (pushups, situps, pullups etc.). Derfor gjelder det å trene mest mulig spesifikt. Bli god til å ta mange av disse øvelsene.

      NB! Vekttrening kan inngå f.eks. til å styrke muskler som du trenger til disse øvelsene.

      Spesifikk Trening:
      Videre så er det en kjennsgjerning at man går langt med tung og kjip sekk. Dette krever at man trener, her kommer man ikke utenom! Dessuten er det små muskler man utvikler når man går med sekk som man ikke så lett trener på andre måter. Igjen, spesifikk trening!

      Forebyggende Trening:
      Jeg har dessuten sterk tro på å trene forebyggende. Trene muskler som ikke er sexy, men som utgjør en viktig del av samspillet i kroppen. Jeg hadde blitt deppa hvis jeg hadde greid opptaksuka men røk ut senere fordi jeg skadet meg. Derfor så bruker jeg tid på å trene musklene som sitter rundt de leddene som er utsatt for skader: ankler, knær, og skuldre. Ryggen er heller ikke så dum å inkludere.

      Kondis Trening:
      Uansett hva du skal gjøre i militæret, så kommer kondis godt med. Hvis du har god kondis så restutierer kroppen seg raskere, du blir mindre redusert etter lang tid, og selvfølgelig du holder lengre. En person med god kondis våkner med mindre sure bein enn en dårlig trent person. Hvem tror du har mest lyst til dagens 10 timers drittur med tung oppakning?

      Feite, dette ble en avhandling.. Men men. Håper noen fikk noe igjen for det!

      Kommentér


      • #63
        Har trent en del styrke og kondis i ca 1 og et halvt år (til tider tung styrke).

        har man noen fordel av å "pumpe"? eller er det nok å gjøre basic: situps, dips, pull ups og push ups?

        vurderer å søke HJK til neste år, men er redd for at jeg ikke overlever første dagen. dessuten tror jeg at jeg har pådrattt meg en mulig slitasje skade i venstre skulder (da går vel hele opplegget i dass).

        er noen måte å gjennomføre et rimelig krevende opplegg uten at skuldern går ad undas?

        Kommentér


        • #64
          Det er slik jeg ser det ingen fordel og "Pumpe". Man trenger trening som er tettest opp mot det som venter deg, og der blir det mye dynamisk muskelbruk. Jeg tror at hvis man tar nok av de riktige øvelsene så er man godt forbredt. Det er en grunn til at benkpress ikke er en opptakskrav.

          Ta en tur til legen med skuldern din. intill da TA DET ROLIG. ingen vits å forverre skaden. når du er smertefri så kan du begynne å trene forsiktig. Lav motstand mange reps.

          Lykke til.

          Kommentér


          • #65
            Satser for det meste på styrke i form av vekttrening pga. at det er det jeg liker best og har best framgang i.
            Har kun ambisjoner om å komme inn på befalskole foreløbig.
            Trener Styrke 3 ganger i uka;
            (Pleier å variere litt ettersom hvilket program jeg kjører, men..)

            Mandag: Bryst, triceps, legger og mage.
            Onsdag: Biceps, rygg.
            Fredag: Skuldre, mage og lår.
            I dette programmet fletter jeg inn pullups, situps og pushups hver gang.

            Trener kondisjon 3 ganger i uka;

            Tirsdag: Svømming. Crawl i opptil 75min.
            Torsdag: Jogging. Blir for det meste langkjør nå om vinteren. Skal prøve å få dratt i gang intervall-økter nu snart!
            Lørdag: Langrenn. Rolige turer på 3-4mil.. (Mest for fornøylsen sin skyld og ikke kondisjonen)
            Skal nå når snøen smelter få i gang noen lengre gåturer med sekk.
            Har ikke fått trent så mye løping nå i vinter som jeg helst skulle ha gjort, så vil starte meget forsiktig med sekk utover våren og sommeren.

            Søndag: Dagen derpå!

            Kommentér


            • #66
              Takker og bukker for svar!

              Tror ikke det er så alvorlig ennå at jeg må til lege, men skal sjekke den bare for å være på den sikre siden

              Kommentér


              • #67
                Jeg er vel ikke den som trener mest systematisk, men litt kondistrening blir det for å holde liv i kroppen. Ser det er en del som trener endel styrke her, men som enkelte også påpeker - fokuser på seighet.

                Husk at trener du mye styrke i studio med masse forbrenning og kosttilskudd og gud vet hva detter du sammen som en melsekk når du skal yte over lang tid med lite mat, ujevn døgnrytme og en feltrasjon eller litt tilfeldig spise når det passer. Dette har vel flere av oss erfart når vi har hatt med bole-gutta (som tar et tonn eller to i benkpress) ut i skogen og opp i trærne.

                Train as you fight er lurt, så rigg deg til med bra last på overkroppen. Tenk deg full stridsvest, kroppspansring og dobbel bevæpning (og en full vest med skudd og granater veier ENDEL mer enn fis eller tomme magasiner...). I tillegg kommer en alfapakning i stridssekk hvis du er på fot. Mao skikkelige turer i diverse terreng med ordentlig og brukbart utstyr i sekken er tingen. Vanlig hardt fysisk arbeid er også bra. Var en kampsport klubb her lokalt som dro ut på Jæren for å bryte stein og bygge steingjerder for treningens skyld - ikke dumt det. Ut i skogen med sagen er nå mitt tips ..

                Intervall blir og nevnt, og det er bra. I grønt er det viktigere å kunne løpe 1000 meter fort med mye utstyr når det brenner på gammeldassen, enn en mil eller to i treningstøy.
                "Gjør Ret, Frygt Intet"

                Kommentér

                • Trådstarter

                  #68
                  Hei

                  Visste ikke at det var såpass mange som ville inn i spesialstyrken gitt...!

                  Anyway, jeg bruker fallskjermjeger treningsprogrammet som man kan laste ned på www.mil.no.
                  Jeg har fått relativt mye ut av dette treningsprogrammet, siden jeg ikke var vandt med å gå med sekk. I starten var det tungt, men nå går det lett å t.o.m. jogge med sekk. Jeg kan tilbakelegge store avstander med tung sekk, og på relativt kort tid. Ville anbefale dette på det sterkeste!

                  Jeg tar også av og til og tester meg selv. En gang ble jeg og en kamerat kjørt langt utti skogen med sekk på ryggen, så gikk vi tilbake. De siste 4 KM før vi var hjemme var det bare såvidt jeg klarte å gå. Jeg visste knapt hvor jeg var hen de siste 200 meterne. Men det er sånt som får meg til å ville bli med i spesialstyrken enda mer, tro det eller ei.

                  Kommentér


                  • #69
                    Du stiller jo med et utmerket grunnlag!

                    Begynner å trene så snart jeg har sjekka at kroppen tåler påkjenningene, skal til legen på mandag og sjekke skuldra og føttene. Hvis jeg får grønt lys er det bare å kjøre på!

                    Kommentér


                    • #70
                      Jeg snublet over denne siden idag, der det er både treningsprogram og en video som viser hvordan øvelsene skal utføres på opptak.

                      http://www.mil.no/hv/ubhv/start/opptak/ ... leID=30506

                      Kommentér

                      • Trådstarter

                        #71
                        Hellu

                        Jeg kjører MJK programmet når det kommer til styrke.

                        Når jeg trener kondisjon veksler jeg mellom langkjøring, og interval. Det er nå nylig jeg har begynt å trene med sekk. Skal ikke inn før om halvannet år.

                        Skiturer på rundt 3 mil for venne meg til å ha sekk på ryggen. Vekta på sekken har jeg økt gradvis fra 10kg og har nå kommet til 17kg. Det har tatt med litt i overkant av 3mnd. Jeg har et mål å kunne nå 25kg og kunne gå jevnlig med det

                        Kommentér


                        • #72
                          Re: RE: Hvordan trener DU?

                          [quote="TMD"]

                          Trener ... 2 løpeturer med tung sekk... i uka (22,5 kg, 50% oppoverbakke),quote]

                          Ser jeg virkelig var ute og kjøre en periode. Bra at jeg etterhvert ble lur nok til å kutte sekkløpingen. Var nok mye takket være forumet og hvor vondt jeg etterhvert fikk i beina. Takk igjen!

                          Har etter nyttår trent etter HOU-program

                          Kommentér

                          Working...
                          X
                          Besøksstatistikk