Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Trening og riktig mat

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trådstarter

    Trening og riktig mat

    Ok gutta! Jeg trenger HJELP! Jeg er 17 år, og har lyst til å prøve meg på FJ kurset. Jeg trener fem ganger i uka, styrke på SATS, og kondis i svømmehallen og som løping. Problemet mitt er bare at jeg ikke får i meg den riktige maten som jeg egentlig burde ha gjort fordi jeg ikke har peiling på riktig kosthold i forhold til hard trening! Så, har dere noen tips om hva jeg biurde spise både FØR og ETTER trening?? Takk :-)

    Lignende tråder

  • #2
    RE: Trening og riktig mat

    Hva skal man si? Spis det som er sunt og godt Trener du veldig hard styrke, har du bruk for mye...er det karbohydrater? eller proteiner? Jaja, uansett så bør du bare konsentrere deg mest om å ikke spise det som er usunt. Brus, Pizza, burger, kebab, du vet hva jeg mener.



    Spesielt viktig er det at du holder unna koffein (cola, kaffe, te) da dette stoffet er vanndrivende, det vil si at det setter fart på blæren. Som igjen fører til at du blir dehydret fortere, og da blir treningen mindre effektiv.



    Ellers, så er det ingen kunst å spise sunt. Brødmat, frukt og grønt, pasta, osv. Spis heller en grov bolle enn en fin bolle. Men det er som sagt mest viktig å styre unna det usunne. Men ikke pin deg selv. Spis en pizza og drikk en brus en gang i blant, kanskje i helgene. Det er viktig å være glad og fornøyd med tingenes tilstand hele veien, ellers blir bare treningen, og ikke minst, livskvaliteten dårlig. Blir for dumt å drømme om pizza mens du tvinger i det bare grøntfor.



    Hva mer? Jo! Drikk masse vann. Du trenger mer vann, selv om du ikke er tørst. Kroppen trenger mer vann en den gir utrykk for. Du har ikke drukket nok vann før urinen din er helt klar og luktfri. Toppidrettsutøvere hiver i seg 6-7 liter vann dagen før og samme dag som f.eks en OL-konkurranse.



    Før trening så bør det ha vært en liten stund etter siste måltid, ikke så bra å være stappmett. Det siste måltidet før trening bør inneholde mye væske, lite fett og ikke noe sjokkis. Under trening er det bra å fylle på med mat som inneholder glykogen, da du under treningen bruker av kroppens glykogenlagere. (har noe med energiomsetningen å gjøre tror jeg.) Banan og rosiner er mat som inneholder mye glykogen.



    Etter treningen bør du få i deg noe innen 15 minutter for at restitusjonen skal bli best mulig. Kroppen har underskudd på næring, og derfor kan en banan eller et eple eller noe i den stilen gjøre jobben.



    Mer om drikking: Drikk ekstra masse vann dagen før en konkurranse/opptak. Prima.



    Sportsdrikker og diverse pulver/energy bars er helt ok. I mine øyne litt unødvendig og jålete. Du må ikke ha noe vann med mineraler i. Vann gjør samme nytten. Energy Bar? Ta en energi-banan. Dessuten kan bli "avhengig". Du får en psykologisk effekt som gjør at du tror du er dårligere, og dermed presterer dårligere uten. Oi, ble en del...jaja, håper du kan dra noe nyttig ut av alt preiket mitt

    -- Edited by Crazy_K at 23:27, 2005-01-05

    -- Edited by Crazy_K at 23:28, 2005-01-05

    __________________
    Live fast, Die young
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

    Kommentér


    • #3
      RE: Trening og riktig mat



      Enig i mesteparten av det Crazy skriver. Må si meg uenig i viktigheten av å unngå koffein. Sikkert riktig at man blir littegrann uttørket, men det kan ikke være så utslagsgivende. Er en del ny forskinig som viser at det er litt prestasjonsfremmende. Gunn Rita Dahle er jo en ivrig kaffedrikker.





      Det er klart at alt med måte, men en kaffe eller tre i løpet av dagen tror jeg ikke man merker stort til. Personlig er jeg enig med Crazy i det han skriver om sportsdrikker, men det har vært mye skriverier om viktigheten/nytten av disse i det siste. Bananer er konge!  Har en innvandrer sjappe hvor jeg kjøper frukt og grønnsaker. I fjor kikka han som jobber der ned i kurven min, hvor det som alltid ligger en klase apeloff og sa "do må vare god til klatre!"





      Liker godt det Crazy skriver om livskvalitet. Det skal gå an å leve godt også!





       



      __________________
      Blue

      Kommentér


      • #4
        RE: Trening og riktig mat



        Den kanskje viktigste energikilden ser det ut som vi har lett for å glemme, nemlig fett. Da er det snakk om sunt fett.Legger ut en link som poengterer viktigheten av dette fettet. http://www.trim.no/artikkel.php?id=93 





        Kan oppsummere noen få viktige punkter:





        * De essensielle fettsyrene regulerer den mentale helsen, er prekære for kroppens vekst og vitalitet, hjelper til med opptak og transport av oksygen i kroppen så vel som funksjonene i det sentrale nervesystemet og spiller en sentral rolle i funksjonen av hjerneceller, cellemembraner, hormoner.





        * Mangel på de essensielle fettsyrene er assosiert som risikofaktor for hjerte- og karsykdommer, kreft, diabetes, MS (multiple sklerose) og andre degenerative sykdommer.





        * Det enumettede fettet hjelper til med å redusere de farlige lavtetthet lipoproteiner (LDL – low-density lipoprotein) som kan gi tette blodårer.





        * Omega-3 fettsyrer kan redusere risikoen for hjertesykdommer.





        * Mangel på essensielle fettsyrer fører til utmattelse og påvirker humøret - samtidig som det reduserer kroppens evne til å bygge muskler, reparere vev, og motarbeide infeksjoner.





        * Lavt energinivå og tidligere utmattelse ved trening kan altså skyldes at du får for lite av de essensielle fettsyrene i kosten.





        * Stimulering av produksjonen av steroider.





        * Syntetisering av hormoner.





        * Fremme immun forsvaret.





        * Styre endokrine hormoner til cellene.





        * Regulere glatt muskulatur og autonome reflekser.





        * Dannelse av friske cellevegger.





        * Transportere oksygen til kroppens celler.





        * Virke som den primære energikilden for hjertet.





        Disse punktene er bare noen få av de over 1.000 biologiske funksjonene som essensielle fettsyrer er opphavet til.





        I artikkelen over står det hvordan du skal få i deg de riktige fettsyrene. Jeg har gjort det så enkelt som å gå til helsekosten, og fått kjøpt meg en pakke med omega3/6/9 og cla i ett. Dette tar jeg 2 spiseskjeer av hver dag, og dekker hele behovet for essensielle fettsyrer.





        Med å tilføre dette til et fra før av bra kosthold, vil du få mye bedre resultater av treningen.



        __________________
        idland84@hotmail.com

        Kommentér


        • #5
          RE: Trening og riktig mat



          Personlig så stur jeg i meg alt jeg kommer over, har fungert greit til nå. Havregryn er kraftfor som fungerer helt topp når man skal ut og trene, man får i seg både væske (melk), mye karber og proteiner. Selv spiser jeg havregryn til frokost hver dag, sleng i en liten dæsj med sukker og du er klar for dagens utfordringer! Finnes også en del frokostblandinger som er meget sunne. Kina-mat er også sunt + at det er sinnsykt godt. Finnes mange gode Kina-resturanter.



          __________________
          Jau jau, hest og sau.

          Kommentér


          • #6
            RE: RE: Trening og riktig mat

            quote:


            Originally posted by: Crazy_K

            "Spesielt viktig er det at du holder unna koffein (cola, kaffe, te) da dette stoffet er vanndrivende, det vil si at det setter fart på blæren."






            Du har rett i det at det er vanndrivende. Men at man bør styre unna dette, er helt feil. Hvis du ser på feks. Tour de France, kan du legge merke til at rytterne ofte benytter cola som energidrikk. Cola inneholder mye sukker, raske karbohydrater som kan være bra å bruke i konkurranse sammenheng - ikke noe å anbefale i den daglige kosten, som antageligvis alle er klare over.





            Og en stor amerikansk undersøkelse publisert tidligere i år, viste klart at et høyt inntak av kaffe beskytter mot diabetes 2. Dess mer kaffe du drikker, dess mindre sjanse for å få diabetes 2, ser ut til å være tommelfingerregelen.



            Finland har også eksperimentert. Den finske undersøkelsen har ikke sett på bakgrunnen for hvorfor kaffe beskytter mot nettopp diabetes 2, og amerikanerne er ikke helt sikre de heller.Men de spekulerer i om det kan ha noe med at kaffe både øker blodsukkeret og energiomsetningen i kroppen, samtidig som kaffe er stappfull av antioksidanter som muligens gjør cellene i kroppen vår mer følsomme for insulin.



            Som gevinst av å drikke kaffe, får man i seg antioksidanter, som spiller en viktig rolle i kroppen. Når en driver med trening med høyt intenistetsnivå, dannes det en reaskjon i kroppen. Det gir en økt produksjon av frie radikaler i cellene. Jeg skal ikke gå nærmere inn på akkurat denne reaksjonen. Men det som er viktig å ta fatt i, er at når dette skjer, er det en viss fare for at de frie radikalene kan gjøre skade på viktige cellekomponenter som for eksempel DNA eller cellemembranen. Cellene kan da i verste fall dø, og som følge av det står man i fare for å få en rekke kroniske sykdommer.



            Derfor - for å hindre at frie radikaler gjør for mye skade har kroppen et forsvarssystem som kalles antioksidanter. Antioksidantene er molekyler som trygt kan reagere med de frie radikalene og stoppe kjedereaksjonen før vitale celler ødelegges.



            Så, drikk kaffe med god samvittighet folkens ;D



            __________________
            idland84@hotmail.com

            Kommentér


            • #7
              RE: Trening og riktig mat



              Takker og bukker Idla! Nå tør jeg komme ut av skapet!





              "Jeg heter Blue og er Kaffoholiker!" Løper stort sett før frokost. Starter da med en banan, et glass vann og en kopp kaffe. Frokost er stort sett havregryn. De inneholder faktisk en riktig fett også, i tillegg til masse vitaminer og fiber og alt det L4 nevner.





               



              __________________
              Blue

              Kommentér


              • #8
                RE: Trening og riktig mat



                Hehe





                Ja, kaffe er en meget viktig del av hverdagen.



                __________________
                idland84@hotmail.com

                Kommentér


                • #9
                  RE: Trening og riktig mat

                  He he - godt å se at det er flere som spiser havregryn til frokost...

                  __________________
                  Har du støttet Forumet?

                  Kommentér


                  • #10
                    RE: Trening og riktig mat



                    Ble litt inspirert jeg nå..





                    Kan noen komme med litt flere anbefalinger til hva en bør spise? Stemmer det at pasta er så bra, som noen nenvte tidlig i tråden?





                    Selv spiser jeg mye kylling og grønnsaker, og det er både godt og sunt, men det er jo viktig å kunne variere litt.. ikke minst så slipper en å gå lei av det samme om og om igjen





                    Ja, og siste ting: jeg er allergist mot banan og eple, hva kan jeg gjøre etter trening da?



                    Kommentér


                    • #11
                      RE: Trening og riktig mat

                      Viktig å variere maten. Eksempler på sunn mat: Lapskaus, ertesuppe med grove rundstykker, salat med lett dressing, yoghurt, buljong, varm kakao, appelsinjus, melk og milkshake, fruktsalat, grønnsakssnacks, nypoppete popkorn. (merk at dette gjelder popkorn du har poppet selv i olivenolje med sunt fett, ikke mikro pop som lages i f.eks smør med usunt fett.)



                      Ellers bør kostholdet ditt inneholde en blanding av disse matvaregruppene:

                      -brød og kornvarer

                      -poteter, pasta og ris

                      -grønnsaker

                      -frukt og bær

                      -fisk, fjærfe, kjøtt og egg

                      -meieriprodukter

                      -matfett



                      Utifra dette skulle det finnes nok sunn mat å velge i.



                      Siden du er allergisk mot epler og banan, så kan jeg nevne rosiner... Glykogenlagrene dine blir fylt når du spiser mat som har mye karbohydrater.



                      Mat som du kan ta i deg under/etter trening:

                      -saft og jus

                      -rosiner

                      -bananer

                      -druer

                      -loff med syltetøy eller honning

                      -søt havrekjeks eller fullkornskjeks. (jada folkens, vi snakker Bixit)

                      __________________
                      Live fast, Die young
                      We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

                      Kommentér


                      • #12
                        RE: Trening og riktig mat

                         Ingen tvil om at kostholdet har mye å si når man trener. det er ikke noe i veien for å bruke kostholdsprodukter i tilegg. For mer info angående produkter i forbindelse med trening som jeg har god erfaring med, likeledes bl.a Børge Ousland (ex.MJK) så ta kontakt.

                        __________________
                        Gi gass!

                        Kommentér


                        • #13
                          RE: Trening og riktig mat



                          Synes ikke man skal bli helt hysterisk på sunt og usunt fett heller. Hvis man trener regelmessig og spiser fiberrik kost (havregryn :-)) er det helt greit å få i seg smør og annet animalsk fett. Det eneste fettet som er helt fysj er "herdet fett" det er prosessert sånn at det har et ekstremt høyt smeltepunkt, og meget vanskelig for kroppen å forbrenne. Herdet fett brukes mest i kjeks og bake-varer med lang holdbarhet...... Begyner det å ringe ei klokke folkens....... deres kjære Bixit???





                          Sætre gikk ut og sa at de skulle fjærne herdet fett fra alle sine produkter for en tid tilbake, da det var mye fokus i media rundt dette. Litt usikker på om de har gjort det enda, og vet ikke hva de eventuelt bytter til.





                           



                          __________________
                          Blue

                          Kommentér


                          • #14
                            RE: Trening og riktig mat



                            De har vel også funnet ut at for en garvet kaffedrikker er ikke kaffe vanndrivende lenger, det er nesten slik at man like gjerne kunne drukket en kopp vann!! når det gjelder væskebalansen.





                            mat: all mat som er for behandlet på et eller annet vis er mindre bra enn annen mat, f.eks. Ris der man har paraboiled ris ala: uncle Bens hurtigris 5 min. da er det bedre å satse på naturris og villris, det tar lenger tid å koke, men gjør klart før du løper ut og sett på plata før du spiser bananen når du kommer inn, mens du gumser i deg apeloffen og drikker vann kokes risen, så da er det bare å hive grønnsakene, du hakket opp før du dro ut, i wooken.





                            Håper det smaker.



                            Kommentér


                            • #15
                              RE: Trening og riktig mat



                              Beklager folkens! Bixit er fortsatt pakka full av sakene! Sjekka hjemmesiden til Sætre, og de bruker "delvis herdet vegetabilsk fett"





                              Nå er ikke jeg noen ekspert, men det ser ikke ut til at det er særlig bra... http://www.drlindbergs.no/page/index.php?structid=11&joinid=1975&paren tid=8 



                              -- Edited by Blue at 14:11, 2005-01-07

                              __________________
                              Blue

                              Kommentér


                              • #16
                                RE: Trening og riktig mat

                                Man behøver ikke bli hysterisk på noen områder. Alt kan overdrives. Det som er viktig er å få i seg litt av alt man trenger, men samtidig passe på å kutte ut en del fy mat. Uten et tilstrekkelig kosthold får ikke kroppen bygd opp det overskuddet som er helt avgjørende for at trening skal gi noen positiv effekt. Det er viktig spise sunt og tilstrekkelig mye. Det er ikke nødvendig å handle inn ørten forskjellige typer kosttilskudd, alt kan prepareres via vanlig mat. Men det gjør det hele til en mye mer avansert prosess.

                                __________________
                                idland84@hotmail.com

                                Kommentér


                                • #17
                                  RE: Trening og riktig mat



                                    kaffe er greit i ny og ne det ja...men jeg har merket at drikker jeg det for ofte funker den ikke oppkvikkende lenger, da blir det liksom bare som det pleier...så da fant jeg ut at jeg drikker det heller bare av og til og får da den effekten jeg vil ha.





                                  Men PASS PÅ drikk ikke så mye kaffe at man kjenner at man får arytmi på hjertet,d.v.s. at hjerterytmen blir ujevn eller plutselig slår litt rart et sekund. Da er det ikke bra. Arytmi er nemlig en vanlig dødsårsak (hjertefeil) , det er nettopp det som har skjedd de gangene folk har dødd av å drikke Red bull f.eks.    Har prata med lege som er meget godt utdannet når det gjelder kosthold og ernæring, så dette er ikke tull.





                                  Styr også unna cola før trening, at det inneholder raske karbohydrater betyr ikke at den er bra....sukker er en dårlig kilde til det. For å få energi før tour de france som det ble nevnt her lenger oppe er jeg 100% sikker på at det er planlagt kosthold helt fra utøveren var ferdig med forrige løp som sikrer han energi nok til løpet....langsomme karbohydrater som i ris f.eks. varer mye lenger, mens cola gir en meeeeget kortvarig effekt og når insulinet tar seg av sukkeret blir det en motsatt effekt...man blir sløv og og trøtt og kroppen trenger mer påfyll for å få opp blodsukkeret igjen.





                                   Så styr unna sukker før trening. Bruk heller frukt like før og planlegg kostholdet endel tidligere på dagen.



                                  -- Edited by Sharpshoota at 23:37, 2005-01-26

                                  __________________
                                  SWIFT - SILENT - DEADLY

                                  Kommentér

                                  Working...
                                  X