Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Pullup-muskel

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trådstarter

    Pullup-muskel



    Har lurt litt på hvilken muskel man i hovedsak trener ved pullups(overtak), og finnes det andre måter å trene denne muskelen på?



    Lignende tråder

  • #2
    RE: Pullup-muskel

    Vel..vi snakker i hovedsak om armbøyeren(biceps) og armstrekkeren(triceps), lurer på at brystet er litt med også..kanskje delta også..tja. Komplisert bevegelse hvor du bruker forskjellige muskler i de forskjellige fasene.



    Tenker du på andre måter å trene for å bli god å ta hangups/pullups? Kan si med en gang at det ikke finnes noen snarveier når det gjelder trening.



    Mener at den beste måten å trene på er å ta hangups. Det skal være tungt. En litt spesiell bevegelse, så det er greiest å bare gjøre den, isteden for å prøve å simulere med andre ting.

    __________________
    Live fast, Die young
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

    Kommentér


    • #3
      RE: Pullup-muskel

      I tillegg til å trene pull-ups er det jo en rekke push-ups øvelser som kan være med på å gi deg bedre grunnlag for å kunne ta pull-ups. Smalt utgangspunkt, bredt utgangspunkt, trekant med hendene osv. (triceps).  

      __________________
      Hardt arbeid, verken mer..

      Kommentér


      • #4
        RE: Pullup-muskel

        Nå har jeg overhodet ikke peiling på sånn trening og slikt, gjør bare det jeg får melding om, men noen ganger merker jeg det i korsryggen når jeg virkelig anstrenger meg for å ta de siste pull-upsene. Bruker selvsagt arm-musklene og bryst, mage også. Poenget er nok som de ovenfor sier, det er en kompleks øvelse som gjør at du bruker mange muskler. Få makker til å hjelpe deg eller bruk hjelpe-vekt for å få tatt flere repetisjoner enn du vanligvis ville klart (bør gi noe kjappere progresjon).

        -- Edited by cap at 21:54, 2005-01-17

        Kommentér


        • #5
          RE: Pullup-muskel



          I tillegg til de  musklene som allerede er nevnt, trener man også di brede ryggmusklene og da spesielt hvis man har bredt tak.





          En øvelse for å trene seg opp til å ta flere pull ups er nedtrekk som kan varieres med smalt og bredt grep...veldig effektivt=)



          Kommentér


          • #6
            RE: Pullup-muskel

            hei. Jobbet som instruktør ved treningsstudio før så jeg kan jo dele noe av det jeg har lært.





            De musklene man bruker mest ved pull-ups (også kalt kroppsheving, hang-ups og chinnings /chins) er:





            1. De store ryggmusklene som man bruker for å dra ned og inn mot kroppen, f,eks når man ror en båt.





            2. biceps som bøyer armene.





            3. bakre skuldermusklene.





            for å trene disse musklene kan man trene :





            pull-ups (hvis man klarer mer enn 5 da, fram til den tid er det bedre å starte med å kjøre på med andre øvelser til styrken kommer) ...her kan man kjøre 3-4 ganger med så mange repetisjoner man klarer. husk pauser på 2-3 min mellom hver gang. dette er nok den beste øvelsen for å trene dette, bare man presser seg litt.





            sittende roing (må nesten tas i maskin i treningsstudio) hold et ganske høyt repetisjonstall 12-18 ,kjør 3 perioder (kalles egentlig "set") her også. prøv å øke vektene man bruker gradvis og pushe seg selv litt så lenge man gjør selve øvelsen korrekt.





            nedtrekk der man sitter og trekker stanga ned mot seg. skyt fram ryggen så du får svai i ryggen, da kan man kjenne hvordan ryggmusklene jobber.





            biceps curl kan kjøres med stang eller hantler. 3 x 12-15 repetisjoner her også.





            foroverbøyd hantelhev en øvelse for baksiden av skuldrene, man lener seg forover og løfter hantlene ut til siden med låste albueledd.





            kan også nevne øvelser som nedtrekk med tau, foroverbøyd hantelroing, bicepscurl med tau, osv...  bruk 2-4 øvelser pr. muskelgruppe og bytt ut øvelser av og til.





            vanskelig å forklare øvelsene her så man kan heller spørre instruktør på treningsstudio eller lese ei bok om trening med vekter, finnes mange bra bøker om dette. og husk man blir alltid stiv og støl etter ei god treningsøkt uansett hvor mye man tøyer ut, men å tøye ut er viktig uansett.





            tren aldri samme musklene 2 dager på rad, de må få tid til å komme seg igjen.





            husk: kosten er utrolig viktig! et bra måltid ca. en time etter trening er alfa omega. den første halvtimen etter trening bør man spise frukt som vil gi lett opptakelige karbohydrater (unngå sukker) , etter den første halvtimen er proteinet det aller viktigste for at musklene man har trent skal få nok til å bygge seg opp igjen. hvis ikke bryter man jo bare ned muskulaturen.





             





             



            __________________
            SWIFT - SILENT - DEADLY

            Kommentér


            • #7
              RE: Pullup-muskel



              Her kan du finne beskrivelser av de ulike øvelsene.. http://php.iform.no/pub/kat.php?id=7





              84mm



              __________________
              jeg har donert, har du?
              What happens in the garage, stays in the garage

              Kommentér


              • #8
                RE: Pullup-muskel



                Supert, de står meget bra beskrevet der ja! 





                ...biceps curl med omvendt grep er nok en lur øvelse for biceps her siden pull-ups på opptaksprøver o.l. tas med overgrep.



                __________________
                SWIFT - SILENT - DEADLY

                Kommentér


                • #9
                  RE: Pullup-muskel



                  Mulig jeg er litt for enkel, men min erfaring er at den beste måten å trene pull-ups (chins) er pull-ups! (bombe) det har vært diskutert tidligere her på forumet, og jeg er enig i den konklusjonen vi kom til da.





                  Skaff deg en stang (XXL), heng den opp i en døråpning og ta noen pull ups hver gang du går forbi, + trenings økter med serier. Ser at de som trener nedtrekk sitter oftest på rumpa, og strekker ikke armene helt ut. Selv skuldrene skal heves som om du henger i armene. 



                  __________________
                  Blue

                  Kommentér

                  • Trådstarter

                    #10
                    RE: Pullup-muskel

                    Det som er problemet er at det er ingen steder i huset jeg kan ta pullups med strake ben :P Må alltid bøye bena noe veldig, utrolig irriterende. Prøver å finne en fin plass i skogen nå da

                    Kommentér


                    • #11
                      RE: RE: Pullup-muskel

                      quote:


                      Originally posted by: cap

                      "Nå har jeg overhodet ikke peiling på sånn trening og slikt, gjør bare det jeg får melding om, men noen ganger merker jeg det i korsryggen når jeg virkelig anstrenger meg for å ta de siste pull-upsene.






                      Cap: 





                      Jeg vil på det sterkeste anbefale enhver å slutte med øvelsen hvis de merker det i korsryggen. En brennende følelse i muskelen er noe helt annet enn i korsryggen. Muligens du ikke varmet opp tilstrekkelig og/eller er ikke rett i ryggen ved stresspos, eller at du slurver med uttøyning. Vær forsiktig med ryggen!





                      Ruble:





                      Du trenger ikke ta chins med strake ben for å trene effektivt eller få godkjent reps. Du kan bøye bene (fra kne til fot) bakover slik at de står i 90 grader og krysse dem. Det fungerer helt greit så lenge du ikke sparker med dem.





                      Andre treningsmetoder for chins er å ta max reps uten å jukse og avslutte med noen jukse reps for å presse ut det lille ekstra enten ved spark eller med hjelp fra makker. Når du klarer mer enn 10 reps er det på tide å henge på kroppen 1 kg enten ved hjelp av et tau/belte eller sekk, og øke vekten etterhvert.





                      Det går også ann å bestemme seg for å klare 40 reps. ved hver økt uten en bestemt antall reps ved hvert sett bare en klarer å ta 40 reps til sammen. Bare husk å varme opp før og strekke ut etter økten så vil det nok gå bra. Lykke til!





                       



                      __________________
                      Give gas, kick ass!
                      Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

                      Kommentér


                      • #12
                        RE: Pullup-muskel



                        Hei





                        Er enig med Blue - beste måten å trene denne øvelsen på er å trene øvelsen :-). Skal ikke hive meg på en faglig diskusjon rundt muskelgrupper etc, men vet av egen erfaring at til tross for at jeg har trent mange av øvelsene nevnt i denne tråden inkl nedtrekk, triceps press etc så blir det ikke det samme som å løfte sin egen kroppsvekt med overgrep. Og jeg ser behovet for denne styrken da f.eks Bordingsteam skal over båtriper etc med fullt utstyr. Du bør ha noe ekstra å gi :-).





                        Sjekk med XXL - stang ca 350 kr eller Mobech i Oslo (219-250). Kjøpte selv en stang der for kort tid siden som settes i døråpningen. Du får også små "ribbevegger" som kan festes permanent. Stangen hadde polstrede fester i endene slik at dørkarmer ikke tar skade samt polstrede grep og kostet 239 kroner.





                        Jeg veier 96 kg og er 186 høy og dette gikk helt fint... :-)......dvs den holdt meg, men antallet jeg klarte til å begynne med kunne vært bedre :-))......men "the only easy day was yesterday".





                        hilsen Learjet - som ligger i hardtrening til 016/I-styrke...og er 38 år gammel  :-(



                        -- Edited by Learjet35 at 09:16, 2005-01-20

                        Kommentér


                        • #13
                          RE: Pullup-muskel



                          Blue: Tildels enig. Det er viktig å trene på selve øvelsen selv om man tar mindre enn 5 repetisjoner, dette for at det ofte kan være at man sliter med det tekniske ved øvelsen og ikke at man er for svak i musklene. Har man aldri trent pull-ups før vil man merke en veldig progresjon på et par uker, noe som ikke kan forklares ved at musklene blir veldig mye sterkere på så kort tid.





                          I tillegg til dette bør det imidlertid trenes som sharpshoota anbefaler for å bygge muskulatur.



                          Kommentér


                          • #14
                            RE: Pullup-muskel

                            Sikkert viktig å trene styrke også, gjør det selv. Når det er sagt, så har jeg vært borti en rekke spreke karer som aldri har satt sine ben i et treningsstudio. Man kommer langt med sin egen vekt og oppfinnsomhet.

                            __________________
                            Blue

                            Kommentér


                            • #15
                              Re: RE: Pullup-muskel

                              vær forsiktig med å trene pullup om du ikke er tilstrekkelig varm i kropp og muskulatur.....har nettopp pådratt meg en senebetennelse i albuen pga.det.

                              Kommentér

                              Working...
                              X