Globalt toppbanner

Collapse

Milforum Google-søk

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

F34

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • staticburst
    replied
    Opprinnelig skrevet av barbaren
    Opprinnelig skrevet av lilje
    F-34 er NATO-betegnelse på JP-8 (Jet Petroleum 8), det vanligst brukte drivstoffet for militære jetfly. Det vanligste sivile jetfly-drivstoffet heter Jet-A1, NATO-kode er F-35. F-34 er F-35 (som fryser ved -47 grader C) som er tilsatt anti-frysemiddel FSII. USA innførte F-34 (JP-8) som standard drivstoff på alle fly, helikoptre og kjøretøy for å minske logistikk-problemene, NATO har siden fulgt etter.
    er ikke så sikker på at F 34 er lik JET A1. Jeg fyller mange militære flyvemaskiner med JET A1, men tviler på at noen sivile selskaper ville akseptert at jeg fylte dem med F 34.
    Det står ikke i Lilje sin tekst at F-34 og JET A1 er det samme!
    F-34 og JP-8 er kjemisk det samme stoffet.
    F-35 og JET A1 er kjemisk det samme stoffet.
    Forskjellen er som sagt noe antifrostmiddel som hindrer dieselen i å bli grøtete i ekstreme temperaturer.

    MEN...det er stor forskjell på det Hæren kjører på og det vi fyller på fly i renhetsgrad! Hærens drivstoff er fullt av grums og partikler. Det er derfor ikke lov til å fylle fly med drivstoff fra Hæren sine tankanlegg. Det er sågar heller ikke lov å fylle fly med drivstoff fra Hærens mobile tankanlegg selv om disse er tanket opp på en flystasjon.
    Grunnen til at vi skiller på navn er nettopp å ikke blande fuel med forskjellig renhetsgrad.
    PS! Vi kjører stort sett alle våre biler på JP-8 under øvelser og det går like bra/rævva som F-34.
    Same shit, different wrapping!

    Leave a comment:


  • Hustler
    replied
    Betegnelsen har med renhet å gjøre. Når vi hentet drivstoff fra tankanlegget på flystasjonen, så endret det navn til F-34 idet vi pumpet det over på vår "urene" tank. Husker ikke hva det opprinnelig het, muligens JP-8..?

    Leave a comment:


  • Gehenna
    replied
    Sies at Bell 4-12 SP-N IROQOUIS (og forgjengeren ARAPAHO) og Westlands LYNX går på F-34 uten at jeg har tjenestegjort på maskinene må jeg jo si det stinker parafin når de ny-fuel'a...

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Nei, jeg vet ikke om det stemmer, men en liste jeg fant over NATO-koder sier i hvert fall at F-35 = JET-A1 og F-34 = JP-8 og at forskjellen er at JP-8 har noen tilsettingsstoffer som JET-A1 ikke har (først og fremst anti-freeze). Gassturbiner er vel forresten ikke så veldig kresne på drivstoffet?

    Leave a comment:


  • PlusUltra
    replied
    no jævelskap,setter seg overalt og får deg til å drite noe så hinnsides..=)

    Leave a comment:


  • barbaren
    replied
    Opprinnelig skrevet av lilje
    F-34 er NATO-betegnelse på JP-8 (Jet Petroleum 8), det vanligst brukte drivstoffet for militære jetfly. Det vanligste sivile jetfly-drivstoffet heter Jet-A1, NATO-kode er F-35. F-34 er F-35 (som fryser ved -47 grader C) som er tilsatt anti-frysemiddel FSII. USA innførte F-34 (JP-8) som standard drivstoff på alle fly, helikoptre og kjøretøy for å minske logistikk-problemene, NATO har siden fulgt etter.
    er ikke så sikker på at F 34 er lik JET A1. Jeg fyller mange militære flyvemaskiner med JET A1, men tviler på at noen sivile selskaper ville akseptert at jeg fylte dem med F 34.

    Leave a comment:


  • Gehenna
    replied
    Da firmaet anskaffet "enhetsdrivstoffet" F-34 syntes man den aldrende og akk, så slitte MB 240 gikk enda treigere enn normalt, så vi spøtte i penger fra tjenestetillegget og spanderte x antall liter diesel fra nærmeste bensinstasjon...

    Jeg kan forresten signere vitneprotokoll på at det å få F-34 inn under linser gir øyne som dybvannsfiks som kommer opp over ripa - enorme, utbulende og særdeles røde :

    Vi sendte en kar til sivil lege, som sendte ham med medevac til Tromsø for rundt 10 år tilbake og han ble sykemeldt til øya kom seg etter sølet. -Han retta på linsene med parafinfingre, en heller u-lur ting å gjøre. Tre ukers fravære...

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Opprinnelig skrevet av Lasan
    Synes et effekttap på 30% høres mye ut egentlig. Merker ikke så stor forskjell på kjøretøy som fyrer på F-34 og diesel. Ikke mange km/t mer i toppfart ihvertfall...
    Nå har jeg kjørt land cruiser på f-34 og jeg kan skrive under på at det er et betydelig effekttap, selv om det er vanskelig å måle nøyaktig når man kjører...

    Leave a comment:


  • JevèrMann
    replied
    F-34 er lukten av uniformen, årsaken til diarèen og kilden til frustrasjonen. =) blandingsforhold 3-2-5

    Leave a comment:


  • Kefh
    replied
    Opprinnelig skrevet av Lasan
    Synes et effekttap på 30% høres mye ut egentlig. Merker ikke så stor forskjell på kjøretøy som fyrer på F-34 og diesel. Ikke mange km/t mer i toppfart ihvertfall...
    Njo.. Jeg merker ganske grei forskjell. En MB på diesel kan kjøre som en normal bil, det greier ikke en MB på F-34.

    Leave a comment:


  • Psyops
    replied
    Og ****** å få i kroppen

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    F-34 er NATO-betegnelse på JP-8 (Jet Petroleum 8), det vanligst brukte drivstoffet for militære jetfly. Det vanligste sivile jetfly-drivstoffet heter Jet-A1, NATO-kode er F-35. F-34 er F-35 (som fryser ved -47 grader C) som er tilsatt anti-frysemiddel FSII. USA innførte F-34 (JP-8) som standard drivstoff på alle fly, helikoptre og kjøretøy for å minske logistikk-problemene, NATO har siden fulgt etter.

    Leave a comment:


  • folden
    replied
    Gehenna, da får du legge til det i artikkelen!

    Leave a comment:


  • Gehenna
    replied
    Wiki glemmer si at F-34 er en internasjonal standard for denne diesel/parafinblandinga, som alle oljeselskap lager rundt om basert på etterspørselen.

    Bensinvarianten likeså, og et utall av andre blandinger.

    Leave a comment:


  • Lasan
    replied
    Synes et effekttap på 30% høres mye ut egentlig. Merker ikke så stor forskjell på kjøretøy som fyrer på F-34 og diesel. Ikke mange km/t mer i toppfart ihvertfall...

    Leave a comment:


  • isak
    replied
    Tja:

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Leave a comment:


  • tasgeir
    replied
    det er ca 90% parafin, litt diesel og litt smøre middel i f34.

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Diesel, med en liten dæsj parafin. Står litt om det bakerst i heftet som følger med kjøretøy i Hæren (husker ikke navnet).

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest started a topic F34

    F34

    Er F34 nesten ren parafin? eller er det mest diesel?

Forsvarets historiske filmarkiv

Collapse

Working...
X
Besøksstatistikk