Er F34 nesten ren parafin? eller er det mest diesel?
Kunngjøring
Collapse
No announcement yet.
F34
Collapse
X
-
"saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"
Kommentér
-
Wiki glemmer si at F-34 er en internasjonal standard for denne diesel/parafinblandinga, som alle oljeselskap lager rundt om basert på etterspørselen.
Bensinvarianten likeså, og et utall av andre blandinger.Shaking the ground with the force of a thousand guns
Kommentér
-
F-34 er NATO-betegnelse på JP-8 (Jet Petroleum 8), det vanligst brukte drivstoffet for militære jetfly. Det vanligste sivile jetfly-drivstoffet heter Jet-A1, NATO-kode er F-35. F-34 er F-35 (som fryser ved -47 grader C) som er tilsatt anti-frysemiddel FSII. USA innførte F-34 (JP-8) som standard drivstoff på alle fly, helikoptre og kjøretøy for å minske logistikk-problemene, NATO har siden fulgt etter.At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
Kommentér
-
Opprinnelig skrevet av LasanSynes et effekttap på 30% høres mye ut egentlig. Merker ikke så stor forskjell på kjøretøy som fyrer på F-34 og diesel. Ikke mange km/t mer i toppfart ihvertfall...
Kommentér
-
Opprinnelig skrevet av LasanSynes et effekttap på 30% høres mye ut egentlig. Merker ikke så stor forskjell på kjøretøy som fyrer på F-34 og diesel. Ikke mange km/t mer i toppfart ihvertfall...
Kommentér
-
Da firmaet anskaffet "enhetsdrivstoffet" F-34 syntes man den aldrende og akk, så slitte MB 240 gikk enda treigere enn normalt, så vi spøtte i penger fra tjenestetillegget og spanderte x antall liter diesel fra nærmeste bensinstasjon...
Jeg kan forresten signere vitneprotokoll på at det å få F-34 inn under linser gir øyne som dybvannsfiks som kommer opp over ripa - enorme, utbulende og særdeles røde :
Vi sendte en kar til sivil lege, som sendte ham med medevac til Tromsø for rundt 10 år tilbake og han ble sykemeldt til øya kom seg etter sølet. -Han retta på linsene med parafinfingre, en heller u-lur ting å gjøre. Tre ukers fravære...Shaking the ground with the force of a thousand guns
Kommentér
-
Opprinnelig skrevet av liljeF-34 er NATO-betegnelse på JP-8 (Jet Petroleum 8), det vanligst brukte drivstoffet for militære jetfly. Det vanligste sivile jetfly-drivstoffet heter Jet-A1, NATO-kode er F-35. F-34 er F-35 (som fryser ved -47 grader C) som er tilsatt anti-frysemiddel FSII. USA innførte F-34 (JP-8) som standard drivstoff på alle fly, helikoptre og kjøretøy for å minske logistikk-problemene, NATO har siden fulgt etter.
Kommentér
-
Nei, jeg vet ikke om det stemmer, men en liste jeg fant over NATO-koder sier i hvert fall at F-35 = JET-A1 og F-34 = JP-8 og at forskjellen er at JP-8 har noen tilsettingsstoffer som JET-A1 ikke har (først og fremst anti-freeze). Gassturbiner er vel forresten ikke så veldig kresne på drivstoffet?At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
Kommentér
-
Sies at Bell 4-12 SP-N IROQOUIS (og forgjengeren ARAPAHO) og Westlands LYNX går på F-34 uten at jeg har tjenestegjort på maskinene må jeg jo si det stinker parafin når de ny-fuel'a...Shaking the ground with the force of a thousand guns
Kommentér
-
Opprinnelig skrevet av barbarenOpprinnelig skrevet av liljeF-34 er NATO-betegnelse på JP-8 (Jet Petroleum 8), det vanligst brukte drivstoffet for militære jetfly. Det vanligste sivile jetfly-drivstoffet heter Jet-A1, NATO-kode er F-35. F-34 er F-35 (som fryser ved -47 grader C) som er tilsatt anti-frysemiddel FSII. USA innførte F-34 (JP-8) som standard drivstoff på alle fly, helikoptre og kjøretøy for å minske logistikk-problemene, NATO har siden fulgt etter.
F-34 og JP-8 er kjemisk det samme stoffet.
F-35 og JET A1 er kjemisk det samme stoffet.
Forskjellen er som sagt noe antifrostmiddel som hindrer dieselen i å bli grøtete i ekstreme temperaturer.
MEN...det er stor forskjell på det Hæren kjører på og det vi fyller på fly i renhetsgrad! Hærens drivstoff er fullt av grums og partikler. Det er derfor ikke lov til å fylle fly med drivstoff fra Hæren sine tankanlegg. Det er sågar heller ikke lov å fylle fly med drivstoff fra Hærens mobile tankanlegg selv om disse er tanket opp på en flystasjon.
Grunnen til at vi skiller på navn er nettopp å ikke blande fuel med forskjellig renhetsgrad.
PS! Vi kjører stort sett alle våre biler på JP-8 under øvelser og det går like bra/rævva som F-34.
Same shit, different wrapping!
Kommentér
Kommentér