Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Sivile passasjer og gods fly.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Crew Chief
    replied
    Ja når trimmen var satt så var det svært sjelden behov for å røre den mer.

    Hadde en relativt kranglete innflyging til Evenes på fredag kveld. Kraftig turbulens fra ca. Bodø og til vi hadde touch-down. Men gutta i cockpit på 737-800 landet med autopilot og autolanding og det kjentes ut som om de ikke hadde behov for å korrigere en eneste gang.

    Leave a comment:


  • ifanterist
    replied
    ja men når en først hadde fått trimma den inn da var det vel slutt på slitet for en stund og da kunne en fly straight and level og vertical climb hvilte vel pent på 0 punktet?

    Leave a comment:


  • Crew Chief
    replied
    Trimmen er plassert mellom sete og midtkonsoll - et skikkelig stort hjul. Coating på trimmen var som oftest mer slitt enn coating på stikka.

    Leave a comment:


  • ifanterist
    replied
    Opprinnelig skrevet av Crew Chief
    Thorttlene var plassert i taket mellom fartøysjef og styrmann.
    De kan ses på denne linken: http://www.wideview.it/travel/Maldive_2004/big/019.jpg
    flott bilde flaps er plassert like ved ,er det trimmen de to runde like ved thorttlene?

    Leave a comment:


  • ifanterist
    replied
    Opprinnelig skrevet av Scandinavian
    Vet ikke om det er dette du sikter til, men etter det jeg har lest, hadde de en lei tendens til å "miste" en motor på veien, og dryppe olje i hagene til de som måtte bo under innflygingen til flyplassene.
    yes sir riktig det en motor stoppet ofte,ble kallt verdens beste 3motors fly.

    Leave a comment:


  • Crew Chief
    replied
    333 hadde vel Norseman - sjekk Wikipedia og Luftforsvaret så står det vel noe om det der. Når av en eller annen grunn ikke Wikipedia fra jobb i dag.

    Leave a comment:


  • Crew Chief
    replied
    Thorttlene var plassert i taket mellom fartøysjef og styrmann.
    De kan ses på denne linken: http://www.wideview.it/travel/Maldive_2004/big/019.jpg

    Leave a comment:


  • Scandinavian
    replied
    Vet ikke om det er dette du sikter til, men etter det jeg har lest, hadde de en lei tendens til å "miste" en motor på veien, og dryppe olje i hagene til de som måtte bo under innflygingen til flyplassene.

    Leave a comment:


  • ifanterist
    replied
    Dc7 hadde ett eget kallenavn ,sas hadde forøvrig en del av dem på 1960 tallet, noen her som husker årsaken til at overnevnnte flymaskin fikk sitt kallenavn?

    Leave a comment:


  • ifanterist
    replied
    Mener å ha lest at Norseman også ble brukt i flyvåpenet crew chief?

    Leave a comment:


  • ifanterist
    replied
    Gransket cockpitbilde veldig nøye men klarte ikke å få øye på thorttlene ,hvor satt dem på twin ottern?

    Leave a comment:


  • Crew Chief
    replied
    En motors var nok før min tid desverre.

    Fikk min runde med taktisk flyging med Otter'en på Andøya for å kalibrere belysningsradar etter et lite uhell. Nesten mer gøy enn å sitte på med Falcon når de fløy jamme-tokt på søkeradar (LASR) og belysningsradar (HPI).

    Men gutten og jenta i Otter'en hadde peil og viste begrensningene på maskinen, samt kunne benytte vinden på Andøya for løft og fall rundt fjelltoppene.

    Synd at fartøysjef omkom i ulykken i Berlevpg noen uker etterpå.

    Leave a comment:


  • ifanterist
    replied
    Ja det er jeg helt enig med deg i er desverre nok av flotte maskiner som har lidd den sjebnen.

    Leave a comment:


  • twominds
    replied
    Disse flyene må da nesten ha vært likestilt med dagens SBO operatører som en kapasitet for spesialstyrkene. Misunner de som fikk oppleve taktisk flygning med disse solide og pålitelige flyene. Trist at de ble ofret på økonomiens alter.

    Leave a comment:


  • ifanterist
    replied
    Meget bra og nostalgisk side du hentet frem crew chief , var flott å se de bildene med påmontert skiunderstell ,var du borte i den en motors otteren også?

    Leave a comment:


  • Crew Chief
    replied
    Men mine hyggeligste og mest skremmende opplevelser i flymaskin har jeg opplevd i gode gamle Twin Otter. De mest skremmende i regi av Widerøe og de mest praktfulle i regi av 719.

    Tror jeg har opp i mot 40 turer i den sivile utgaven og iht, min logg 56 i den militære.



    http://www.nak.no/flynytt/nr-6-00/719otter-6-00.asp

    Leave a comment:


  • Dommern
    replied
    Eneste Caravelle-minne jeg har er fra restauranten på gamle FBU!

    Leave a comment:


  • ifanterist
    replied
    Må være en herlig følelse og sitte i setet gi thorttle ,skyve spaken frem for å løfte halehjulet for så å trekke opp på ca 80 og stige 700 fot i minuttet og cruise på ca 138 i 3000 fots høyde trimme den inn og bare kose seg.masse powersettming på disse to herlige stjernemotorene Er dem ikke på ca 1000 hbp hver?

    Leave a comment:


  • Crew Chief
    replied
    Dakotaen er en fornøyelse å være med i. En av soldatene mine fra Andøya reiste rett til statene og gjennomførte flyskole der. For å skaffe seg timer fløy han Dakota i Brasil. Var nede å besøkte han i 93 og var med på noen jobbturer - fikk praktisere som loadmaster basert på enkle tabeller.

    Leave a comment:


  • ifanterist
    replied
    En annen maskin jeg har stor forkjærlighet til er Dakota dc3 halehjul 2 sterke stjernemotorer ett nydelig skrog ,tenk denne maskinen er helt tilbake ifra 1930 tallet.

    Leave a comment:


  • Scandinavian
    replied
    Takk for velkommsten, har fulgt med på forumet her en stund og fant endelig en post jeg kunne bidra noe vettugt med.

    Leave a comment:


  • NK Milforum
    replied
    Skråblikk: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=164647

    Enig med ifanterist. Var noe eget ved Fornebu, gamle Olsenbanden filmer eller stå på tarmack tidlig sommermorninger og kjenne lukten av flybensin, taxe-lysene og soloppgang over Ekeberg.

    Leave a comment:


  • ifanterist
    replied
    Scandinavian ,,herlig flott bilde ,som å stå på terrassen på gamle Fornebu en gang på 1960 og 1970 tallet.

    Leave a comment:


  • mp_satan
    replied
    Fint bilde. Hadde jeg aldri trodd.

    Velkommen til forumet! Og gratulerer til meg for 400 innlegg!

    Leave a comment:


  • Scandinavian
    replied
    Caravellen med bremseskjermen ute på Fornebu.
    http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=42271

    Leave a comment:


  • Scandinavian
    replied
    Det var jo hjulbremser som på alle passasjerfly, så bremseskjermen trengtes kun på litt kortere rullebaner. Fornebu ved enkelte vind situasjoner og våte dager krevde vel bruk av bremseskjermen til Caravellen.

    Leave a comment:


  • mp_satan
    replied
    Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Neida sivilt luftfart var dønn avhening av bremseskjerm på se210 ,som sagt ingen mulighet til å reverse motorkraften på denne versjon.
    Nytt for meg - takk for det. Man lærer noe nytt hver dag!

    Leave a comment:


  • ifanterist
    replied
    Takk for flott bilde Mp den er lagret .

    Leave a comment:


  • ifanterist
    replied
    Neida sivilt luftfart var dønn avhening av bremseskjerm på se210 ,som sagt ingen mulighet til å reverse motorkraften på denne versjon.

    Leave a comment:


  • mp_satan
    replied
    Hva er det du sier? Et passasjerfly med bremseskjerm? Trodde slike skjermer var forbeholdt militære fly jeg?



    Fine linjer på fuglen.

    Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X