Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Sivile passasjer og gods fly.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Sivile passasjer og gods fly.

    Se 210 caravelle var ett fly jeg hadde stor sans for to jetmotorer uten mulighet til å reversere maskinene etter landing så da var bremsefallskjerm utstyret til å få hastigheten ned før taxing.denne maskinen var ett columbiegg da den i 1957 ble presentert var i eie hos sas til midt på 1970 tallet ,og det er ikke få turister sterling har flydd til sydens varme land med denne maskinen.Vet at air france også lenge holdt på denne caravelle typen.

  • #2
    Husker i min barndom (var vel 5 eller 6) hadde to flighter med denne maskinen. For liten til å huske det som var viktig . men opplevelsen var stor nok til å huskes.
    Si Volas - Morieris

    Kommentér


    • #3
      Hadde selv en del turer med den som ungdom og barn enten det var til københavn eller til famile sørpå ifra Bodø til fornebu.

      Kommentér


      • #4
        Hva er det du sier? Et passasjerfly med bremseskjerm? Trodde slike skjermer var forbeholdt militære fly jeg?



        Fine linjer på fuglen.

        Kommentér


        • #5
          Neida sivilt luftfart var dønn avhening av bremseskjerm på se210 ,som sagt ingen mulighet til å reverse motorkraften på denne versjon.

          Kommentér


          • #6
            Takk for flott bilde Mp den er lagret .

            Kommentér


            • #7
              Opprinnelig skrevet av ifanterist
              Neida sivilt luftfart var dønn avhening av bremseskjerm på se210 ,som sagt ingen mulighet til å reverse motorkraften på denne versjon.
              Nytt for meg - takk for det. Man lærer noe nytt hver dag!

              Kommentér


              • #8
                Det var jo hjulbremser som på alle passasjerfly, så bremseskjermen trengtes kun på litt kortere rullebaner. Fornebu ved enkelte vind situasjoner og våte dager krevde vel bruk av bremseskjermen til Caravellen.

                Kommentér


                • #9
                  Caravellen med bremseskjermen ute på Fornebu.
                  http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=42271

                  Kommentér


                  • #10
                    Fint bilde. Hadde jeg aldri trodd.

                    Velkommen til forumet! Og gratulerer til meg for 400 innlegg!

                    Kommentér


                    • #11
                      Scandinavian ,,herlig flott bilde ,som å stå på terrassen på gamle Fornebu en gang på 1960 og 1970 tallet.

                      Kommentér


                      • #12
                        Skråblikk: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=164647

                        Enig med ifanterist. Var noe eget ved Fornebu, gamle Olsenbanden filmer eller stå på tarmack tidlig sommermorninger og kjenne lukten av flybensin, taxe-lysene og soloppgang over Ekeberg.

                        Kommentér


                        • #13
                          Takk for velkommsten, har fulgt med på forumet her en stund og fant endelig en post jeg kunne bidra noe vettugt med.

                          Kommentér


                          • #14
                            En annen maskin jeg har stor forkjærlighet til er Dakota dc3 halehjul 2 sterke stjernemotorer ett nydelig skrog ,tenk denne maskinen er helt tilbake ifra 1930 tallet.

                            Kommentér


                            • #15
                              Dakotaen er en fornøyelse å være med i. En av soldatene mine fra Andøya reiste rett til statene og gjennomførte flyskole der. For å skaffe seg timer fløy han Dakota i Brasil. Var nede å besøkte han i 93 og var med på noen jobbturer - fikk praktisere som loadmaster basert på enkle tabeller.
                              Si Volas - Morieris

                              Kommentér


                              • #16
                                Må være en herlig følelse og sitte i setet gi thorttle ,skyve spaken frem for å løfte halehjulet for så å trekke opp på ca 80 og stige 700 fot i minuttet og cruise på ca 138 i 3000 fots høyde trimme den inn og bare kose seg.masse powersettming på disse to herlige stjernemotorene Er dem ikke på ca 1000 hbp hver?

                                Kommentér


                                • #17
                                  Eneste Caravelle-minne jeg har er fra restauranten på gamle FBU!

                                  Kommentér


                                  • #18
                                    Men mine hyggeligste og mest skremmende opplevelser i flymaskin har jeg opplevd i gode gamle Twin Otter. De mest skremmende i regi av Widerøe og de mest praktfulle i regi av 719.

                                    Tror jeg har opp i mot 40 turer i den sivile utgaven og iht, min logg 56 i den militære.



                                    http://www.nak.no/flynytt/nr-6-00/719otter-6-00.asp
                                    Si Volas - Morieris

                                    Kommentér


                                    • #19
                                      Meget bra og nostalgisk side du hentet frem crew chief , var flott å se de bildene med påmontert skiunderstell ,var du borte i den en motors otteren også?

                                      Kommentér


                                      • #20
                                        Disse flyene må da nesten ha vært likestilt med dagens SBO operatører som en kapasitet for spesialstyrkene. Misunner de som fikk oppleve taktisk flygning med disse solide og pålitelige flyene. Trist at de ble ofret på økonomiens alter.
                                        "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

                                        Kommentér


                                        • #21
                                          Ja det er jeg helt enig med deg i er desverre nok av flotte maskiner som har lidd den sjebnen.

                                          Kommentér


                                          • #22
                                            En motors var nok før min tid desverre.

                                            Fikk min runde med taktisk flyging med Otter'en på Andøya for å kalibrere belysningsradar etter et lite uhell. Nesten mer gøy enn å sitte på med Falcon når de fløy jamme-tokt på søkeradar (LASR) og belysningsradar (HPI).

                                            Men gutten og jenta i Otter'en hadde peil og viste begrensningene på maskinen, samt kunne benytte vinden på Andøya for løft og fall rundt fjelltoppene.

                                            Synd at fartøysjef omkom i ulykken i Berlevpg noen uker etterpå.
                                            Si Volas - Morieris

                                            Kommentér


                                            • #23
                                              Gransket cockpitbilde veldig nøye men klarte ikke å få øye på thorttlene ,hvor satt dem på twin ottern?

                                              Kommentér


                                              • #24
                                                Mener å ha lest at Norseman også ble brukt i flyvåpenet crew chief?

                                                Kommentér


                                                • #25
                                                  Dc7 hadde ett eget kallenavn ,sas hadde forøvrig en del av dem på 1960 tallet, noen her som husker årsaken til at overnevnnte flymaskin fikk sitt kallenavn?

                                                  Kommentér


                                                  • #26
                                                    Vet ikke om det er dette du sikter til, men etter det jeg har lest, hadde de en lei tendens til å "miste" en motor på veien, og dryppe olje i hagene til de som måtte bo under innflygingen til flyplassene.

                                                    Kommentér


                                                    • #27
                                                      Thorttlene var plassert i taket mellom fartøysjef og styrmann.
                                                      De kan ses på denne linken: http://www.wideview.it/travel/Maldive_2004/big/019.jpg
                                                      Si Volas - Morieris

                                                      Kommentér


                                                      • #28
                                                        333 hadde vel Norseman - sjekk Wikipedia og Luftforsvaret så står det vel noe om det der. Når av en eller annen grunn ikke Wikipedia fra jobb i dag.
                                                        Si Volas - Morieris

                                                        Kommentér


                                                        • #29
                                                          Opprinnelig skrevet av Scandinavian
                                                          Vet ikke om det er dette du sikter til, men etter det jeg har lest, hadde de en lei tendens til å "miste" en motor på veien, og dryppe olje i hagene til de som måtte bo under innflygingen til flyplassene.
                                                          yes sir riktig det en motor stoppet ofte,ble kallt verdens beste 3motors fly.

                                                          Kommentér


                                                          • #30
                                                            Opprinnelig skrevet av Crew Chief
                                                            Thorttlene var plassert i taket mellom fartøysjef og styrmann.
                                                            De kan ses på denne linken: http://www.wideview.it/travel/Maldive_2004/big/019.jpg
                                                            flott bilde flaps er plassert like ved ,er det trimmen de to runde like ved thorttlene?

                                                            Kommentér

                                                            Donasjoner

                                                            Collapse
                                                            Working...
                                                            X