Se 210 caravelle var ett fly jeg hadde stor sans for to jetmotorer uten mulighet til å reversere maskinene etter landing så da var bremsefallskjerm utstyret til å få hastigheten ned før taxing.denne maskinen var ett columbiegg da den i 1957 ble presentert var i eie hos sas til midt på 1970 tallet ,og det er ikke få turister sterling har flydd til sydens varme land med denne maskinen.Vet at air france også lenge holdt på denne caravelle typen.
Kunngjøring
Collapse
No announcement yet.
Sivile passasjer og gods fly.
Collapse
X
-
Stikkord: Ingen
-
Hadde selv en del turer med den som ungdom og barn enten det var til københavn eller til famile sørpå ifra Bodø til fornebu.
Kommentér
-
Neida sivilt luftfart var dønn avhening av bremseskjerm på se210 ,som sagt ingen mulighet til å reverse motorkraften på denne versjon.
Kommentér
-
-
Scandinavian ,,herlig flott bilde ,som å stå på terrassen på gamle Fornebu en gang på 1960 og 1970 tallet.
Kommentér
-
Skråblikk: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=164647
Enig med ifanterist. Var noe eget ved Fornebu, gamle Olsenbanden filmer eller stå på tarmack tidlig sommermorninger og kjenne lukten av flybensin, taxe-lysene og soloppgang over Ekeberg.
Kommentér
-
En annen maskin jeg har stor forkjærlighet til er Dakota dc3 halehjul 2 sterke stjernemotorer ett nydelig skrog ,tenk denne maskinen er helt tilbake ifra 1930 tallet.
Kommentér
-
Dakotaen er en fornøyelse å være med i. En av soldatene mine fra Andøya reiste rett til statene og gjennomførte flyskole der. For å skaffe seg timer fløy han Dakota i Brasil. Var nede å besøkte han i 93 og var med på noen jobbturer - fikk praktisere som loadmaster basert på enkle tabeller.Si Volas - Morieris
Kommentér
-
Må være en herlig følelse og sitte i setet gi thorttle ,skyve spaken frem for å løfte halehjulet for så å trekke opp på ca 80 og stige 700 fot i minuttet og cruise på ca 138 i 3000 fots høyde trimme den inn og bare kose seg.masse powersettming på disse to herlige stjernemotorene Er dem ikke på ca 1000 hbp hver?
Kommentér
-
Men mine hyggeligste og mest skremmende opplevelser i flymaskin har jeg opplevd i gode gamle Twin Otter. De mest skremmende i regi av Widerøe og de mest praktfulle i regi av 719.
Tror jeg har opp i mot 40 turer i den sivile utgaven og iht, min logg 56 i den militære.
http://www.nak.no/flynytt/nr-6-00/719otter-6-00.aspSi Volas - Morieris
Kommentér
-
Meget bra og nostalgisk side du hentet frem crew chief , var flott å se de bildene med påmontert skiunderstell ,var du borte i den en motors otteren også?
Kommentér
-
Disse flyene må da nesten ha vært likestilt med dagens SBO operatører som en kapasitet for spesialstyrkene. Misunner de som fikk oppleve taktisk flygning med disse solide og pålitelige flyene. Trist at de ble ofret på økonomiens alter."You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"
Kommentér
-
Kommentér
-
En motors var nok før min tid desverre.
Fikk min runde med taktisk flyging med Otter'en på Andøya for å kalibrere belysningsradar etter et lite uhell. Nesten mer gøy enn å sitte på med Falcon når de fløy jamme-tokt på søkeradar (LASR) og belysningsradar (HPI).
Men gutten og jenta i Otter'en hadde peil og viste begrensningene på maskinen, samt kunne benytte vinden på Andøya for løft og fall rundt fjelltoppene.
Synd at fartøysjef omkom i ulykken i Berlevpg noen uker etterpå.Si Volas - Morieris
Kommentér
-
Gransket cockpitbilde veldig nøye men klarte ikke å få øye på thorttlene ,hvor satt dem på twin ottern?
Kommentér
-
-
Dc7 hadde ett eget kallenavn ,sas hadde forøvrig en del av dem på 1960 tallet, noen her som husker årsaken til at overnevnnte flymaskin fikk sitt kallenavn?
Kommentér
-
Thorttlene var plassert i taket mellom fartøysjef og styrmann.
De kan ses på denne linken: http://www.wideview.it/travel/Maldive_2004/big/019.jpgSi Volas - Morieris
Kommentér
-
Opprinnelig skrevet av ScandinavianVet ikke om det er dette du sikter til, men etter det jeg har lest, hadde de en lei tendens til å "miste" en motor på veien, og dryppe olje i hagene til de som måtte bo under innflygingen til flyplassene.
Kommentér
-
Opprinnelig skrevet av Crew ChiefThorttlene var plassert i taket mellom fartøysjef og styrmann.
De kan ses på denne linken: http://www.wideview.it/travel/Maldive_2004/big/019.jpg
Kommentér
Kommentér