Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

P9360 Stridsvognkapasitet til Hæren

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Bratwurst
    replied
    Ifølge denne artikkelen, som er sånn noenlunde lesbar med oversettelsesfunksjonen i Chrome, så er det PiS-lederen Jarosław Kaczyńskis og general Jarosław Mika som skal ha vært hovedpådriverne bak denne anskaffelsen. Avgjørelsen er visstnok ikke ukontroversiell, og både innenfor den politiske og militære ledelsen skal det være flere som er kritiske til Abrams-kjøpet. Blant dem er statsminister Mateusz Morawiecki og general Rajmund Andrzejczak som er sjef for generalstaben.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Polen har og er en liten utfordring.
    På den ene siden så ønsker de nasjonal produksjon, uten at denne nødvendigvis er god nok. Men de har ikke noe problem med å kjøpe fra hyllen i USA. Deres HIMARS kjøp var litt krøll med krav om lokale lastebiler.
    De er ikke klar for å bli lillebroren til Tyskland eller å bli solgt av Frankrike, selv om de er sterkere en Tyskland per i dag militært. Men Tyskland tar ikke hensyn til Polen fordi Tysk industri ikke tjener på det.

    Så har man Nord-Stream som er selve eksempelet på at Tyskland er Europas syke mann når det kommer til sikkerhetspolitikk.

    Og så har man den Polske rettstaten som er mer elle mindre i oppløsning, og man ikke ønsker å involvere seg for dypt industrielt eller politisk.

    Leave a comment:


  • Bratwurst
    replied
    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Polens K2PL var ikke det samme som det vi så for oss.
    De skulle ha en helt ny vogn, nesten som Tyrkias Altay.
    Det er viktig poeng at vi ikke vet hvor mye en standard K2 og en K2M/PL har til felles, men jeg vil allikevel tippe at det er en god del (i hvert fall mye mer enn med Altay). Skroget er riktig nok redesignet, men komponenter som motor, girkasse, belteverk etc. er de samme (K2PL har et ekstra løpehjul og derfor lengre belter, men ellers likt), og under tilleggspansringen, så er nok tårnet det samme som står på en standard K2. Det samme gjelder kanonen og autoladeren, og muligens også noen av sensorene.

    At de velger Abrams nå er nok blant annet fordi de aldri klarer å bli enige med KMW og Rheinmetall om hvordan Leopard 2PL skal bli.
    Vel, nå har man jo klart å levere mer enn et dusin av disse vognene, så enige må de ha blitt til slutt, men det er riktig at prosjektet har vært preget av en rekke problemer og forsinkelser. Spør man tyskerne om dette, så sier de at det hovedsaklig skyldes mangel på teknisk kompetanse og utstyr hos den polske partneren til Rheinmetall. Polakkene har sikkert sine oppfatninger om dette de også, men uansett, så har du nok rett i at erfaringene med Leo 2PL-prosjektet har påvirket valget (nå kjøper de jo amerikansk hyllevalle).

    Når det er sagt, så tror jeg ikke at vi bør se bort ifra at polakkene også kan ha hatt et ønske om å knytte seg nærmere mot amerikanerne som nå stasjoner styrker i Polen. At man samtidig kan straffe tyskerne litt pga. Nord Stream 2 kan vel også ha vært en bonus.

    Edit: En annen mulig årsak er at de holdes utenfor det fransk-tyske MGCS-prosjektet.
    Last edited by Bratwurst; 2 uker siden.

    Leave a comment:


  • Niko
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Polens kjøp av Abrams kan godt være politisk begrunnet og ikke militærfaglig.
    Sannsynligvis - i en eller annen grad.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Polens K2PL var ikke det samme som det vi så for oss.
    De skulle ha en helt ny vogn, nesten som Tyrkias Altay.

    At de velger Abrams nå er nok blant annet fordi de aldri klarer å bli enige med KMW og Rheinmetall om hvordan Leopard 2PL skal bli.

    Leave a comment:


  • Bratwurst
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Polens kjøp av Abrams kan godt være politisk begrunnet og ikke militærfaglig.
    Det er godt mulig, men mtp. at Abrams ikke en gang er med i den norske prosessen, så er det kanskje heller ikke et spørsmål som nødvendigvis er så altfor relevant for oss. Det som nok har større betydning er det nå blir vanskelig å få på plass et europeisk brukermiljø for K2 likt det som per i dag eksisterer for Leo 2 og K9*, hvor man kan samarbeide på områder som bl.a. opplæring, vedlikehold og logistikk. Det er verdt å ha i bakhodet for en liten nasjon som Norge.

    * Før Norge skrev under på denne kontrakten, så hadde både Finland og Estland erklært at de ville anskaffe K9, og skroget ble også produsert på lisens i Polen.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Polens kjøp av Abrams kan godt være politisk begrunnet og ikke militærfaglig.

    Leave a comment:


  • Bratwurst
    replied
    Det stemmer, og det var til og med snakk om å opprette en fabrikk for å produsere opptil 800 vogner. Dette kunne i så fall blitt et godt utgangspunkt for å selge K2 til andre europeiske land, deriblant Norge, men når Polen nå kjøper Abrams, så faller nok dette i grus. Dermed risikerer vi å ende opp som det eneste brukerlandet i Europa om vi velger K2NO neste år.

    Leave a comment:


  • Grasklyppertraktor
    replied
    Polen fekk vel og tilbud frå Hyundai Rotem om å kjøpe K2.
    ​​​

    Leave a comment:


  • EivindM
    replied
    Hvordan da?

    Leave a comment:


  • Bratwurst
    replied
    Dette kan få innvirkning på utfallet av dette prosjektet: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Innlegg om stridvognens rolle er flyttet til egen tråd: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Fortsett diskusjonen der, så beholder vi denne tråden til informasjon om prosjektet.

    Znuddel - S4


    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Fristende å spørre hvem som betaler ham...
    Ikke noen som velger å bruke penger på korrektur ser jeg.

    Jeg gjentar: Russisk-azerbaidjansk panser, luftvern, kommando- og kontroll og annet ble smadret.

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Den argumentasjonen som bli presentert halter nå litt.

    For å dra en sammenligning, under første verdenskrig smadret artilleri og maskingevær den jevne infanterist. Det var da ikke dermed sagt at vi sluttet å bruke infanterister i andre verdenskrig.

    Med noen forbehold, så var vel det vi så i krigen mellom Armenia og Azerbaidjan konsekvensen av at man ikke hadde et "motvåpen" å sette inn mot droner. Man hadde nært sagt luftherredømme, og dette gjorde det jo "enkelt" å ta ut eksempelvis stridsvogner. Har vi lignende eksempler på dette fra historien? Det har vi. Kommer dette til å bety at vi skal slutte med stridsvogner? Tvilsomt. Men vi må jo heller se på egen evne til å bekjempe droner og bevare egne styrker.

    Kanskje kommer narrestyrker til å spille en viktigere rolle?

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Den selvoppnevnte forsvarsanalytikeren John Berg er på banen med et innlegg i Nordnorsk debatt med et spark mot anskaffelsen av nye stridsvogner og mener stridsvogner er avleggs. Han sender et sleivspark til Ritek og norsk forsvarindustri og anskaffelsen av 44 asv-vogner, og mener også her at vi burde gå for svensk da de er i verdenseliten. Videre argumenteres det med krigen mellom Armenia og Azerbaidjan som han beskriver som "et epokegjørende paradigmeskifte" og hvorRussisk-azerbaidjansk panser, luftvern, kommando- og kontroll og annet ble smadret av såkalte "loitering" presisjonsvåpen.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]


    Registrerer at uansett problemstilling, så klarer Berg å konkludere med at vi skulle valgt svensk industri.
    Berg het opprinnelig Fjäll…

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Fristende å spørre hvem som betaler ham...

    Leave a comment:


  • gringo
    replied
    Den selvoppnevnte forsvarsanalytikeren John Berg er på banen med et innlegg i Nordnorsk debatt med et spark mot anskaffelsen av nye stridsvogner og mener stridsvogner er avleggs. Han sender et sleivspark til Ritek og norsk forsvarindustri og anskaffelsen av 44 asv-vogner, og mener også her at vi burde gå for svensk da de er i verdenseliten. Videre argumenteres det med krigen mellom Armenia og Azerbaidjan som han beskriver som "et epokegjørende paradigmeskifte" og hvorRussisk-azerbaidjansk panser, luftvern, kommando- og kontroll og annet ble smadret av såkalte "loitering" presisjonsvåpen.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]


    Registrerer at uansett problemstilling, så klarer Berg å konkludere med at vi skulle valgt svensk industri.

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Når jeg monterer et skap fra IKEA, er da skapet bygget i Norge?

    For øvrig merker jeg meg narrativet til Hyundai — de slåss mot en stor og mektig konkurrent. Sånn rent bortsett fra at Hyundai er veldig mye større enn KMW…

    Leave a comment:


  • magskor
    replied
    Mitt spørsmål er då, skal dei bygge ein ny fabrikk for å produsere stridsvogner i Norge? Kvar skal dei ta arbeidskrafta i frå?

    Leave a comment:


  • Norseman-76
    replied
    Ny informasjon fra Hyundai: Stridsvognene produseres i helhet i Norge, og det utvikles et ubemannet tårn med større skyts.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Leave a comment:


  • EivindM
    replied
    Det er vel et relativt greit sjakktrekk sånn konkurransemessig å legge opp til stor involvering av norsk industri. Hvordan står det til fra KMW sin side der?

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Presentasjon av Hyundai Rotems planlagte leveransemodell om de vinner anbudet:

    Det første partiet stridsvogner produseres hjemme i Sør-Korea for å sikre kortest mulig ledetid slik at de kan leveres fra 2025.

    Parallelt forberedes produksjonskapasiteten i Norge som skal være oppe i løpet av 2025 og klar til å levere serieproduserte eksemplarer i andre parti fra 2027.

    Selskapet ser nå på muligheten for å sette ut atskillig mer av produksjonen til Norge enn de tidligere har kommunisert. Nå er det snakk om at både produksjon av chassis, skrog og kanontårn skal skje i Norge, samt sluttmonteringa. Selskapet ser for seg en løsning der arbeidet fordeles på tre norske fabrikker.

    Andre komponenter som drivlinja, kanonen, siktemidlene, autoladeren og det hydropneumatiske hjulopphenget skipes inn fra Sør-Korea.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Hyundai Rotem som representer K2 skal ut på frierferd til norsk industri de neste ukene:

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Det er ikke snakk om å laste medlemmer for noe som helst, det er snakk om å ikke gi medlemmer mulighet til å påvirke offentlige konkurranser, bevisst eller ubevisst, når de tilhører en organisasjon som har en ledelse som helt klart ikke er uavhengig- og dermed blir dens medlemmer inhabile til å mene noe som helst angående offentlige anskaffelser av stridsvogner.
    Ja, jo, men nå synes jeg du drar den litt langt. Jeg er som sagt medlem, og forbeholder meg fortsatt retten til å mene hva jeg måtte ville om hvilke stridsvogner vi bør anskaffe. Det er snakk om en klubb/interesseorganisasjon, ikke en bedrift hvor ledelsen har noen form for styringsrett overfor min gjøren og laden.

    Hadde det gjort noen forskjell om jeg jobbet i FD, FST eller stridsvognprosjektet hos HVS eller FMA? Formelt sett ikke, gitt at man kan si at ledelsen i Kavaleriklubben bare er en hvilken som helst påvirkning på linje med det man kan lese i aviser eller blader. Men jeg ser at det er uheldig om utenforstående skulle identifisere meg med Kavaleriklubben og tro at det ledelsen der mener også er det jeg mener. Så jeg vil ikke bli overrasket om det blir noen utmeldelser.

    Uansett, dette er ikke godt håndverk fra sjef og NK i klubben, og burde absolutt ikke skjedd.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Det er ikke snakk om å laste medlemmer for noe som helst, det er snakk om å ikke gi medlemmer mulighet til å påvirke offentlige konkurranser, bevisst eller ubevisst, når de tilhører en organisasjon som har en ledelse som helt klart ikke er uavhengig- og dermed blir dens medlemmer inhabile til å mene noe som helst angående offentlige anskaffelser av stridsvogner.

    Litt som at det var veldig fint at ingen i min tropp var medlem av Norsk VW Klubb når vi alle hadde intervjuer med KOFA i forbindelse med nye feltvogner til Heimevernet...
    Enig med det første, den andre er noe helt annet da dere var i organisasjonen.
    Kavaleriklubben er i stor grad en klubb for sivilister der disse kan drive med cosplay og sikle på stadig tjenestegjørende med høy og fin grad.

    Leave a comment:


  • essal
    replied
    Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post

    Det er en interessant problemstilling men for å være skyldige i noe må de enten være aktive i klubbens ledelse, når denne finner på noen sprell, eller fortsatt være medlemmer etter at årsmøtet eventuelt har vedtatt noe som er i konflikt med hva de har lov til. Hva en klubbledelse måtte finne på fra dag til dag kan ikke et medlem lastes for.
    Det er ikke snakk om å laste medlemmer for noe som helst, det er snakk om å ikke gi medlemmer mulighet til å påvirke offentlige konkurranser, bevisst eller ubevisst, når de tilhører en organisasjon som har en ledelse som helt klart ikke er uavhengig- og dermed blir dens medlemmer inhabile til å mene noe som helst angående offentlige anskaffelser av stridsvogner.

    Litt som at det var veldig fint at ingen i min tropp var medlem av Norsk VW Klubb når vi alle hadde intervjuer med KOFA i forbindelse med nye feltvogner til Heimevernet...

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    NK Fodstad har tidligere jobbet i Norsk-Tysk handelskammer.

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Ja, altså at Øyvind Isachsen, seniorrådgiver for First House som har en stor avtale med KMW for å promotere Leo i Norge, også er leder av Kavaleriklubben, som altså står bak to hjemmesider, en som virket rosende for Leo og en som virket nedsettende for Black Panther.
    Sier du at First House er et sted hvor skruppelløse maktpersoner oppholder seg i perioder mellom tillitsverv og/eller bruker relasjoner for å fremme oppdragsgiveres sak med skjulte midler? Jeg er sjokkert.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Ja, altså at Øyvind Isachsen, seniorrådgiver for First House som har en stor avtale med KMW for å promotere Leo i Norge, også er leder av Kavaleriklubben, som altså står bak to hjemmesider, en som virket rosende for Leo og en som virket nedsettende for Black Panther.

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Dette var da en virkelig kvalm sammenblanding av roller!
    Regner med du tenker på konsulenten og da er jeg veldig enig.

    Det viser seg dog gang på gang at enkelte mennesker mangler både magemål og gangsyn.

    Leave a comment:

Working...
X
Besøksstatistikk