Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

P9360 Stridsvognkapasitet til Hæren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Fristende å spørre hvem som betaler ham...
    Ikke noen som velger å bruke penger på korrektur ser jeg.

    Jeg gjentar: Russisk-azerbaidjansk panser, luftvern, kommando- og kontroll og annet ble smadret.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

    Kommentér


    • Innlegg om stridvognens rolle er flyttet til egen tråd: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

      Fortsett diskusjonen der, så beholder vi denne tråden til informasjon om prosjektet.

      Znuddel - S4


      Odd objects attract fire. You are odd.

      Kommentér


      • Dette kan få innvirkning på utfallet av dette prosjektet: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

        Kommentér


        • Hvordan da?
          Ved kølle skal ondt fordrives!

          Kommentér


          • Polen fekk vel og tilbud frå Hyundai Rotem om å kjøpe K2.
            ​​​
            Ubique quo fas et gloria ducunt

            Kommentér


            • Det stemmer, og det var til og med snakk om å opprette en fabrikk for å produsere opptil 800 vogner. Dette kunne i så fall blitt et godt utgangspunkt for å selge K2 til andre europeiske land, deriblant Norge, men når Polen nå kjøper Abrams, så faller nok dette i grus. Dermed risikerer vi å ende opp som det eneste brukerlandet i Europa om vi velger K2NO neste år.

              Kommentér


              • Polens kjøp av Abrams kan godt være politisk begrunnet og ikke militærfaglig.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                Kommentér


                • Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                  Polens kjøp av Abrams kan godt være politisk begrunnet og ikke militærfaglig.
                  Det er godt mulig, men mtp. at Abrams ikke en gang er med i den norske prosessen, så er det kanskje heller ikke et spørsmål som nødvendigvis er så altfor relevant for oss. Det som nok har større betydning er det nå blir vanskelig å få på plass et europeisk brukermiljø for K2 likt det som per i dag eksisterer for Leo 2 og K9*, hvor man kan samarbeide på områder som bl.a. opplæring, vedlikehold og logistikk. Det er verdt å ha i bakhodet for en liten nasjon som Norge.

                  * Før Norge skrev under på denne kontrakten, så hadde både Finland og Estland erklært at de ville anskaffe K9, og skroget ble også produsert på lisens i Polen.

                  Kommentér


                  • Polens K2PL var ikke det samme som det vi så for oss.
                    De skulle ha en helt ny vogn, nesten som Tyrkias Altay.

                    At de velger Abrams nå er nok blant annet fordi de aldri klarer å bli enige med KMW og Rheinmetall om hvordan Leopard 2PL skal bli.
                    Død ved Kølle!
                    Bla bla... Hybrid warfare is easy

                    Kommentér


                    • Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                      Polens kjøp av Abrams kan godt være politisk begrunnet og ikke militærfaglig.
                      Sannsynligvis - i en eller annen grad.

                      Kommentér


                      • Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
                        Polens K2PL var ikke det samme som det vi så for oss.
                        De skulle ha en helt ny vogn, nesten som Tyrkias Altay.
                        Det er viktig poeng at vi ikke vet hvor mye en standard K2 og en K2M/PL har til felles, men jeg vil allikevel tippe at det er en god del (i hvert fall mye mer enn med Altay). Skroget er riktig nok redesignet, men komponenter som motor, girkasse, belteverk etc. er de samme (K2PL har et ekstra løpehjul og derfor lengre belter, men ellers likt), og under tilleggspansringen, så er nok tårnet det samme som står på en standard K2. Det samme gjelder kanonen og autoladeren, og muligens også noen av sensorene.

                        At de velger Abrams nå er nok blant annet fordi de aldri klarer å bli enige med KMW og Rheinmetall om hvordan Leopard 2PL skal bli.
                        Vel, nå har man jo klart å levere mer enn et dusin av disse vognene, så enige må de ha blitt til slutt, men det er riktig at prosjektet har vært preget av en rekke problemer og forsinkelser. Spør man tyskerne om dette, så sier de at det hovedsaklig skyldes mangel på teknisk kompetanse og utstyr hos den polske partneren til Rheinmetall. Polakkene har sikkert sine oppfatninger om dette de også, men uansett, så har du nok rett i at erfaringene med Leo 2PL-prosjektet har påvirket valget (nå kjøper de jo amerikansk hyllevalle).

                        Når det er sagt, så tror jeg ikke at vi bør se bort ifra at polakkene også kan ha hatt et ønske om å knytte seg nærmere mot amerikanerne som nå stasjoner styrker i Polen. At man samtidig kan straffe tyskerne litt pga. Nord Stream 2 kan vel også ha vært en bonus.

                        Edit: En annen mulig årsak er at de holdes utenfor det fransk-tyske MGCS-prosjektet.
                        Last edited by Bratwurst; DTG 150009 Jul 21, .

                        Kommentér


                        • Polen har og er en liten utfordring.
                          På den ene siden så ønsker de nasjonal produksjon, uten at denne nødvendigvis er god nok. Men de har ikke noe problem med å kjøpe fra hyllen i USA. Deres HIMARS kjøp var litt krøll med krav om lokale lastebiler.
                          De er ikke klar for å bli lillebroren til Tyskland eller å bli solgt av Frankrike, selv om de er sterkere en Tyskland per i dag militært. Men Tyskland tar ikke hensyn til Polen fordi Tysk industri ikke tjener på det.

                          Så har man Nord-Stream som er selve eksempelet på at Tyskland er Europas syke mann når det kommer til sikkerhetspolitikk.

                          Og så har man den Polske rettstaten som er mer elle mindre i oppløsning, og man ikke ønsker å involvere seg for dypt industrielt eller politisk.
                          Død ved Kølle!
                          Bla bla... Hybrid warfare is easy

                          Kommentér


                          • Ifølge denne artikkelen, som er sånn noenlunde lesbar med oversettelsesfunksjonen i Chrome, så er det PiS-lederen Jarosław Kaczyńskis og general Jarosław Mika som skal ha vært hovedpådriverne bak denne anskaffelsen. Avgjørelsen er visstnok ikke ukontroversiell, og både innenfor den politiske og militære ledelsen skal det være flere som er kritiske til Abrams-kjøpet. Blant dem er statsminister Mateusz Morawiecki og general Rajmund Andrzejczak som er sjef for generalstaben.

                            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                            Kommentér


                            • Opprinnelig skrevet av Bratwurst Vis post
                              Siden man også trenger et antall vogner til opplæring, og det er greit å ha en viss reserve, så tenker jeg at det nok er mer realistisk at vi ender opp med å opprettholde dagens ordning med kun en stridsvogneskadron i de mekaniserte bataljonene, men med den forskjellen at disse vil bestå av fire tropper istedenfor tre (i PBN så er vel dette allerede tilfelle etter at de absorberte stridsvogntroppen til KESK).

                              Jeg håper dog at jeg tar feil. Det er en ganske bred enighet om at antallet stridsvogner bør noenlunde matche antallet stormpanservogner, og i norsk sammenheng, så kunne man kanskje til og med gått enda lenger siden vi ikke har SPVer med egen PV-kapasitet (altså, missiler) i motsetning til USA, Tyskland, Russland etc..
                              Enig, men ryktene jeg har hørt tilsier én eskadron med 18 vogner pr bataljon. Det blir fire tropper i stedet for tre, og NK esk får en egen vogn, noe han ikke har hatt før. Dette tillater også at eskadronen deles i to like deler under hhv sjef og NK. Kanskje ikke helt optimalt, men ingen dårlig løsning heller.

                              Dette gir totalt 72 vogner på fire bataljoner, men jeg hører også at det nå snakkes om 84 vogner totalt. Hva de siste 12 skal brukes til vites ikke, men man kan jo tenke 4 vogner på Rena og 4 på Setermoen dels til trening og dels som OPFOR. Så vil de siste fire kanskje finne veien til Porsanger som en tropp i en kavalerieskadron, hvem vet?

                              (Alt dette er RUMINT 3, altså muligens riktig.)
                              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                              Kommentér


                              • Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                Det blir fire tropper i stedet for tre, og NK esk får en egen vogn, noe han ikke har hatt før.
                                En liten rettelse, men NK i ESK1 og ESK2 har hatt egen vogn i en del år nå.

                                Click image for larger version

Name:	eofjb98k8vk31.jpg
Views:	697
Size:	517,6 KB
ID:	1054568

                                Kommentér


                                • Opprinnelig skrevet av Bratwurst Vis post
                                  Ifølge denne artikkelen, som er sånn noenlunde lesbar med oversettelsesfunksjonen i Chrome, så er det PiS-lederen Jarosław Kaczyńskis og general Jarosław Mika som skal ha vært hovedpådriverne bak denne anskaffelsen. Avgjørelsen er visstnok ikke ukontroversiell, og både innenfor den politiske og militære ledelsen skal det være flere som er kritiske til Abrams-kjøpet. Blant dem er statsminister Mateusz Morawiecki og general Rajmund Andrzejczak som er sjef for generalstaben.

                                  >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                  Interessant. Virker som at å handle amerikansk er en måte å gå forbi Tyskland og Leo2, og styrke båndene økonomisk og politisk over Atlanteren. Men hva hendte med K2? Var det ikke interessant å inngå et industrielt samarbeid med ROK, eller ble dette en "kompleks" problemstilling for polakkene?

                                  Men for all del, M1A2 Abrams SEPV3 er en kapabel vogn. Men tørst er den.
                                  Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                  Kommentér


                                  • Mitt inntrykk er at dette har vært en ganske kompleks prosess som har pågått i flere år, og hvor man har vurdert forskjellige alternativer som egenutviklede vogner, lisensproduksjon av Leo 2A7 eller K2PL, og etter hvert også amerikansk hyllevare. Disse løsningene har alle hatt sine støttespillere iblant militæret, politikerne og industrien, men det ser altså ut som at samarbeidet med amerikanerne og muligheten for å få materiellet på plass tidligere/mest mulig problemfritt til slutt ble viktigere enn å gi mest mulig oppdrag til forsvarsindustrien i Polen.

                                    Kommentér


                                    • Sikkerhetspolitisk tror jeg polakkene er opptatt av å få ting på plass og operativt, og ikke bruke lang tid på å "utvikle" konsepter. Nå skjal jeg ikke starte en diskusjon om sistnevnte, men forsvarsindustrielt samarbeid medfører ofte en del ekstraarbeid mellom partene.
                                      Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                      Kommentér


                                      • Pressemelding fra et knippe bedrifter:


                                        KONGSBERG, MilDef, Sysint, Teleplan Globe and Thales Norway signs agreement for potential collaboration on digitalization of ground combat platforms.

                                        The Norwegian companies have complementary backgrounds, capabilities and products, and have converging interest in the digitalization of ground combat platforms in both the Norwegian and international markets.

                                        The purpose of the agreement is to establish a framework relationship in order to discuss and collaborate on identified opportunities within the Norwegian project “P9360 Stridsvognkapasitet til Hæren” (new main battle tanks for the Norwegian Army).

                                        The collaboration will further develop the CORTEX modular digital C4I solution. CORTEX C4I is a result of the development of the Integrated Combat Solution (ICS) for the Norwegian Army. CORTEX C4I ensures the upcoming new main battle tanks can collaborate seamlessly with the recently upgraded state-of-the-art CV90 infantry fighting vehicle fleet.

                                        The CORTEX C4I will ensure a fully digitalized new main battle tank, allowing operations with cross-domain functionalities, taking the Norwegian Army to the next level of operational capability.
                                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                        Kommentér

                                        Forsvarets historiske filmarkiv

                                        Collapse

                                        Working...
                                        X
                                        Besøksstatistikk