https://www.tu.no/artikler/dette-er-...ingstad/474917
– Vanguard-systemet er i stor grad basert på sivil og kommersiell skipsdesign, kombinert med
fleksible, militære oppdragspakker. Tilnærmingen innebærer betydelige kostnadsbesparelser
sammenliknet med tradisjonelle og skreddersydde militære løsninger, påpeker KDA.
Kongsberg har jobbet med dette i tre års tid, altså fra før oppkjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine.
Konseptet viser et fartøy som er 90 meter langt med 4.500 tonn deplasement, for øvrig skalerbart, som vil være et «moderskip» for en rekke ubemannede farkoster, avhengig av oppdrag, samt NH90-helikopter.
--------------------------------------------------
Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen var til stede på Vanguard-lanseringen, og likte det han fikk presentert:
– Dette er veldig spennende. Militære plattformer har blitt dyrere og dyrere, og på et tidspunkt er vi nødt til å få kostnadene ned. Vi har gode erfaringer med sivile design fra våre kystvaktskip, og her trekker de det enda lengre ved å integrere avanserte våpen og sensorer, sier Bruun-Hanssen til Teknisk Ukeblad.
Han har også tro på multirollekonseptet der Vanguard kan huse kommende autonome systemer for minejakt og -sveip. Men at dette kan være fartøyet eller fartøyene som erstatter KNM Helge Ingstad, kan han ikke på stående fot si.
– Nei, her må jeg være litt forsiktig, i og med at i fregattens rolle også ligger evnen til eskorte og høy hastighet, noe dette konseptet ikke har. På en annen side vil det være bedre med ti slike fartøyer enn ett svært kostbart et. Når jeg presenterer mitt fagmilitære råd 8. oktober, kommer jeg til å anbefale at vi i Forsvaret tar litt mer risiko på disse områdene og setter av penger til å forfølge ny teknologi, røper forsvarssjefen.
– Vanguard-systemet er i stor grad basert på sivil og kommersiell skipsdesign, kombinert med
fleksible, militære oppdragspakker. Tilnærmingen innebærer betydelige kostnadsbesparelser
sammenliknet med tradisjonelle og skreddersydde militære løsninger, påpeker KDA.
Kongsberg har jobbet med dette i tre års tid, altså fra før oppkjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine.
Konseptet viser et fartøy som er 90 meter langt med 4.500 tonn deplasement, for øvrig skalerbart, som vil være et «moderskip» for en rekke ubemannede farkoster, avhengig av oppdrag, samt NH90-helikopter.
--------------------------------------------------
Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen var til stede på Vanguard-lanseringen, og likte det han fikk presentert:
– Dette er veldig spennende. Militære plattformer har blitt dyrere og dyrere, og på et tidspunkt er vi nødt til å få kostnadene ned. Vi har gode erfaringer med sivile design fra våre kystvaktskip, og her trekker de det enda lengre ved å integrere avanserte våpen og sensorer, sier Bruun-Hanssen til Teknisk Ukeblad.
Han har også tro på multirollekonseptet der Vanguard kan huse kommende autonome systemer for minejakt og -sveip. Men at dette kan være fartøyet eller fartøyene som erstatter KNM Helge Ingstad, kan han ikke på stående fot si.
– Nei, her må jeg være litt forsiktig, i og med at i fregattens rolle også ligger evnen til eskorte og høy hastighet, noe dette konseptet ikke har. På en annen side vil det være bedre med ti slike fartøyer enn ett svært kostbart et. Når jeg presenterer mitt fagmilitære råd 8. oktober, kommer jeg til å anbefale at vi i Forsvaret tar litt mer risiko på disse områdene og setter av penger til å forfølge ny teknologi, røper forsvarssjefen.
Kommentér