Hvilken/hva slags type utbedringer vil være aktuell i praksis?
Kunngjøring
Collapse
No announcement yet.
Nytt redningshelikopter AW101, SAR Queen
Collapse
X
-
Som jeg skrev over: dette burde ha vært kjent fra AW101 ble valgt. Jeg kan ikke forstå at det kommer som en overraskelse nå og hvorfor ikke tilpassede helikopterlandingsplasser for lengst er klare. Mange land, f.eks. Danmark, har mange års erfaring med AW101 som redningshelikopter og vet akkurat hva som skal til.At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
- 1 like
Kommentér
-
Opprinnelig skrevet av hvlt Vis postSom jeg skrev over: dette burde ha vært kjent fra AW101 ble valgt. Jeg kan ikke forstå at det kommer som en overraskelse nå og hvorfor ikke tilpassede helikopterlandingsplasser for lengst er klare. Mange land, f.eks. Danmark, har mange års erfaring med AW101 som redningshelikopter og vet akkurat hva som skal til.
two to the heart, one to the mind...
Kommentér
-
Hvem eier og driver helikopterplattformene? Jeg er temmelig sikker på at det hverken er Redningshelikoptertjenesten eller Justisdepartementet, men helseforetakene. Så dette er antagelig et klassisk tilfelle av at et problem har falt mellom to (byråkrat)stoler. Enten fordi informasjon ikke har funnet frem og blitt tatt til følge, eller fordi man har kranglet om hvem som skal betale.“Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell
- 2 likes
Kommentér
-
Opprinnelig skrevet av hvlt Vis postSelv om redningshelikoptertjenesten driftes av Forsvaret, finansieres den av Justis- og beredskapsdepartementet.
two to the heart, one to the mind...
Kommentér
-
NAWSARH-prosjektet er Justis- og beredskapsdepartementets anskaffelsesprosjekt. 330 skvadron tester og evaluerer de nye helikoptrene.
https://no.wikipedia.org/wiki/NAWSARH-prosjektetOdd objects attract fire. You are odd.
- 1 like
Kommentér
-
Kikker man på forholdet mellom vekt og rotordiameter hos de aktuelle konkurrentene, har nok de også sannsynligvis heftigere downwash enn Sea King. Skulle vi unngått problemet måtte vi sannsynligvis valgt et mindre helikopter eller bestilt en særnorsk rotorløsning.“Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell
Kommentér
-
Så, spørsmål fra sidelinjen: forsvaret (330 skv) opererer, justis "eier" helikopteret, mens landingsplattformene eies av de lokale helseforetakene. Som ingen helt vet hvem svarer til?
Er dette en riktig forståelse?Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.
Kommentér
-
Canada tilbys ferdig utviklede redningshelikoptre. Det kan de takke norske Sar Queen for
Fordeler og ulemper ved hyllevare versus skreddersøm har vært en mye debattert spørsmålsstilling ved norske forsvarsanskaffelser de siste årene.
[...]
Det var også den tyske forsvarsgiganten Rheinmetall inne på da de tidligere i år hevdet at «det er et mønster ved norske forsvarsanskaffelser at de støter på problemer med gjennomføring av kontraktene som tilsvarende innkjøp i andre land unngår», i forberedelsen til en sak mot Forsvaret som senere ble avgjort utenfor rettssalen.
[...]
På Farnborough-utstillinga sommeren 2018 brukte Leonardo et AW101-612 lakkert i den norske redningstjenestens farger som blikkfang under parolen «verdens beste redningshelikopter – med god margin». Produsentens plan har lenge vært å bruke «norsk standard» som grunnlag for kommende redningshelikoptre og midtlivsoppdateringer som eksisterende kunder står overfor.Ubique quo fas et gloria ducunt
Kommentér
-
Artikkel om SAR Queen på Leonardos hjemmesider:
https://www.leonardocompany.com/en/n...onal-in-norwayOdd objects attract fire. You are odd.
Kommentér
-
Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis postNAWSARH-prosjektet er Justis- og beredskapsdepartementets anskaffelsesprosjekt. 330 skvadron tester og evaluerer de nye helikoptrene.
https://no.wikipedia.org/wiki/NAWSARH-prosjektet
Ellers korrekt, JBD har ansvaret for (og betaler for) anskaffelsen gjennom sin prosjektorganisasjon NAWSARH som har kontorer på HRS Sola. Helseforetakene har ansvaret for helikopterplattformene, men NAWSARH har et eget delprosjekt som skal utbedre disse. Utfordringen med downwash har vært kjent og diskutert i årevis, det er først nå media har hatt lyst til å skrive om det (skandaler selger best når de er tidsaktuelle!)
- 6 likes
Kommentér
-
Opprinnelig skrevet av staticburst Vis post
Rettelse: avdelingen OT&E AW101 tester, evaluerer og driver konverteringsflyging på de nye helikoptrene. 330 skvadron flyr operativ redningstjeneste (per i dag AW101 fra Sola og Sea King fra Rygge, Ørland, Bodø og Banak).
Ellers korrekt, JBD har ansvaret for (og betaler for) anskaffelsen gjennom sin prosjektorganisasjon NAWSARH som har kontorer på HRS Sola. Helseforetakene har ansvaret for helikopterplattformene, men NAWSARH har et eget delprosjekt som skal utbedre disse. Utfordringen med downwash har vært kjent og diskutert i årevis, det er først nå media har hatt lyst til å skrive om det (skandaler selger best når de er tidsaktuelle!)At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
- 3 likes
Kommentér
-
Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
Fra august 2013 til juni 2014 hadde jeg kontorplass rett over gaten fra Rigshospitalet i København, der AW101 flere ganger om dagen landet og tok av fra helikopterplattformen på toppen av den 16 etasjer høye sentralbygningen. Det var åpenbart at både støy og downwash var vesentlig kraftigere enn fra Sea King, men det var da noe danskene hadde funnet ut av. Man kunne da bare spurt danskene for over fem år siden hva som måtte være kravene for en helikopterlandingsplass for AW101 ved et sykehus, og bygget deretter. Hvorfor dette skal dukke opp som et problem nå er en fullstendig gåte. Har de regionale helseforetakene stukket hodet i sanden og trodd det skulle gå over?
Som med alt annet her i verden er dette snakk om penger. Ingen ønsker å bruke penger unødvendig og derfor har man ventet til helikoptrene ankom for så å kjøre fysiske tester på forskjellige steder. Testene har stort sett gitt de samme svarene man hadde fra Danmark så i etterpåklokskapens navn..........
- 1 like
Kommentér
-
Opprinnelig skrevet av staticburst Vis postTestene har stort sett gitt de samme svarene man hadde fra Danmark så i etterpåklokskapens navn..........
Hadde man spurt RNAS (Clockwork) pent, så kunne de sikkert fløyet rundt på alle sykehusene våre og gjort de samme testene med en gang avgjørelsen om å kjøoe AW101 var tatt, og spart mange år, og sikkert litt penger...
- 1 like
Kommentér
-
Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post...i etterpåklokskapens navn var det vel ganske utopisk å forvente noe annet svar.
Hadde man spurt RNAS (Clockwork) pent, så kunne de sikkert fløyet rundt på alle sykehusene våre og gjort de samme testene med en gang avgjørelsen om å kjøoe AW101 var tatt, og spart mange år, og sikkert litt penger...
Kommentér
-
Opprinnelig skrevet av staticburst Vis post
Siden det ikke er bygget noen helikopterplattformer den siste tiden så har man verken brukt eller spart noen penger. Det vi har rundt omkring er eldre plattformer. Tid derimot......
- 2 likes
Kommentér
Kommentér