Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nytt redningshelikopter AW101, SAR Queen

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trådstarter

    #31
    Hvilken/hva slags type utbedringer vil være aktuell i praksis?
    Odd objects attract fire. You are odd.

    Kommentér


    • #32
      Høyere og større landingsplattformer tenker jeg.
      "You may not be interested in war, but war is interested in you." -Michael Walzer

      Kommentér


      • #33
        Som jeg skrev over: dette burde ha vært kjent fra AW101 ble valgt. Jeg kan ikke forstå at det kommer som en overraskelse nå og hvorfor ikke tilpassede helikopterlandingsplasser for lengst er klare. Mange land, f.eks. Danmark, har mange års erfaring med AW101 som redningshelikopter og vet akkurat hva som skal til.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

        Kommentér


        • #34
          Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
          Som jeg skrev over: dette burde ha vært kjent fra AW101 ble valgt. Jeg kan ikke forstå at det kommer som en overraskelse nå og hvorfor ikke tilpassede helikopterlandingsplasser for lengst er klare. Mange land, f.eks. Danmark, har mange års erfaring med AW101 som redningshelikopter og vet akkurat hva som skal til.
          Kanskje på tide at Forsvaret begynner å kutte litt i det faktiske daukjøttet, og ikke "spisser" seg ved å spikke bort stridsevne...


          two to the heart, one to the mind...

          Kommentér


          • #35
            Selv om redningshelikoptertjenesten driftes av Forsvaret, finansieres den av Justis- og beredskapsdepartementet.
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

            Kommentér


            • #36
              Hvem eier og driver helikopterplattformene? Jeg er temmelig sikker på at det hverken er Redningshelikoptertjenesten eller Justisdepartementet, men helseforetakene. Så dette er antagelig et klassisk tilfelle av at et problem har falt mellom to (byråkrat)stoler. Enten fordi informasjon ikke har funnet frem og blitt tatt til følge, eller fordi man har kranglet om hvem som skal betale.
              "You may not be interested in war, but war is interested in you." -Michael Walzer

              Kommentér


              • #37
                Sikkert! Ja, det er helseforetakene som står for plattformene, og de har nok håpet noen andre ville betale.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                Kommentér


                • #38
                  Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                  Selv om redningshelikoptertjenesten driftes av Forsvaret, finansieres den av Justis- og beredskapsdepartementet.
                  Ja, men hvem er det som står for testing og anskaffelse? Er det muligens mange av de samme som hadde ansvaret for testing og anskaffelse av NH-90?

                  two to the heart, one to the mind...

                  Kommentér

                  • Trådstarter

                    #39
                    NAWSARH-prosjektet er Justis- og beredskapsdepartementets anskaffelsesprosjekt. 330 skvadron tester og evaluerer de nye helikoptrene.

                    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<
                    Odd objects attract fire. You are odd.

                    Kommentér


                    • #40
                      Kikker man på forholdet mellom vekt og rotordiameter hos de aktuelle konkurrentene, har nok de også sannsynligvis heftigere downwash enn Sea King. Skulle vi unngått problemet måtte vi sannsynligvis valgt et mindre helikopter eller bestilt en særnorsk rotorløsning.
                      "You may not be interested in war, but war is interested in you." -Michael Walzer

                      Kommentér


                      • #41
                        Så, spørsmål fra sidelinjen: forsvaret (330 skv) opererer, justis "eier" helikopteret, mens landingsplattformene eies av de lokale helseforetakene. Som ingen helt vet hvem svarer til?

                        Er dette en riktig forståelse?
                        Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.

                        Kommentér


                        • #42
                          Helseforetakene svarer til helse- og omsorgsdepartementet.
                          "You may not be interested in war, but war is interested in you." -Michael Walzer

                          Kommentér


                          • #43
                            Canada tilbys ferdig utviklede redningshelikoptre. Det kan de takke norske Sar Queen for


                            Fordeler og ulemper ved hyllevare versus skreddersøm har vært en mye debattert spørsmålsstilling ved norske forsvarsanskaffelser de siste årene.

                            [...]

                            Det var også den tyske forsvarsgiganten Rheinmetall inne på da de tidligere i år >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<< at «det er et mønster ved norske forsvarsanskaffelser at de støter på problemer med gjennomføring av kontraktene som tilsvarende innkjøp i andre land unngår», i forberedelsen til en sak mot Forsvaret som senere ble avgjort utenfor rettssalen.

                            [...]

                            På Farnborough-utstillinga sommeren 2018 brukte Leonardo et AW101-612 lakkert i den norske redningstjenestens farger >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<< under parolen «verdens beste redningshelikopter – med god margin». Produsentens plan har lenge vært å bruke «norsk standard» som grunnlag for kommende redningshelikoptre og midtlivsoppdateringer som eksisterende kunder står overfor.
                            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<
                            Ubique quo fas et gloria ducunt

                            Kommentér

                            • Trådstarter

                              #44
                              Artikkel om SAR Queen på Leonardos hjemmesider:

                              >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<
                              Odd objects attract fire. You are odd.

                              Kommentér


                              • #45
                                Er noen vanvittige flymaskiner vi var kjøpt, får håpe det ikke blir mye rot

                                Kommentér


                                • #46
                                  Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                  NAWSARH-prosjektet er Justis- og beredskapsdepartementets anskaffelsesprosjekt. 330 skvadron tester og evaluerer de nye helikoptrene.

                                  >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<
                                  Rettelse: avdelingen OT&E AW101 tester, evaluerer og driver konverteringsflyging på de nye helikoptrene. 330 skvadron flyr operativ redningstjeneste (per i dag AW101 fra Sola og Sea King fra Rygge, Ørland, Bodø og Banak).

                                  Ellers korrekt, JBD har ansvaret for (og betaler for) anskaffelsen gjennom sin prosjektorganisasjon NAWSARH som har kontorer på HRS Sola. Helseforetakene har ansvaret for helikopterplattformene, men NAWSARH har et eget delprosjekt som skal utbedre disse. Utfordringen med downwash har vært kjent og diskutert i årevis, det er først nå media har hatt lyst til å skrive om det (skandaler selger best når de er tidsaktuelle!)

                                  Kommentér


                                  • #47
                                    Opprinnelig skrevet av staticburst Vis post

                                    Rettelse: avdelingen OT&E AW101 tester, evaluerer og driver konverteringsflyging på de nye helikoptrene. 330 skvadron flyr operativ redningstjeneste (per i dag AW101 fra Sola og Sea King fra Rygge, Ørland, Bodø og Banak).

                                    Ellers korrekt, JBD har ansvaret for (og betaler for) anskaffelsen gjennom sin prosjektorganisasjon NAWSARH som har kontorer på HRS Sola. Helseforetakene har ansvaret for helikopterplattformene, men NAWSARH har et eget delprosjekt som skal utbedre disse. Utfordringen med downwash har vært kjent og diskutert i årevis, det er først nå media har hatt lyst til å skrive om det (skandaler selger best når de er tidsaktuelle!)
                                    Fra august 2013 til juni 2014 hadde jeg kontorplass rett over gaten fra Rigshospitalet i København, der AW101 flere ganger om dagen landet og tok av fra helikopterplattformen på toppen av den 16 etasjer høye sentralbygningen. Det var åpenbart at både støy og downwash var vesentlig kraftigere enn fra Sea King, men det var da noe danskene hadde funnet ut av. Man kunne da bare spurt danskene for over fem år siden hva som måtte være kravene for en helikopterlandingsplass for AW101 ved et sykehus, og bygget deretter. Hvorfor dette skal dukke opp som et problem nå er en fullstendig gåte. Har de regionale helseforetakene stukket hodet i sanden og trodd det skulle gå over?
                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                    Kommentér


                                    • #48
                                      Sannsynligvis.

                                      Kommentér


                                      • #49
                                        Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post

                                        Fra august 2013 til juni 2014 hadde jeg kontorplass rett over gaten fra Rigshospitalet i København, der AW101 flere ganger om dagen landet og tok av fra helikopterplattformen på toppen av den 16 etasjer høye sentralbygningen. Det var åpenbart at både støy og downwash var vesentlig kraftigere enn fra Sea King, men det var da noe danskene hadde funnet ut av. Man kunne da bare spurt danskene for over fem år siden hva som måtte være kravene for en helikopterlandingsplass for AW101 ved et sykehus, og bygget deretter. Hvorfor dette skal dukke opp som et problem nå er en fullstendig gåte. Har de regionale helseforetakene stukket hodet i sanden og trodd det skulle gå over?
                                        OT&E har et veldig godt samarbeid med danskene og har tilgang til det som man ønsker av erfaringsrapporter. At downwash på AW101 er kraftigere enn på Sea-King er ren fysikk. Maskinen har ca. dobbelt MTOW (maksimum takeoff vekt) og det som skal opp, må skyve noe ned (Newtons 3de lov: kraft er lik motkraft).
                                        Som med alt annet her i verden er dette snakk om penger. Ingen ønsker å bruke penger unødvendig og derfor har man ventet til helikoptrene ankom for så å kjøre fysiske tester på forskjellige steder. Testene har stort sett gitt de samme svarene man hadde fra Danmark så i etterpåklokskapens navn..........

                                        Kommentér


                                        • #50
                                          Opprinnelig skrevet av staticburst Vis post
                                          Testene har stort sett gitt de samme svarene man hadde fra Danmark så i etterpåklokskapens navn..........
                                          ...i etterpåklokskapens navn var det vel ganske utopisk å forvente noe annet svar.

                                          Hadde man spurt RNAS (Clockwork) pent, så kunne de sikkert fløyet rundt på alle sykehusene våre og gjort de samme testene med en gang avgjørelsen om å kjøoe AW101 var tatt, og spart mange år, og sikkert litt penger...

                                          Kommentér


                                          • #51
                                            Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
                                            ...i etterpåklokskapens navn var det vel ganske utopisk å forvente noe annet svar.

                                            Hadde man spurt RNAS (Clockwork) pent, så kunne de sikkert fløyet rundt på alle sykehusene våre og gjort de samme testene med en gang avgjørelsen om å kjøoe AW101 var tatt, og spart mange år, og sikkert litt penger...
                                            Siden det ikke er bygget noen helikopterplattformer den siste tiden så har man verken brukt eller spart noen penger. Det vi har rundt omkring er eldre plattformer. Tid derimot......

                                            Kommentér


                                            • #52
                                              Opprinnelig skrevet av staticburst Vis post

                                              Siden det ikke er bygget noen helikopterplattformer den siste tiden så har man verken brukt eller spart noen penger. Det vi har rundt omkring er eldre plattformer. Tid derimot......
                                              Helse Bergen har ein relativ ny helikopterplattform, det har Helse Førde og. Helse Førde sin meinar eg å hugse at den kan ta ned AW101.

                                              Kommentér


                                              • #53
                                                Det jeg mente var at man kanskje kunne spart litt penger ( mer enn konsumprisindeksen...) på å sette i gang med tilpasningene tidligere. Neppe mye. Men tid kunne man spart mye av.

                                                Kommentér


                                                • #54
                                                  Opprinnelig skrevet av magskor Vis post

                                                  Helse Bergen har ein relativ ny helikopterplattform, det har Helse Førde og. Helse Førde sin meinar eg å hugse at den kan ta ned AW101.
                                                  Haukeland sin plattform ble prosjektert på 2000 tallet og sto ferdig i 2012. Prosjekt NAWSARH startet opp i 2011 og signerte kontrakt på AW101 i 2013.
                                                  Førde sin helikopterplattform ble ferdigstilt i 2014 og er dimensjonert for AW101 (16 tonn / 22,9m).

                                                  Kommentér

                                                  • Trådstarter

                                                    #55
                                                    SAR Queen på Haukeland i mai 2019.

                                                    Click image for larger version

Name:	59849725_2166721696708967_2965487738918273024_n.jpg?_nc_cat=100&amp;ccb=2&amp;_nc_sid=730e14&amp;_nc_ohc=_aGps9sWZU0AX9B20m-&amp;_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&amp;oh=7e4c56b889e7cb3d7d47e3c09cac65af&amp;oe=603C80D9.jpg
Views:	151
Size:	136,4 KB
ID:	1044468
                                                    Odd objects attract fire. You are odd.

                                                    Kommentér


                                                    • #56
                                                      Heliplassen på HUS er litt spesiell, den er er ikkje den regulerer landingsplassen for helikopter som skal til HUS. I utgangspunktet skal dei lande på Nygårdstangen og så vidare transport med ambulanse. I utgangspunktet kan ein berre bruke heliplassen på HUS eit vist antall gangar pr år. Før den vart bygt så brukte luftambulansen viss det var krise å lande på vegen som går opp til akuttmottak på HUS, med alle dei problemer det medførte.

                                                      Kommentér


                                                      • #57
                                                        Hvilken begrunnelse ligger bak? Støy?

                                                        Kommentér


                                                        • #58
                                                          Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
                                                          Hvilken begrunnelse ligger bak? Støy?
                                                          Viss eg ikkje hugsa feil så er det støy ja.

                                                          Kommentér

                                                          • Trådstarter

                                                            #59
                                                            For spesielt interesserte:

                                                            Semesteroppgave fra 2006 - Analyse av planlagt helipad på HUS.

                                                            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

                                                            Rapport fra interregionalt prosjekt 2013 - Landingsforhold ved sykehus:

                                                            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<
                                                            Odd objects attract fire. You are odd.

                                                            Kommentér

                                                            • Trådstarter

                                                              #60
                                                              SAR Queen ble for første gang brukt som basestasjon for mobiltelefonsignaler i forbindelse med søk etter savnede personer i Sirdal i forrige uke.

                                                              Mannskapet ombord i helikopteret fikk opprettet kontakt med de savnede via deres mobiltelefon og de fikk forklart at de heldigvis var i god behold og ikke behøvde hjelp.

                                                              >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<
                                                              Odd objects attract fire. You are odd.

                                                              Kommentér

                                                              Working...
                                                              X
                                                              Besøksstatistikk