Oppretter en egen tråd for det nye redningshelkopteret som er planlagt innfaset innen 2020.
Fra før av har det vært delt lenker med oppdateringer om prosjektet, med påfølgende diskusjoner, i NH90 tråden (lenke).
Prosjektet er døpt NAWSARH (Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter).
Her er tidslinjen til prosjektet:
For videre lesning anbefaler jeg Wikipedia siden om prosjektet: https://no.wikipedia.org/wiki/NAWSARH-prosjektet
I tillegg har Tekninsk Ukeblad flere gode artikler: https://www.tu.no/sok?query=aw101
Fra før av har det vært delt lenker med oppdateringer om prosjektet, med påfølgende diskusjoner, i NH90 tråden (lenke).
Prosjektet er døpt NAWSARH (Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter).
Her er tidslinjen til prosjektet:
- 25. august 2007 Prosjektets oppstart.
- 30. november 2007 Samarbeidsavtale mellom Norge og Island om anskaffelsen ble undertegnet.
- 13. august 2008 RFI (Request for Information) ble publisert.
- 27. september 2010 Første del av KS-ordningen (KS1) ble fullført.28. september 2011 Siste del av KS-ordningen (KS-2) ble fullført.
- 24. juni 2011 Stortingsproposisjon nr. 146 (20102011) Anskaffelse av nye redningshelikoptre mv. i perioden 20132020 ble vedtatt i regjeringen.
- 24. oktober 2011 ble prekvalifiseringen for leveranse av inntil totalt 25 helikoptre, inkludert Island og opsjoner, utlyst.
- 20. desember 2011 var fristen for å levere dokumentene for prekvalifiseringen.
- 22. desember 2011 ble søkerne i prekvalifiseringsrunden publisert på prosjektets hjemmeside.
- 15. februar 2012 ble det publisert hvilke selskaper som er prekvalifisert for å kunne gi tilbud på levering av nye rednings*helikoptre med tilhørende utstyr og vedlikeholdsløsninger til erstatning for dagens Sea King.
- 12. juli 2012 ble anbudsinvitasjon sendt ut til de fire prekvalifiserte kandidatene.
- 18. desember 2012 var tidsfrist for å levere tilbud.
- 9. juli 2013 informerte regjeringen om at det ville bli ført videre forhandlinger med forhandlerne AgustaWestland og Eurocopter.
- 8. november 2013 informerte regjeringen om at det ville bli innledet sluttforhandlinger med AgustaWestland.
- 19. desember 2013 ble kontrakten mellom AgustaWestland og regjeringen underskrevet.
- 21. mars 2016 ble første testflyging foretatt.
- 31. mai 2016 ble de to første redningshelikopterne avduket i Yeovil i Storbritannia.
- 17. november 2017 var det første av de nye redningshelikoptrene levert på Sola lufthavn.
- 24. november 2017 veltet det første av de nye redningshelikoptrene på bakken, og fikk store skader.
- 15. januar 2019 konkluderte Statens havarikommisjon for Forsvaret med at årsaken til at det første helikopteret veltet var en rekke menneskelige og organisatoriske faktorer, deriblant mangler i besetningens erfaring med og kunnskap om helikoptertypen, utilstrekkelig risikobevissthet, avvik fra sjekklisten, og feil og mangler i opplæringen.
- 14. mai 2019 melder regjeringen at Leonardo Helicopters har utfordringer med utvikling og godkjenning av de nye redningshelikoptrene, og ikke kan avklare når AW101 skal erstatte Sea King.
For videre lesning anbefaler jeg Wikipedia siden om prosjektet: https://no.wikipedia.org/wiki/NAWSARH-prosjektet
I tillegg har Tekninsk Ukeblad flere gode artikler: https://www.tu.no/sok?query=aw101
Kommentér