Globalt toppbanner

Collapse

Milforum Google-søk

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Den store PI-tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Dette er vel noe mennesker har drevet med i noen tusen år, både mot dyr og andre mennesker.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

    Kommentér


    • Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
      Dette er vel noe mennesker har drevet med i noen tusen år, både mot dyr og andre mennesker.
      Deter en grunn til at jeg har så store heller foran døren og alltid trør over en opplagt en.
      "Gjør Ret, Frygt Intet"

      Kommentér

      • Trådstarter

        Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post

        Deter en grunn til at jeg har så store heller foran døren og alltid trør over en opplagt en.
        Da regner jeg med at hellen er hengslet og faller ned som en lem og ikke faller rett ned og havner oppå bambusstakene dine.
        LVGRP99 likes this.
        There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

        Kommentér


        • Noen som har prøvd å lage Satans mor?

          >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
          Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

          Kommentér

          • Trådstarter

            Det skal du ikke se bort fra. Det er jo veldig lett å lage. For en tid tilbake gikk jeg i gjennom gamle avisartikler hvor hjemmeproduksjon av sprengstoff endte med "selvmål". Jeg fant bare ett tilfelle hvor det ikke dreide seg om TATP.
            There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

            Kommentér


            • Politiet fikk det rimelig travelt med å komme seg ivei fra grensa kan du si... P-helikopteret hang over byen til ca 2015

              Kommentér


              • Muligens litt på siden av trådens tema, men en ting er jo å "legge miner", noe annet er jo å fjerne dem.

                Jeg leste denne saken om et Liberty-skip som ligger sunket utenfor en havn i England med 1400 tonn eksplosiver ombord, og spørsmålet mitt er med den som utgangspunkt: Hvor vanskelig er det egentlig å rense opp i slike saker, eller hvis man finner en mine på veien?

                link for referanse: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.

                Kommentér

                • Trådstarter

                  Det kommer an på hva slags sprengstoff det dreier seg om og hvor dypt det ligger. Er det snakk om TNT så er det ingen fare. Her er det snakk om 15 meters dyp og faren ligger vel her i at uvedkommende kan dykke ned og forsyne seg. Den italienske mafiaen visste om en tilsvarende båt med TNT som hadde sunket på grunt vann som de dykket ned til og forsynte seg hver gang de trengte noe. Det var ikke før en avhopper fortalte politiet om det før noe ble gjort. Det er definitivt i myndighetenes interesse å fjerne sprengstoffet før noen forsyner seg. Er det snakk om ammoniumnitrat så er nok det ødelagt for lengst. Er det snakk om sjøminer så blir det straks mer farlig. Slike saker blir gjerne sprengt på stedet, men det lar seg jo ikke gjøre her.
                  There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

                  Kommentér

                  • Trådstarter

                    I forbindelse med 60-års jubileet til Berlinmuren i går så tenkte jeg å presentere en mine som det ble produsert over 70.000 av og som ble plassert langs grensen til vest for å drepe flyktninger om forsøkte å komme seg over grensen. Selbstschussanlage SM-70. Utplasseringen av minene begynte i 1971 og frem til 1984 ble rundt 150 mennesker drept av dem. Hvor mange som ble lemlestet av dem sier historien dessverre ikke noe om.
                    Minen så ut som en liten megafon og inneholdt 110 gram TNT og 80 4X4 mm stålkuler. Den hadde en rekkevidde på 120 meter og en spredning på opptil 15 meter. Minen ble utløst av en kombinert trykk- og avlastningstenner ikke ulik den amerikanske M3-tenneren vi også benyttet her hjemme til mineforbudet kom. Enten ble minen utløst ved at noen kom borti snubletråden eller klippet den over. Minen var for øvrig en videreutvikling av en mine som SS hadde utviklet for å hindre rømninger fra konsentrasjonsleirene. Denne minen ble ikke satt i produksjon men noen syntes tydeligvis at den hadde potensiale.
                    Click image for larger version

Name:	SM_70.jpg
Views:	142
Size:	228,2 KB
ID:	1055212
                    Lille Arne, Sofakriger and 3 others like this.
                    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

                    Kommentér


                    • Ble denne minen utplassert kamuflert eller var en del av det som skulle skremme folk vekk? Den ser jo ut som den er designet for å være synlig - selv om du selvsagt kan bokstavelig talt snuble i den i mørket.
                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                      Kommentér

                      • Trådstarter

                        Den var veldig synlig - i alle fall i dagslys. Det var sannsynligvis meningen. Uansett så forsøkte de fleste seg nok over grensen i mørket og kvinner og barn har sannsynligvis ikke så veldig peiling på hvordan de skulle opptre i et minefelt. (Uff! Nå er jeg redd min avsmak for kommunisme, Østtyskland, Stasi osv. skinner i gjennom).
                        Click image for larger version

Name:	sm 70.jpg
Views:	131
Size:	195,9 KB
ID:	1055224
                        LVGRP99, 93A and Sofakriger like this.
                        There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

                        Kommentér

                        • Trådstarter

                          Jeg slo opp i et par østtyske håndbøker; "Minensperren der Grenztruppen", gradert Konfidensielt og "Handbuch für den Grenzdienst", begge fra 1978. Ingen av dem nevner selvskuddsminen over så den må ha vært temmelig kontroversiell selv i myndighetenes øyne. De nevner konvensjonelle miner og hvordan man legger ut standard minefelt. Førstnevnte har til og med rutiner for evakuering av sårede i minefeltet. Men jeg vet ikke om det gjelder flyktninger eller soldater som har vært uheldige.
                          Click image for larger version

Name:	skadet.jpg
Views:	133
Size:	203,3 KB
ID:	1055228

                          gringo, LVGRP99 and 93A like this.
                          There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

                          Kommentér


                          • En formiddag i oktober satte Inge Haustveit, rådgiver på fjellsprenging i Vestland fylkeskommune, kursen innover Sognefjorden; til Fortun og foten av Sognefjellet. Her, i de bratte bakkene på fylkesvei 55, skal det monteres opp et nytt rekkverk.

                            Det var en geolog i fylkeskommunen som først la merke til sju sirkler i asfalten, under en befaring før oppstart på prosjektet. Det ble klart at dette måtte være rester etter den kalde krigen, såkalte KOMØD – sprengstoffkammer for ødelegging av infrastruktur.

                            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                            93A likes this.
                            Odd objects attract fire. You are odd.

                            Kommentér


                            • Det er snålt at man ikke har kontroll over slike ting.
                              All animals are equal, but some animals are more equal than others.

                              Kommentér


                              • Det har vel gjerne blitt dokumentert og lagret i et gammelt arkiv som har forsvunnet med tiden.
                                Odd objects attract fire. You are odd.

                                Kommentér

                                • Trådstarter

                                  Det er drøssevis av veier, broer og tunneler som har slike sprengkamre her hjemme. Med muligens noen få unntak av svært strategiske steder i nord (regner med at de er tømt for lengst) så er alle disse kamrene tomme. Et stykke inn i viktige tunneler så kan du av og til se runde metallplater, ofte malt rødt. Dette er sprengkamre. Noen er ganske lette å se når du kjører forbi. (Jeg har den dumme vanen å se efter sprengkamre når jeg kjører igjennom en tunnel). Andre ganger er de gjemt bak betongplatene. For å finne dem så må du ha numrene på platene (betongplatene inni tunneler er nummererte). Enkelte brofundamenter har også slike kamre som er lett synlige med tilsvarende metallokk. Men dette er kun tomme hull, finnes ikke farlig. (Selv om jeg godt skjønner de sjekker for sikkerhets skyld). Det er ikke noen fare for at dette er et terroristmål da det tar flere timer for erfarne ingeniørsoldater å gjøre klar f.eks en tunnel for sprengning, så dette er ikke noe noen kan gjøre uten å bli oppdaget lenge før de er ferdige. Den vanligste sprengladningen for slike sprengkamre er Rørladning NM 159 (2.3 kg. Comp. A-3). For meg er dette en ikke-sak, men journalister må jo ha noe å skrive om.
                                  Last edited by pioff; 1 uke siden.
                                  There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

                                  Kommentér


                                  • Ein lokal flyplass hadde og slike sprengkammer. Då utan sprengstoff, men lunta låg trekt fram.

                                    Kommentér

                                    • Trådstarter

                                      Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                                      Ein lokal flyplass hadde og slike sprengkammer. Då utan sprengstoff, men lunta låg trekt fram.
                                      Det skjønte jeg ikke. Jeg regner med at de fleste flyplasser har slike sprengkamre under rullebanen. Slike kamre er horisontale eller vertikale (hvis forholdene ikke tillot horisontale kamre så ble det laget vertikale kamre). De horisontale kamrene var gjerne laget til Kjedeladning NM76 (11 kg. skavet TNT). Dette er heller ikke noe du legger ut for hånd - altfor tungt. Men du legger ikke ut noen lunte før ladningen er lagt ut, sannsynligvis vil du ikke benytte lunte heller, men elektrisk avfyring. Sikker på at det ikke var en solid kabel som var trukket igjennom et horisontalt kammer for å trekke kjedeladninger inn i kammeret?
                                      There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

                                      Kommentér


                                      • Opprinnelig skrevet av pioff Vis post

                                        Det skjønte jeg ikke. Jeg regner med at de fleste flyplasser har slike sprengkamre under rullebanen. Slike kamre er horisontale eller vertikale (hvis forholdene ikke tillot horisontale kamre så ble det laget vertikale kamre). De horisontale kamrene var gjerne laget til Kjedeladning NM76 (11 kg. skavet TNT). Dette er heller ikke noe du legger ut for hånd - altfor tungt. Men du legger ikke ut noen lunte før ladningen er lagt ut, sannsynligvis vil du ikke benytte lunte heller, men elektrisk avfyring. Sikker på at det ikke var en solid kabel som var trukket igjennom et horisontalt kammer for å trekke kjedeladninger inn i kammeret?
                                        Dette er ein relativ ny flyplass, opna i 1986. Det var langt i frå noko solid kabel for å dra nokon ladning, den ville ikkje ha vore sterk nok. Det var ei lunte for elektrisk avfyring. Grunnen til at eg veit det er at den gjekk inn i tavlerommet på flyplassen. Eg var elektrikar på den tida og hadde ein kontroll av anlegget på flyplassen og måtte vite kva den kabelen som låg der ikkje tilkopla var for noko. Fekk då beskjed om at den var ei lunte for å kunne sprenge flystripa og at det ikkje var sprengstoff der.

                                        Kommentér

                                        For alt vi har. Og alt vi er.

                                        Collapse

                                        Working...
                                        X
                                        Besøksstatistikk