Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Generell fartøy- og marinetråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    MTU 20V8000, dvs 8000 serien generelt, er veldig spesielle motorer. Først og fremst rettet mot Navy, som er et dårlig motargument i denne tråden, men da for applikasjoner som trenger høy effekt med lav vekt og lite footprint.
    Det er rigtigt at 8000 serien er udviklet primært til naval sektoren, men den markedsføres (og bruges) også civilt.

    Da jeg jobbet med MTU kalte vi den bare for Arabermotor. Hver gang vi ringte Friedrichshafen for å bruke den i prosjekter ble vi bare møtt med at «dette er ikke noe for dere» og på høflig sveitsertysk henvist til 4000 serien.
    Det kan der nu have været gode grunde til at de gjorde.....måske passede 8000 serien ikke til jeres pengepung/budget.....det er trods alt en relativt dyr maskine. Eller det kan være at den ikke ville være optimal til jeres ønskede driftsprofiler. Som en high performance medium speed diesel bruger 8000'erne også mere brændstof end de fleste "normale" marinemotorer. Til civilt brug spiller det ofte en stor rolle ift driftsøkonomi.

    På papiret var den «the thing» men vi fikk aldri ut av tyskerne hvorfor de kommersielle motorene med ca samme footprint var så slappe i forhold.
    Det er rigtigt at da 8000 serien blev introduceret var den ret unik og klasse ledende ift vægt/effekt/footprint.....men idag er der flere kommercielle medium speed dieseler med samme størrelse og effekt, dvs i 8-10MW klassen, bla MANs 20V 28/33 og Colt Pielstick PA6B STC-20V. Der er sikkert flere jeg ikke kender til.

    Forskjellene ligger nok delvis i driftskostnadene, siden designet ikke er rettet mot 24/7@100%. For et marinefartøy kan det være greit da de har vesentlig mer landligge enn et kommersielt fartøy.
    Ja det er en god pointe, mener at driftsprofilen på Iver Huitfeldt er ca 50% ved MCR under operationer/øvelser og måske kun 10% ved normal patrulje og trænings sejlads. Det skal dog siges at 20V8000 motoren bruges i flere civile hurtigfærger (katamaraner) hvor de må forventes at have betydeligt flere driftstimer ved (tæt på) fuld belastning. Og det er endda i M91 udgaven som har højere effekt end IHs maskiner .. dvs 9,1MW istedet for "kun" 8,2.

    8000 er nærmest som en flymotor i forhold til det som er på HING i dag, men hvis fordelene under ASW er verdt det så er det bare å kjøre på.
    Man kan sige at da Absalon og Iver Huitfeldt blev designet var der ikke så meget at vælge imellem hvis man ville have CODAD fremdrift. MTU 20V8000 M70 var simpelthen den eneste motor der kunne give den ønskede fart og acceleration og samtidig ikke larme alt for meget.

    Merk at 20 sylindere per motor er nok til å få enhver chief til å justere ferieplanene sine etter vedlikeholdsintervallet
    Det er faktisk ikke så slemt. Godtnok har MTUerne relativt korte service-intervaller men er til gengæld nem at arbejde på. Motoren er opbygget så hver cylinder unit kan skiftes for sig selv på ganske kort tid....det tager kun nogle få timer.
    Last edited by MikeKiloPapa; DTG 171417 Oct 21, .

    Kommentér

    Heimevernet - historisk filmarkiv

    Collapse

    Working...
    X