Globalt toppbanner

Collapse

Milforum Google-søk

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Nå fyrer du fagfelt gringo NPM, eller offentlig forvaltning utgaven av balansert målstyring, er IKKE styring etter økonomi. Det er styring etter balanse mellom faktorer - hvorav selvfølgelig økonomi/ressursforbruk er et område. Gode KPI'er er leading - altså de sier mer om fremtidige resultater enn historiske. Feks er øvelser utført med akseptable resultater leading, mens sikkerhetshendelser er lagging.

    Det er mye drit skrevet om NPM og målstyring i diverse utgaver - stort sett av folk som enten er utsatt for noen som har gjort det uten å gjøre det rett - eller har ubehagelig blitt i sett i kortene av målstyring som krever målbart bidrag til faktisk verdi. Men det er også utrolig mye gode resultater oppnådd av de som gjør det riktig. Det som ofte feiler er mangel på gjennomarbeidede KPI'er som balanserer - fulgt av prosessindikatorer som faktisk måler om prosessene virker, har innsatsfaktorene som trengs etc. Forsvaret har sikkert mange forbedringsmuligheter også innen dette området - men de har i hvert fall fordelen av en kultur hvor det er mer aksept enn mange andre steder til å tydelig definere mål med hva man holder på med og målbare ting som må være på plass for å få det gjort.

    For meg og mange andre som både har jobbet med Plan og beslutningsprosessen og har deltatt i en del ordreprosesser er det stor gjenkjennbarhet til det vi sivilt kaller strategisk målbilde, tilhørende aksjoner og å skape målbarhet gjennom KPI'er og PI'er.

    på flere områder i staten er det nå tydelige oppdragsbrev med målbare leveranser - med definerte KPI'er. Evnen til å omsette dette til mål for hver enhet og til slutt hver person er varierende. Men det er en svært god metode. Ingen leverer godt nok eller presist på prosa.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

    Kommentér


    • Nær totalslakt: Viser omfattende systemsvikt i Forsvaret



      >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
      Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati. En fri, uavhengig presse er blant de viktigste institusjoner i demokratiske samfunn.

      Kommentér

      • Trådstarter

        NRK har sett nærmere på rapporten for å se hvordan krisehandteringen fikk konsekvenser for forliset. Den viser blant annet at:
        • mannskap med havarikompetanse var på veg for å vurdere å gå om bord og «gjenoppta havariarbeidet». Det fekk ikkje havarileiinga på staden vite. Ekspertane rakk ikkje fram før skipet vart dytta på land med vilje.
        • denne manøveren, som var eit forsøk på å berge fregatten, gjorde at skipet faktisk sokk.
        • fregatten vart gradvis «fylt med vann» i nesten fire heile timar før den krenga etter press frå slepebåtane.
        • krisestaben til Sjøforsvaret bestemte at all kommunikasjon til skipssjefen skulle gå gjennom dei. Det førte mellom anna til at informasjon frå teknisk kompetent personell i Forsvarsmateriell, ikkje nådde skipssjefen. Det var han frustrert over.
        • klasseselskapet DNV GL sin naudberedskap måtte vurdere stabiliteten til fregatten utifrå det dei såg på TV. Utrekningane deira om flyteevnen vart formidla til krisestaben, men nådde aldri skipssjefen på «Helge Ingstad».
        >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
        Odd objects attract fire. You are odd.

        Kommentér


        • Opprinnelig skrevet av Feltposten Vis post
          Nær totalslakt: Viser omfattende systemsvikt i Forsvaret



          >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
          Kan godt stemme det - men det fritar ikke andre som "bidro" til situasjonen for deres del av ansvaret.

          Kommentér


          • Quelle suprise: Saksøkt mener at ny rapport frikjenner dem for ansvar, og ber staten trekke søksmålet. Riksadvokaten er ikke enig.

            Eller i andre ord: DNV mener at det havarikommisjonen skriver i Del 2 av rapporten viser at DNV ikke bærer noe ansvar i dette.

            «Etter statens syn skulle DNV ha avdekket at den vanntette integriteten ikke var tilfredsstillende i forbindelse med klasseopptaket og periodisk kontroll av fregattene», heitte det i stevninga som vart tatt ut 8. november 2019, eitt år etter ulukka.

            – Vi har tidlegare sagt at vi meiner kravet mot oss er grunnlaust. Vi meiner Havarikommisjonens delrapport 2 underbyggjer dette, seier kommunikasjonssjef Chalotte Bjørn i DNV.
            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
            Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.

            Kommentér


            • Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
              Quelle suprise: Saksøkt mener at ny rapport frikjenner dem for ansvar, og ber staten trekke søksmålet. Riksadvokaten er ikke enig.

              Eller i andre ord: DNV mener at det havarikommisjonen skriver i Del 2 av rapporten viser at DNV ikke bærer noe ansvar i dette.



              >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
              Staten opprettholder søksmålet:

              >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

              Som jeg har sagt tidligere, dette er like idiotisk som å saksøke et bilverksted som utfører EU-kontrollen, fordi de ikke oppdager designfeil fra bilfabrikanten, feks dårlig drenering på en takluke.

              Det forundrer meg at staten ikke rådfører seg med skipdesignere, verft eller rederier før de gjør noe så dumt. Om de skulle klare å finne et juridisk smutthull som gjør at noe «stikker» på DNV, så er det uansett verftet som er ansvarlig for mangelen, og marinen for ulykken.

              Artillery is the God of War

              Kommentér


              • Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post

                Staten opprettholder søksmålet:

                >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                Som jeg har sagt tidligere, dette er like idiotisk som å saksøke et bilverksted som utfører EU-kontrollen, fordi de ikke oppdager designfeil fra bilfabrikanten, feks dårlig drenering på en takluke.

                Det forundrer meg at staten ikke rådfører seg med skipdesignere, verft eller rederier før de gjør noe så dumt. Om de skulle klare å finne et juridisk smutthull som gjør at noe «stikker» på DNV, så er det uansett verftet som er ansvarlig for mangelen, og marinen for ulykken.
                Og der ble det trukket. >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                "Gjør Ret, Frygt Intet"

                Kommentér


                • Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post

                  Og der ble det trukket. >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                  Fra nederst i artikkelen

                  Staten mener DNV må betale sine egne saksomkostninger.
                  Maken til frekkhet, selv om dette er vanlig når store aktører søksaker hverandre.

                  Det jeg fortsatt ikke forstår er hvorfor ikke verftet og klasseselskapet som var ansvarlig for nybyggingen ikke blir saksøkt.
                  Artillery is the God of War

                  Kommentér

                  • Trådstarter

                    To og et halvt år etter at fregatten «Helge Ingstad» forliste, jobber Sjøforsvaret fortsatt med å bedre sikkerheten og interne rutiner. Toppsjefen for Sjøforsvaret mener at noe av kritikken har vært unyansert.

                    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                    Odd objects attract fire. You are odd.

                    Kommentér


                    • Kun jeg som bet meg merke i følgende?
                      Torbjørn Bongo, leder i Norges Offisersforbund, sier at sjefen for Sjøforsvaret har gjort mye bra og riktig for fregatt-mannskapene og sikkerheten i årene etter forliset – på de områdene som Marinen selv kan påvirke.

                      – Men noe av det underliggende problemet er utfordringen med å beholde folk i Forsvaret permanent. Rapportene pekte på kort erfaring blant navigatørene. Ansvaret for lønn og arbeidsforhold ligger hos regjeringen og i Stortinget, sier Bongo.
                      Eller, sagt på en annen måte: Det er regjeringen og stortinget sin skyld på Helge Ingstad sank.
                      Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.

                      Kommentér


                      • Det er det ikke. Kort erfaring blant navigatørene er Forsvarets ledelse sitt ansvar. Det er de som definerer "godt nok" og kunne besluttet at man ikke har kvalifisert mannskap.

                        Det er forresten ikke en "feil" at det er kort erfaring blant navigatørene. Forsvarets ledelse har enten bemannet fartøyet med et kvalifisert mannskap eller ikke. Det er deres ansvar og ikke enkeltmann ombord sitt ansvar. Om skipssjefen har valgt å fravike Forsvarets krav til kvalifisert mannskap er det han som sitter med ansvar hvis det var en direkte årsak.

                        Lønn og arbeidsforhold gir kanskje utfordringer med poolen som fregatten kan bemannes fra - men at de har krav til kvalifikasjoner for å seile og etterlever disse er noen i uniform sin jobb.
                        "Gjør Ret, Frygt Intet"

                        Kommentér


                        • >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                          Snart tre år etter forliset med KNM «Helge Ingstad» har Sjøforsvaret gjennomført halvparten av tiltakene som skal øke sikkerheten om bord.
                          Halvparten som i antall eller halvparten som i effekt på sikkerheten? Og bare halvparten?
                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

                          Kommentér

                          • Trådstarter

                            Betalingsmur, limer inn artikkelen:

                            ---

                            Resten av de anbefalte tiltakene vil etter planen gjennomføres i løpet av året eller neste år.

                            – Dette er dyrekjøpt erfaring, så vi må sørge for at vi virkelig lærer, sier Pål Gudbrandsen. Han er nestkommanderende i Marinen, og ledet den interne undersøkelsen av forliset.

                            Blant annet må de som styrer skipene nå belage seg på å stå lenger i stillingen for å få mer erfaring. Det øves på nye rutiner, og på sikt skal også kulturen endres.

                            Våknet til lyden av metall mot metall


                            Natt til 8. november 2018 var Jonas Andersen om bord i fregatten KNM «Helge Ingstad». Han var under opplæring til å bli vaktsjef – den som styrer skuten – men hadde fri og sov i lugaren.

                            Skipet var på vei inn Hjeltefjorden utenfor Bergen. Et par minutter over fire våknet Andersen av en høy, skjærende lyd. Han merket at båten fikk slagside.

                            – Det var lyden av metall mot metall, og det var veldig høyt. Det var som på en film. Du våknet av den, sier han.

                            Andersen hadde vært tre måneder om bord og var fortsatt ganske ny. Mye var ukjent.

                            – Jeg visste ikke om vi hadde kollidert eller hva. Men du skjønner at noe er galt, sier han.

                            Kampen mot vannet


                            Fregatten hadde krasjet med tankskipet «Sola TS», som var på vei i motsatt retning. Ankeret på tankskipet hadde revet opp en flerre på rundt 45 meter i siden av skroget. Andersen husker lukten av svidd elektronikk.

                            Han ble satt til å lede et lag av vernepliktige. Oppgaven ble å gjøre rede for folk, og etter hvert å få lensepumpene til å fungere. Han husker han så vannet i generatorrommet.

                            – Vi jobbet med å finne strømuttak til de mobile lensepumpene. Hele aktre del av skipet var uten strøm, så vi måtte langt frem i skipet for å finne et som virket, sier Andersen.

                            Han skryter av laget han ledet.

                            – De var veldig fokusert på oppdraget, og kunne mye om skipet, sier han.

                            Etter 30 minutter ble det vurdert at skipet ikke lenger var stabilt, og mannskapet startet evakuering. Til sammen åtte personer fikk fysiske skader, men ingen omkom. Etter en lengre bergingsaksjon sank til slutt KNM «Helge Ingstad».

                            – Vet hva vi må gjøre


                            I ettertid har det kommet til sammen fire rapporter om Ingstad-ulykken. Det pekes på feil hos både fregatten, tankskipet «Sola TS» og trafikksentralen på Fedje.

                            For Sjøforsvarets del slår Havarikommisjonen fast at det var >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] som førte til kollisjonen, og at >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]fra å synke når ulykken først hadde inntruffet.

                            Til sammen gir rapportene 52 tilrådninger for å bedre sikkerheten. 34 av disse er adressert til Sjøforsvaret.

                            I dag regner Forsvaret rundt halvparten, 15 av dem, som løst. 16 av de resterende ventes å bli løst i løpet av året, mens de tre siste som er adressert til dem til ta lengre tid og ventes løst i løpet av neste år.

                            – Vi har en god forståelse av hva vi må gjøre, sier Trond Gimmingsrud, sjef for Marinen.

                            Mer erfaring


                            Om bord på broen på KNM «Helge Ingstad» i forkant av ulykken var det syv personer. Vaktsjefen hadde ansvaret for navigasjon av skipet.

                            I sin rapport skriver Havarikommisjonen at en mer erfaren vaktsjef ville hatt større forutsetninger til å fange opp faresignalene. Mangel på kvalifiserte navigatører i Sjøforsvaret hadde ført til at vaktsjefer ble klarert raskere og hadde mindre erfaring enn tidligere, ifølge kommisjonen.

                            Frode Røte, skvadronsjef for fregattene, sier klareringen av vaktsjefer ikke var optimal før ulykken.

                            – Før Helge Ingstads forlis var det mer opp til skipssjefen hvordan man ville kvalifisere vaktsjefene. Kravene var dårlig beskrevet, sier han.

                            Nå skal flere eksterne sensorer bidra til å vurdere nye vaktsjefer. Eksamensseilasen er forlenget fra en dag til en uke, og opplæringen må nå vare minimum tolv måneder. Kandidatene må også gjennom et nytt kurs.

                            – For å øke erfaringsnivået har vi også bremset karriereutviklingen. Vaktsjefene skal nå stå lengre i stillingene før de avanserer videre til nye stillinger, sier Røte.

                            Karantene før opplæring


                            Vaktsjef Andersen og hans samtidige står dermed i et annet karriereløp enn det de kunne se for seg da de gikk på Sjøkrigsskolen.

                            – Det er klart at vi hadde en annen forventning enn det som er realiteten nå, sier Andersen. Han støtter likevel endringen.

                            – Det har bidratt til at nye vaktsjefer blir dyktigere, og har bredere erfaring. I sum er vi dyktigere nå, sier han. Samtidig vil har understreke at også vaktsjefene på Helge Ingstad var dyktige navigatører.

                            Under seilasen var to personer under opplæring. Dette, sammen med at vaktsjefen hadde begrenset erfaring, gjorde det vanskeligere å følge med på trafikken, ifølge Havarikommisjonen.

                            Mens vaktsjefen på KNM «Helge Ingstad» hadde stått i rollen i syv måneder, er det nå innført et krav om tolv måneders erfaring samt et nytt kurs før man kan lære opp nye.

                            – Det var ikke helt heldig at systemet tillot å drive opplæring så tett på at man var klarert. Det er nok en bra endring, sier Andersen.

                            Stenger ned mer


                            En av årsakene til at fregatten endte med å synke var at de vanntette dørene i skipet ikke ble lukket. Dermed ble ikke de oversvømte delene av skipet isolert, slik hensikten er.

                            Også her har rutinene endret seg. En ny prosedyre kalt «red risk» skal sikre en rask vurdering av om viktige dører i skipet skal stenges ned. For å åpne de igjen må man nå be om tillatelse, forteller Lars Larson, skipssjef på KNM «Roald Amundsen».

                            – Det er fremdeles litt nytt, så vi må trene på det og få det inn i ryggmargen, sier Larson.

                            Vaktsjef Andersen sier de nå stenger flere luker når de seiler enn tidligere. Det gjør det lettere å isolere en skade.

                            Ulempen er at det blir mer omstendelig å komme seg rundt i skipet. Man kan fortsatt bevege seg mellom de vanntette skottene, men man må åpne og lukke to solide dører for hver sluse man skal gjennom.

                            – Alt tar litt lengre tid. Men sånn er det, sier Andersen.

                            Må avveie trening mot oppdrag


                            Flere av punktene i Havarikommisjonens rapport handler om manglende kompetanse. Blant annet hadde et tett seilingsprogram gjort det utfordrende å finne nok tid til å trene. Dette bidro til at besetningen ikke hadde gode nok forutsetninger til å håndtere havariet, ifølge kommisjonen.

                            Denne dragkampen har ikke blitt mindre, sier marinesjef Gimmingsrud. Utfordringen er å prioritere mellom et kortsiktig behov for å gjennomføre oppdrag, og et langsiktig behov for å sikre nødvendige ferdigheter, sier han.

                            – Det er klart, det er jo reelle behov vi skal løse, og etterspørselen etter det vi gjør har blitt større, på grunn av en mer anspent sikkerhetspolitisk situasjon, sier han.

                            – Kan si nei


                            En del slike underliggende problemstillinger vil de ha med seg også videre. Stor utskiftning av personell er én. Etter hvert som folk blir mer erfaren, vil de gjerne ha en stilling som kan kombineres med et familieliv. Måten besetningen ser på sikkerhet er en annen.

                            – Du kan ikke beslutte å få en bedre sikkerhetskultur. En undersøkelse av sikkerhetskulturen vår viste at vi gjerne antar at sikkerheten er ivaretatt gjennom prosedyrene våre. Det vil ta litt tid å endre, sier marinesjef Gimmingsrud.

                            Skvadronsjef Røte mener det allerede har skjedd en endring i sikkerhetskulturen.

                            – Det er et mye større fokus på sikkerhet nå. Vi kan si at nå må vi ha tid til å trene, og si nei til seilingsoppdrag. Vi har jobbet mye med det, sier han.








                            Odd objects attract fire. You are odd.

                            Kommentér

                            • Trådstarter

                              «Helge Ingstad»-ulykken krever flere svar.

                              Både Sjøforsvaret og sjøoffiserenes konklusjoner bryter med moderne kunnskap om ulykkenes anatomi.

                              >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                              Odd objects attract fire. You are odd.

                              Kommentér


                              • Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                «Helge Ingstad»-ulykken krever flere svar.

                                Både Sjøforsvaret og sjøoffiserenes konklusjoner bryter med moderne kunnskap om ulykkenes anatomi.

                                >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                Et interessant innlegg, men jeg er ikke faglig kvalifisert til å vurdere meningstyngden. Hvis disse betraktningene om svakheter med selve fregatten, tilstanden på navigasjonskompetanse i Sjøforsvaret og trafikksentralen sin oppførsel er så skremmende som her kan fremgå er det - skremmende.

                                Ulykken kan helt sikkert pulveriseres i at mange ting gikk galt, men bare disse tre hver for seg er jo store og viktige ting å ta fatt i.
                                "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                Kommentér


                                • Overhørt som kommentar: I en båt finnes det landkrabber, grønnskollinger og sjøulker. Hvor mange sjøulker hadde HING?
                                  Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.

                                  Kommentér


                                  • Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                                    Overhørt som kommentar: I en båt finnes det landkrabber, grønnskollinger og sjøulker. Hvor mange sjøulker hadde HING?
                                    Flåsete. Har egnede tråder for slikt
                                    mathematical analysis does not matter in high risk decision making

                                    Kommentér


                                    • Det er kanskje noe i det, en gjennomsnittlig førstestyrmann i handelsflåten har enormt mye lengre erfaring fra broen på skip (målt i timer) enn noen vaktsjef på bro i Sjøforsvaret, og slik må det nok også være. I enda større grad gjelder det forskjellen mellom en fartøysjef i Marinen og en sjøkaptein i handelsflåten.

                                      En marineoffiser har en utdannelse der navigasjon bare er en (selvfølgelig viktig) del av det hele, der han/hun også skal lære ledelse og først og fremst sjøkrig, dvs. taktikk og forståelse av våpensystemene om bord. Etter utdanningen ved SKSK vil for de fleste bare en kortere del av tjenestetiden fram til pensjonsalder være på bro, man skal også innom f.eks. spesialisering på våpen (antiluft, eller anti-ubåt f.eks.), og kanskje først og fremst tjeneste i operasjonsrommet, og man skal veksle mellom tjeneste til sjøs og på land.

                                      I Handelsflåten (for bare å ta en vei, den for de som har studiespesialisering fra VGS) skal man først ha treårig bachelor i nautikk der jeg vil regne med at praktisk navigasjon kanskje får mer plass enn hva det er tid til på SKSK. Deretter må man seile ett år som kadett i et rederi med systematisk opplæring på bro før man kan få D4-sertifikat og bli 2. styrmann i ubegrenset fart, og dermed kunne være ansvarshavende vaktoffiser på bro uansett farvann og skipets størrelse. Så trengs det mer fartstid som ansvarshavende vaktoffiser på bro før man kan få D2-sertifikat og bli overstyrmann og til slutt D1-sertifikat og bli skipsfører (minimum 36 måneder for D1-sertifikat).

                                      Men da gjelder det å gå gjennom både navigasjonsutdannelse og -praksis for å sikre at man også i Marinen har kompetente vaktsjefer på bro, selv om man nok må korte inn på praksistiden i forhold til handelsflåten.
                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                      Kommentér


                                      • Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                        «Helge Ingstad»-ulykken krever flere svar.

                                        Både Sjøforsvaret og sjøoffiserenes konklusjoner bryter med moderne kunnskap om ulykkenes anatomi.

                                        >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                        Bra artikkel.

                                        Det er mange fasetter i denne saken. Slik som leden var "organisert" og de rådende forholden ulykkesnatten så var det en ulykke in the making. Han på sambandet fra kontrollsentralen er for meg symbolet på elendigheten på den sivile siden. Dessverre, for marinen sin del, var hastigheten en utløsende faktor og de er blant få aktører som kan kombinere en slik hastighet/størrelse, oppå alt det andre de tuller med (AIS off osv)

                                        Kommentaren om skadeomfanget og sammenlikningen med Concordia er ikke fullt så enkel i mitt hode. Concordia er et vesentlig større fartøy med en helt annen oppbygging. Skroget ble også penetrert under vannlinjen, ikke over som på HING.
                                        Artillery is the God of War

                                        Kommentér


                                        • Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post

                                          Han på sambandet fra kontrollsentralen er for meg symbolet på elendigheten på den sivile siden.
                                          »Då vert da kollisjon, då…»
                                          Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

                                          Kommentér


                                          • Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
                                            »Då vert da kollisjon, då…»
                                            Da var vel losen da.
                                            Artillery is the God of War

                                            Kommentér

                                            • Trådstarter

                                              Neste beskjed på sambandet fra Fedje VTS er: «Helge Ingstad! Drei!». Tre sekunder senere sier samme stemme: «Det blir en kollisjon her da».

                                              >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                              Odd objects attract fire. You are odd.

                                              Kommentér


                                              • Et lite hjertesukk her, men en av de tingene som kom frem etter 22. juli var at man var dårlig på samband. Nå husker jeg ikke ordrett hva som stod i kommisjonens rapport, men det var vel mangel på alt som man burde kunne forvente av profesjonelle brukere. Ironisk nok, så fremstår jo sentralen her litt i samme (pun intended) båt. Det virker såpass uprofesjonelt at man blir matt.

                                                Det eneste som kunne ha toppet dette, hadde jo vært om HING svarte på alle anrop med "over og ut".
                                                Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.

                                                Kommentér


                                                • At sjøfolk langs kysten, både militære og sivile, og i særdeleshet fiskere(!!), er rævdårlige på samband er ikke noe nytt. Der er faktisk de militære etter min (særs hildede) mening blant de bedre, uten at det sier så veldig mye. Når det er sagt, lykke til å få Kåre-Leif (58) som har fiska utenfor kysten siden Gerhardsen var statsminister i kongeriket til å bruke korrekte prosedyrer på VHF'en...

                                                  Kommentér


                                                  • Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
                                                    At sjøfolk langs kysten, både militære og sivile, og i særdeleshet fiskere(!!), er rævdårlige på samband er ikke noe nytt. Der er faktisk de militære etter min (særs hildede) mening blant de bedre, uten at det sier så veldig mye. Når det er sagt, lykke til å få Kåre-Leif (58) som har fiska utenfor kysten siden Gerhardsen var statsminister i kongeriket til å bruke korrekte prosedyrer på VHF'en...
                                                    Hehe

                                                    Men det kreves vel fortsatt Begrenset Radiotelefonikurs for den Maritime VHF tjenesten, for å inneha en VHF med kanal 16, som igjen er påkrevd ombord i båter som driver næring?
                                                    Artillery is the God of War

                                                    Kommentér


                                                    • Det kreves VHF-kurs, som da jeg tok det på Nutec for en del år siden gikk ut på å pugge MAYDAY-prosedyren og nødfrekvensene, samt tafse på en NAVTEX og en INMARSAT-C. Omtrent nada om sambandsforskrifter og -prosedyrer.

                                                      Kommentér


                                                      • Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                                                        Det eneste som kunne ha toppet dette, hadde jo vært om HING svarte på alle anrop med "over og ut".
                                                        For min del kunne de svart "kom" bare de hadde klart å styre unna det jævla tankskipet.

                                                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                                        Kommentér


                                                        • Som eier av en bitteliten båt på 16 1/2 fot er ryggmargsrefleksen helt klar på at hvis det er noe jeg lurer LITT på (er jeg på rett kurs, er det noe i vannet foran meg, etc.), så er første reaksjon å straks dempe farten. Spesielt hvis jeg har fart over 20 knop, og helt spesielt i mørke. Men det er kanskje ikke slik i KNM?
                                                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                                          Kommentér


                                                          • Hadde i grunn på følelsen at det var slik SHV og, sakte fart i ukjent farvatn og med ukjent trussel. Når eg seilte med ein MTB inn i Beitut hamn i 2007, var det og for sakte fart, og det var på lyse dagen.

                                                            Kommentér


                                                            • Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                                              Som eier av en bitteliten båt på 16 1/2 fot er ryggmargsrefleksen helt klar på at hvis det er noe jeg lurer LITT på (er jeg på rett kurs, er det noe i vannet foran meg, etc.), så er første reaksjon å straks dempe farten. Spesielt hvis jeg har fart over 20 knop, og helt spesielt i mørke. Men det er kanskje ikke slik i KNM?
                                                              Det skal jo i utgangspunktet være det da. Ta av farten og eventuelt erklære "Sjefen til bro!" på 1MC skal være første ryggmargsrefleks hos vaktsjefen hvis vedkommende er i tvil. Det var jo da også det første spørsmålet jeg selv og omtrent alle i mørkeblå uniform jeg har snakka med stilte seg når vi fant ut av denne tragiske hendelsen: "Hvorfor i helvete slakket de ikke ned og kjøpte seg selv handlingsrom?!"

                                                              Kommentér

                                                              Forsvarets historiske filmarkiv

                                                              Collapse

                                                              Working...
                                                              X
                                                              Besøksstatistikk