Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • PS! Det er ikke sikkert DNV en gang er part i saken. Normalt ligger klassing som en del av byggekosten og kjøpes dermed av verftet.
    Artillery is the God of War

    Kommentér


    • Milliardspillet om «Helge Ingstad»-regningen er for alvor i gang.

      Hvor mye burde en fregatt beregnet på krigsoperasjoner, tåle? Og hvem skal ta regningen? Det er sentrale spørsmål i det som tegner til å bli en dramatisk strid om milliardbeløp.

      https://www.tu.no/artikler/milliards...-i-gang/502047
      Odd objects attract fire. You are odd.

      Kommentér


      • Fregatter er per definisjon eskortefartøy, som i ytterste konsekvens skal ete innkommende våpen for å skjerme High Value Uniten (HVU) og dermed er egentlig å anse som kanonføde (missilføde? torpedoføde?). Tanken er at de derfor ikke skal være så himla dyre, og kunne bite fra seg up-threat mot FI slik at det ikke kommer noe gjennom og tar ut HVU.

        rant: Så at noen på 1990-tallet fant ut at å hive på en skamdyr luftsøkradar som fordyret skrogkostnaden med 33% uten å legge til tilsvarende effektorer er i og for seg selv en skandale. /rant

        Her har noen "smarte" hoder i FD (sikkert med blårussbakgrunn) funnet ut at de skal prøve å hive skylda over på alle andre enn egne, før alle baller er landet og alle rapporter fra Havarikommisjonen er ferdig levert. Med andre ord skyter de seg selv greit i foten med luftvernkanon, etter min ikke fullt så ydmyke (og lett ølmarinerte) mening.

        Kommentér


        • Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
          Fregatter er per definisjon eskortefartøy, som i ytterste konsekvens skal ete innkommende våpen for å skjerme High Value Uniten (HVU) og dermed er egentlig å anse som kanonføde (missilføde? torpedoføde?). Tanken er at de derfor ikke skal være så himla dyre, og kunne bite fra seg up-threat mot FI slik at det ikke kommer noe gjennom og tar ut HVU.

          rant: Så at noen på 1990-tallet fant ut at å hive på en skamdyr luftsøkradar som fordyret skrogkostnaden med 33% uten å legge til tilsvarende effektorer er i og for seg selv en skandale. /rant
          Britene fant ut under Falklandskrigen at fregatter må kunne passe på seg selv, mot mer enn en trussel.
          Dette ga Type-23 som man nok har skjelet til med Nansen.

          Død ved Kølle!
          Bla bla... Hybrid warfare is easy

          Kommentér


          • Det er tre primærdomener innen maritim krigføring: ASuW (anti-overflate), ASW (antiubåt), AAW (antiluft). I tillegg har du minekrig og kystjegeri, men det er for så vidt irrelevant for eskorter. En eskorte skal per definisjon kunne forsvare en HVU (og helst og seg selv) mot en gitt trussel ut fra hvilken ambisjon man har for plattformen. Dette uttrykkes i form av hvilke domener en skal hevde seg i. Har du ambisjon om å hevde deg i alle tre primærdomener kjøper du en jager ("destroyer"). For fregatt, velg hvilke to av disse domenene som den skal hevde seg i (en korvett skal for øvrig kunne hevde seg i ett domene iht doktrine - for SKJOLD er dette ASuW). Dette er NATO-doktrine som Norge slutter seg til. For FNAN-klassen ble det på designbordet valgt at hun skal hevde seg innen ASuW (ved hjelp av av NSM og 76MM) og ASW (med Stingray, NH-90 og tauet sonar). Det som er av luftvern (ESSM) er utelukkende for selvforsvar, så hun er ikke bestykket med så mange missiler trusselen tatt i betraktning. Effektoren har for øvrig ikke nok rekkevidde til å kunne være områdeluftvern, som er et må-krav for å kunne hevde seg innen AAW. Derfor er det helt fette meningsløst at hun ble utstyrt med SPY-1 og AEGIS og bare 8/16 MK-41 VLS-celler. Jeg vet dere har hørt denne ranten fra meg før, men dette er en kjepphest jeg kommer til å ri til den knekker.

            Kommentér


            • Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
              Det er tre primærdomener innen maritim krigføring: ASuW (anti-overflate), ASW (antiubåt), AAW (antiluft). I tillegg har du minekrig og kystjegeri, men det er for så vidt irrelevant for eskorter. En eskorte skal per definisjon kunne forsvare en HVU (og helst og seg selv) mot en gitt trussel ut fra hvilken ambisjon man har for plattformen. Dette uttrykkes i form av hvilke domener en skal hevde seg i. Har du ambisjon om å hevde deg i alle tre primærdomener kjøper du en jager ("destroyer"). For fregatt, velg hvilke to av disse domenene som den skal hevde seg i (en korvett skal for øvrig kunne hevde seg i ett domene iht doktrine - for SKJOLD er dette ASuW). Dette er NATO-doktrine som Norge slutter seg til. For FNAN-klassen ble det på designbordet valgt at hun skal hevde seg innen ASuW (ved hjelp av av NSM og 76MM) og ASW (med Stingray, NH-90 og tauet sonar). Det som er av luftvern (ESSM) er utelukkende for selvforsvar, så hun er ikke bestykket med så mange missiler trusselen tatt i betraktning. Effektoren har for øvrig ikke nok rekkevidde til å kunne være områdeluftvern, som er et må-krav for å kunne hevde seg innen AAW.
              Selv om dette var et rant var dette glitrende grunnutdanning for oss grønne.

              "Gjør Ret, Frygt Intet"

              Kommentér


              • Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
                Det er tre primærdomener innen maritim krigføring: ASuW (anti-overflate), ASW (antiubåt), AAW (antiluft). I tillegg har du minekrig og kystjegeri, men det er for så vidt irrelevant for eskorter. En eskorte skal per definisjon kunne forsvare en HVU (og helst og seg selv) mot en gitt trussel ut fra hvilken ambisjon man har for plattformen. Dette uttrykkes i form av hvilke domener en skal hevde seg i. Har du ambisjon om å hevde deg i alle tre primærdomener kjøper du en jager ("destroyer"). For fregatt, velg hvilke to av disse domenene som den skal hevde seg i (en korvett skal for øvrig kunne hevde seg i ett domene iht doktrine - for SKJOLD er dette ASuW). Dette er NATO-doktrine som Norge slutter seg til. For FNAN-klassen ble det på designbordet valgt at hun skal hevde seg innen ASuW (ved hjelp av av NSM og 76MM) og ASW (med Stingray, NH-90 og tauet sonar). Det som er av luftvern (ESSM) er utelukkende for selvforsvar, så hun er ikke bestykket med så mange missiler trusselen tatt i betraktning. Effektoren har for øvrig ikke nok rekkevidde til å kunne være områdeluftvern, som er et må-krav for å kunne hevde seg innen AAW. Derfor er det helt fette meningsløst at hun ble utstyrt med SPY-1 og AEGIS og bare 8/16 MK-41 VLS-celler. Jeg vet dere har hørt denne ranten fra meg før, men dette er en kjepphest jeg kommer til å ri til den knekker.
                Herlig innlegg!
                Artillery is the God of War

                Kommentér


                • FMIN legger ut et innlegg der han forsvarer søksmålet mot DNV

                  https://www.tu.no/artikler/derfor-sa...-dnv-gl/502666


                  Sjekk kommentarene.

                  Edit:

                  Må atter en gang skrive at jeg ikke støtter Forsvarets fremtoning her. DNV har muligens gjort en feil ved at de ikke oppdaget den manglende avblendingen av den hule akslingen, likeså verftet, men at Forsvaret nå skal følge alle mulige juridiske leads for å bøte på skaden det liker jeg lite. Staten skal som den sterke part vurdere nøye hvilke strategier de velger og DNV er ikke en aktør man på død og liv skal "ta".

                  DNV er et av verdens største klasseselskaper og på mange områder det flinkeste. De er en viktig eksportvare og sysselsetter mange mennesker både i Norge og i utlandet. De er ikke perfekte men langt i fra den store stygge ulven som beløpet i søksmålet kan gi inntrykk av.

                  Klasseselskapenes ansvar kan diskuteres og de har stort sett hatt en rolle i å få opp kvaliteter og standarder for å bedre sikkerheten til sjøs, men de har aldri hatt en rolle som garantister for dette.

                  Verftet har det egentlige ansvaret som designer av fartøyet og burde tas først.
                  Artillery is the God of War

                  Kommentér


                  • Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
                    Det er tre primærdomener innen maritim krigføring: ASuW (anti-overflate), ASW (antiubåt), AAW (antiluft). I tillegg har du minekrig og kystjegeri, men det er for så vidt irrelevant for eskorter. En eskorte skal per definisjon kunne forsvare en HVU (og helst og seg selv) mot en gitt trussel ut fra hvilken ambisjon man har for plattformen. Dette uttrykkes i form av hvilke domener en skal hevde seg i. Har du ambisjon om å hevde deg i alle tre primærdomener kjøper du en jager ("destroyer"). For fregatt, velg hvilke to av disse domenene som den skal hevde seg i (en korvett skal for øvrig kunne hevde seg i ett domene iht doktrine - for SKJOLD er dette ASuW). Dette er NATO-doktrine som Norge slutter seg til. For FNAN-klassen ble det på designbordet valgt at hun skal hevde seg innen ASuW (ved hjelp av av NSM og 76MM) og ASW (med Stingray, NH-90 og tauet sonar). Det som er av luftvern (ESSM) er utelukkende for selvforsvar, så hun er ikke bestykket med så mange missiler trusselen tatt i betraktning. Effektoren har for øvrig ikke nok rekkevidde til å kunne være områdeluftvern, som er et må-krav for å kunne hevde seg innen AAW. Derfor er det helt fette meningsløst at hun ble utstyrt med SPY-1 og AEGIS og bare 8/16 MK-41 VLS-celler. Jeg vet dere har hørt denne ranten fra meg før, men dette er en kjepphest jeg kommer til å ri til den knekker.
                    Det er mulig du har rett, men mange NATO land bygger ASW fregatter med 16 celler og en voksen AAW radar.

                    Ja jeg er helt enig i at 16 er for lite, selv om man bare hadde hatt ESSM i disse.
                    Død ved Kølle!
                    Bla bla... Hybrid warfare is easy

                    Kommentér


                    • De fleste i omtrent samme størrelse har da mye mer enn 16, inklusive danske Iver Huitfeldt-klassen. Så har de også mer langtrekkende luftvernmissiler som SM-2 som gir områdedekning, og også utnytter bedre detektorene. Som nevnt Álvaro de Bazán-klassen med 48 celler, De Zeven Provinciën-klassen med 40 celler, Sachsen-klassen med 32 celler (mulig disse har betydelig lavere ASW-kapasitet?)
                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                      Kommentér


                      • Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                        De fleste i omtrent samme størrelse har da mye mer enn 16, inklusive danske Iver Huitfeldt-klassen. Så har de også mer langtrekkende luftvernmissiler som SM-2 som gir områdedekning, og også utnytter bedre detektorene. Som nevnt Álvaro de Bazán-klassen med 48 celler, De Zeven Provinciën-klassen med 40 celler, Sachsen-klassen med 32 celler (mulig disse har betydelig lavere ASW-kapasitet?)
                        Alle disse er AAW fregatter, med varierende grad av ASW kapasitet.
                        Tysklands Brandenburg har 16 celler som kan gi like mye ildkraft som FNAN om de oppgraderes til ESSM, Nå har disse RAM i tillegg så de har mer selvforsvarsevne på kort hold i teorien. Disse konkurrerte om å bli Nansen
                        Tyske fremtidige MKS 180 skal ha 16+ RAM
                        Type 23 har 32 Sea Wolf, som er like mange missiler som en 8 cellers Nansen.
                        De fleste FREMM har 16 celler som ikke kan quadpackes foreløpig.
                        Greske Hydra har 16 MK 48


                        Videre har Koreanske Daegu 16 celler med qvadpack
                        ANZAC 8 Celler
                        Formidable Singapore har 16


                        Det er svært mye man kan kritisere fregattprosjektet for, men realiteten er at alle tenkte slik som dette rundt i verden på dette tidspunktet.
                        Man kan enda si at noen tenker slik enda.

                        Personlig mener jeg det at man ikke gikk for en langt større hangar er mer graverende.
                        MK 41 kunne man ha klart å skohorne inn om man måtte, hangar krever total ombygning og resertifisering.


                        Død ved Kølle!
                        Bla bla... Hybrid warfare is easy

                        Kommentér


                        • Når du nevner selvforsvarsevne, burde ikke ESSM vært supplert med noe ala CIWS/Phalanx for å håndtere oppdukkende trusler på svært korte hold?
                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                          Kommentér


                          • Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                            Når du nevner selvforsvarsevne, burde ikke ESSM vært supplert med noe ala CIWS/Phalanx for å håndtere oppdukkende trusler på svært korte hold?
                            ESSM er jo egentlig et selvforsvarsmissil som har vokst litt i kapasitet.
                            En del land bruker RIM-116 RAM som selvforsvar i tillegg, det er direkteskytende missiler.

                            Den siste versjonen av 76 mm skal også fylle CIWS rollen.
                            Italias Andrea Doria fregatter har tre 76 mm for 360 grader CIWS
                            Død ved Kølle!
                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

                            Kommentér


                            • Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                              Når du nevner selvforsvarsevne, burde ikke ESSM vært supplert med noe ala CIWS/Phalanx for å håndtere oppdukkende trusler på svært korte hold?
                              FNAN er bygget "for, but not with" opp til 40mm CIWS oppå helikopterhangaren. Hun ble for øvrig også opprinnelig designet for å ta en 127mm (5") kanon (og SKJOLD for en 57mm), men Forsvaret fikk et knalltilbud fra OTO om å partikjøp på 76MM OTO Melara...

                              Kommentér


                              • https://podtail.com/no/podcast/krigs...gstads-forlis/
                                Dansk Podcast om forliset.
                                Greit å få noen fra sidelinjen.
                                Admiralens konklusjon er at ulykker kan skje, og at det kunne vært dem.

                                Den ene programlederen har minst 15 år til sjøs i Søværnet, Admiralen som er på besøk har hele yrkeslivet i maritimt miljø.

                                Det er noen ting jeg ikke klarer å legge fra meg når jeg hører lydloggen fra ulykken.
                                1. RTX fra alle parter, her helt ubegripelig ræva. Det er ikke EN gang at noen fortsetter sine meldinger med TYDELIGE meldinger.
                                2. FNAN har en serie sensorer som ikke nødvendigvis er en del av seilingssensorene, men hvorfor er ikke disse bemannet? eller i det minste tilgjengelig for brogjengen.
                                3. Burde ikke samtaler i en internasjonal farled gå på Engelsk?
                                Død ved Kølle!
                                Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                Kommentér


                                • Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
                                  https://podtail.com/no/podcast/krigs...gstads-forlis/
                                  Dansk Podcast om forliset.
                                  Greit å få noen fra sidelinjen.
                                  Admiralens konklusjon er at ulykker kan skje, og at det kunne vært dem.

                                  Den ene programlederen har minst 15 år til sjøs i Søværnet, Admiralen som er på besøk har hele yrkeslivet i maritimt miljø.

                                  Det er noen ting jeg ikke klarer å legge fra meg når jeg hører lydloggen fra ulykken.
                                  1. RTX fra alle parter, her helt ubegripelig ræva. Det er ikke EN gang at noen fortsetter sine meldinger med TYDELIGE meldinger.
                                  2. FNAN har en serie sensorer som ikke nødvendigvis er en del av seilingssensorene, men hvorfor er ikke disse bemannet? eller i det minste tilgjengelig for brogjengen.
                                  3. Burde ikke samtaler i en internasjonal farled gå på Engelsk?
                                  Enig!

                                  Fregatten var forsåvidt sterk og klar selv om personen som snakket ikke gjorde annet enn å videreformidle. Innbiller meg at en mer durkdreven offiser hadde hevet seg over mic’n og snakket direkte. Slik gjorde vi det i alle fall i Art når det dukket opp sikkerhetskritiske samtaler.

                                  Skipperen på taubåten var egentlig ok i forhold til resten av bransjen sin.

                                  Losen og kontrolltårnet var utrolig dårlig, særlig sett i lys av at de skal være på et slags høyere nivå enn andre aktører.

                                  Engelsk sier seg selv men enkelte bransjer er fastgrodde
                                  Artillery is the God of War

                                  Kommentér


                                  • Jeg tenker at iværtfall trafikksentralen, som har to oppgaver; se på kart/radar og snakke på radio; burde vært endel hakk proffere

                                    Kommentér


                                    • Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                                      Jeg tenker at iværtfall trafikksentralen, som har to oppgaver; se på kart/radar og snakke på radio; burde vært endel hakk proffere
                                      Nå skal jeg ikke generalisere for mye, men det er stor forskjell. Når jeg hører på kanal 16 som jeg alltid har på i båten er det veldig proff RTX fra Sola og det gjør at alle de snakker med (typisk diverse fartøyer som ligger i fjorden utenfor Stavanger/Sandnes) også er proffe. Det at kystradio og losstasjoner er rollemodeller på radio er viktig - også når det ikke er stress og mange aktører.
                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                      Kommentér

                                      Donasjoner

                                      Collapse
                                      Working...
                                      X