Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Litt mer tidslinje fra hendelsen, der det kommer fram at den første slepebåten slet med å finne HING i mørket.

    https://sysla.no/maritim/torsdag-sle...r-kollisjonen/

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Bra artikkel!

    Flott å lese om den iherdige innsatsen fra de som ilte til skadestedet.

    Det faktum at så mange durkdrevne taubåter var tilgjengelige på så kort varsel har nok hatt svært mye å si for både skadebegrensing og den kvikke redningen av mannskapet.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Litt mer tidslinje fra hendelsen, der det kommer fram at den første slepebåten slet med å finne HING i mørket.

    https://sysla.no/maritim/torsdag-sle...r-kollisjonen/

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Sola TS ligger nå i Gdansk for utbedring av skadene sine, etter at hun gikk til oljeterminalen Tetney ved Hull i England for å losse.

    Kapteinen fikk pålegg fra norske sjøfartsmyndigheter om å gjøre noen nødreparasjoner før de fikk forlate norsk farvann.
    Blant annet måtte ankeret sikres og fjernes.

    https://sysla.no/maritim/torsdag-rep...helge-ingstad/

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Nesten 10 personer i et halvt år.....

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Ei tredje gransking av fregatt-havariet i gang

    Torsdag kjem dei første svara om kva som gjekk gale med KNM «Helge Ingstad». Ein kommandørkaptein frå Bergen skal leie Sjøforsvarets interne gransking.

    Kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» og tankskipet «Sola TS» ligg an til å bli ei av dei dyraste norske skipsulykkene i nyare tid. Både politiet og Statens havarikommisjon er i full gang med jakta på årsaka til havariet.
    Ein første, førebels rapport frå havarikommisjonen blir lagt fram på Lillestrøm torsdag.
    I tillegg er også ei tredje gruppe granskarar på banen: Forsvarets eiga undersøkingsgruppe.
    Dei er oppnemnde av Sjøforsvarets sjef, kontreadmiral Nils Andreas Stensønes, for å undersøkje kva som skjedde natt til 8. november.

    Granskar på fulltid

    Arbeidet blir leia av kommandørkaptein Pål Gudbrandsen (44) frå Bergen. Med seg har han fått sju menn og ei kvinne – alle frå Forsvaret – som skal kartleggje fleire sider av ulykka:

    Finne ut av kva som hende og ulykkesårsaka.

    Klarleggje kva lover, forskrifter, instruksar eller ordrar som gjald for oppdraget fregatten var ute på.

    Uttale seg om korleis tilsvarande ulykker i framtida kan unngåast.

    – Dette er ei intern undersøking i Forsvaret – til forskjell frå Havarikommisjonen, som er heilt uavhengig. Gruppa er godt i gang med arbeidet. Planen er at dei skal vere ferdige innan eit halvt års tid, litt avhengig av kor komplisert dette blir, seier kontreadmiral Stensønes.

    Undersøkingsleiar Pål Gudbrandsen arbeider i dag i Forsvarsstaben i Oslo. Han har blant anna bakgrunn som skipssjef, og har gått Sjøkrigsskulen. Gruppa skal ifølgje Stensønes alle arbeide fulltid med undersøkingane, med eit par unntak.

    Interngranskinga kjem på toppen av dei to andre store undersøkingane som har halde på sidan ulykkesnatta:

    Vest politidistrikts etterforsking av dei strafferettslege sidene ved havariet. Målet er å finne ut om den sivile eller militære straffelova vart brote då ulykka hende. Det blir deretter opp til Statsadvokatane i Hordaland å vurdere om nokon eventuelt skal straffast.

    Arbeidet til Statens havarikommisjon for transport. Dei skal kartleggje alle detaljar i hendingsforløpet, og prøve å finne ut kva som gjorde at ulykka skjedde. Havarikommisjonen samarbeider med Statens havarikommisjon for Forsvaret og den maltesiske havarikommisjonen, som er involvert fordi «Sola TS» er Malta-registrert.

    Kontreadmiral Nils Andreas Stensønes vil inntil vidare ikkje seie meir om kva han trur er forklaringa på at havariet kunne skje.
    – Vi vil vente til vi har eit meir komplett bilete. Vi har fått nokre brotstykke, men vil ikkje risikere å trekkje feil konklusjonar, seier Stensønes til Bergens Tidende.

    Nytt navigasjonslag

    Mannskapet frå KNM «Helge Ingstad» har dei siste dagane vore på sjøen igjen, med systerskipet KNM «Roald Amundsen». Etter først å ha budd på tilsvarande lugarar som under ulykka og gjennomført ulike øvingar, var dei både sist veke og denne veka ute og segla.

    – Vi har fått gjennomført eksponeringstrening og fått reetablert organisasjonen slik at han kan fungere godt, seier Stensønes.

    Denne veka har mannskapet frå KNM «Helge Ingstad» segla heilt utan hjelp utanfrå – med eitt unntak.
    – Vi har sett inn eit anna navigasjonsteam for dei som var på brua ulykkesnatta, og ein annan skipssjef. Dette har vi vald å gjere inntil ting er meir avklara, seier Stensønes.

    involvert i ulykka er med på KNM «Roald Amundsen», men dei er fritatt for det vanlege ansvaret.
    – Alle er med og siglar, og delar av bruteamet er også med på brua, litt avhengig av kva dei kjenner seg i stand til, seier kontreadmiralen.
    Forsvaret har gått igjennom alle navigasjonsprosedyrar etter ulykka, for å sjå om noko burde endrast umiddelbart.
    – Det vart ikkje funne. Men vi har kommunisert tydeleg at alle må vere årvakne og aktsame, og gå igjennom alle prosedyrar, seier Stensønes.

    https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/q...box=1543422734

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Kdo_Under: du må jo ikke glemme at det er makt i de foldede hender, så om han bare hadde holdt seg der...

    skille
    88charlie: det har blitt diskutert på forumet tidligere; og det har vel blitt påstått at Forsvaret ikke nødvendigvis ville ha blitt bedre om forsvarsministeren skulle sørge for nye magasintasker til alle sammen. Det er jo da heller ikke jobben til vedkommende. Så kan man jo spørre hvor god han blir spilt, eller hvor god han lar seg spille. Det hjelper jo lite med krempasninger i bakrom når spissen ikke vil springe.
    I et land hvor de aller fleste (menn) født før 1980 har utført verneplikt og hvor denne har hatt stort politisk flertall, er det rart at så få forsvarsministere har gjennomført den.

    I tillegg har man vært overivrig på å få inn kvinner i denne posisjonen, noe som selvfølgelig forklarer en del av dette.

    Jeg har vel ikke sagt noe om at det skulle bli så mye bedre men jeg synes likefullt det er rart. Ønsker man å gjøre noe positivt i jobben når man på et tidligere tidspunkt holdt en avstand til etaten? Eller dekker man bare opp stillingen for syns skyld som regjeringens venstrehånd?

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    @Kdo_Under du må jo ikke glemme at det er makt i de foldede hender, så om han bare hadde holdt seg der...


    Som betyr?

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Kdo_Under: du må jo ikke glemme at det er makt i de foldede hender, så om han bare hadde holdt seg der...

    skille
    88charlie: det har blitt diskutert på forumet tidligere; og det har vel blitt påstått at Forsvaret ikke nødvendigvis ville ha blitt bedre om forsvarsministeren skulle sørge for nye magasintasker til alle sammen. Det er jo da heller ikke jobben til vedkommende. Så kan man jo spørre hvor god han blir spilt, eller hvor god han lar seg spille. Det hjelper jo lite med krempasninger i bakrom når spissen ikke vil springe.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Om dere gidder å lese saken så er det dette han sier.

    Mitt poeng er at pressen kan stille spørsmål, men de kan ikke kreve at jeg skal spekulere. Dette kom etter et tyve minutters intervju der jeg også sa at pressen skal ettergå makta, og kan ikke sies å være et tegn på at jeg mener media skal tie stille. Vi har gitt den informasjonen vi kan gi.


    Nå har Bakke-Jensen gjort kardinalfeilen det er å svare media på deres dekning istedenfor å spille dem slik vanlig er.

    Det blir da bråk.

    Om jeg er begeistret for fyren? Nei.
    Har han noe annet å gjøre i denne situasjonen? Jeg vet ikke. Kanskje å møte i strikkagenser i havgapet med alvorlige folder i fjeset og si at -Nå må vi la fagfolkene og kommisjonen gjøre jobben sin. Media hadde jublet, men har det noen verdi?

    Om han hadde dratt på offentlig besøk til mannskapet etter ulykken for å snakke med dem så hadde det blitt ramaskrik fordi han da kunne finne på å påvirke.
    Hadde han dosert i media som om han het Børresen, så hadde hans karriere tatt brått slutt om han hadde tatt feil. Like brått slutt hadde det blitt om han hadde kommet med opplysninger om hendelsesforløpet.


    Eller hvor mye dritt hadde han fått for å mene noe om bergingen.... Typisk politiker, blande seg opp i hva de ufeilbarlige uniformerte faktisk kan bedre enn alle andre i hele verden111!!!!en!

    Solbergregjeringen har vist seg som særs stusselig i både forsvar og mediehåndtering. Men om man ser på høyrestatasrådene i Bondevik II, er det noen som er overasket over ubrukeligheten?
    Ikke det at jeg hadde forventet noe spesielt mer av en tilsvarende AP regjering (Med tilslag av annet populistgrums enn dagens regjering).

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Artikkel om forarbeidet på lekteren som skal frakt HING etter heving:

    https://sysla.no/maritim/disse-roren...tten-pa-plass/

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Jo før han går av, jo bedre!

    Er det noe dette landet ikke har vært bortskjemt med de siste årene, så er det dugende forsvarsministre!
    Han her hadde vel utført førstegangstjenesten som bare en av 2(??) de siste 20-25 årene?

    Leave a comment:


  • dobrodan
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Jo før han går av, jo bedre!

    Er det noe dette landet ikke har vært bortskjemt med de siste årene, så er det dugende forsvarsministre!

    Leave a comment:


  • Niko
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Ordvalget var ikke bra, dersom han er riktig sitert.

    Leave a comment:


  • 4312
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Frank Bakke-Jensen klarer virkelig å fremstille seg selv som en tosk, selv om han enkelt kunne kommet godt ut av dette med noen litt gjenomtenkte svar. Nå har media funnet sin hakke kylling så nå går de snart all inn og vi får en ny minister.

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Det kan se ut til at forsvarsministeren også har en mening om pressen:
    https://www.nrk.no/norge/forsvarsmin...kke-1.14314119

    Forsvarsministeren hisset seg opp etter NRK-intervju: Langer ut mot medias dekning av fregatt-ulykke

    Frank Bakke-Jensen (H) mener media burde tie stille om KNM Helge Ingstad-ulykken. Etter et intervju antydet han til NRKs journalist at media «tilslører, farger, sminker eller fordreier» saken.




    Leave a comment:


  • Ulfhednar
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Havarikommisjonen vil presentere et «grovt hendelsesforløp» på torsdag
    SJØKRIGSSKOLEN (NRK): Statens havarikommisjon vil på torsdag presentere en foreløpig rapport om kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» og «Sola TS». Politiet tar i bruk nye verktøy for å gjenskape hendelsesforløpet.


    Statens havarikommisjon vil førstkommende torsdag holde en pressekonferanse der de vil legge frem en foreløpig rapport.
    Rapporten vil inneholde et grovt hendelsesforløp og en redegjørelse om videre arbeid, opplyser havarikommisjonen i en pressemelding.

    – Rapporten vil inneholde det vi kan gå ut med på nåværende tidspunkt. Det er noe informasjon vi ikke kan gå ut med av naturlige årsaker, da det er personsensitive opplysninger og gradert informasjon, sier Dag Sverre Liseth, leder av sjøfartsavdelingen i Statens havarikommisjon.
    https://www.nrk.no/hordaland/havarik...dag-1.14314001

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    KNM HING forberedes på uvær.
    Det er i området fra i morgen av (onsdag), meldt om frisk bris, økende til sterk kuling om kvelden og natt til torsdag.

    Sikringsarbeidet ledes fra kranlekteren Rambiz og dykkerfartøyet MS Risøy, og det bores festepunkter på land. Dykkere har strukket forhalere til sikringskjettingene, og vaiere skal trekke kjettingene under fartøyet, før Rambiz trekker selve kjettingen.

    Tømming av drivstoff er foreløpig stanset, og vil bli vurdert gjenopptatt etter at sikringsarbeidet er ferdig.



    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Signal_m
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Okei, så først går Ingstad ned, og så går flytedokken vi skulle lagt den i ned?

    Vil noen bare for sikkerhets skyld sjekke at Haakonsvern er trygt fortøyd?
    Haha hvilken Mony Pyton-film er det som starter med mytteri i et regnskapsfirma i London som setter seil og raserer et finanssentra før de seiler utfor jordskorpa (jorda er jo flat)? En god fare for at samme skjer med Haakonsvern

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Okei, så først går Ingstad ned, og så går flytedokken vi skulle lagt den i ned?

    Vil noen bare for sikkerhets skyld sjekke at Haakonsvern er trygt fortøyd?
    Er ikke den de skal legge HING i - heldigvis!

    Leave a comment:


  • onkel smerte
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Skjer veldig mye i Hjeltefjorden for tiden... på tide å spenne opp ubåtnettingene igjen og få på seg tinfoil-hatten! [emoji1]

    Leave a comment:


  • Navytimes
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Okei, så først går Ingstad ned, og så går flytedokken vi skulle lagt den i ned?

    Vil noen bare for sikkerhets skyld sjekke at Haakonsvern er trygt fortøyd?

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    – Kun politiet og Statens havarikommisjon kan uttale seg om selve hendelsesforløpet ved fregattulykken, understreker forsvarssjefen. Samtidig berømmer han sjef Sjøforsvaret for åpenheten som er vist i etterkant av ulykken.

    https://forsvaret.no/aktuelt/sjofartsloven-styrer

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Marinen sender ihvertfall et klart signal: Du kødder ikke med oss i Hjeltefjorden!

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Pressemeldinger gjennom helgen:

    Lørdag:
    Fartøyet har ligget rolig gjennom natten, og målinger av bevegelser blir analysert fortløpende.

    Tømming av drivstoff startet ca kl 14 i går og operasjonen har pågått gjennom natten. Så langt rapporteres det om at totalt ca 50m3 drivstoff er overført til MS Regine. Estimert rest i tankene er beregnet til 385m3. Operasjonen vil fortsette videre etter planen. Arbeidet er tidkrevende pga komplisert tankarrangement.

    En datamaskin ble hentet ut fra bro på havaristen fredag formiddag, harddisk ble overlevert politiet. Operasjonen gikk som planlagt og var godt koordinert med nødvendige interessenter.

    Den første delen av kjettingleveransen som skal benyttes til heving av fartøyet blir hentet på Sotra av BOA Management. Videre pågår det forberedelser av lekter og kraner.


    Søndag:
    Fartøyet har ligget rolig gjennom natten.

    Tømming av drivstoff har pågått gjennom det siste døgnet. Totalt er fartøyet tømt for ca. 125m3 drivstoff. I går ettermiddag ble ca 95m3 pumpet videre fra MS Regine til KV Bergen. Operasjonen vil fortsette videre etter planen.

    Det ble utført dykkearbeid på fartøyet for å klargjøre til senere operasjoner knyttet til hevingen. Det ble også montert ytterligere måleutstyr på fregatten for å kunne måle bevegelser.

    Det er planlagt med å starte strekking av wirer under fartøyet. Wirene skal dra kjettingen som skal løfte KNM Helge Ingstad.

    KL Saltfjord ankommer området i løpet av dagen for å etablere nye oppankringspunkter i sjøen utenfor KNM Helge Ingstad. Oppankringspunktene skal brukes i forbindelse med hevingen av fartøyet.

    Leave a comment:


  • Gehenna
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Neida, bare når du har nesa mot baugen. Bakker du er fartsretninga feil vei, men babord er fremdeles babord og styrbord fremdeles styrbord på lik linje med at baug og hekk ikke bytter plass, de heller. Nord og fi som før, si.

    Men du har båt og ikke jeg (hah, Allykano) så hva veit jeg.

    Leave a comment:


  • SlakaBall
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    Styrbord er høyre, og babord venstre.
    Normalt burde begge prøvd å unnvike til styrbord.
    Må bare presisere her da dette utsagnet har fått veldig mange "landkrabber" til å komme opp i stygge situasjoner:
    Styrbord er høyre og babord er venstre i fartøyets fartsretning.

    Har førstehånds kjennskap til personell som har trodd at styrbord er høyre uansett..

    Leave a comment:


  • dobrodan
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Riktig. Jeg tenkte jeg skulle legge inn en forklaring etter å ha skrevet styrbord og babord, og så bommet jeg helt...

    Leave a comment:


  • M72
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Styrbord er høyre, og babord venstre.
    Normalt burde begge prøvd å unnvike til styrbord.

    Leave a comment:


  • dobrodan
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Her er du inne på noe.

    En fregatt har noe av det skarpeste skroget man kan se i dag og i 17 knop og 90 grader midt på et platefelt så ville den skjært seg langt inn i tankeren. Vanskelig å verifisere men ubåtjagere skal normalt være instand til å tåle (overleve) å renne i senk en ubåt og dette pluss litt isklasse har nok ført til mye «malm» i baugen.

    Sannsynligvis ville den lagt seg oppå/inni og ikke kappet den «rent» i to pga den store forskjellen i dypgang men hva som ville skjedd med de 3-4 gjenstående vrakdelene etter at dette fikk jobbet litt i bølgene er ren spekulasjon utover ordet katastrofe.

    Det andre du skriver med tankerens tørning mot babord tror jeg er essensielt for det som skjedde. Fregatten kom bokstavelig talt i en skvis som den dessverre ikke forutså tidlig nok.

    Man skulle tro at VTS og los har som oppgave å forhindre nettopp slike situasjoner, uavhengig av hva som forventes av godt sjømannskap.
    Tankeren (Sola TS) tørnet vel styrbord (venstre) med full bakking, mens HI ser ut til å ha tørnet babord (høyre) rett før sammenstøtet.

    Leave a comment:


  • Niko
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Noko eg reagerer på er at det virkar som VST ikkje viste om Helge Ingstad, enda dei hadde meldt sin ankomst 1 time tidlegare.
    En mulighet er jo vaktbytte med for dårlig overlapping?

    For øvrig så er jeg enig i at hendingsforløpet kan diskuteres - problemet oppstår når man kommer inn på skyldspørsmålet, uten å kjenne alle fakta.

    Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X