Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • dobrodan
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Fant en presentasjon

    https://www.slideserve.com/benita/id...-utfordringer#

    Det kan faktisk se ut som der er en akselskjøt før skottet mellom gensettene og hovedmaskinen. Deretter en oljeinnføringsboks (ser ut som gassevakuatoren på et M109 kanonløp) før selve gearet.

    Merkelig løsning men så er lange propellakslinger både dyre og vanskelige å lage.
    Artig presentasjon...

    Nederst på punktet "NF-accomodation" står det: "NF is capable of up to 20% female crew"

    Hvordan kom de frem til 20%?

    Hva skjer om de overstiger 20%?

    Hvor stor del av mannskapet på HING var kvinner?

    Leave a comment:


  • dobrodan
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Det er ikke noe spesielt at det er en fregatt.

    Type 23 har elektrisk propulsjon (boostet av turbin) som gjør det enkelt å bakke uten å vri propellen.

    Nansenklassen har dieselmekanisk fremdrift og det et slutt på den tiden at man «kastet om» diesler for å bakke. Da er det enten et knotete komplisert gear eller vripropell som gjelder.

    EOD: den har CPP (vripropell)

    https://www.skipsrevyen.no/batomtale...idtjof-nansen/
    Jeg må si at jeg er forbauset over at Nansen-klasse ikke har diesel-elektrisk hovedmaskineri.

    Jeg trodde alle moderne skip hadde det nå.

    Faste propeller skal jo i teorien være stillere og mer robuste, på bekostning av manøverabilitet i lave hastigheter.

    Jaja. Jeg har aldri hatt sansen for Nansen-klasse, og ble ikke akkurat mer imponert nå...

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Fant en presentasjon

    https://www.slideserve.com/benita/id...-utfordringer#

    Det kan faktisk se ut som der er en akselskjøt før skottet mellom gensettene og hovedmaskinen. Deretter en oljeinnføringsboks (ser ut som gassevakuatoren på et M109 kanonløp) før selve gearet.

    Merkelig løsning men så er lange propellakslinger både dyre og vanskelige å lage.

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Jeg tror ikke fregatter har vridbare propeller.

    Britiske type 23 har det i alle fall ikke:



    Det er ikke noe spesielt at det er en fregatt.

    Type 23 har elektrisk propulsjon (boostet av turbin) som gjør det enkelt å bakke uten å vri propellen.

    Nansenklassen har dieselmekanisk fremdrift og det et slutt på den tiden at man «kastet om» diesler for å bakke. Da er det enten et knotete komplisert gear eller vripropell som gjelder.

    EOD: den har CPP (vripropell)

    https://www.skipsrevyen.no/batomtale...idtjof-nansen/

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Det er skummelt å spekulere, men det er mye som ikke stemmer. Skott eller luker som er åpne virker naturlig eller HVAC som er skadd, også kabel gjennomføringer kan være en årsak. Hvor stor åpning må det være for at det skal være u håndterbart.
    Enig.

    Og alt er basert på vitneforklaringer som naturlig nok ikke kunne kjøre melketrikset for å se nøyaktig hvor vannet kom fra.

    Men som sagt, at servorørene skulle få så mye skade tyder på store krefter eller en uheldig plassert akselskjøt.

    Leave a comment:


  • Kystvaktmann
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Mye av det tekniske får man kanskje svar på hvis man får hevet vraket.

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Det er skummelt å spekulere, men det er mye som ikke stemmer. Skott eller luker som er åpne virker naturlig eller HVAC som er skadd, også kabel gjennomføringer kan være en årsak. Hvor stor åpning må det være for at det skal være u håndterbart.
    Enig.

    Og alt er basert på vitneforklaringer som naturlig nok ikke kunne kjøre melketrikset for å se nøyaktig hvor vannet kom fra.

    Men som sagt, at servorørene skulle få så mye skade tyder på store krefter eller en uheldig plassert akselskjøt.

    Leave a comment:


  • 4312
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Det er skummelt å spekulere, men det er mye som ikke stemmer. Skott eller luker som er åpne virker naturlig eller HVAC som er skadd, også kabel gjennomføringer kan være en årsak. Hvor stor åpning må det være for at det skal være u håndterbart.

    Leave a comment:


  • dobrodan
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Fant en dårlig GA på en offentlig presentasjon og hvis den stemmer så får jeg ikke forklaringen til å gå opp.

    Generatorrommet ligger aktenfor maskinrommet.

    Propellakslingen, som for dere i grønt ser ut som en blank stor kanon og tåler like mye, går gjennom dette rommet, før den penetreres av servosystemet ved gearet i neste skott(antakeligvis).

    At denne akslingen skulle kunne skades så mye at øljerørene i senter ble eksponert får jeg ikke til å stemme. Da må en flenset skjøt ha blitt vrengt av eller noe.

    Hvis noen har bilder så hadde jeg satt pris på en kopi.
    Jeg tror ikke fregatter har vridbare propeller.

    Britiske type 23 har det i alle fall ikke:

    The Type 23's propeller is specially designed to reduce underwater noise during anti-submarine operations.

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Fant en dårlig GA på en offentlig presentasjon og hvis den stemmer så får jeg ikke forklaringen til å gå opp.

    Generatorrommet ligger aktenfor maskinrommet.

    Propellakslingen, som for dere i grønt ser ut som en blank stor kanon og tåler like mye, går gjennom dette rommet, før den penetreres av servosystemet ved gearet i neste skott(antakeligvis).

    At denne akslingen skulle kunne skades så mye at øljerørene i senter ble eksponert får jeg ikke til å stemme. Da må en flenset skjøt ha blitt vrengt av eller noe.

    Hvis noen har bilder så hadde jeg satt pris på en kopi.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Marinefartøyer/krigsskip skal da være spesielt konstruert for å fortsatt være kampdyktige etter skader på en helt annen måte enn sivile fartøyer. Det er to ting som er spesielt viktige, det ene er mostandsdyktighet mot sjokk fra eksplosjoner etc., det andre er oppdeling av fartøyet i et større antall seksjoner med vanntette skott mellom, på en slik måte at annet enn katastrofale skader på skott etc. ikke skal gi vanngjennomtrengning. Jeg fant på nettet denne presentasjonen fra nederlandske TNO: Naval ship protection and survivability.

    Her står det faktisk:
    TNO has investigated and developed structures and systems that are implemented in warships for the navies of the Netherlands, the UK, Norway and other countries.
    . Vel, hvis det var på Fridtjof Nansen-klassen har de ikke vært helt heldige.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Internasjonal sjøveisregel 6:

    Regel 6. Sikker fart

    Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

    Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer:
    (a) Av alle fartøy:
    ....
    (iv) Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner.
    ...

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Når man ser et stasjonært objekt så vil man sjekke sin kurs og se at man ikke vil treffe det. I dette tilfellet ville jo kursen til HING har brakt dem et stykke på utsiden av Stureterminalen. I og med at det var mye annen trafikk så konsentrerte mannskapet seg om dette. I og med at de hadde sjekket at de ikke ville treffe det stasjonære objektet tidligere.

    Det jeg ikke skjønner er at TS Sola må ha dukket opp på AIS og radaren? Jeg forstår utkikkene, men radaren og AIS må da ha vist at det var noe annet?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Påtroppende vakter slo seg kanskje til ro med at dette var et stasjonært objekt, og sjekket ikke skjermer? Når de først sjekket var det for sent?

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Videre så hadde Ingstad minst to Termiske kameraer som selv om de ikke ble brukt til navigasjonsøvelsen var tilgjengelig for overordnet befal.
    Eller er det slik at alt dette styres ifra stridsledelsesrommet, og bropersonalet bare har kikkerter og radarbilder?

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Antar det er vripropell på denne og da er det rør i rør fra propellnavet til en oljeinnføringsboks som besørger servotrykk (fra en HPU)

    Oljeinnføringsboksen kan ligge før, inni eller etter reduksjonsgearet.

    Alt dette er tett da det er snakk om hydraulikk, men får man skade, feks ved at akselen trykkes inn i gearet, og dette hydraulikksystemet åpnes (skades) både på propellsiden og ved oljeinnføringsboksen, så er det rake rør til aktuelt skott.

    Usikker på hvorvidt skottinndeling, skottgjennomføringer og krav til tetthet regulerer plasseringen av oljeinnføringsboksen. (Sjekker)

    Det er også snakk om svært store skader her og tydeligvis på begge sider.

    Leave a comment:


  • aquila
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av Viking80 Vis post
    Retorisk spørsmål. Hvis bro-mannskapet trodde det var et stasjonært objekt; hvorfor svingte de ikke unna tidligere?
    Når man ser et stasjonært objekt så vil man sjekke sin kurs og se at man ikke vil treffe det. I dette tilfellet ville jo kursen til HING har brakt dem et stykke på utsiden av Stureterminalen. I og med at det var mye annen trafikk så konsentrerte mannskapet seg om dette. I og med at de hadde sjekket at de ikke ville treffe det stasjonære objektet tidligere.

    Det jeg ikke skjønner er at TS Sola må ha dukket opp på AIS og radaren? Jeg forstår utkikkene, men radaren og AIS må da ha vist at det var noe annet?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Leave a comment:


  • aquila
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Kan vi gå ut ifra at FLO har blitt informert om dette, evt. burde oppdaget det etter overtakelse?
    Det fremkommer at mannskapet sin dokumentasjon tilsa at dette ikke skulle skje. Spørsmålet blir da om man burde oppdaget det. Antar det blir et oppfølgingsspørsmål.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Leave a comment:


  • aquila
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Har ikke lest rapporten enda men sånn grovt sett er denne typen vanninntrenging mulig på alle båttyper. Det fordrer dog vesentlige skader på begge propellene.
    Hvis jeg forstår det riktig så er det snakk om vanninntrenging fra maskinrommet til giret. Og at dokumentasjonen mannskaper baserte seg på forutsetter at det ikke skal komme vann inn denne veien. Og at dette medførte at man gikk fra kritisk vanninntrenging til tap av fartøy.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Dette er alvorlig, svært alvorlig. Denne svakheten kan ramme svært mange fartøyer. Spørsmålet nå er om dette er begrenset til Nansen-klassen og eventuelt om det er begrenset til verftet.

    Det kan også ha stor betydning for kostnaden for den norske stat. Dersom dette er feil i leveransen så kan man potensielt kreve erstatning fra verftet. Dog er det gått litt lang tid.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Har ikke lest rapporten enda men sånn grovt sett er denne typen vanninntrenging mulig på alle båttyper. Det fordrer dog vesentlige skader på begge propellene.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Dette er alvorlig, svært alvorlig. Denne svakheten kan ramme svært mange fartøyer. Spørsmålet nå er om dette er begrenset til Nansen-klassen og eventuelt om det er begrenset til verftet.

    Det kan også ha stor betydning for kostnaden for den norske stat. Dersom dette er feil i leveransen så kan man potensielt kreve erstatning fra verftet. Dog er det gått litt lang tid.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kan vi gå ut ifra at FLO har blitt informert om dette, evt. burde oppdaget det etter overtakelse?

    Leave a comment:


  • Viking80
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Retorisk spørsmål. Hvis bro-mannskapet trodde det var et stasjonært objekt; hvorfor svingte de ikke unna tidligere?

    Leave a comment:


  • aquila
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Legg merke til det sikkerhetskritiske varslet om hvordan vannet kunne trenge seg videre inn fra de skottene som var kompromittert.
    https://www.aibn.no/Sjofart/Undersok...-File&attach=1
    Dette er alvorlig, svært alvorlig. Denne svakheten kan ramme svært mange fartøyer. Spørsmålet nå er om dette er begrenset til Nansen-klassen og eventuelt om det er begrenset til verftet.

    Det kan også ha stor betydning for kostnaden for den norske stat. Dersom dette er feil i leveransen så kan man potensielt kreve erstatning fra verftet. Dog er det gått litt lang tid.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Leave a comment:


  • Kystvaktmann
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Kan være et bevisst valg. Spare vekt osv..

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Legg merke til det sikkerhetskritiske varslet om hvordan vannet kunne trenge seg videre inn fra de skottene som var kompromittert.
    https://www.aibn.no/Sjofart/Undersok...-File&attach=1
    Tidlig å spekulere, men er dette en design/byggefeil fra Navantias side?

    Leave a comment:


  • Kystvaktmann
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    SHT har også avdekket sikkerhetskritiske forhold ved nansen-klasse fregatt.
    Kort oppsummert:

    Det ble antatt at skipet ville flyte med de skadene de hadde pådratt seg i selve sammenstøtet. Altså at vanninntrengningen ikke ville fylle så mange vanntette seksjoner at fartøyet ville synke. Men, propellakslene var hule, noe som medførte av vannet spredte seg til giret, og deretter til maskinrommene. "Vannfyllingen ble dermed vesentlig mer omfattende enn det den opprinnelige skaden skulle tilsi".
    SHT Kommer derfor med anbefalinger til både FMA og Navantia.

    EDIT: Her skjedde det mye mens man skrev, var litt tregere på avtrekkeren enn enkelte andre

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Tidlig å spekulere, men er dette en design/byggefeil fra Navantias side?

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    «Da terminalen først ble synlig for KNM Helge Ingstad, lå Sola TS til kai ved terminalen. Fordi besetningen på tankskipet forberedte avgang, var dekket på Sola TS betydelig opplyst. På avstand vil det ha vært vanskelig å skille mellom lysene fra skipet og lysene fra terminalen. Det var heller ingen bevegelse i lysene ettersom tankskipet fortsatt lå til kai. Begge disse faktorene har etter all sannsynlighet bidratt til at besetningen på KNM Helge Ingsad tidlig fikk inntrykk av at lysene tilhørte et stasjonært objekt.»


    Det konkluderer Statens havarikommisjonen i en foreløpig rapport.

    https://www.nrk.no/hordaland/_-ingen...ken-1.14317055

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Legg merke til det sikkerhetskritiske varslet om hvordan vannet kunne trenge seg videre inn fra de skottene som var kompromittert.
    https://www.aibn.no/Sjofart/Undersok...-File&attach=1

    Leave a comment:


  • Kystvaktmann
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Her kan foreløpig rapport lastes ned: https://www.aibn.no/Sjofart/Undersokelser/18-968

    Slik jeg leser det, kort oppsummert:
    HING trodde Sola TS var en del av Stureterminalen, og at han kommuniserte med et av de nordgående fartøyene. HING så ikke Sola TS' lanterner på grunn av dekkslysene.
    Last edited by Kystvaktmann; DTG 291413 Nov 18, . Begrunnelse: Glemte lenke.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Pressekonferanse kl 14 i forbindelse med Statens havarikommisjons foreløpige rapport.

    Lenke til NRKs direktesending:
    https://www.nrk.no/hordaland/havarik...ken-1.14317055

    Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X