Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nye overvåkingsfly, P8 Poseidon

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • OR 0
    replied
    Sv: Fagmilitært Råd 2015: Orion overvåkingsfly erstattes med satelittovervåking og dr

    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Vårt militære satcommiljø (Helgelandsmoen) er ikke akkurat superambisiøst, så hadde vi jo Hisnorsat-skandalen som media overså.
    Du sitter nok på gammel info, da det ikke er noen som jobber med satcom på Helgelandsmoen. Forsvarets Satellittsasjon Eggemoen derimot har en arbeidsstokk som er sammenlignbar med de største sivile aktørene i Norge, og sitter på mye kompetanse. Det er også mindre fagmiljøer innen feltet både på Kolsås (FLO IKT m.fl.), på Haakonsvern (CYFOR CKT og CKT Sjø) og på Jørstadmoen gjennom FIH og CIS TG.

    Oppdatering: Når det gjelder Hisnorsat som du nevner, så var dette et prosjekt som endte tragisk pga. finanskrisens effekt på Spania. Senest i år (eller sent 2014) ble det bestemt at Forsvaret heller ikke får lov til å bygge satellitt på egenhånd.

    Leave a comment:


  • NK Milforum
    replied
    Sv: Fagmilitært Råd (FMR) 2015

    Akkurat der strides vel de lærde litt om hvor sivilt det greiene der egentlig er, hehe...

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Sv: Fagmilitært Råd 2015: Orion overvåkingsfly erstattes med satelittovervåking og dr

    Vårt militære satcommiljø (Helgelandsmoen) er ikke akkurat superambisiøst, så hadde vi jo Hisnorsat-skandalen som media overså.

    Deling av etterretningsdata med allierte er dessuten noe annet enn satcom. Satellitter er klart enormt viktige i havovervåking, men for Norge vil det være spesielt viktig å kunne hindre russiske ubåter i å komme ut i Norskehavet og senke forsyningsskipene på vei til Norge. Til trenger man noe som kan slippe sonarbøyer, bruke magnetisk anomalidektorer og slippe antiubåt-torpedoer. Det kan ikke satellitter, og i dag heller ikke droner.

    Leave a comment:


  • OR 0
    replied
    Sv: Fagmilitært Råd 2015: Orion overvåkingsfly erstattes med satelittovervåking og dr

    Jeg er veldig glad i satellitteknologi, og jeg mener at dette er en av de mest fleksible teknologiene vi har i dag både med tanke på tradisjonell kommunikasjon og overvåkning. Hadde vært veldig spennende om man klarte å få til god overvåkning ved bruk av satellitter i Norge. Vi har et stort fagmiljø (i norsk skala) på satcom i Forsvaret, og USA er jo stort sett alltid villige til å hjelpe sine allierte med å komme med råd til tekniske løsninger.

    Leave a comment:


  • OR 0
    replied
    Sv: Fagmilitært Råd (FMR) 2015

    Opprinnelig skrevet av admin Vis post
    [ATTACH=CONFIG]2496[/ATTACH]
    Svalbard satellittstasjon

    Sårbarhet ved stadig tilnærming satellitter, droner og annen hackbar teknologi, EK/Elektronisk krigføring. Ingen tvil om at krigføring i rommet får særdeles økt fokus, antatt også for menig mann. Til nå fått lite søkelys i mine øyne. Sammen med rivende utvikling innen EK, jamming med høyst mobile enheter, som kunne sette våre dronebaserte- og andre satellittbaserte plattformer raskt ut av spill. Her har vi sett ulike nyheter fra krigen i Ukraina og russiske mobile jamme-enheter. CyberForsvaret/E får litt å gjøre, ja.

    SvalSat (Svalbard) samt TrollSat (Antarktis) blir om mulig enda mer strategisk viktig mål, ikke minst ref fysisk sikring & beskyttelse.
    Enig i mye av det du sier, og SvalSat og Troll er definitivt vikitg for sivil kommunikasjon. Når det gjelder militær kommunikasjon så er ikke disse stasjonene så viktig per nå, da vi benytter oss av både militære og sivile stasjoner som ligger legger ned i landet. Men dette er noe som kan endre seg om det skulle bli aktuelt med mobilisering i Arktis.

    Leave a comment:


  • NK Milforum
    replied
    Sv: Fagmilitært Råd (FMR) 2015

    Click image for larger version

Name:	Longyearbyen_Plataaberget_IMG_3007.jpg
Views:	1
Size:	3,38 MB
ID:	865042
    Svalbard satellittstasjon

    Sårbarhet ved stadig tilnærming satellitter, droner og annen hackbar teknologi, EK/Elektronisk krigføring. Ingen tvil om at krigføring i rommet får særdeles økt fokus, antatt også for menig mann. Til nå fått lite søkelys i mine øyne. Sammen med rivende utvikling innen EK, jamming med høyst mobile enheter, som kunne sette våre dronebaserte- og andre satellittbaserte plattformer raskt ut av spill. Her har vi sett ulike nyheter fra krigen i Ukraina og russiske mobile jamme-enheter. CyberForsvaret/E får litt å gjøre, ja.

    SvalSat (Svalbard) samt TrollSat (Antarktis) blir om mulig enda mer strategisk viktig mål, ikke minst ref fysisk sikring & beskyttelse.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Sv: Fagmilitært Råd 2015: Orion overvåkingsfly erstattes med satelittovervåking

    Norge har i dag (og er i stand til å bygge i samarbeid med University of Toronto) AIS-mikrosatellitter. Dette er satellitter som kan kartlegge alle overflateskip som har slått på AIS-senderen sin (som alle sivile skip er pålagt å ha på). Norge har i dag ikke kapasitet til å ha egne radarsatellitter som kan kartlegge overflatefartøy som har slått av AIS, vi (Kystverket) bruker data fra de kanadiske sivile RADARSAT, og nå er vi også med i EUs Copernicus-program med radarsatellittene Sentinel 1a og 1b (som kom tilbake i revidert statsbudsjett, etter at det først var foreslått at Norge skulle gå ut av programmet). Mer avansert militær satellittovervåking må vi få fra nasjonale militære programmer hos allierte, først og fremst USA. De gir aldri fra seg overvåkingsdata til selv sine nærmeste allierte uten at de får noe like verdifullt igjen, og først etter at de har kontrollert at de ikke gir fra seg informasjon som kan skade dem selv.

    Leave a comment:


  • NK Milforum
    replied
    Fagmilitært Råd 2015: Orion overvåkingsfly erstattes med satelittovervåking og droner

    Click image for larger version

Name:	Et_forsvar_i_endring_-_Forsvaret.no_-_2015-10-01_11.23.42.jpg
Views:	5
Size:	261,5 KB
ID:	865040

    Detaljdiskusjon om forslag til erstatning av dagens Orion overvåkningsfly med bl.a. satelittovervåkning

    Limte inn tidligere relevante innlegg over.

    Fra Aftenposten.no:

    - dagens Orion overvåkingsfly erstattes med satelittovervåking

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Orion blir erstattet av droner (Aldrimer.no)

    PÃ¥ dypt vann - Nyhet | NUPI

    Pensjonert Oberstløytnant fra Luftforsvaret Harald Håvoll har skrevet to publikasjoner om dette temaet for NUPI; en rapport og et kortere Policy Brief, som er et sammendrag av rapporten beregnet for et bredere publikum.

    Leave a comment:


  • minime
    replied
    Sv: Orion blir erstattet av droner (Aldrimer.no)

    Operative siden 70-tallet: Slik skal de holde ut i 20 år til P-3 ORION I DET NORSKE FORSVARET - Operative siden 60-tallet: Slik skal de holde ut i 20 år til - tu.no/industri


    Powered by Tapatalk på iPhone

    Leave a comment:


  • Mr.M
    replied
    Sv: Boeing P-8 Poseidon

    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Droner kan i dag ikke gjøre en rekke av oppgavene Orion nå har, spesielt innen anti-ubåtkrigføring, selv om det kan bli en mulighet i fremtiden. Poseidon er nok det optimale (gjerne i samvirke med droner), men våre Orion kan være operative i minst 15-20 år til med den reservedelsavtalen som nylig er inngått med Airbus Defence & Space og Andøya Test Center AS.

    Det var synd ... Jeg som hadde håpet på nye fly ...

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Sv: Boeing P-8 Poseidon

    Droner kan i dag ikke gjøre en rekke av oppgavene Orion nå har, spesielt innen anti-ubåtkrigføring, selv om det kan bli en mulighet i fremtiden. Poseidon er nok det optimale (gjerne i samvirke med droner), men våre Orion kan være operative i minst 15-20 år til med den reservedelsavtalen som nylig er inngått med Airbus Defence & Space og Andøya Test Center AS.

    Leave a comment:


  • Mr.M
    replied
    Boeing P-8 Poseidon

    Det er snakk om at droner skal kunne ta over oppgavene til dagens Orion fly ... Men er ikke dette litt søkt ? Droner kan vel ikke gjøre alle oppgavene Orion flyene kan ?

    Jeg mener det hade vært ønskelig med nye fly og da Boeing Poseidon. Hva tror dere om sjangsene for at det skjer ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_P-8_Poseidon''

    Leave a comment:


  • Feltposten
    replied


    DRONENE KOMMER: Luftforsvaret planlegger en bred satsing på droner i årene som kommer, blant annet til erstatning for de maritime P-3 Orion overvåkingsflyene med base på Andøya. Her er et Orion fly fra 333 skvadronen under vinterøvelsen Cold Response 2014. Foto: TORBJØRN KJOSVOLD/FORSVARET

    Orion blir erstattet av droner

    De maritime overvåkingsflyene P-3 Orion på Andøya utfases og erstattes med droner med base på Evenes. Andøya blir trolig lagt ned. Ørland består og Rygge kan gjøre «comeback» i Luftforsvaret. Nedleggelsen av Bodø revurderes ikke.

    Av KJETIL STORMARK / kjetil@aldrimer.no

    Luftforsvarets taktiske kommando, også kalt NAOC (Nasjonal luftoperasjonskommando), skal etter planen flyttes til Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) på Reitan utenfor Bodø. Men dette utredes flyttet til Rygge i Østfold, dersom dette gir driftsmessige og økonomiske fordeler for Forsvaret.

    Dette er noen av forslagene til framtidig organisering av Luftforsvaret, slik den fremgår av de endelige beslutningsdokumentene for fagmilitært råd. Dokumentene, som aldrimer.no sitter med gjenparter av, ble behandlet av forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og hans ledergruppe på et todagers ledergruppemøte (LGM) mandag og tirsdag forrige uke.

    Hovedpunktene

    Dette er hovedpunktene i beslutningsdokumentet, som er datert 12. juni og bærer overskriften «Førstelinjeforsvaret: Saksgrunnlag til FSJ LGM 22-23 juni 2015»:
    • NAOC og Luftforsvarets ledelse skal flyttes til Reitan. I beslutningsdokumentet heter det imidlertid: «Det gjennomføres p.t . beregninger av de økonomiske og operative konsekvensene ved en alternativ etablering på Rygge. Dette arbeidet er basert på en tese om at det vil gi økonomiske, synergimessige, EBA-messige og kapasitetsmessige fordeler.»
    • De nye F-35 kampflyene innfases som planlagt. I tillegg vil Luftforsvaret prioritere ytterligere ressurser til F-16 i perioden 2018-20 for «å øke de totale leveransene fra kampflyvåpenet». Videre forsterkes logistikkstøtten til de nye kampflyene, noe som ifølge Forsvaret vil gi en vesentlig høyere tigjengelighet av flyene og flere flytimer.
    • Forsvaret ønsker å øke evne til å bruke presisjonsvåpen, inklusive langtrekkende missilsystemer. Støttesystem til bruk i målutvelgelse (targeting) skal innfases. I beslutningsdokumentet heter det at «det vil bli forsterket targetingkapasitet i de taktiske kommandoene og FOH».
    • Videreutvikle luftvernsystemet NASAMS og anskaffelse av områdeluftvern. Disse skal organiseres slik at de kan dekke fire geografisk adskilte områder.
    • Kontroll- og varslingskjeden (bakkeradarer og andre sensorer) gis vesentlig forbedret kapasiteten med moderne og mobile sensorer.
    • De maritime overvåkingsflyene P-3C/N Orion, med Andøya flystasjon, som base utfases. DA-20 Jet Falcon, som brukes til elektronisk krigføring i dag, utfases også. Begge deler til fordel for innføring av nye overvåkings- og etterretningsfly og et mindre antall store droner i en maritim overvåkningsskvadron som lokaliseres på Evenes. I beslutningsdokumentet heter det videre: «ISR-kapasiteten (ISR: Intelligence, surveillance, reconnaissance, red. anm) vil da økes betraktelig, men en langtrekkende taktisk ASW-kapasitet (ASW: anti-submarine warfare, red. anm) vil ikke bli prioritert.» Det siste sikter trolig til at Forsvaret har vurdert å anskaffe nye Boeing P-8 Poseidon overvåkingsfly til erstatning for de aldrende Orion-maskinene. Dette synes imidlertid å bli for dyrt.
    • Helikopterstøtten til Sjøforsvaret videreføres som planlagt med Bardufoss som base for KV-helikoptrene og Haakonsvern som base for fregatthelikoptrene.
    • 339 skvadron på Bardufoss flyttes til Rygge for å øke robusthet i beredskapsoppdraget og tilgjengelighet for SOF-trening (SOF: spesialstyrker, red. anm) og -oppdrag. Det pågår p.t. en vurdering om antall skrog og ÅV kan reduseres. Bell-412 tas ut av strukturen fra ca. 2020. Det vurderes tiltak som gjør sivile helikopter tilgjengelige til militære TIH- og MEDEVAC-oppdrag (Medevac: Medisinske flyvninger, red. anm).
    • Taktisk Lufttransport videreføres ved Gardermoen med fire C130J Hercules transportfly.
    • Forsvaret ønsker i tillegg at avtalene med USA om forhåndslagring av materiell ved fem norske flyplasser reforhandles, slik at Sola blir erstattet av Rygge og Bodø erstattes av Bardufoss. De flyplassene som lå inne i COB-avtalen (COB: Collocated Operating Bases, red. anm) da denne ble reforhandlet i 1994, var Evenes, Andøya, Sola, Bodø og Bardufoss.


    Aldrimer.no understreker at vi ikke har greidd å bringe på det rene om forsvarssjefen og hans ledergruppe gjorde endringer knyttet til FMR-anbefalingene om Luftforsvaret da disse ble behandlet på ledermøtet i forrige uke.

    Plandokumenter

    Aldrimer.no sitter også med gjenparter av plandokumenter fra tidligere faser av arbeidet med fagmilitært råd.
    Her var det lenge et skarp duell mellom Rygge og Gardermoen med tanke på hvilken av de to basene som ville overleve. Nå synes det som om begge basene vil bli forsøkt videreført, men der Gardermoen flystasjon vil bli organisert som en underenhet under Rygge flystasjon. Gardermoen beholder C-130J Hercules transportflyene, mens en ny flåte av høyteknologiske droner og egne helikoptre for spesialstyrkene etter alt å dømme blir lokalisert til Rygge.
    Rygge flystasjon kan dermed oppstå som en fugl Føniks som en konsekvens av budsjettkuttene i Forsvaret. Flystasjonen har mistet det meste av virksomheten som tidligere ble drevet herifra, selv om Luftforsvarsstaben fortsatt holder til der.

    To hovedalternativer

    Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssens skal legge fram sitt fagmilitære råd for regjeringen innen 1. oktober i år. Forsvaret er bedt om å utrede to hovedalternativer: Et alternativ med 0,5 prosents vekst i forsvarsbudsjettet, noe som Forsvaret selv tidligere har omtalt som «jordnær modell» og et alternativ med nullvekst, som Forsvaret tidligere har omtalt som «visjonær modell». Begrepet «visjonær» henspiller på at virkemidlene og budsjettkuttene må være mer ekstreme.
    Disse alternativene er senere i FMR-arbeidet blitt referert til som «bane 1» og «bane 2».
    Begge alternativene innebærer i realiteten omfattende reduksjoner i forsvarsstrukturen, fordi regjeringen har krevd at alle etater hver år må kutte 0,5 prosent i sine budsjetter. I tillegg blir forsvarsmateriell stadig dyrere å anskaffe og drifte.

    Les mer: Har varslet regjeringen om rød status
    Les mer: Ser bort fra deler av bestillingen
    Les mer: – Tvinges til å foreslå kutt han ikke ønsker

    Departementet ba også forsvarssjefen se på en tredje vei: Et vekstbudsjett utover 0,5 prosent, men der man ikke oppga noen vekstrate. Det er dette alternativet som forsvarssjefen nå synes å legge sin tyngde bak.

    Kjevik legges ned

    Plandokumentene fra en tidligere fase av FMR-arbeidet, viser at skolevirksomheten ved Kjevik utenfor Kristiansand etter alt å dømme blir lagt ned. Det samme kan også bli tilfellet for Bardufoss flystasjon, men her har pilene den siste tiden pekt mot at flystasjonen kan bli videreført. For Kjevik ser det fortsatt helsvart ut.

    I begge modellene er det lagt opp til at 330 Skvadron med sine nye redningshelikoptre – når disse blir innfaset – skal videreføre sine baser på Rygge, Sola, Florø, Ørland, Bodø og Banak.

    I alle modeller som er blitt utredet for framtidig organisering av Luftforsvaret, er Ørland beholdt som hovedflystasjon.
    Luftforsvarets kontroll- og varslingsstasjon (LKVS) på Sørreisa er imidlertid vurdert lagt ned, i tillegg til kontrollstasjonen på Mågerø, som allerede er besluttet lagt ned. Dette er imidlertid ikke praktisk gjennomført ennå.

    Droner

    Forsvaret har utredet muligheten for en omfattende satsing på Rygge, der både taktisk kommando for luftstridskreftene lokaliseres dit, sammen med nasjonal luftoperasjonssentral (NAOC), en dronebase, Forsvarets senter for elektronisk krigføring, Luftoperativt inspektorat (LOI), 335 Skvadron og i tillegg en egen luftving som er øremerket spesialstyrkene. Også spesialstyrkene flyttes da dit, sammen med en taktisk kommando for spesialstyrkene.

    Evenes blir etter alt å dømme etablert både som base for kampflyenes NATO-beredskap (QRA – quick reaction alert) og som base for noen av Forsvarets nye høyteknologiske dronesystemer (HALE/MALE – Hale-kategori droner kan operere opp til 9000 meters høyde og med rekkevidde over 200 km. Male-kategori droner kan operere over 9100 meters høyde og med ubegrenset rekkevidde) i Nord-Norge. Forsvaret vurderer også å etablere en luftvernbataljon her, med NASAMS-batterier og områdeluftvern, en sensorgruppe og baseforsvar

    Link til artikkel: Orion blir erstattet av droner
    Last edited by Rittmester; DTG 051339A Sep 19, .

    Leave a comment:


  • hvlt
    started a topic Nye overvåkingsfly, P8 Poseidon

    Nye overvåkingsfly, P8 Poseidon

    Regjeringen la i dag fram i Statsråd en proposisjon til Stortinget om endringer i Forsvarsbudsjettet for 2016: Endringar i statsbudsjettet 2016 under Forsvarsdepartementet

    Det aller meste i denne er mindre endringer for å få kartet til å stemme med terrenget, men det er en stor ny ting: Prosjekt 2047 "Videreføring av MPA- og ISR-kapasitet".

    Dette gjelder innkjøp av 5 stk. P-8A Poseidon direkte fra den amerikanske stat som "Foreign Military Sales". Det er satt av en kostnadsramme på 9,825 milliarder 2016-kroner i kapittel 1760 ("Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg"), og i tillegg vil en uspesifisert kostnad belastes kapittel 1735 ("Etterretningstjenesten"). Flyene vil bli levert 2021-2022.

    Her er det tydeligvis hastverk, dette var jo dessuten noe som Forsvarssjefen ikke ønsket å bruke penger på, og der man dessuten blir fortalt at våre P-3C Orion vil kunne være operative til 2030 eller senere. Det kan ha sammenheng med samkjøring med produksjon av 9 stk for Storbritannia.

    Når dette skal bli operativt på Evenes blir det spennende å se om man klarer å rekruttere nok kvalifisert personell!
Working...
X