https://ukdefencejournal.org.uk/chin...m-Bw08iZ0UabjA
«Commodore Michael Utley, Commander United Kingdom Carrier Strike Group, is reported by Save The Royal Navy here as saying that HMS Queen Elizabeth will be escorted by two Type 45 destroyers, two Type 23 frigates, a nuclear submarine, a Tide-class tanker and RFA Fort Victoria. The ship will also carry 24 F-35B jets, including US Marine Corps aircraft, in addition to a number of helicopters.»
Kunngjøring
Collapse
No announcement yet.
Fokus: Storbritannia - Forsvar
Collapse
X
-
Det ble hektisk da det viste seg at de britiske Wildcat helikoptrene om bord på fregattene Argyll og Montrose måtte oppgradere IFF systemet for å kunne operere trygt sammen med de andre NATO landene som patruljerer i Gulfen.
Flyteknikere fra The Royal Navy jobbet døgnet rundt på basen i Somerset i fire uker slik at oppgraderte Wildcat helikoptre kunne sendes nedover til Gulfen med et C-17 transportfly for å erstatte de som allerede var om bord på fregattene Argyll og Montrose.
Handlekraft når det gjelder.
https://www.royalnavy.mod.uk/news-an...201221-815-iff
Leave a comment:
-
Den eneste jager i Type 82-klassen, HMS Bristol dekommisjoneres. Sjøsatt i 1969 og i aktiv tjeneste fra 1973, og treningsfartøy fra 1987. https://www.thedrive.com/the-war-zon...y-been-retired
Leave a comment:
-
Britiske SBS brukte kun ni minutter på å ta tilbake kontrollen over tankskipet Nave Andromeda i Den Engelske Kanal i går kveld. Aksjonen ble gjennomført med Merlin og Wildcat helikoptre i tillegg til hurtiggående båter. Spesialstyrkene fastropet seg ned fra helikoptrene til båtens dekk etter mørkets frembrudd, i tillegg tok noen av dem seg ombord ved å entre skipet fra de hurtiggående båtene. 7 nigerianere ble pågrepet.
Bakgrunnen for operasjonen var at mannskapet oppdaget de syv blindpassasjerene, og situasjonen eskalerte når manskapet prøvde å låse dem inn i en lugar.
Britiske myndigheter fryktet en stund at skipet var blitt kapret. I ettertid viste det seg at mannskapet var sikret i skipets "citadel", mens kapteinen var på broen hele tiden.
https://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-54687379
- 1 like
Leave a comment:
-
Større bilder. Må si jeg liker den britiske varianten av 'Avengers, assemble!'
- 5 likes
Leave a comment:
-
Dette er Fifty Shades of Grey etter min smak!
*bites lip*
- 4 likes
Leave a comment:
-
Opprinnelig skrevet av yamaha Vis postJeg så at onde tunger nevnte at UK måtte låne fly og piloter fra USA for å fylle opp båten. Kommer de til å få nok fly selv etter hvert, eller har noen smarte hoder tenkt store tanker?
- 2 likes
Leave a comment:
-
Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis postFor å fortsette avsporingen: Nå krangles det så busta fyker her om Evenes kontra Andøya, men dersom det virkelig drar seg til, vil jeg gjette på at alt vi har av MPA kommer til å operere ut fra Keflavik eller Lossiemouth eller andre plasser som ikke ligger under den russiske A2AD-paraplyen.
Men ja jeg tar poenget ditt.
Leave a comment:
-
Man får håpe at Skottland joiner NATO når de melder seg ut av Storbritannia.
Leave a comment:
-
For å fortsette avsporingen: Nå krangles det så busta fyker her om Evenes kontra Andøya, men dersom det virkelig drar seg til, vil jeg gjette på at alt vi har av MPA kommer til å operere ut fra Keflavik eller Lossiemouth eller andre plasser som ikke ligger under den russiske A2AD-paraplyen.
- 2 likes
Leave a comment:
-
Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis postGodt poeng. Kanskje istedenfor dyre hangarer og nærforsvar i Trøndelag så kunne vi heller kjøpt oss inn på en flybase i Skottland? Det er ikke nødvendigvis svenskene som kommer først så base på andre siden av litt sjø og med kort flytid til offshoreinstallasjoner er jo bra.
Ad nok flyplasser Rittmester så er jeg enig i det - men problemet er at når du har bygget nærforsvar og infrastruktur og verksteder og.. så har det kostet en del penger. Såvidt meg bekjent kan ikke F-35 klare seg med en lastebil med ammo, en tankvogn og en rett bit av E6.
Nå er det da en svært kort affære før man må inn i langt mer kontrollerte vedlikeholdsfasiliteter.
Norge Deployerer stadig F-35 rundt i landet for å bli vandt til dette. Både Norge og Italia har hatt F-35 på Island for å øve deployeringskonsepter
Og det er ikke sagt med så høy stemme av andre enn Tormod Heier, men deployeringsbasen til F-35 for Norges (om ting går feil vei) del er RAF Lakenheath til nød RAF Marham. Ikke at han har nevnt hvilken flybase det dreier seg om.
Nå har jeg sporet helt av.
*https://theaviationist.com/2020/07/3...cept-exercise/
- 2 likes
Leave a comment:
-
F-35B har vesentlig kortere rekkevidde enn F-35A (alt som skal til for å kunne drive vertikalt tar plass som ellers kunne gå til drivstofftanker og annen nyttelast). Det er også vesentlig mer vedlikeholdskrevende.
- 2 likes
Leave a comment:
-
Godt poeng. Kanskje istedenfor dyre hangarer og nærforsvar i Trøndelag så kunne vi heller kjøpt oss inn på en flybase i Skottland? Det er ikke nødvendigvis svenskene som kommer først så base på andre siden av litt sjø og med kort flytid til offshoreinstallasjoner er jo bra.
Ad nok flyplasser Rittmester så er jeg enig i det - men problemet er at når du har bygget nærforsvar og infrastruktur og verksteder og.. så har det kostet en del penger. Såvidt meg bekjent kan ikke F-35 klare seg med en lastebil med ammo, en tankvogn og en rett bit av E6.
Leave a comment:
-
Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis postHangarskip er tradisjonelt best egnet når man ønsker å drive maktprojeksjon i fjerne strøk. Norge er en frontlinjenasjon, om vi ønsker det eller ikke, og vi er i besittelse av et gigantisk, usenkbart hangarskip med mange flyplasser som våre F-35 kan operere fra. Tror det holder.
Eier vi hele UK nå trodde det bare var noen gater i London jeg?
Spøk til gatling.
Hangarfartøyer er faktisk en billig løsning for de som driver med maktprojeksjon, en deployert og forsvart kampflybase på andre siden av havet er mange ganger kostnaden av hangarfartøyer.
Kanskje med unntak av USS Gerald Ford.
Leave a comment:
-
Hangarskip er tradisjonelt best egnet når man ønsker å drive maktprojeksjon i fjerne strøk. Norge er en frontlinjenasjon, om vi ønsker det eller ikke, og vi er i besittelse av et gigantisk, usenkbart hangarskip med mange flyplasser som våre F-35 kan operere fra. Tror det holder.
Leave a comment:
-
Opprinnelig skrevet av MWD Vis posthttps://www.thetimes.co.uk/article/b...ases-nk2hfns8c
Det er snakk om at de vil kutte halvparten av F-35B for å satse på en egenutviklet jager.
Redusere kjøpet underveis så enhetskostnadene går i taket.
Satse på egen Tempest som så blir kanselert.
Profit
- 1 like
Leave a comment:
-
https://www.thetimes.co.uk/article/b...ases-nk2hfns8c
Det er snakk om at de vil kutte halvparten av F-35B for å satse på en egenutviklet jager.
Leave a comment:
-
Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
Du mener vi betaler for lite skatt?
Så snart man drar noe som helst flygende ut på bøljan blå så koster det noe helt absurd.
Leave a comment:
-
Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
Det slår meg at det må ha vært noen interessante diskusjoner å vurdere om Norge skulle kjøpe F-35 som kunne operere fra allierte hangarskip. Det kunne tatt mye av baseinvesteringer, sårbarhet og lokaliseringsdiskusjoner. Selvsagt må det finnes en landbase i Norge - men det ville da vært en helt annen diskusjon.
Så snart man drar noe som helst flygende ut på bøljan blå så koster det noe helt absurd.
Leave a comment:
-
Meg bekjent kreves en del trening for å være carrier qualified og current, så det blir også et spørsmål om kost/nytte mht. begrenset tilgang på personell og flytimer mv. Vil det gi en gevinst som kan rettferdiggjøre kostnaden? Hva vil det tilføre og koste det norske kampflymiljøet? Hvilken annen trening skal man hive på båten (pun) for å fly fra båt? Gir det mening for oss og våre allierte?
Skal man fly fra båt er det nok uansett best å være på en skipsbasert skvadron over tid, så ev. utveksling er kanskje mer realistisk. Vi må fokusere våre begrensede ressurser på å være så gode som mulig på det vi skal gjøre. Men jeg synser.
Leave a comment:
-
Opprinnelig skrevet av yamaha Vis postJeg så at onde tunger nevnte at UK måtte låne fly og piloter fra USA for å fylle opp båten. Kommer de til å få nok fly selv etter hvert, eller har noen smarte hoder tenkt store tanker?
Leave a comment:
-
Jeg så at onde tunger nevnte at UK måtte låne fly og piloter fra USA for å fylle opp båten. Kommer de til å få nok fly selv etter hvert, eller har noen smarte hoder tenkt store tanker?
Leave a comment:
-
Nei, nå har det jammen gått alt for lenge uten litt vaskeekte britisk hangarskipporno!
HMS Queen Elizabeth skal om få strakser delta i Øvelse Joint Warrior 20-2, og dette for første gang som kjernen i Royal Navys nyopprettede hangarskipgruppe, som går under det meget overraskende navnet United Kingdom Carrier Strike Group (UKCSG). I den forbindelse tok hun i går imot fire F-35 fra No 617 Squadron RAF og ti F-35 tilhørende VMFA-211 USMC, og sammen med åtte Merlin helikopter fra 845 NAS utgjør disse både den hittil største flyvingen ombord et britisk skip siden HMS Hermes la inn sine britiske årer i 1983, det mest potente britiske hangarskipet siden HMS Ark Royal på 70-tallet, og den største embarkerte flyvingen F-35/5. generasjon noe sted i verden. Skipene er i utgangspunktet tenkt å rutinemessig deployere med jagervinger på 24 F-35, og er designet for å effektivt kunne operere 48. Skulle det virkelig brenne på dass så er det plass til litt over 70 fly, men da er skipene i praksis ikke stort annet enn flyferger.
I løpet av de nærmeste dagene linker hun opp med skipene som utgjør resten av gruppen. Dette er de tre jagerne HMS Diamond, HMS Defender og USS The Sullivans, fregattene HMS Kent, HMS Northumberland og nederlandske Zr.Ms. Evertsen, forsyningsskipene RFA Fort Victoria og RFA Tideforce samt en ikke-navngitt britisk ubåt. De skal bedrive samtrening en ukes tid først, før de som sagt skal delta i Joint Warrior, en stor øvelse som arrangeres i/utenfor Skottland to ganger i året.
Denne øvelsen er den første "ordentlige" øvelsen for QE samt første gang hun seiler som flaggskip for flaggkommandør Steve Moorhouse, sjef UKCSG. Generalprøven kommer i mars da de skal delta i vårutgaven av Joint Warrior, før de etter planen skal legge i vei på sin aller første operative deployering i mai. Gruppen skal inkludere de samme britiske skipene, med unntak av HMS Northumberland som skal erstattes av HMS Richmond, og muligens en nederlandsk fregatt, selv om dette ikke er bekreftet. Jagervingen kommer også til å være like stor, med åtte britiske og seks amerikanske F-35 (fra de samme skvadronene som nå), samt ni Merlin fra 820 NAS oget uspesifisert antall Wildcat helikopter. Deployeringen kommer til å vare i 5-6 måneder, og selv om intet har blitt bekreftet fra offentlig hold så er det sterke rykter om at gruppen skal østover til Det indiske hav og Stillehavet. Time will show
Og det må vel være lov å få en liten halvkram en av å se slike bilder som under... *kremt*
- 2 likes
Leave a comment:
-
Lang artikkel om UKs manglende forsvar mot russiske SLCMs.
Samt historie om missil utviklingen i Russland og Nato.
https://www.savetheroyalnavy.org/a-g...eat-to-the-uk/
- 1 like
Leave a comment:
-
Dette var litt merkelig lesning. Man vurderer tydeligvis det som et alternativ å plassere samtlige stridsvogner og stormpanservogner i "møllepose", for å frigjøre midler til mer "high-tech" forsvarsgrener som bla cyber: https://www.teiss.co.uk/challenger-2...ld-be-shelved/
Leave a comment:
-
RAF Chinook lands on Welsh farm after striking wire
A U.K. Royal Air Force Chinook helicopter on July 28 made an emergency landing in Wales after it struck a wire, according to BBC News.
[...]
Reports indicate the crew suffered “minor injuries” in the incident, which occurred during a training exercise. The crew remained with the aircraft following the landing to provide security until it is recovered.
Leave a comment:
-
British Army’s AS90 howitzers to stick around amid replacement delay
The program to replace the British Army’s aging AS90 self-propelled artillery has hit at least a two-year delay, with the forthcoming howitzer not expected to reach initial operating capability until the first quarter of 2029.
[...]
A portion of the howitzer force will now remain operational until 2032.
Leave a comment:
-
A new Royal Marine Commando unit is being created as part of the UK’s Future Commando Force, the Royal Navy (RN) announced in a press release on 20 July. The new Vanguard Strike Company will be made up of 150 Royal Marines and British Army Commandos.
https://www.royalnavy.mod.uk/news-an...strike-company
Leave a comment:
Leave a comment: