Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Storbritannia - Forsvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • hvlt
    replied
    Den eneste jager i Type 82-klassen, HMS Bristol dekommisjoneres. Sjøsatt i 1969 og i aktiv tjeneste fra 1973, og treningsfartøy fra 1987. https://www.thedrive.com/the-war-zon...y-been-retired

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Britiske SBS brukte kun ni minutter på å ta tilbake kontrollen over tankskipet Nave Andromeda i Den Engelske Kanal i går kveld. Aksjonen ble gjennomført med Merlin og Wildcat helikoptre i tillegg til hurtiggående båter. Spesialstyrkene fastropet seg ned fra helikoptrene til båtens dekk etter mørkets frembrudd, i tillegg tok noen av dem seg ombord ved å entre skipet fra de hurtiggående båtene. 7 nigerianere ble pågrepet.

    Bakgrunnen for operasjonen var at mannskapet oppdaget de syv blindpassasjerene, og situasjonen eskalerte når manskapet prøvde å låse dem inn i en lugar.

    Britiske myndigheter fryktet en stund at skipet var blitt kapret. I ettertid viste det seg at mannskapet var sikret i skipets "citadel", mens kapteinen var på broen hele tiden.

    https://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-54687379

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Thunderbirds are go?

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Større bilder. Må si jeg liker den britiske varianten av 'Avengers, assemble!'

    Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	138
Size:	506,5 KB
ID:	1037516


    Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	129
Size:	355,2 KB
ID:	1037517


    Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	129
Size:	622,4 KB
ID:	1037518


    Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	129
Size:	563,6 KB
ID:	1037519


    Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	129
Size:	576,9 KB
ID:	1037520


    Click image for larger version

Name:	9.jpg
Views:	129
Size:	524,6 KB
ID:	1037521




    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Dette er Fifty Shades of Grey etter min smak!

    *bites lip*



    Click image for larger version

Name:	AU200055050.jpg
Views:	148
Size:	307,5 KB
ID:	1037507

    Click image for larger version

Name:	HMS-Queen-Elizabeth-Carrier-Strike-Group-3-768x369.jpg
Views:	149
Size:	83,3 KB
ID:	1037506


    Click image for larger version

Name:	Ejjo9OvXkAUqBl6-768x386.jpg
Views:	159
Size:	88,5 KB
ID:	1037505

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Jeg så at onde tunger nevnte at UK måtte låne fly og piloter fra USA for å fylle opp båten. Kommer de til å få nok fly selv etter hvert, eller har noen smarte hoder tenkt store tanker?
    De "låner" en amerikansk skvadron frem til de selv har nok fly, da de så langt lider under en ganske beskjeden leveringsfrekvens på egne fly. Dette har imidlertid vært kjent i lang tid, og allerede i 2015 ble det gjort avtaler med USMC om "lån" av skvadroner. Per nå har britene mottatt 20 fly totalt, med ytterligere 28 fly forventet innen 2025, så i utgangspunktet forventer de å seile med 24 egne fly ombord i 2023. Det er også et meget viktig læringsmoment inne i bildet, da USMC har flydd F-35 fra amfibieskip siden 2011 og dermed innehar lang erfaring og høy kompetanse på området, noe RN selvfølgelig er ivrige etter å dra nytte av.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    For å fortsette avsporingen: Nå krangles det så busta fyker her om Evenes kontra Andøya, men dersom det virkelig drar seg til, vil jeg gjette på at alt vi har av MPA kommer til å operere ut fra Keflavik eller Lossiemouth eller andre plasser som ikke ligger under den russiske A2AD-paraplyen.
    Begge steder kan nås like fint av Kalibr eller KH-101.

    Men ja jeg tar poenget ditt.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    Man får håpe at Skottland joiner NATO når de melder seg ut av Storbritannia.
    Og at de får med seg nok marine til å ha verdi.
    Det er i stor grad UK som står for sikkerheten i Nordsjøen.

    Leave a comment:


  • M72
    replied
    Man får håpe at Skottland joiner NATO når de melder seg ut av Storbritannia.

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    For å fortsette avsporingen: Nå krangles det så busta fyker her om Evenes kontra Andøya, men dersom det virkelig drar seg til, vil jeg gjette på at alt vi har av MPA kommer til å operere ut fra Keflavik eller Lossiemouth eller andre plasser som ikke ligger under den russiske A2AD-paraplyen.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Godt poeng. Kanskje istedenfor dyre hangarer og nærforsvar i Trøndelag så kunne vi heller kjøpt oss inn på en flybase i Skottland? Det er ikke nødvendigvis svenskene som kommer først så base på andre siden av litt sjø og med kort flytid til offshoreinstallasjoner er jo bra.

    Ad nok flyplasser Rittmester så er jeg enig i det - men problemet er at når du har bygget nærforsvar og infrastruktur og verksteder og.. så har det kostet en del penger. Såvidt meg bekjent kan ikke F-35 klare seg med en lastebil med ammo, en tankvogn og en rett bit av E6.
    Deployeringskapasiteten er noe spesielt USMC jobber mye med(Italia kopierer dette også så vidt jeg vet*), der man skal kunne operere en kortere periode fra en fremskutt base og tildels "leve" ut av hekken på en C-130.
    Nå er det da en svært kort affære før man må inn i langt mer kontrollerte vedlikeholdsfasiliteter.
    Norge Deployerer stadig F-35 rundt i landet for å bli vandt til dette. Både Norge og Italia har hatt F-35 på Island for å øve deployeringskonsepter

    Og det er ikke sagt med så høy stemme av andre enn Tormod Heier, men deployeringsbasen til F-35 for Norges (om ting går feil vei) del er RAF Lakenheath til nød RAF Marham. Ikke at han har nevnt hvilken flybase det dreier seg om.

    Nå har jeg sporet helt av.


    *https://theaviationist.com/2020/07/3...cept-exercise/

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    F-35B har vesentlig kortere rekkevidde enn F-35A (alt som skal til for å kunne drive vertikalt tar plass som ellers kunne gå til drivstofftanker og annen nyttelast). Det er også vesentlig mer vedlikeholdskrevende.

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Godt poeng. Kanskje istedenfor dyre hangarer og nærforsvar i Trøndelag så kunne vi heller kjøpt oss inn på en flybase i Skottland? Det er ikke nødvendigvis svenskene som kommer først så base på andre siden av litt sjø og med kort flytid til offshoreinstallasjoner er jo bra.

    Ad nok flyplasser Rittmester så er jeg enig i det - men problemet er at når du har bygget nærforsvar og infrastruktur og verksteder og.. så har det kostet en del penger. Såvidt meg bekjent kan ikke F-35 klare seg med en lastebil med ammo, en tankvogn og en rett bit av E6.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Hangarskip er tradisjonelt best egnet når man ønsker å drive maktprojeksjon i fjerne strøk. Norge er en frontlinjenasjon, om vi ønsker det eller ikke, og vi er i besittelse av et gigantisk, usenkbart hangarskip med mange flyplasser som våre F-35 kan operere fra. Tror det holder.

    Eier vi hele UK nå trodde det bare var noen gater i London jeg?

    Spøk til gatling.
    Hangarfartøyer er faktisk en billig løsning for de som driver med maktprojeksjon, en deployert og forsvart kampflybase på andre siden av havet er mange ganger kostnaden av hangarfartøyer.
    Kanskje med unntak av USS Gerald Ford.

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Hangarskip er tradisjonelt best egnet når man ønsker å drive maktprojeksjon i fjerne strøk. Norge er en frontlinjenasjon, om vi ønsker det eller ikke, og vi er i besittelse av et gigantisk, usenkbart hangarskip med mange flyplasser som våre F-35 kan operere fra. Tror det holder.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av MWD Vis post
    https://www.thetimes.co.uk/article/b...ases-nk2hfns8c

    Det er snakk om at de vil kutte halvparten av F-35B for å satse på en egenutviklet jager.
    Eller som det ofte er på den siden av nordsjøen.
    Redusere kjøpet underveis så enhetskostnadene går i taket.
    Satse på egen Tempest som så blir kanselert.

    Profit

    Leave a comment:


  • MWD
    replied
    https://www.thetimes.co.uk/article/b...ases-nk2hfns8c

    Det er snakk om at de vil kutte halvparten av F-35B for å satse på en egenutviklet jager.

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post

    Du mener vi betaler for lite skatt?
    Så snart man drar noe som helst flygende ut på bøljan blå så koster det noe helt absurd.
    Det pleier jo å bli kjempebillig!! Og raskt!! https://milforum.net/forum/fagforum-...-90-helikopter

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post

    Det slår meg at det må ha vært noen interessante diskusjoner å vurdere om Norge skulle kjøpe F-35 som kunne operere fra allierte hangarskip. Det kunne tatt mye av baseinvesteringer, sårbarhet og lokaliseringsdiskusjoner. Selvsagt må det finnes en landbase i Norge - men det ville da vært en helt annen diskusjon.
    Du mener vi betaler for lite skatt?
    Så snart man drar noe som helst flygende ut på bøljan blå så koster det noe helt absurd.

    Leave a comment:


  • Gnist
    replied
    Meg bekjent kreves en del trening for å være carrier qualified og current, så det blir også et spørsmål om kost/nytte mht. begrenset tilgang på personell og flytimer mv. Vil det gi en gevinst som kan rettferdiggjøre kostnaden? Hva vil det tilføre og koste det norske kampflymiljøet? Hvilken annen trening skal man hive på båten (pun) for å fly fra båt? Gir det mening for oss og våre allierte?

    Skal man fly fra båt er det nok uansett best å være på en skipsbasert skvadron over tid, så ev. utveksling er kanskje mer realistisk. Vi må fokusere våre begrensede ressurser på å være så gode som mulig på det vi skal gjøre. Men jeg synser.

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Jeg så at onde tunger nevnte at UK måtte låne fly og piloter fra USA for å fylle opp båten. Kommer de til å få nok fly selv etter hvert, eller har noen smarte hoder tenkt store tanker?
    Det slår meg at det må ha vært noen interessante diskusjoner å vurdere om Norge skulle kjøpe F-35 som kunne operere fra allierte hangarskip. Det kunne tatt mye av baseinvesteringer, sårbarhet og lokaliseringsdiskusjoner. Selvsagt må det finnes en landbase i Norge - men det ville da vært en helt annen diskusjon.

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Jeg så at onde tunger nevnte at UK måtte låne fly og piloter fra USA for å fylle opp båten. Kommer de til å få nok fly selv etter hvert, eller har noen smarte hoder tenkt store tanker?

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Nei, nå har det jammen gått alt for lenge uten litt vaskeekte britisk hangarskipporno!

    HMS Queen Elizabeth skal om få strakser delta i Øvelse Joint Warrior 20-2, og dette for første gang som kjernen i Royal Navys nyopprettede hangarskipgruppe, som går under det meget overraskende navnet United Kingdom Carrier Strike Group (UKCSG). I den forbindelse tok hun i går imot fire F-35 fra No 617 Squadron RAF og ti F-35 tilhørende VMFA-211 USMC, og sammen med åtte Merlin helikopter fra 845 NAS utgjør disse både den hittil største flyvingen ombord et britisk skip siden HMS Hermes la inn sine britiske årer i 1983, det mest potente britiske hangarskipet siden HMS Ark Royal på 70-tallet, og den største embarkerte flyvingen F-35/5. generasjon noe sted i verden. Skipene er i utgangspunktet tenkt å rutinemessig deployere med jagervinger på 24 F-35, og er designet for å effektivt kunne operere 48. Skulle det virkelig brenne på dass så er det plass til litt over 70 fly, men da er skipene i praksis ikke stort annet enn flyferger.

    I løpet av de nærmeste dagene linker hun opp med skipene som utgjør resten av gruppen. Dette er de tre jagerne HMS Diamond, HMS Defender og USS The Sullivans, fregattene HMS Kent, HMS Northumberland og nederlandske Zr.Ms. Evertsen, forsyningsskipene RFA Fort Victoria og RFA Tideforce samt en ikke-navngitt britisk ubåt. De skal bedrive samtrening en ukes tid først, før de som sagt skal delta i Joint Warrior, en stor øvelse som arrangeres i/utenfor Skottland to ganger i året.

    Denne øvelsen er den første "ordentlige" øvelsen for QE samt første gang hun seiler som flaggskip for flaggkommandør Steve Moorhouse, sjef UKCSG. Generalprøven kommer i mars da de skal delta i vårutgaven av Joint Warrior, før de etter planen skal legge i vei på sin aller første operative deployering i mai. Gruppen skal inkludere de samme britiske skipene, med unntak av HMS Northumberland som skal erstattes av HMS Richmond, og muligens en nederlandsk fregatt, selv om dette ikke er bekreftet. Jagervingen kommer også til å være like stor, med åtte britiske og seks amerikanske F-35 (fra de samme skvadronene som nå), samt ni Merlin fra 820 NAS og ​et uspesifisert antall Wildcat helikopter. Deployeringen kommer til å vare i 5-6 måneder, og selv om intet har blitt bekreftet fra offentlig hold så er det sterke rykter om at gruppen skal østover til Det indiske hav og Stillehavet. Time will show

    Click image for larger version

Name:	AZ200024008.jpg
Views:	256
Size:	245,7 KB
ID:	1036927

    Click image for larger version  Name:	AZ200024013.jpg Views:	0 Size:	235,5 KB ID:	1036926

    Og det må vel være lov å få en liten halvkram en av å se slike bilder som under... *kremt*

    Click image for larger version  Name:	AU200049239.jpg Views:	0 Size:	299,0 KB ID:	1036923

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Lang artikkel om UKs manglende forsvar mot russiske SLCMs.

    Samt historie om missil utviklingen i Russland og Nato.

    https://www.savetheroyalnavy.org/a-g...eat-to-the-uk/

    Leave a comment:


  • EivindM
    replied
    Dette var litt merkelig lesning. Man vurderer tydeligvis det som et alternativ å plassere samtlige stridsvogner og stormpanservogner i "møllepose", for å frigjøre midler til mer "high-tech" forsvarsgrener som bla cyber: https://www.teiss.co.uk/challenger-2...ld-be-shelved/

    Leave a comment:


  • Grasklyppertraktor
    replied

    Click image for larger version

Name:	116268516_3853978527961986_5477347807655513105_o.jpg
Views:	98
Size:	166,1 KB
ID:	1034737

    RAF Chinook lands on Welsh farm after striking wire

    A U.K. Royal Air Force Chinook helicopter on July 28 made an emergency landing in Wales after it struck a wire, according to BBC News.

    [...]

    Reports indicate the crew suffered “minor injuries” in the incident, which occurred during a training exercise. The crew remained with the aircraft following the landing to provide security until it is recovered.
    ​​​​​​​https://www.verticalmag.com/news/raf...striking-wire/

    Leave a comment:


  • Grasklyppertraktor
    replied

    Click image for larger version  Name:	as90.jpg Views:	0 Size:	70,4 KB ID:	1034735

    British Army’s AS90 howitzers to stick around amid replacement delay

    The program to replace the British Army’s aging AS90 self-propelled artillery has hit at least a two-year delay, with the forthcoming howitzer not expected to reach initial operating capability until the first quarter of 2029.

    [...]
    ​​​
    A portion of the howitzer force will now remain operational until 2032.
    https://www.defensenews.com/land/202...acement-delay/

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    A new Royal Marine Commando unit is being created as part of the UK’s Future Commando Force, the Royal Navy (RN) announced in a press release on 20 July. The new Vanguard Strike Company will be made up of 150 Royal Marines and British Army Commandos.

    https://www.royalnavy.mod.uk/news-an...strike-company

    Leave a comment:


  • 93A
    replied
    Video fra Clockwork på Bardufoss som skyter med Hellfire og 30mm på sjømål.



    The British Army’s Apache attack helicopters have fired Hellfire missiles inside the Arctic circle for the first time. In temperatures as low as -30°C and white-out flying conditions, 656 Squadron 4th Regiment Army Air Corps is training in the far north of Norway. Together with @Royal Air Force Chinook and @Royal Navy Wildcat helicopters, the Squadron is preparing for Exercise Cold Response in March, which involves 14,000 troops from 10 nations to test the ability of NATO forces to operate together in the Arctic.
    https://www.army.mod.uk/news-and-eve...ctic-hellfire/

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Har vært på NATO-øvelse der vi skulle leke med amerikanske P-8 Poseidon. Tror du vi ble lettere overrasket når sambandet mot flyet spraket til liv og det var Queen's RAF English som kom ut av røret? Dette var i 2013.

    Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X