Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Informasjon: Luftforsvarets flygeskole

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trådstarter

    Informasjon: Luftforsvarets flygeskole

    Vil du fly F-35? Søknadsfrist for Luftforsvarets flygeskole er 5. januar 2016.

    https://forsvaret.no/karriere/utdann...gatorutdanning

    Last edited by Rittmester; DTG 151458A Nov 19, .
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

  • #2
    Sv: Vil du fly F-35?

    *sukk*
    As you wish.

    Kommentér


    • #3
      Sv: Vil du fly F-35?

      Her kan man se mer om utdannelsen bl.a. de norske jagerflyverne får i USA: Experience Euro-NATO Joint Jet Pilot Training
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

      Kommentér


      • #4
        Sv: Vil du fly F-35?

        Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
        Her kan man se mer om utdannelsen bl.a. de norske jagerflyverne får i USA: Experience Euro-NATO Joint Jet Pilot Training
        Anbefales
        As you wish.

        Kommentér


        • #5
          Sv: Vil du fly F-35?

          Du har prøvd deg?
          Odd objects attract fire. You are odd.

          Kommentér


          • #6
            Sv: Vil du fly F-35?

            Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
            Du har prøvd deg?
            Ja har sett alle episodene!!

            Og spilt MS Flight Simulator i hundrevis av timer.
            As you wish.

            Kommentér


            • #7
              Vil du fly F-35?

              Til info: etter befalsutdanning på Kjevik, uttaksflyving på Bardufoss og første del av Luftkrigsskolen i Trondheim forgår neste skritt av utdanningen i USA, betalt av Norge. Der blir norske flyelever sendt til tre forskjellige utdannelser: de som er tatt ut som helikopterflyvere blir utdannet av US Army ved Fort Rucker i Florida. De som er tatt ut som enten flermotorflyvere (Hercules, Orion eller Falcon) eller navigatører blir utdannet av US Navy. De som er tatt ut som jagerflyvere får altså sin utdannelse ved Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT) ved Sheppard Air Base i Texas. ENJJPT utdanner flyvere fra en rekke europeiske land, samt fra det amerikanske flyvåpenet, og er et samarbeid mellom US Air Force og de europeiske deltagerlandene. Det er til enhver tid både europeiske (inklusive norske) og amerikanske flyinstruktører ved ENJJPT. Året ved ENJJPT skal være et fantastisk år, der man foruten å lære å fly supersoniske jagerfly, er i et flott internasjonalt miljø der man får venner for livet fra US Air Force og et stort antall europeiske land. Jagerflyvere er elitenes elite, antallet som kommer gjennom utsilingen i først opptaksprøvene og senere uttaksflyving er lite, men de som går hele veien opplever noe helt spesielt!
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

              Kommentér


              • #8
                Vil du fly F-35?

                Det er godt du ikke er navigatør, hvlt! Fort Rucker ligger i Alabama...


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentér


                • #9
                  Sv: Vil du fly F-35?

                  ...Vil gjerne sitte på en tur? Tells det?
                  "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

                  Kommentér

                  • Trådstarter

                    #10
                    Sv: Vil du fly F-35?

                    Sitte på i en enseter? Blir fort intimt...
                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                    Kommentér


                    • #11
                      Sv: Vil du fly F-35?

                      Hvis jeg skal sitte i en sån så blir det intimt selv alene
                      Trenger bare litt flaks, så går det godt

                      Kommentér


                      • #12
                        Sv: Vil du fly F-35?

                        Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                        Sitte på i en enseter? Blir fort intimt...
                        Heh.. Ja, ivrig men korttenkt vettu!
                        "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

                        Kommentér


                        • #13
                          Sv: Vil du fly F-35?

                          Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
                          Det er godt du ikke er navigatør, hvlt! Fort Rucker ligger i Alabama...


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          Oops
                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                          Kommentér


                          • #14
                            Sv: Vil du fly F-35?

                            Søknadsfristen er i dag!

                            https://forsvaret.no/flyger
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                            Kommentér


                            • #15
                              Sv: Vil du fly F-35?

                              Noen som vet hvor mange antall forsøk man får på flyskolen

                              Kommentér


                              • #16
                                Sv: Vil du fly F-35?

                                (Tidligere iallefall) har man bare hatt ett forsøk! (Tidligere var maks alder 24)
                                Tips: Gjør det aller beste ut av det. I mitt hode betyr det:
                                - Ta en full medisinsk sjekk før du søker
                                - Vent med å søke. Ta utdanning først, dvs. noe med matte og fysikk, gjerne ingeniør. Ta gjerne befalsutdanning først også.
                                - Ta flytimer, både ppl (privatfly) og seilfly
                                - Sett deg inn i alle tester som blir gjennomført på opptak etc.

                                Kommentér


                                • #17
                                  Sv: Vil du fly F-35?

                                  trodde maks alder 24 gjaldt fortsatt, eller er det bytta på?

                                  Kommentér


                                  • #18
                                    Sv: Vil du fly F-35?

                                    henkeh::
                                    Medisinsk sjekk får man som en del av utdanningen uansett. Disse koster også en god del (sist jeg tok den betalte jeg vel 1500,-, og det var ikke Medical Class A engang). Mulig det har sin fordel i å luke ut helseproblemer og ordne opp i disse (hvis mulig) i forkant av LFS-inntak, det kan være.

                                    Jeg ville definitivt ikke ha tatt flytimer eller seilflyinstruksjoner som forberedelse til LFS. Ja, det kan fint utgjøre en fordel for deg selv, men det de ser etter i kandidater som får gå videre til neste fase etter Bardufoss (mao Luftkrigsskolen) er progresjonsevne, evne til å lære raskt under press og høyt tempo. Med andre ord; intensiv læring. Å inneha kunnskaper i forkant hjelper deg ikke med den biten, lære deg prosedyrer og å fly fort nok vil du uansett om du har flytimer i forkant eller ikke. De flytimene gir nok mest uttelling i form av erfaring senere. Du kan ha tilegnet deg uvaner under sivil flyinstruksjon som kan være vanskelig å "avlære" når du får instruksjon på LFS. Kjipt å få rødt blekk på progresjonskortet fordi du forberedte deg med flytimer på eget insj før du kom inn. I verste fall kan du ha brukt mye penger på flyinstruksjon i forkant som viser seg å være bortkastet fordi du ikke lærer fort nok og blir selektert bort på det kriteriet.

                                    Forøvrig gjelder igrunn det samme for evnetestene man går gjennom på inntaket; Disse testene måler ferdigheter som fordrer evner man enten innehar eller ikke, og som typisk er evner som er vanskelige å lære. Enten har man dem, eller så har man dem ikke.

                                    Kommentér


                                    • #19
                                      Sv: Vil du fly F-35?

                                      Men avanserte multidimensjonale dataspill med store informasjonsmengder er god trening. Flysimulator kan bli helt feil (se over) - men evnen til å håndtere mye informasjon spesielt visuelt og bruke den riktig i en tredimensjonal verden kan trenes.
                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                      Kommentér


                                      • #20
                                        Sv: Vil du fly F-35?

                                        Det tror jeg på! Interessant å lese artikler som kommer opp med jevne mellomrom om hvordan multidimensjonale dataspill har god effekt på evneutvikling osv.

                                        Kommentér


                                        • #21
                                          Sv: Vil du fly F-35?

                                          Opprinnelig skrevet av henkeh Vis post
                                          dvs. noe med matte og fysikk, gjerne ingeniør.
                                          mine ferdigheter i matte er ganske basic, og fysikk har jeg aldri hatt på skolen, er det sånn at nivået på teorien i flyskolen er ganske høyt (må man ha 4 eller 5 i R matte for å ha sjangs i å komme igjennom opptaket og fullføre?

                                          Kommentér


                                          • #22
                                            Sv: Vil du fly F-35?

                                            Opprinnelig skrevet av Titan Vis post
                                            mine ferdigheter i matte er ganske basic, og fysikk har jeg aldri hatt på skolen, er det sånn at nivået på teorien i flyskolen er ganske høyt (må man ha 4 eller 5 i R matte for å ha sjangs i å komme igjennom opptaket og fullføre?
                                            På generelt grunnlag ville jeg trodd det men det har like mye med typen som får slike karakterer som selve karakteren. Du er jo i en opptakssitusjon og slåss mot supermennesker som er gode i alt, inkludert realfag. Logisk tenking og evne til å absorbere og forstå teori er like velegnet til matteforståelse som til å bly flyger. Sånt sett har konkurrentene kanskje allerede valgt mattefag av naturlige årsaker.

                                            Tror ikke de sitter og løser differensiallikninger og deriverer men vektorer, romforståelse og mekanikk må man gjerne vite litt om, iallfall forstå.

                                            EDIT:

                                            Jeg sitter ikke på noe fullverdig statistisk grunnlag men basert på ren og skjær synsing så tror jeg ikke det er mange piloter som bare har hatt "basic" matteforståelse. Når du spør om man må ha 4 eller 5 (0-6 skala) så kan det kanskje se ut som at utgangspunktet er 3 eller 4 og en 3'er i matte er ikke noe å slå i bordet med. Karakteren 3 er nok uansett dårlig i en opptakssammenheng generelt, men kanskje spesielt i et flygeropptak. Et godt snitt veier selvfølgelig opp for et arbeidsuhell i ett fag men det finnes sikkert 14 på dusinet med plettfrie vitnemål som du konkurerer mot. Skal ikke ødelegge pilotdrømmen din men det skader ikke å være realist når man vurderer akkurat denne retningen i forsvaret.
                                            Last edited by 88charlie; DTG 201038A May 16, .
                                            Artillery is the God of War

                                            Kommentér


                                            • #23
                                              Sv: Vil du fly F-35?

                                              For å prøve å utdype litt bedre mitt tidligere svar.
                                              Jeg har ikke gått på Flygeskolen og baserer mitt svar på info fra åpne kilder (nettet) og samtaler med folk som har gått der.

                                              På generelt grunnlag bør du være mest mulig forberedt på det meste.
                                              De formelle kravene finnes på Forsvarets nettside. Det er i hovedsak å ha bestått VGS, bra helse etc. Altså meget enkle krav.
                                              Men konkurransen derimot er selvfølgelig noe helt annet. Muligheten for betalt jagerfly utdanning gjør at du bør være langt over minstemålene (tenker på alle områder: fysisk, utdanning, matte/fysikk forståelse, engelsk, militær og fly kunnskap etc. etc.). Det blir litt det samme som å akkurat klare 45 pushups for å søke marinejeger el spes.jeger opptak. Å faktisk klare å gjennomføre konkurransen mot andre som har masse erfaring og har forberedt seg over år krever at du har virkelig gjort gode forberedelser.

                                              Hovedbudskapet mitt derfor er: Ikke søk rett etter VGS, men "bygg CV", altså ta utdanning, tren deg opp, les deg opp på tester etc. Når kanskje hovedkonkurrentene dine har siv.ing grad, befalsutdanning, sivil flyskole etc. gjør at du må være forberedt, for å unngå å ryke rett ut med en gang!

                                              Spørsmålet om en bør ha flytimer eller ikke er omdiskutert. Offisielt har flyskolen gått ut med at det ikke er formålstjenlig. Men uoffisielt er det flere på forskjellige flyforum som har gjennomført flyskolen og sagt det motsatte! De som vanligvis kommer på de første plassene (altså får velge først, dvs jagerflygerne) er overrepresentert med å ha flytimer enten på småfly eller seilfly eller begge deler.
                                              Jeg tror at den offisielle påstanden er for at det er vanskelig for flyskolen å vurderer folk med eller uten flytimer, på de få få flytimene man har.. Jeg er enig i at man kan legge til seg uvaner. Men det går jo an å få en sivil flyinstruktør som selv har gått på flyskolen? Dette mener jeg vil være å være godt forberedt..
                                              I USAF, USN og USMC anbefaler man ofte at man har sivile flytimer fra før. Det å feks være flyger i Air National Guard "luft HV - som flyger"), som kanskje er en av de mest attraktive flygerjobbene i det amerikanske forsvaret, er det mest vanlig at de rekrutterer sivile trafikkflygere (altså de rekrutterer mest fra aktive tjeneste som er ferdig med sine pliktår). Det sies at du nesten ikke har sjanse om du ikke er ansatt som flyger i et Regional flyselskap eller lignende..

                                              Jeg sakser inn en liten bit angående selve flyutdanningen som er plukket opp på nettet også (dere får selv vurderer "sannheten" i det):
                                              "Har en kollega som hadde 13 flytimer før han røk ut som siste man,bittert.
                                              De trengte 10 stk og han var nr 11 , røk ut pga av for liten progresjon sammenlignet med de andre.
                                              Året før tok de inn 15 så da ville han klart det.

                                              Han fortalte at flere av kullingene hadde fedre /onkler eller andre slektinger på innsiden.
                                              Ikke på selve skolen men de var enten piloter eller kjente pensum fra før og drillet de på forhånd på hva som ble forventet..
                                              Eks. sjekkpunktlister før,under og etter flygnig,utstyr,samband,fallgruver man måtte unngå osv.

                                              Disse papirene hadde enkelte tilgang til før de andre og stillte derfor forbredt.
                                              Eks Du får utdelt en manual til tekn.utstyr på onsdag.
                                              På torsdag blir du bedt om å skrive ned forskjellige detaljer osv.
                                              Progresjonen er rå,pensum enormt og fritid ukjent den første tiden.
                                              Alt for å skille ut de beste.

                                              Den som visste at det kom og hadde sommeren til å forberede seg vil fremstå som mer lettlært og flink en den som satt hele natta og pugget nytt stoff.

                                              ikke for å ta fra deg motet, tross alt er det flere som klarer det hvert år men les ALT du kommer over når det gjelder opptak og tester og øv på forhånd.
                                              Hjelper på selvtilliten at man har forberedt seg godt og det er en kjent sak at man scorer høyere på IQ tester hvis man har prøvd seg på mange nok."

                                              Kommentér


                                              • #24
                                                Sv: Vil du fly F-35?

                                                Du må selvfølgelig få lov å ha dine teorier og meninger som alle andre. Jeg er derimot uenig med deg, og mine kilder er også "insidere". Ikke at det spiller noen rolle, men det er også overraskende mange som i dag flyr på skvadron som søkte flyskolen kun ved en ren tilfeldighet, de hadde aldri noen spesiell grunn til det annet enn at de ville gi det et forsøk. Hvorvidt disse var forberedt eller ikke vet jeg ingenting om, men sannsynligheten for det er vel heller liten.

                                                Alle disse "fortellingene" fra en bitter student som røk ut som sistemann før fullført uttaksflyging om hvordan konkurrentene har hatt tilgang til dokumenter, vært svært forberedt osv. høres i mine ører mer ut som unnskyldninger for å rettferdiggjøre ovenfor sitt eget ego at man rett og slett ikke nådde opp. Jeg kan selvfølgelig ta feil, for all del. Men jeg har tro på at instruktørene på LFS fint greier å skille de som har evne til intensiv læring fra de som ikke har det, det være seg forberedt eller ikke. Jeg står fortsatt ved det jeg skrev i mitt tidligere innlegg.

                                                Kommentér


                                                • #25
                                                  Sv: Vil du fly F-35?

                                                  Tidligere (på 70-tallet i hvert fall) var seilflykurs sponset av Luftforsvaret (men bare for gutter!), med begrunnelse at det bedretopptaksgrunnlaget til flyskolen.

                                                  Ved en google fant jeg denne: Vi gratulerer seilflyger Gunnar Grønlien fra Os Aero Klubb med utmerkelsen "Beste elev ved forsvarets flyskole"..

                                                  Det var totalt 912 søkere ved dette kullet og 18 flygeraspiranter gjennomførte utdannelsen ved skolen på Bardufoss. Gunnar var den som gjorde det samlet best både teoretisk og praktisk og da spesielt flymessig sies det i uttalelsen fra forsvaret.

                                                  Det er ikke første og siste gangen en seilflyger får denne utmerkelsen. Seilflyutdannelse er høyt verdsatt ved forsvarets flyskole og mang en ung seilflyelev har lagt grunnlaget for en militær karrigere hos oss.
                                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                                  Kommentér


                                                  • #26
                                                    Sv: Vil du fly F-35?

                                                    Jeg tror aldri jeg har møtt eller hørt om en militærflyger som hadde full siv. ing.-grad fra før.

                                                    De jeg har møtt med utdanning fra før har gjerne gjort førstegangstjeneste/befalsskole, ikke nødvendigvis i Luftforsvaret. De fleste er sånne irriterende flinkiser som er gode til nesten alt. De skiller seg gjerne ut med å være strukturerte, lærer raskt, er supergode på stressmestring/multitasking, og rett og slett "raske i hodet."

                                                    Flyskolen har overhode ingen rekrutteringsproblemer, så tror ikke de gidder å gi noen en sjanse til. De har med god grunn (så og si ingen "wash-outs" under utdanning i USA) stor tro på egen seleksjonsprosess.
                                                    “Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell

                                                    Kommentér


                                                    • #27
                                                      Sv: Vil du fly F-35?

                                                      Fra Forsvarets Forum sept. 2008(de siste sidene):
                                                      http://www.fofo.no/Under/filestore/S...FNR9SEPT08.pdf

                                                      "25 år gamle Carl Wilhelm Haakenstad er allerede lege. Nå vil han bli jagerpilot.
                                                      .. – Jeg har studert medisin i Krakow, Polen, og hatt to års turnus i Kongsvinger og Jessheim. I
                                                      tillegg har jeg tjenestegjort som lege ved sykestuen til Marinens jegerkommando. Nå ønsker
                                                      jeg å bli pilot, forteller han.
                                                      Kjapt ferdig. Haakenstad var bare 23 da han kunne kalle seg lege. Han fullførte barneskolen,
                                                      ungdomsskolen og videregående på til sammen ti år. Selv skylder han på tilfeldigheter"

                                                      Kommentér


                                                      • #28
                                                        Sv: Vil du fly F-35?

                                                        Det hjalp visst ikke å ha blitt lege i turbofart:
                                                        Falsk krupp er en virusinfeksjon i luftveiene som gir betennelse og hevelse i luftrøret og omkring stemmebåndene. Hos små barn er det litt trangt her i utgangspunktet, sier lege Carl Wilhelm Haakenstad ved Legevakt Vest.
                                                        http://www.abcnyheter.no/livet/2013/...-endelig-smile
                                                        “Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell

                                                        Kommentér

                                                        • Trådstarter

                                                          #29
                                                          Sv: Vil du fly F-35?

                                                          Samfunnsøkonomisk er det ikke spesielt smart å ha en lege som jagerpilot. To dyre utdannelser, begge bekostet av skattepenger.
                                                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                                          Kommentér


                                                          • #30
                                                            Sv: Vil du fly F-35?

                                                            Amerikanerne har flere lege/flyger-stillinger i sitt Pilot/Physician program:
                                                            http://goflightmedicine.com/usaf-pil...ician-program/

                                                            De ble blant annet brukt en del i F-22 testingen og problemene med o2:
                                                            http://www.af.mil/News/ArticleDispla...w-heights.aspx

                                                            Bruksområdet i Norge kan vel diskuteres..

                                                            Kommentér

                                                            Donasjoner

                                                            Collapse
                                                            Working...
                                                            X