Saab har nettopp plassert ut en såkalt "mockup" av den nye bakkeradaren utenfor STN-kontoret i Halden. - Den er ikke bare til pynt, vi benytter den i utviklingsarbeidet, forteller produkleder for Giraffe 8A, Torstein Bergli.
Foto: Per Erlien Dalløkken
Slik ser den nye superradaren fra Saab ut
Utvikles og bygges i Norge.
Av Per Erlien Dalløkken
Publisert 22. mai 2015
Små droner og kampfly med liten radarsignatur. Nye trusler må besvares med nye sensorer.
Det foregår et konstant kappløp om å lage den beste teknologien for å unngå å bli oppdaget og motsatt klare å detektere dem som prøver å snike seg inn i luftrommet.
For det sistnevnte, luftvarslingsradarer, er state of the art i ferd med å utvikles i Halden.
Det mener iallfall Saab, som nå prøver å overbevise Norge og Sverige om å gjøre et nytt radar-samkjøp.
Den oppgitte rekkevidden til Giraffe 8A. Radaren har 0-65 grader elevasjon og det er mulig å oppnå lengre rekkevidde dersom man stopper rotasjonen og sikter radaren inn på en smalere sektor i stedet for 360-graders søk.
Illustrasjon: Saab/Kjersti Magnussen
Les hele artikkelen her.
Kommentér