Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Romfart

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • yamaha
    replied
    Så vidt jeg kan skjønne ut fra artikkelen, så er dette en prosjekt for å se om man kan koble starlink til fly i bevegelse, og med fly menes her amerikanske militære fly. Jeg vet ikke om dette er et proof of concept, eller mer basisk testing.
    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Man kan jo spørre om dette er for å bygge redundans i kommunikasjonen, eller om det er for å kunne surfe youtube mens man flyr?

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Minidokumentar om SpaceXs visjoner for kolonisering av Mars.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Perserverance har så smått begynt å bevege seg rundt etter omfattende testing av systemer, og er nå på leting etter et sted å slippe av marskopteret.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Host X-37.

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Russerne har jo holdt på i flere år nå med å skyte opp manøvrerende satellitter som har bevegd seg inntil andre satellitter eller rakettdeler i bane, og hevdet at det er inspeksjonssatellitter. Men det er jo åpenbart også en nyttig ting for å kunne gjøre et mer skånsomt soft- eller hard-kill på en satellitt man vil bli kvitt, uten å risikere å skade eller forstyrre egne med elektromagnetisk energi eller lage masse romsøppel.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    I 2014 var jeg på besøk på NASA Goddard Space Flight Center utenfor Washington DC, og der ble jeg vist eksperimenter med et slikt konsept. Det var det eneste stedet jeg ikke fikk lov til å fotografere. Her var det snakk om en robot som kunne dokke med en satellitt som det da den ble bygget ikke var tenkt på at kunne "gjenopplives", slik at det ikke var gjort forberedelser for det (ikke bygget inn festeanordninger, spesielle standardlokk på drivstofftanker som var lette å åpne etc.), men allikevel kunne bytte deler, tanke opp drivstofftanker etc. Jeg må jo si at teknologien som trengs for dette sikkert kan brukes til andre mindre hjelpsomme formål og, på satellitter som ikke er ens egne.

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Du har jo MEV-prosjektet, men det blir jo også et spørsmål om kostnad.

    A Mission Extension Vehicle (MEV) >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<< is a type of >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<< designed to extend the functional lifetime of another spacecraft. They are 2010s-design small-scale in-space >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<< first launched in 2019. The MEV spacecraft grew out of a concept proposed in 2011 by ViviSat, a 50/50 joint venture of aerospace firms >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<< and >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<< (ATK). The >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<< was created in 2010 for the purpose of designing, producing and operating the MEV program
    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post

    Prosjektet går i fasene 0, A, B, C, D, E og F, der fase E er der oppskytningen foregår og satellitten er i drift (fase F er hva man gjør med satellitten etter at den er ferdig med sitt oppdrag). Fase 0 er en analyse av oppdraget som avsluttes med MDR (Mission Definition Review), fase A er mulighetsstudie, som avsluttes med PRR, Preliminary Requirements Review. Deretter er man i gang med fase B, foreløpig definisjonsfase, der man midtveis (overgang fase B1/fase B2) har et SRR, Systems Requirements Review, og der B2 avsluttes med PDR, Preliminary Design Review. Reviewene så langt foregår top-down, dvs, først review (f.eks. PDR) av hele mission, deretter samme på subystem under (f.eks. PDR for de forskjellige modulene), helt ned til laveste nivå, enkeltkomponenter. Ved hvert review er det krav til hva man skal ha utført av f.eks. simuleringer, produksjon av breadboard-modeller, tester på disse etc., og det kreves en voksende mengde dokumentasjon (antall dokumenter er ganske voldsomt) Eter PDR begynner man på fase C, den detaljerte design-fasen som ender i CDR, Critical Design Review. Mens de tidligere reviews har gått top-down, går man her bottom-up, først CDR for komponentene på lavest nivå, så oppover til CDR for hele mission. Her skal man ha en endelig design for alt, ned til minste detalj. Alt må være simulert, testet, STM og EQM må være testet etc. Printer man ut alle dokumentene, veier de nok mer enn satellitten. Når til slutt CDR er godkjent, starter fase D, byggefasen, da den satellitten som skal fly, PFM, virkelig bygges. Det er her man begynner "å skjære metall". Midtveis i fase D holder man et Qualification Review (QR), for å være sikker på at alt går riktig, og man avslutter med Acceptance Review (AR) og Operational Readiness Review (ORR). Alle disse går også bottom-up. Nå skulle altså hele greia være klar til å skytes opp, men før oppskytning i fase E har vi også FRR (Flight Readiness Review) og LRR (Launch Readiness Review). Etter oppskytning og at satellitten er satt i drift holdes CRR, Commissioning Result Review.
    Dette er svært likt å bygge installasjoner eller moduler offshore ja. Begrepsapparatet er selvsagt litt forskjellig, men prinsippene de samme. Dette er jo også stegene i Prince2 - bortsett fra at romfart kom nok tidligere opp med sitt steg F (altså en livsyklustilnærming). Det har også vært en svakhet i mange offshore relaterte prosjekter at driftskost (ekspertisebehov, overhaling etc) har vært for lite tatt hensyn til. Dette er endret de senere år ved at driftsekspertise deltar aktivt i alle valg og at det måles på driftskost i valg.

    Så spørs det hvor billig romprosjekter kunne blitt hvis man hadde hatt en kosteffektiv måte å fange en satelitt, utføre reparasjon/forbedring og sette den i drift igjen. Hubble er jo det gjort - men billig er det jo ikke.

    Leave a comment:


  • 93A
    replied
    Well done hvlt
    Jeg ble svimmel av å lese det siste avsnittet. Imponerende hva medlemmene av forumet faktisk kan.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Jeg jobber til dels i rombransjen (men ubemannet), og det normale er jo en veldig vekt på sikkerhet, at man følger masse testprosedyrer under veis med fastlagte reviews før man går videre. Det er stort sett en "best practice" "systems engineering" der prosedyrene er gitt av dokumentet ECSS-M-ST-10C, "Space project management: Project planning and implementation", utgitt av European Cooperation for Space Standardization. Dette ligner sikkert bl.a. det som gjøres i offshorebransjen. Man vet at man bruker kanskje opp til 10 milliarder kroner på en forskningssatellitt, det er ingen måte å reparere den på hvis den feiler, las oss si det er 1000 komponenter hvor en feil i en av dem vil ødelegge mission. Da må sannsynligheten for at hver enkelt av dem skal feile være mye, mye mindre enn 1/1000. NASA prøvde en stund på en "faster, cheaper, better"-strategi, men det ga de opp etter noen feilede missions. Det er stadig en diskusjon om man skal godta at flere satellitter blir mislykket, mot at det blir mye billigere å bygge dem, men stort sett har man endt opp med nei. Med bemannet romfart er det selvfølgelig en annen sak....

    Vi gjør det i dag slik at stort sett hver komponent lages i 4 eksemplarer: STM (Structural and Thermal Model), en rent mekanisk modell uten elektronikk (med dummy for disse) etc., som testes for rystelser, vibrasjoner, akustisk påvirkning, vakuum, temperaturer (fra -270 till +300, slike temperaturer skal være mulig, gjerne til den får tetthetsbrudd. EQM (Engineering Qualification Model), en modell som har all elektronikk, optikk etc., og der hovedsaken er å teste først og fremst all elektronikk og software. Først nå disse modellene har vært gjennom alt av tester, og disse er godkjent, kan man begynne å bygge det eksemplaret som skal fly, PFM (Proto-Flight Model), som omdøåpes til FM (Flight Model) når den sendes opp. Til slutt skal man for hver komponent ha laget an Flight Spare (FS) som kan brukes i stedet for PFM hvis noe skulle skje med PFM før oppskytningen.

    Prosjektet går i fasene 0, A, B, C, D, E og F, der fase E er der oppskytningen foregår og satellitten er i drift (fase F er hva man gjør med satellitten etter at den er ferdig med sitt oppdrag). Fase 0 er en analyse av oppdraget som avsluttes med MDR (Mission Definition Review), fase A er mulighetsstudie, som avsluttes med PRR, Preliminary Requirements Review. Deretter er man i gang med fase B, foreløpig definisjonsfase, der man midtveis (overgang fase B1/fase B2) har et SRR, Systems Requirements Review, og der B2 avsluttes med PDR, Preliminary Design Review. Reviewene så langt foregår top-down, dvs, først review (f.eks. PDR) av hele mission, deretter samme på subystem under (f.eks. PDR for de forskjellige modulene), helt ned til laveste nivå, enkeltkomponenter. Ved hvert review er det krav til hva man skal ha utført av f.eks. simuleringer, produksjon av breadboard-modeller, tester på disse etc., og det kreves en voksende mengde dokumentasjon (antall dokumenter er ganske voldsomt) Eter PDR begynner man på fase C, den detaljerte design-fasen som ender i CDR, Critical Design Review. Mens de tidligere reviews har gått top-down, går man her bottom-up, først CDR for komponentene på lavest nivå, så oppover til CDR for hele mission. Her skal man ha en endelig design for alt, ned til minste detalj. Alt må være simulert, testet, STM og EQM må være testet etc. Printer man ut alle dokumentene, veier de nok mer enn satellitten. Når til slutt CDR er godkjent, starter fase D, byggefasen, da den satellitten som skal fly, PFM, virkelig bygges. Det er her man begynner "å skjære metall". Midtveis i fase D holder man et Qualification Review (QR), for å være sikker på at alt går riktig, og man avslutter med Acceptance Review (AR) og Operational Readiness Review (ORR). Alle disse går også bottom-up. Nå skulle altså hele greia være klar til å skytes opp, men før oppskytning i fase E har vi også FRR (Flight Readiness Review) og LRR (Launch Readiness Review). Etter oppskytning og at satellitten er satt i drift holdes CRR, Commissioning Result Review.

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Dette er jo en interessant forskjell i måten å drive utvikling på. Space-X ser ut til at de er innstilt på å teste ofte, og samtidig gå på noen smeller. Ikke ulikt måten det gjøres innenfor IT-bransjen.

    Mens andre aktører ser ut til å skulle planlegge mye, også kjøre en stor test. En slags saftey-firstholdning.

    Hvem som har "rett" til slutt blir jo spennende å se på.

    Leave a comment:


  • M72
    replied
    But about 10 minutes later, the rocket exploded on the landing pad:
    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Okei. Imponert.

    SpaceX Starship SN10 soars, lands for first time!

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Venter på å få logget min første utenomjordiske geocache snart:

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • 93A
    replied
    Det er flere easter egg en bare fallskjermen.
    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Kom også over denne videoen som beskriver all teknologien som ligger bak Perseverance.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Internett leverer!

    Det viser seg at fallskjermen til Perseverance var i besittelse av et ">>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<":

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Dette kan være mat for historiefolket og, men rekommandert har en podcast tilviet Werner von Braun. Finnes på Spotify og andre steder du hører på pod.

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Dette kan være mat for historiefolket og, men rekommandert har en podcast tilviet Werner von Braun. Finnes på Spotify og andre steder du hører på pod.

    Det bærer ut i verdensrommet når vi skal vie en hel kveld til den tyske vitenskapsmannen Wernher Von Braun. Eirik Newth kan snakke om denne villbassen på både inn- og utpust og er dermed selvskreven gjest for kvelden. Dette blir en kveld om alt fra tysk science fiction rundt forrige århundreskifte til Walt Disneys futurisme og kaldkrigskonspirasjoner.

    Leave a comment:


  • 93A
    replied
    Et imponerende 360 bilde satt sammen av NASA fra Perseverance.

    Ligger på Facebook.

    MARS Virtual Tour - What's Mars surface looks like to you?
    NASA’s Perseverance Navcams 360° photo (edited by Hugh Hou )

    From NASA - This panorama, taken on Feb. 20, 2021, by the Navigation Cameras, or Navcams, aboard NASA’s Perseverance Mars rover, was stitched together from six individual images after they were sent back to Earth.

    Credit
    NASA/JPL-Caltech NASA Jet Propulsion Laboratory
    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Det er nå det begynner.

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    All good!

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    For de av dere som føler kallet etter karriereskifte, så søker ESA etter astronauter.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Ved det første opptaket til ESAs astronautkorps i 1991/1992 var det faktisk én nordmann som kom helt fram og tilfredsstilte alle krav og prøver utmerket. Det var kun politiske grunner som gjorde at en svenske (Christer Fuglesang) ble tatt ut som den første nordiske astronauten og ikke den norske kandidaten (de rangerte likt). Den norske kandidaten var Gaute Einevoll, i dag professor i fysikk ved NMBU.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    En stor dag på torsdag.

    Rundt kl 21.30 norsk tid vil >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<>>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<< lande på Mars.

    Om bord har den georadaren >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<, >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<, som skal se ned i berggrunnen og lete etter spor etter vannet vi vet fantes på Mars-overflaten tidligere. Perseverance skal i løpet av de to første årene på Mars ta minst 20 prøver av overflaten som skal samles inn sendes tilbake til jorden for analyser.

    For at Nasa skal kunne lande dette kjøretøyet, som er på størrelse med en Mini Morris og veier rundt et tonn, må de gjøre en flertrinnslanding. Der de først bremser opp med varmeskjold og så bruker litt fallskjerm før de senker Perserverance ned med en rakettdrevet heisekran. Det er et helt unikt konsept som kun er brukt én gang før – da Curiosity landet i 2012.

    De første bildene fra overflaten er ventet kun noen minutter etter landing. Den første uken brukes til å skru på alle instrumentene. Rimfax slås på dag fire. Dag fem begynner innlastingen av ny programvare, som brukes til å styre Perseverance mens den jobber på Mars. Målingene med radaren starter trolig to uker etter landingen.

    De første 30 dagene av ekspedisjonen er allerede planlagt i detalj. Etter det skal en vitenskapsgruppe diskutere seg frem til hvilken rute Perseverance skal kjøre for å gjøre de mest interessante funnene. Kjøretøyet drives av en plutoniumreaktor og kan levere spennende data i mange år framover.

    Mars 2020 er første trinn i programmet Mars Sample Return, som er et samarbeid mellom Nasa og Den europeiske romfartsorganisasjon ESA. Prøvene Perseverance skal ta blir samlet inn av en europeisk rover, Sample Fetch Rover, som skytes opp senere.

    Perseverance skal også eksperimentere med å utvinne oksygen fra atmosfæren for å legge til rette for fremtidige bemannede Mars-ferder.

    I tillegg frakter roveren med seg >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<< som, forhåpentligvis, blir det første flyvende fartøyet på en annen planet. Helikopteret vil bli styrt av nordmannen Håvard Fjær Grip ved NASA Jet Propulsion Laboratory.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<. Før det kan man varme opp med den britiske dokumentaren >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<< kl 20.30.


    Click image for larger version  Name:	1920px-Anatomy_of_the_Mars_Helicopter.png Views:	0 Size:	785,0 KB ID:	1045352
    Attached Files

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    For de av dere som føler kallet etter karriereskifte, så søker ESA etter astronauter.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<


    Minimum Reqts: ESA member state citizen, technical Master’s or test pilot/engineer, fluent in English, class 2 medical.

    Leave a comment:


  • MWD
    replied
    Dette har vi jo hatt i mange år. Jeg monterte dette på et hus ute i purra for åtte år siden fra en norsk leverandør, husker ikke navnet i farten. Hastigheten var god, men latency var en utfordring, relativt kostbart sammenliknet med kabeltv-leverandørenes priser, men ikke avskrekkende på noen måte. Starlink blir jo i en litt annen skala, og jeg regner med at tjenesten blir bedre og billigere. Jeg trodde at de skulle levere noe ala wifi fra satelitt, men jeg ser man fortsatt er avhengig av parabol.

    Noen som har sett noen oppdateringer på googles ballong-wifiprosjekt?

    Edit: ser ut som det er natta for Project Loon. >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    I andre saker, så er det er jo flere aktører nå som ser på muligheten for å tilby internett fra Satellitt (den mest kjente er nok starlink, men andre ser også på konseptet). Først og fremst tiltenkt bruk i områder hvor det enten ikke er internett("bygda"), men også for skipsfart og steder hvor fastnett ikke er tilbyd eller utbygd.

    I Norge så kan jo dette være aktuell i bygder hvor det bor få mennesker, og hvor utbyggere ikke vil oppgradere kobberlinjene.

    Så, hvordan tror dere dette vil påvirke oss?

    Det jeg ikke har sett noen svare på, er jo hvorvidt dette kan få en militær anvendelse.

    Legger ved en link: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Kravet er vel 7, IIRC. Det var i hvert fall kravet for Crew Dragon, før den fikk fly NASA-folk til den internasjonale romstasjonen.

    Det ironiske er vel at dette kravet ikke gjelder for SLS, hvor det bare kreves en flight før man kan sette på personell. Vi får se hva som skjer, og om NASA kommer seg til månen, eller om de må haike med andre denne gangen.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Frivillig som astronaut med denne?
    Det er noe av saken rundt dette, Musk har sagt direkte at dette fartøyet må fly mange ganger uten feil før det er snakk om å sette folk inn i det.

    Og Amerikanske myndigheter krever også et visst antall flygninger av alle kommersielle systemer før de får lov til å ta med mennesker.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Frivillig som astronaut med denne?

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Opprinnelig skrevet av MWD Vis post

    Risky å prøve å ta den ned på rampa da. Skal ikke så mye til før den treffer den andre raketten som står der.
    Det er vel underforstått med hele prosjektet til SpaceX: serieproduksjon. Hvorfor lage en rakett til ørten milliarder når du kan lage mange til 10 millioner dollar per stykk?

    Om det da går med en og annen, så er ikke det "så farlig".

    Leave a comment:

Working...
X
Besøksstatistikk