Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

MTB-våpnet

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trådstarter

    MTB-våpnet

    På 70-tallet hadde jeg som kadettaspirant ved Sjøkrigsskolen noen spennende måneder med sjøtjeneste i maskinen om bord i TKBèn KNM Odd. Jeg endte etter hvert opp i Hæren, men tiden om bord i KNM Odd ser jeg tilbake på som noe av det mest interessante og spennende jeg har opplevd i løpet av min militære karriere.
    Jeg var om bord i noen måneder rundt årsskiftet 76/77.
    På mine eldre dager sitter jeg å rekapitulerer og skriver litt om mine opplevelser. Jeg har noen mangelfulle notater og husker noe, men mye er gått tapt i tidens fylde.
    Kanskje noen her inne kan hjelpe?

    Spørsmål:
    Finnes det brukbar litteratur om emnet?

    Hvordan inngikk TKB’ene i marinen’s organisasjon på den tiden?
    Jeg husker at 22’ende inngikk i en flotilje.
    Hvor mange flotiljer var det, og hvilke avdelinger hørte de til? Hvor mange TKB skvadroner var det, og hvilke flotiljer hørte de til.

    I 22’ende husker jeg, bortsett fra KNM Odd, bare skvadronsbåten den etter hvert (dessverre) så berømte KNM Kvikk.
    Hvilke andre fartøyer inngikk i skvadronen, og i de andre skvadronene? Mener bestemt at noen Kjeld klasse fortsatt var under kommando på den tiden, er det korrekt?

    Tjeneste og rutiner om bord i eget fartøy har jeg litt kontroll på, men hvordan var tjenesten på skvadronen organisert? Jeg kan for eksempel huske en artillerioffiser, en maskinsjef, en stuert og en intendant, men ingen av disse holdt til på KNM Odd etter hva jeg minnes.

    Veldig takknemlig om noen tar bryderiet med å skrive noen ord om dette!
    Lignende tråder

  • #2
    På bibliotek eller antikvariat kan du sikkert få tak i denne: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Jeg tror du vil ha stor interesse av denne avgraderte rapporten fra FFI fra 1978: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    og også denne: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    De fartøyklassene som var i tjeneste omkring 1976/77 var:

    Tjeld klassen
    20 stk. i tjeneste fra 1961-1968, utfaset 1981 (8 beholdt i Sjøheimevernet ca. 10 år)
    Lengde 24,5 meter, bredde 7,5 meter, 80 tonn
    4 rettgående torpedoer, 1 40 mm, 1 20 mm kanon
    Besetning: 18

    Storm-klassen
    20 stk. i tjeneste fra 1965-1967, utfaset ca. 1995
    Lengde 36,5 m, bredde 6,2 m, 145 tonn
    6 Penguin-missiler, 1 76 mm, 1 40 mm kanon
    Besetning: 19

    Snøgg-klassen
    6 stk. i tjeneste fra 1970-1971, utfaset ca. 1995
    Lengde 36,5 m, bredde 6,2 m, 140 tonn
    4 trådstyrte torpedoer, 4 Penguin-missiler, 1 40 mm kanon
    Besetning: 19

    I følge den siste artikkelen over var i 1980 22 av de 46 fartøyene utrustet og operative i fredstid, mens 24 var på mobiliseringsstatus og skulle bemannes ved mobilisering.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

    Kommentér

    • Trådstarter

      #3
      Takk for svar og linker, veldig bra.

      Kommentér


      • #4
        Denne tråden kan jeg like, var på hauk-klasse mot slutten av nittitallet, også jeg som ukvalifisert arbeidskraft i maskinrommet.

        Kommentér


        • #5
          Her er ein video av eit flåtebesøk på Stord i 1992. Fortøyd ytterst ser me ein båt som i staden for pennantnummer har påskrift "VSD II", og som ser avvæpna ut. Er dette eit skulefartøy, til dømes nytta til navigasjonstrening?

          Ubique quo fas et gloria ducunt

          Kommentér


          • #6
            VSD står for Vestlandets sjøforsvarsdistrikt. Det er eit fartøy som ikkje er i marinen, men meir adminstrativt fartøy. For eksempel transport av folk, vaktfartøy etc.

            Kommentér


            • #7
              Roald Gjelstens bok "Marinens beredskap 1960-90. Kampklar i Nordflåtens skygge" lister på side 99 opp prototypebåten KNM STORM P960, som ble strøket kommando på i 1983. Etter dette ble fartøyet "Omdisponert fra 1983 og benyttet til ulike formål under betegnelse VSD 11." (Kilde: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM])

              Fant en beskrivelse fra en som tjenestegjorde ombord på henne på Båtplassen (>>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]).

              Akkurat Storm/VSD 11 var en super båt (raskeste MTB "i nyere tid" hvis jeg ikke husker helt feil) og såpass spesiell at man burde funnet plass til den også ifeks. Horten. VSD 11 løste de oppgavene som KNM Horten var tiltenkt og ble erstattet av KNM Valkyrien (A535, tildigere Far Senior).

              Primæroppgaven til VSD 11 var å være MTB Flotilje 30's flytende støtteelement for MTB våpenet, så selv om hun var "uoriginal", så var hun ombygget for å løse en spesifikk oppgave og burde dermed (til en viss grad ihvertfall) kunne forsvare å bli tatt vare på.
              En gang på 1990-tallet ble VSD11 avhendet og i 2001 solgt til en venneforening som satte henne istand og seilte henne et par år, før økonomien til slutt tok slutt. Ex-STORM VSD11 ble hugget i 2007.

              Kommentér


              • #8
                Viss VSD II fungerte som logestikkfartøy til MTB våpenet burde det hatt ein Pendant nr med Axxx

                Kommentér


                • #9
                  Ikke hvis fartøyet tilhørte Sjøforsvarsdistriktet/orlogsstasjonen. Hjelpefartøy tilhørende disse hadde ikke NATO-pennant, men xSD pennant. Etter at Sjøforsvarsdistriktene ble nedlagt ble disse endret til Hx (Hjelpefartøy (type)). Fremdeles den dag i dag har for eksempel dykkerfartøyet VIKEN pennantnummeret HD-2 (Hjelpefartøy Dykking nr 2), ikke A5xx.

                  Kommentér

                  Working...
                  X
                  Besøksstatistikk